V interview pre populárny magazín Forbes sa vyjadrili CEO CD Projekt Marcin Iwinski a riaditeľ porálu GOG.com Guillaume Rambourg na tému DRM ochrany hier.
V hernej obci je už známe, že spoločnosť CD Projekt sa veľmi negatívne stavia k DRM ochrane hier, ktorú považujú za zbytočnú a priveľmi obmedzujúcu. Je jasné, že druhý Zaklínač bola poslednou hrou od tohto úspešného poľského štúdia, ktorá mala takýto druh ochrany. Ich názor je jasný: čím viac sa snažíte bojovať proti piráteniu rôznymi opatreniami, tým viac poškodzujete a obmedzujete zákazníka.
Aj sťahovanie hier z portálu GOG.com je podľa Rambourga úplne odlišné a jednoduchšie. Okrem toho aby systém zbytočne skenoval počítač a overoval originalitu softvérového zariadenia (viz. Origin), tak slúži iba na jednoduché a rýchle stiahnutie produktu.
Ďalší fakt, či skôr postrehnutie na tému zbytočnosti DRM ochrany je skrytý v počte ilegálnych stiahnutí. Zatiaľ čo verzia s DRM ochranou bola stiahnutá viac ako 4 milióny krát, tak verzia bez žiadnej ochrany (ktorá sa dostala rovnako rýchlo na torrentové siete) nemala zo strany „pirátov“ ani zďaleka taký ohlas.
Iwinski má na to vlastný, zaujímavý názor. Podľa neho je vydanie hry bez žiadnej špeciálnej ochrany ničím zaujímavým, ničím čo by sa oplatilo cracknúť, podpísať sa pod crack a získať rešpekt v určitej komunite. Aká je však motivácia, ak skutočne nie je čo cracknúť? Iwinsku si myslí, že internetová ilegálna scéna je založená na sláve: ten, kto prvý prerazí ochranu hry je považovaný na najlepšieho a najmúdrejšieho crackera. Získať však slávu na DRM-free hre je však nemožné.
Iwinski nešetrí DRM a tento systém považuje za zbytočnú stratu času a zdrojov. DRM ochrana, ktorá má ochrániť hru pred nelegálnym kopírovaním, je zvyčajne behom niekoľkých hodín prelomená, čím sa tento systém stáva naozaj zbytočným. To však podľa Iwinskeho nie je najväčší problém, ten vidí v obmedzovaní zákazníka zadávaním hesiel, či on-line autentifikáciou. DRm ochrana masívne zbrzďuje hru, zatiaľ čo ilegálni používatelia hry majú k dispozícii cracknutú verziu hry bez všetkých spomínaných obmedzení.
Na konci interview sa Iwinski vyjadril k budúcnosti DRM ochrany. Podľa neho je ešte priskoro vyjadrovať sa k budúcnosti, no nevidí ju ružovo, vzhľadom na čerstvo vydané Diablo 3, ktoré používa podľa jeho slov najhorší možný spôsob DRM ochrany a nespokojné reakcie hráčov.