Dnes v noci Sony konečne oficiálne predstavilo nástupcu súčasnej konzoly PS3 – PlayStation 4. Dozvedeli sme sa mnoho zaujímavých informácií, videli sme videá, gameplay naživo, niektoré nové funkcie, vývojári načrtli svoje plány do budúcnosti – má byť hyper-prepojená.
Ohľadom technických špecifikácií sa potvrdila väčšina dohadov. Pod kapotou bude 8GB GDDR5 RAM. Konštruktéri PS4 zvolili cestu menšieho odporu a vyššej logiky a tentokrát sa rozhodli, že umožnia herným vývojárom vyvíjať hry na platformu PlayStation s ľahkosťou – prešlo sa na X86 CPU architektúru, teda viacmenej na niečo podobné Xboxu alebo bežnému PC. Na ukladanie dát poslúži bežný HDD.
Zásadných zmien sa dočkal aj ovládač. Ten sa mal meniť už pri uvedení PS3, ale hnev konzervatívnych fanúšikov by asi Sony nerozchodilo – preto pri vývoji DualShocku 4 zvolili odlišný prístup. Pridali nové funkcie, pričom charakteristický tvar ostal zachovaný. Zásadnými zmenami sú absencia tlačidiel Start a Select, pridanie touchpadu, mikrofónu, jacku pre slúchadlá, tlačidla „Share“, zmena identifikačných diódiek na svetelný pruh a zmena analógov. Tie majú teraz lepší tvar a vraj aj lepšiu odozvu. Okrem toho to vyzerá tak, že DualShock 4 má aj ergonomickejší tvar gripov, takže sa bude pohodlnejšie držať v rukách.
Svetelný pruh pre identifikáciu je podobný, ako sme videli aj na uniknutých fotografiách. Slúži aj na rozoznávanie s novou 3D kamerou (trochu sa podobá na Kinect), ktorá sa bude dodávať ku každému PS4. Veľmi si pochvaľujeme rozhodnutie umiestniť konektor pre slúchadlá na ovládač, konečne nebudú musieť hráči siahať po kadejakých zložitých a často len sotva funkčných riešeniach.
PlayStation Cloud využíva systémy Gaikai na vytvorenie najrýchlejšej hernej siete na svete. Bude slúžiť na spätnú kompatabilitu so všetkými PlayStation zariadeniami. Predpokladáme, že táto služba nebude zadarmo, aj keď Sony sa o tom ani nezmienilo.
Páčili sa nám nové nápady spojené s tlačidlom Share. Podľa toho, ako si ho nastavíte, môžete okamžite zdieľať posledných pár minút na sociálnej sieti, alebo pozvať kamarátov aby sledovali váš live-stream, alebo im dovoliť, aby písali komentáre priamo do vašej hry a tak vám radili ako ďalej. A, dokonca, umožniť prevziať kamarátovi vzdialene kontrolu nad hrou, aby prešiel nejaký zložitý úsek. Veľmi zaujímavý koncept a sme zvedaví, čo sa z toho napokon vyvinie.
Prepojenosť všetkého so všetkým je v novej generácií esenciálna. Podľa tvorcov konzoly je cieľom, aby každá hra na PS4 bola hrateľná aj na Vite. PS4 je server, Vita je klient. Cez WiFi, s nízkou latenciou, pomocou nových technológií sa vývojárom podarilo dosiahnuť uspokojivých výsledkov. Takých, že hra sa dá v ktoromkoľvek bode okamžite pozastaviť a presunúť na Vitu, kde sa v nej dá pekne pokračovať.
Vďaka technológiám Gaikai, ktoré teraz Sony vlastní, je možné sťahovať digitálnu verziu hry a už počas sťahovania ju hrať. Vízia je taká, že priamo v PS Store si budete môcť každú hru okamžite vyskúšať – len tak, lepšie ako demo, proste vhupnúť do hry – a ak sa vám zapáči, tak si ju môžete zakúpiť a pokračovať v hre ďalej.
Všetko toto bude hyperprepojené. So sociálnymi sieťami, s Facebookom, s Ustreamom. PS4 bude poznávať svojho hráča, prispôsobovať sa mu, vytvárať mu ponuku. Veď Sony vlastní aj filmové štúdiá.
Hry, hry, hry….
Všetky vízie sú krásne, ale pre slovenského hráča, na ktorého sa bežne v online službách akosi zabúda, je dôležité hlavne to, aké hry si bude môcť na svojej mašinke zahrať. Prezradíme vám čo vieme.
Prvou potvrdenou hrou je Knack. Hra, ktorá sa tvári infantilne, zameriava sa na mladšieho hráča. Je to len také malé predjedlo na začiatku.
