Inteligentná adventúra Contrast (pod taktovkou začínajúceho tímu Compulsion Games) nám svoje prednosti ukázala už na tohtoročnej E3. Boli by sme za veľkých klamárov, keby sme povedali, že sa nám jej koncept nepáčil už od samého začiatku. Zaujímavá tieňohra v kombinácii s melancholickým príbehom sa primárne stavia na riešení všemožných hádaniek prostredníctvom siluet a odrazov. Bola však táto hrateľnosť dostatočne dotiahnutá do konca alebo zostala tak nejako na pol ceste?
Imaginárnosť sa podceňuje
Ste malí, nuda sa na vás valí zo všetkých strán a vy namiesto toho, aby ste išli von, sa trochu pohráte s fantáziou a zrazu máte kamaráta s prívlastkom imaginárny. Nikdy ste takého nemali? Aha, vy ste dávali prednosť tým živým. Malá Didi také šťastie, bohužiaľ, nemala a preto sa rozhodla povolať si na pomoc práve vás, o dve hlavy vyššiu kamarátku Dawn. V tomto smere hra skutočne ničím neotáľa a po stručnom načrtnutí deja už-už podávate pomocnú ruku, ktorú 9-ročná Didi potrebuje ako nikdy predtým.
Pomocnú ruku však nahrádza celý záchranný čln, pretože na vašich pleciach stojí záchrana celej rodiny a následne odvrátenie jej rozpadu. V kulisách krásneho Paríža, ktorý v svetle 20. rokov minulého storočia vytvára dokonalé prostredie pre vyrozprávanie emocionálneho deja, aký Contrast ponúka. Kúzlo kabaretných pódií a jazzových klubov dotvárajú výbornú atmosféru, alebo ak chcete „vatu“, ktorá zaobaľuje už zmienenú dospelosť príbehu a hrateľnosť. Tu sa dostávame do samostatnej kapitoly naskrz celým žánrom, čo nám autori demonštrovali už pred vydaním. Ide totiž aj o samotné vyobrazenie deja, jeho spracovanie a vnímanie. Všetko je len odrazom a vy ako hráč, za sprievodu noirovej atmosféry, pozorujete siluety postáv a ich problémy len ako divák „zízajúci“ na stenu.
Keď tretí rozmer nestačí
Hrateľnosť verzus kreativita – súboj odohrávajúci sa v každej jednej hre, pričom u väčšiny z nich je víťaz a porazený viac než zrejmý. Krása tohto titulu spočíva v tom, že na stupni víťazov sú obaja. Tam, kde väčšina žánrovo príbuzných kríva na jednej nohe, Contrastu kreativita určite nechýba a hrateľnosťou postavenou na balansovaní medzi reálnym svetom v 3D a hranici sveta tieňov. Práve na tejto schopnosti sú postavené všetky hádanky a puzzle, ktoré vám a malej Didi skrížia cestu za záchranou jej detstva.
Vo väčšine prípadov ide o premiestnenie svetelného zdroja a následné prevrhnutie odrazov do polohy, pri ktorej si už poviete: „Ahá, takže takto!“ Pri kapitole hádanky sa budeme musieť na sekundu pozastaviť, pretože niektoré nefungujú úplne stopercentne. Reč je o puzzle, založených na interakcii s boxami, ktoré sa musia premiestniť na určité miesto. Okrem absencie akýchkoľvek fyzikálnych zákonov sa s nimi často dokážete zaseknúť, čo vám môže prísť až frustrujúce. Našťastie ich v hre nie je až tak veľa a po väčšinu času sa budete len snažiť preskákať z 3D do 2D a zase naopak.
Podľa samotných slov autorov to boli práve hádanky, čo bolo na vývoji najťažšie. Ich štylizácia alebo komplexnosť majú za sebou pekný kus práce. Za zmienku určite stojí kolotoč, bábkové divadlo a záchrana celého cirkusu, ku ktorému sa dostanete v polovici hry. A keď už sme pri tej dĺžke… Hracia doba sa nesnaží atakovať žiadne herné maratóny. Ba naopak. Tu ide o svižnosť, plynulé odsýpanie a po zhruba 3-4 hodinách sa úspešne dopracujete k cieľu.
Verdikt:
Contrast funguje, ako má. Jeho idea utkvie hráčovi ešte dlhú dobu po vydaní. Je tu však stále zopár vecí, v čom je hra skromná a aj keď sú jej žánrové kvality nadpriemerné, moment vyrazenia dychu tu nenájdete (na zadok taktiež nepadnete). Rozprávanie príbehu je zaujímavejšie ako on samotný. S dlhonohou Dawn sa tiež práve dvakrát nevžijete. Hrateľnosť a kreativita sú obe na stupni víťazov – bohužiaľ, tento stupienok nie je tak vysoko, ako sme pred vydaním očakávali.
Informácie o hre
Žáner: akčná adventúra
Výrobca: Compulsion Games
Distribútor v SR: Comgad
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk