Nie je to tak dávno, čo Facebook v decembri minulého roku znížil viditeľnosť príspevkov firiem na 4% používateľov, ktorí majú danú stránku „likenutú“, a opäť chystá radikálnu zmenu v tejto v politike. Podľa nových pravidiel budú musieť veľké firmy s miliónmi „likeov“ platiť Facebooku, aby fanúšikom vôbec zobrazilo ich príspevky. Ako sa dá tento krok zo strany marketingového oddelenia Facebooku nazvať?
Jedným slovom – prefíkaný, alebo, ako sa vyjadril aj Sam Biddle, redaktor portálu WalleyWag, najväčší kanadský žartík v internetovej ére. Facebook v minulosti veľké firmy presvedčil, že je najlepšou platformou pre propagáciu svojich produktov, donútil ich investovať do propagácie ich stránok, na ktorých spoločnosti organizovali rôzne súťaže, len aby presvedčili ľudí, aby im darovali cenný „like“. V tejto dobe sa dalo dosiahnuť, aby firemné príspevky videlo celkovo až 15% fanúšikov. Ako sme už v úvode spomínali, Facebook v decembri minulého roku toto číslo radikálne znížil na 4% a teraz sa chystá úplne obmedziť zobrazovanie obsahu fanúšikom – pokiaľ si firma za jeho propagáciu nezaplatí.
Facebook tento krok obhajuje tvrdením, že bežní používatelia svoj „like“ dali ohromnému množstvu firiem, a že nedokážu za jeden deň prečítať viac ako 1500 príspevkov (česť výnimkám). Málo ľudí totiž vie, že takýto mechanizmus existuje aj čo sa priateľov týka. Ak váš priateľ aktualizuje svoj status každých 15 minút (nájdu sa aj takí), je možné, že niektoré statusy jednoducho neuvidíte. Facebook je skrátka starostlivá firma a sama vie, čo chcete a nechcete vidieť.
Firmám teraz nezostáva nič iné, tak ako napísal Daniel Dočekal z portálu lupa.cz, než budovať sociálne weby, ktoré, na konci každého článku, budú obsahovať možnosti zdieľania daného obsahu na sociálných sieťach a spoliehať sa, že ľudia budú ochotní tento obsah zdielať. S Danielom Dočekalom by sa dalo súhlasiť, že táto „likvidácia“ stránok je vlastne dobrým ťahom, keby to tak trošku nebol pre firmy „odrb“. Tie sa totiž budú musieť zamerať na budovanie obsahu na vlastných internetových stránkach, čo je síce fajn, ale prídu o vložené investície na svojich FB stránkach.