Čo môže ponúknuť hra s vkusnou kreslenou grafikou, pomerne náročno-hravou náturou a jemným poučným tónovaním? Reus nie je žiadnou bombou, ktorá si na poli herného priemyslu vyhĺbi trvalú jamku slávy. Jeho kúzlo neopantá vašu pamäť na obdivuhodne dlhú dobu. Napriek tomu si však dokáže nájsť svoje miesto v rozrastajúcej sa indie rodine – nie ako vlajková loď tohto žánru, ale ako svieža dekorácia a monument toho, že solídna hra nepotrebuje viac než brilantnosť nápadu.
Herný trh 21. storočia je plný titulov, ktoré sú svojím pokročilým technologickým a odborným spracovaním hodné pasovania na umelecké diela. Buďme k sebe úprimní: vyhľadávame strhujúce zážitky. Čaro indie projektov spočíva v tom, že sa nemôžu spoľahnúť na astronomické rozpočty, a tak sa snažia upútať pozornosť hráčov iným spôsobom. Práve do takéhoto poňatia spadá aj debutový projekt nezávislého holandského vývojára Abbey Games. „Rea sme vytvorili, pretože takúto hru sme vždy chceli vytvoriť. Našli sme ľudí a spôsob, ako to celé uskutočniť,“ prezradil nám programátor a spoluzakladateľ štúdia, Manuel Kerssemakers.
Ak hre nemožno k dobru pripísať jej špecifické vizuálne spracovanie, potom už nič. Vytvoriť 2D svet v dnešnom plne 3D hernom prostredí je počin veľmi trúfalý, vývojárom sa to však v tomto prípade prepieklo. Naservírovali nám unikátny dezert plný vitamínov, ktoré vašu myseľ rozptýlia a upokoja – ale pozor! Nehovoríme tu o žiadnej absolútnej tme vo vašich mozgových priestoroch. Pripravte sa na úlohu Malého princa, ktorý je zodpovedný za svoju malú planétu, a lážo-plážo končí vo chvíli, keď do vašich čerstvo vytvorených lesov, močiarov alebo púští zavíta doposiaľ nevidený cudzinec. Navyše s oslom!
Zdravím, som nomád a budem tu bývať
Nová éra, gratulujeme! Kus práce je už za vami, teraz zostáva tých malých, po pokroku túžiacich človiečikov, len trošku postrčiť. Pravdupovediac, skutočná hra začína práve v týchto chvíľach.
Reus ponúka úctyhodných 123 achievementov, ktorých zmysel plnenia nespočíva len v naháňaní hráčskej prestíže. Získavanie trofejí priamo vplýva na váš gameplay a vylepšuje ho o nové prvky. Úlohou vašej božskej maličkosti je zabezpečiť planéte prosperitu, ktorá je znázornená jednoduchým číselným ukazovateľom. Samozrejme, je to cieľ neľahký a nemožno ho dosiahnuť bez zaľudnenia a následnej starostlivosti o vaše „ovečky“. Ako každý najlepšie vie z vlastnej skúsenosti, ľudia sú bytosti vcelku náročné, a tak vašou primárnou úlohou bude pokrývanie ich potrieb: jedla, bohatstva a technológie. Špeciálnu kategóriu tvoria hrôza a chamtivosť – áno, Reus je realistickejší, než sa na prvý pohľad zdá –, s ktorými sa budete musieť naučiť narábať najmä v neskorších fázach hry.
Princíp úspechu v tejto hre je jednoduchý: čím vyššia prosperita, tým lepšie. Realizácia je však už podstatne náročnejším krokom v celkovom progrese. Ideálnym príkladom je tvorba projektov (školy, univerzity, svätyne, obchodné centrá a i.), po ktorých vaše osadenstvo túži, a ktorých budovanie síce začne, no má problém dokončiť a potrebuje vašu božskú podporu. Tá spočíva v poskytnutí dostatku surovín za určitý čas, čo opäť jednoducho znie, avšak sa ťažšie vykonáva. Príčinou je komplexnosť systému starostlivosti o ľudí: pravda je taká, že Reus je navonok rozprávkovo jednoduchým príbehom, ktorý však pod kapotou schováva zložitú sieť interakcií medzi jednotlivými prvkami hry.
Nikto nepovedal, že byť bohom je jednoduché
Úprimne, ak by Reus nevedel poskytnúť niečo zložitejšie od hrablí, asi by sme ho aj s celou deistickou podstatou poslali späť na Olymp či naspäť za brány nebeské. V každom prípade to vôbec nie je potrebné, pretože hra vám ponúka ovládanie hneď štyroch mocných obrov, nástrojov vašej vôle. Každý disponuje inými schopnosťami, ktorých kombinovanie je nevyhnutné pre optimálny a pestrý gameplay. Vaša planéta, jediné ihrisko celej hry, je na počiatku holá a pustá. Začnete tým, že vytvoríte určité prostredie, napríklad oceán a les alebo oceán a púšť, a zasadíte doň niečo, čo by kočovných nomádov prilákalo usadiť sa – zdroj potravy či nerastných surovín. Aj tu však musíte byť opatrní, pretože dediny postavené blízko seba by čoskoro mohli vstúpiť do vojny o suroviny. Potom to už ide takmer samo, samozrejme, vaša vedúca ruka je potrebná po celé trvanie éry, na konci ktorej sa obri uložia k spánku, aby sa planéta mohla obrodiť a začala od úplného začiatku. Na výber však máte aj mód, v ktorom môžete hrať ako dlho len chcete, bohužiaľ, penalizácia za túto výhodu prichádza v podobe nemožnosti odomykať nové prvky po dosiahnutí určitých achievementov.