Ďalšia potvrdená hra je skutočná pecka. Guerilla Games na pódiu odprezentovali živý gameplay nového Killzone Shadow Fall. Nevieme prakticky nič o príbehu, ako sme krochkali blahom pri pohľade na hru. Gameplay video bolo hneď po dohraní nahrané na Facebook pomocou Share tlačidla.
{embed_video }
Nasledovali Evolution Studios so svojou novou hrou Driveclub. Tímové preteky, nový, netradičný koncept, ktorý dozrieval v ich hlavách 10 rokov. Pomohli im v tom aj nové posily z nedávno uzavretých Bizzare Creations a Sony Liverpool Studio. Zo samotnej hry sme videli asi 5 sekúnd, ale vyzerá orgazmicky úchvatne. Detailnosť spracovania je ešte pedantnejšia než v Gran Turismo, ale samotný koncept je ešte zaujímavejší.
Po nich sa na pódiu objavili Sucker Punch s novým titulom: inFamous Second Son. Nová IP, ktorá stavia na známom koncepte, ale s novým hrdinom, v odlišnom svete. Podľa prezentovaného videa to vyzerá na ohnivé super schopnosti proti polícií.
Tieto tri hry budú PS4 exkluzivity.
Potom prišiel predstaviť svoju hru Jonathan Blow, tvorca Braid. Jeho nová adventúra The Witness bude debutovať práve na PS4.
Nasledoval David Cage, ktorý nepredstavil novú hru (síce vieme, že na novej hre pracuje), ale ukázal úplne nový engine. A potom sa ukázali Media Molecule s novými nástrojmi na tvorbu objektov pomocou PS Move.
Third party
Sony ukázalo logá takmer všetkých známych svetových vývojárov a vydavateľov a oznámilo, že títo všetci podporujú PS4. Potom postupne vyvolalo zopár z nich na pódium, aby aspoň niečo ukázali.
Capcom. Pripravujú nový engine Panta Rhei. Vyzerá veľmi, veľmi dobre. V ňom sa na PS4 vyvíja nová hra s pracovným názvom Deep Down. My by sme ju ale nazvali Dragon’s Dogma 2.
Potom sa na pódiu objavili zástupcovia Squeenixu. Ich výstup tu považujeme za zbytočný, keďže nám ukázali len staré tech-demo Luminous engine a potom Shinji Hashimoto (šéf značky Final Fantasy) s nadšením povedal: „Mám veľmi dôležité oznámenie. Jedná sa o Final Fantasy. Spája sa to s Luminous engine. Má to niečo spoločné s PS4. Viete. Na vašom mieste by som sa veľmi tešil na E3.“ A odišiel. Tomu sa vraví antiklimatické vystúpenie. A zabíjanie času.
Za Ubisoft sa na pódiu predstavil Yves Guillemot. Ako sme očakávali, predstavil Watch Dogs pre PS4. Ukázal nový gameplay a, wow, tá hra vyzerá naozaj fantasticky.
Na záver sa na pódiu objavili dve, aspoň pre Sony, netradičné štúdiá.
Blizzard – potvrdili Diablo III. Pre PS3 aj pre PS4.
A Bungie, potvrdili Destiny pre PS4. Samozrejme, keď má hra bežať 10 rokov.
Celkové dojmy
Páči sa nám, že PS4 je čo najviac sprístupnená vývojárom. Páči sa nám, že Sony do konzoly konečne napchalo poriadny výkon. Úplne nás dostalo, s akým roztraseným hlasom, s akou vášňou rozprával o svojom diele Matt Southern o svojej hre Driveclub. Páčia sa nám inovácie s technológiami od Gaikai. Páčia sa nám nové možnosti. Zdieľanie videí, možnosť prejsť zložitý úsek hry kamarátovi na druhom konci republiky zo svojej obývačky, vhupnutie do hry a až potom rozhodovanie, či si ju chcem kúpiť. Sme radi, že konečne pozmenili DualShock a že konečne budeme môcť s PlayStation používať bežné slúchadlá. Nové PS4 sa nám proste páči.
Ale…
Nie je košér, že nám mašinku vôbec neukázali. Ani len render. Vôbec nič. To sa proste nerobí. Nepáči sa nám, že nám neprezradili cenu. Že nevieme nič o tom, ako a ktoré budú nové služby spoplatňované. Nepáči sa nám, že neupresnili dátumy vydania a že sa asi bude znovu opakovať história (teda na jeseň USA a Japonsko a niekedy na jar aj Európa). Nevieme, či budú naše staré hry zdarma spätne kompatibilné. Proste je tu veľa nezodpovedaných otázok a k tomu sa pridávajú aj špecifiká nášho trhu, na ktorom doposiaľ nefunguje PS Store (a keby aj fungoval, nebudeme mať prístup k polke služieb ako Netflix, Hulu,…).
Sony Computer Entertainment predstavilo PlayStation®4 – B-roll
{embed_video }
Additional Soundbites
{embed_video }