Ak ste jedným z 300 miliónovej skupiny ľudí používajúcich Facebook, zrejme ste si všimli masívne narastanie hier na tejto stránke. Zdá sa , že hry pribúdajú každým týždňom, ak nie každým dňom. Najznámejšie hry ako Pet Society, Farmville a Mafia Wars majú milióny aktívnych hráčov, ktorí sa nadšene prihlasujú do týchto hier kadý deň. Ale väčšina z týchto ľudí by sa „hráčom“ nenazvali.
Neustála sociálna interakcia s priateľmi je to, čo robí Facebook prítažlivím miliónom ľudí, ktorí konzoly nehrajú. Sociálny element je hlavným hnacím motorom týchto hier, podľa Sebastiena de Halleuxa, prezidenta akciovej spoločnosti Playfish – jednej z hlavných spoločností v tomto odvetví.
„ O 3 -5 rokov, bude každý na tejto planéte na sociálnej sieti“ povedal. „ Ľudia ktorí ich používajú, nehľadajú hry, hľadajú kontakt s priateľmi. Cieľ našich hier je posunúť hráča späť k priateľom.
Tento prvok je zjavný v hrách, ktoré sú na platfome aktuálne v ponuke. Väčšina sú buď hry „simštýlu“, kde uživatelia majú vlastnú farmu alebo reštauráciu a pomáhajú farmám a reštauráciám ich priateľov, alebo časovo obmedzené hry, kde hnacou silou je snaha dosiahnuť väčšie skóre ako váš priateľ. Taktiež na ich hranie stačí chvíľa, čo imponuje tým zaneprázdnenejším.
V skutočnosti, Playfish, Zynga a ostatné top spoločnosti sa nesnažia pritiahnuť tradičné herné publikum, skôr sa snažia rozširovať odvetvie.
„Chceme urobiť každého hráčom“, povedal Mike Verdu, hlavný viceprezident hier Zyngy. „ Nie je to taká zmena ako vytváranie nového publika.
Vzhľadom na jednoduchosť a možnosť hrať túto hru v krátkych časových intervaloch, nie sú tak žiadne hardware bariéry ktoré by trebalo prekonávať – žiadne konzoly ktoré by trebalo kúpiť, žiaden joystick či iné príslušenstvá. A to je lákadlom pre tých, ktorí nikdy pred tým nehrali. Mnohí ich za „hry“ ani nepovažujú, sú to pre nich aplikácie ktoré im pomáhajú spojiť sa s priateľmi. John Vechey, spoluzakladateľ PopCap s tým súhlasí a tvrdí že väčšina týchto hier sú väčšinou „sociálne cvičenia v hernom obale“.
Verdu to uvidel na vlastnej žene, ktorá by nevenovala pozornosť hrám, ako sám hovorí, ale vo Farmville má level 25 a level 228 v Mafia Wars. „Určitým spôsobom je to viac hardcore než väčšina hráčov konzol, a to je inšpirujúce.“ Ale zrejme najvýznamnejším prvkom týchto hier je, že sú zadarmo. Väčšina hráčov si tieto hry môže užívať bez toho, aby za ne museli zaplatiť čo i len cent. Hry vynášajú peniaze tým, že ponúkajú možnosť zakúpiť si špeciálne veci či schopnosti, a vyzerá to tak, že to funguje.“
Blog Inside Social Games nedávno vydal článok o obchode s virtuálnym tovarom, medzi ktoré patria aj tie „mikrotransakcie“ vyššie spomenuté. Odhadujú, že trh s týmto tovarom vzrastie o 1,6 miliardy dolárov do konca roka 2009 a rast bude pokračovať aj v roku 2010. To znamená veľký úspech pre lídrov v tomto odvetví. Dean Takahashi, ktorí kryje hry a technológie pre VentureBeat, vraví, že očakáva, že traja top hráči vytvoria zisk v hodnote 350miliónov dolárov tento rok. Celý tento úspech sa deje počas recesie, čo má vplyv na tradičný herný priemysel. Možno aj to je dôvodom, prečo sa veľké mená tohto priemyslu zaujímajú o toto odvetvie. Electronic Arts boli prvými ktorí do toho všetkého vstúpili kúpou Playfish 9. novembra, hovorí sa že za 300 miliónov dolárov. Spoločnosť tiež vydala v roku 2008 Scrabble a nedávno aj Pogo Puppies a Spore Islands.
„Tradiční herní vydavatelia sú ako dinosaury pred zasiahnutím kométou“,vraví de Halleaux, ktorý povedal, že si myslí že nová generácia herných konzol nebude. „Budú sa musieť prispôsobiť a zmeniť, ak chcú prežiť.“
Takahashi súhlasí. „Veľké spoločnosti vstúpia na tento trh a niektoré to už spravili, ale bude pre ne veľmi náročné udržať krok s top trojkou.“
„Sociálne hry sú stále v plienkach“, povedal Vechey. “Čoskoro sa rozsah herných žánrov rozrastie a množstvo a kvalita hier sa bude dynamicky zvyšovať.“