Usadlí nomádi čoskoro zatúžia po pokroku, a tak začnú s výstavbou projektu, ktorý po úspešnom dokončení poskytuje celej osade špecifický bonus k produktivite. Tá je kľúčovým prvkom pre prosperitu. Gameplay ponúka aj tzv. symbiózne vzťahy medzi rôznymi zdrojmi surovín, ktorých objavenie a následné dosiahnutie plne spadá do kurately hráča. Je nutné dodať, že v pokročilejších štádiách hry budú ľudia čoraz náročnejší a ich nároky na produkciu, vzhľadom na tvorenie projektov, pôjdu smerom hore. A vám, bez tých správnych symbióz, bude vzrastať akurát tak tlak zo zúfalstva, keď si uvedomíte, že byť pánom všetkého tvorstva je predsa len nad vaše sily.
Hrôza a chamtivosť
Ľudia v sebe už od počiatku živia chamtivosť a čím viac sa im toho od vás dostane, tým viac budú chcieť. Ak si nedáte pozor, vaše milované deti sa obrátia nielen proti svojim druhom, ale aj proti vám samotným. V záujme vyššieho dobra vás hra môže postaviť pred neľahkú úlohu: buď zničíte to, o čo ste tak dlho dbali, alebo vyjde navnivoč nie časť, ale rovno väčšina vašej práce. Chamtiví ľudia, dovtedy milovaní svojím božským rodičom, pocítia váš hnev, keď ich domov zasiahne chaos v podobe zemetrasenia či inej živelnej pohromy. Čo život dáva, to aj život berie.
Aj keď deštrukcia patrí do popisu vašej práce, je možné vyhnúť sa jej. Potrebná je však dávka hráčskej šikovnosti a pokročilá znalosť hry. Vaši obri majú schopnosť vylepšovať, a to prostredníctvom tzv. aspektov. Vývojári si v tomto bode dali záležať, aby to nebolo obzvlášť jednoduché – aspekty obrov totiž reagujú a pretvárajú už jestvujúce v závislosti od zdroja surovín, na ktorý ich aplikujete, a podľa toho mu buď pridajú nové vlastnosti, alebo celkom zmenia výsledný produkt – jedlo, bohatstvo alebo technológiu. Správne použitie aspektov môže rôznym surovinovým zdrojom pridať položku „hrôza“, vďaka ktorej udržíte expanzívne chute ľudí na uzde, alebo položku „nebezpečenstvo“, ktorá už existujúci stupeň chamtivosti znižuje. Ak napríklad mierumilovné púštne korytnačky pomocou aspektu predátora zmeníte na púštne zmije, tie zamestnávajú osadu, ktorá im je nablízku, svojím nebezpečenstvom, a tak jej nedávajú priestor premýšľať nad vyhlásením vojny. Ak je už neskoro, môžu pochodujúci invazívnu armádu napadnúť, a tak ju oslabiť. Pri hraní sme boli úprimne prekvapení, museli sme sa za monitorom usmiať pri myšlienke: „Tým Holanďanom to naozaj vyšlo…“
Reus je, vystihnuté jedným slovom, prekvapujúco kvalitnou hrou. Pri všetkej úcte ku skvelej práci tímu Abbey Games sa však na súčasnom trhu nedokáže uchytiť na takom žiarivom mieste, aké by mu po právu patrilo. Bohužiaľ, svojou koncepciou sa celkom vymyká medziam dopytu súčasnej generácie hráčov. Pre tých mladších z nich je priveľmi komplikovaný na to, aby dlhodobo udržal ich pozornosť, a pre starších je zasa nezaujímavý svojou pacifistickou a trochu ťažkopádnou podstatou. Hra stojí niekde na pomedzí dvoch brehov, pričom ani pri jednom nemôže pevne zakotviť. Je to outsider, ale kvalitný. Problémom môže byť tiež počet hodín, ktoré budete ochotní nad hrou stráviť. Vizuálna stránka je síce veľmi pekná a zaslúži si pochvalu, no v momente, keď budete ovládať väčšinu symbióz a kombinácií rôznych prvkov, vás už k ďalšiemu hraniu nemusí motivovať ani zisk nových achievementov a následný progres hernej úrovne, spojený s odomknutím ďalších vylepšení.