Veľa z nás už dlhú dobu čakalo na nejakého nástupcu starých dobrých arénových FPSsiek, akými boli Quake 3 Arena alebo Unreal Tournament. Nikto však nemohol čakať, že za znovuzrodením tohto, už pomerne dlho spiaceho žánru, budú stáť vývojári Trackmanie – Nadeo, pod hlavičkou Ubisoftu. Ako pri takýchto hrách býva dobrým zvykom, na rad prídu práve vaše schopnosti a ani vy, ani váš súper nebudete mať k dispozícii nič, čo by nemal ten druhý – teda okrem vašich rýchlych reflexov a schopností taktizovania.
Shootmania Storm je prvá hra po dlhej dobe, pokúšajúca sa o znovuzrodenie žánru, ktorý reprezentujú veľmi silné tituly, akými boli Quake a Unreal Tournament, ktoré sa tak postupom času stali synonymom hier, založených na vašej zručnosti. Ako sa dalo čakať, pôjde o rýchlu, avšak taktickú prestrelku v malých, ale rafinovaných arénach, ktorých cestičky sa naučíte čo nevidieť. Hra pokračuje v pevne zadaných konceptoch žánru, avšak prináša pomerne zaujímavé, ale hlavne nové inovácie.
Novinkou je, že v hre máte v podstate iba jednu zbraň a tou je raketomet strieľajúci pomaly letiace projektily, bez efektu plošného zranenia. Dostupné sú však aj klasický laser – railgun a niečo ako granátomet. Problémom týchto zbraní je však fakt, že ich neviete nijako zobrať, ale sú orientované na určité, presne špecifikované miesta na mape, na ktoré keď prídete, tak po dobu pobytu v tejto oblasti budete môcť z tej danej zbrane strieľať. Akonáhle však zo zóny vyjdete, vaša zbraň sa automaticky zmení späť na defaultný raketomet. Táto skutočnosť môže byť často frustrujúca a prichádza pocit obmedzovania a čiastočnej zraniteľnosti, keď sa musíte pohybovať v danom limitovanom priestore a pri tom všetkom ani nemôžete skákať. Ak ste boli z iných hier zvyknutí svoju zbraň a ruky vidieť, tak sa pripravte na to, že v Shootmanii neuvidíte nič iné ako mieridlo pričom zmenu zbrane indikuje práve jeho zmena. To skvelo pridáva na prehľadnosti. Zbytočne vás nerozptyľujú iné pohyby a môžete sa sústrediť na to, čo je dôležité, teda na zostrelenie protivníkov.
Celý systém hry je veľmi jednoduchý a pochytí ho hneď každý začiatočník. Avšak o to ťažšie bude zvládnutie herných mechanizmov a samotné súboje. Nič totiž nedožičí väčší pôžitok, ako trafenie protivníka skrz celú mapu a ešte k tomu do behu. Tu prichádza na rad vaša schopnosť manažovania munície a pohybu po mape. Základná zbraň totiž ponúka štyri výstrely pred tým, než sa vám v nej vyčerpá energia. Potom ste nútení buď čakať na plné obnovenie, alebo môžete vystreliť vždy jeden dobitý projektil. A tak sa rozhodnutia, či do nepriateľa vypáliť celú dávku alebo radšej štyri koordinované strely, stanú dôležitým faktorom pre váš úspech. K tomu však bude z veľkej časti dopomáhať vaša schopnosť sa pohybovať po mape, a unikať tak strelám. Pohyb využíva systém staminy, po ktorej vyčerpaní strácate možnosť skokov a plachtenia. Ale nezúfajte, lebo rovnako ako energia do zbraní, sa aj stamina regeneruje, avšak pre jej efektívne využitie budete musieť dobre využívať každý jeden objekt, ktorý vám mapa ponúkne, pretože zostať stáť na mieste znamená istú smrť, a preto musíte byť v neustálom pohybe. Celkový pohyb však, bohužiaľ, pôsobí dosť ťažkopádne, a tak určite nečakajte zbesilé skoky a naháňačky v štýle Quakea. Dobrou správou však je, že v Shootmanii máte viac šancí! Váš život sa totiž skladá zo štyroch častí, a tak môžete dostať pár zásahov navyše.
Najviac inovácií však nájdete v oblasti herných módov. Asi najhranejším z nich je Royal, kde v systéme každý proti každému bojuje o prežitie maximálne 16 hráčov až do posledného živého. Royal však v porovnaní s klasickým last-man-standing prináša oživenie v pridaní pilieru umiestneného vždy v strede mapy a po jeho aktivácii niektorým hráčom sa z okrajov mapy začne valiť tornádo, postupne zmenšujúce priestor mapy až do okolia piliera. Tak sa často stáva, že hra končí duelom dvoch hráčov poskakujúcich okolo piliera, už ako jediného objektu, za ktorý sa dá skryť. Battle je ďalším módom, ktorý si obľúbia hlavne nadšenci klasického deathmatchu. Pre pravých fajnšmekrov si ale Nadeo pripravilo Elite mód. Ide o súboj dvoch trojčlenných tímov, pričom vždy jeden tím je brániaci a iba jeden hráč z opačného tímu sa snaží dobiť pozíciu týchto troch obrancov. Toto bude naozajstný test vašej vytrvalosti a odhodlania. Záporom tohto módu je akurát to, že zvyšní dvaja členovia musia čakať na ukončenie kola, a, bohužiaľ, tento mód nie je veľmi hrávaný, a tak je ťažké nájsť protivníkov.
Je nad slnko jasné, že hra takéhoto charakteru nie je o grafike, práve naopak, má byť síce slušná, ale hlavne plynulá. Shootmania ale v tomto ohľadne dosť zaostáva za dobou. Modely a textúry samotných postáv, zbraní a efektov sú veľmi nezaujímavé a chýba aj nejaká možnosť kustomizácie, keďže jediné, čo si môžete zmeniť, je pohlavie jedného jediného základného modelu vašej postavy. To ale zabezpečuje, že hru rozbehnete aj na starších mašinách na pomerne slušnej úrovni. K slabšej grafickej stránke sa pridáva aj tá zvuková. Namiesto rýchlej a dynamickej hudby a zvukových efektov sa dočkáte akurát pomerne pomalého a veľmi nudného, priam uspávajúceho, elektronického „podmazu“.
Na celkovom hodnotení hry uberá aj fakt, že hra síce je čisto multiplayerová, ale možnosť offline tréningu by nebola na zahodenie, a tak buď hráte z často veľmi skúsenými hráčmi online, alebo nehráte vôbec. Nadeo však hráčom tak ako v Trackmanii, tak aj tu ponúka možnosť vytvárania si vlastných máp pomocou vbudovaného editoru, alebo je dokonca dostupný aj samotný programovací skript, určený skôr pre budovanie vlastných módov.
Aj keď Shootmania nie je práve prelomou hrou žánru a pravdepodobne sklamala veľa fanúšikov čakajúcich nástupcu Quakea a UTčka, určite stojí za skúsenie a otestovanie si vašich nadobudnutých zručností. Predviedla niekoľko nových zaujímavých konceptov a inovácií, ktoré zmenia váš pohľad na už zabehnuté herné mechanizmy a možno to bude práve to, čo ste hľadali. Istú možnosť na zlepšenie však stále ponúka komunita, ktorá ak by sa editorov chopila rovnako, ako tomu je v Trackmanii, tak sa bude na čo tešiť. Momentálne však hra ponúka skôr pôžitok len naozaj hardcore hráčom, túžiacim po výzvach, a poprípade eSports turnajom.