RPG hráčom dnes byť,
to má človek radosť žiť.
V Mass Effecte rozhodnutia robiť
a na šírych pláňach Skyrimu pojem o čase stratiť.
Čo si tak však rozprávku prečítať,
ktorú schovanú v rýmoch treba hľadať?
Skúste si predstaviť, že chcete v dnešnom hernom svete spraviť novú RPG hru. Prvá vec, na ktorú sa váš potenciálny budúci vydavateľ spýta, čím sa bude táto hra od zástupov ostatných RPG líšiť. Vaša odpoveď? Celý príbeh bude ako rozprávka napísaná v rýmoch, ktoré hráč bude musieť čítať, na vizuál hry použijeme engine, vďaka ktorému bude hra vyzerať ako 2D olejomaľba a súboje budú prebiehať aktívnym turn-base systémom. Väčšina vydavateľov by vás po tejto prezentácii so smiechom poslala kade ľahšie s tým, že vaša RPG nemá šancu predať sa, a vám by nezostalo nič iné, ako obrátiť sa na kickstarter a v tom najlepšom prípade hru vydať ako indie titul, ktorý by si však v konečnom dôsledku v tej hromade indie hier nikto nevšimol. V tomto prípade sa tak, našťastie, nestalo a celú RPG sa rozhodol zobrať pod svoje krídla Ubisoft. Ako sa teda táto indie RPG Child of Light, ktorá vlastne nie je vôbec indie, hrá?
Príbeh Child of Light sa točí okolo malej princeznej Aurory, ktorá v úvode hry zomiera a po svojej smrti sa ocitá v Lemurii, na ktorú útočia sily zla. Ako to už v rozprávkach býva, po chvíli sa Aurora dozvedá, že by mohla existovať cesta späť do sveta živých, kde trúchli za ňou jej otec, cez magické zrkadlo, ktoré sa zhodou okolností nachádza v rukách neznámej temnoty šíriacej sa nádhernou Lemuriou. Áno, príbeh sa naozaj nepokúša hrať na originalitu a všetky karty vsádza na svoju prezentáciu, ktorá prebieha výhradne cez Aurorine dialógy s ostatnými postavami. Tieto dialógy nielenže nie sú nahovorené, ale každý jeden z nich sa celý skladá z rýmov, čo na jednej strane pôsobí pomerne archaicky, no taktiež prekvapivo dobre funguje v snahe vytvoriť atmosféru starých rozprávok. Čo tento spôsob prezentácie, bohužiaľ, spôsobuje, je umelé prerušovanie herného zážitku. Kým v moderných RPG dokážu vaše postavy vďaka ich nahovoreniu komentovať situáciu za chodu, tu sa zakaždým hra pauzne a vy si tak musíte pekne prečítať, čo majú vaše postavy na srdci.
Tých je, mimochodom, na RPG, ktorá trvá približne okolo jedenásť hodín, pomerne veľké množstvo. Konkrétne, pokiaľ sa budete naozaj snažiť, je možné postupne naverbovať do svojej družiny celkovo sedem postáv, pričom každá disponuje svojimi vlastnými skillmi, čo je samo o sebe určite potešiteľné zistenie. Menej potešiteľná je však skutočnosť, že reálne môžete v súbojoch používať aktívne, vrátane vás, len dve postavy. To v praxi s kombináciou nízkej obťažnosti hry spôsobuje, že si nájdete svoju ideálnu kombináciu postáv a budete používať takmer celú hernú dobu len tie. Pre hardcore hráčov je pripravená vyššia náročnosť, ktorá však mení celý herný zážitok na tzv. grindovanie, kde musíte neustále súboje opakovať v snahe nazbierať potrebný experience.
Súboje, ako už bolo spomenuté, prebiehajú na ťahy, ktoré sú zobrazené na časovej osi počas súboja. Okrem samotného výberu útoku (majú rôzne doby castovania), je možné poradie aktívne ovplyvňovať Igniculusom (svetluška, ktorá vám pomáha pri riešení puzzle), ktorý dokáže spomaliť vybraného nepriateľa. Súboje sú v zásade rýchle a zábavné, no ich množstvo zvlášť v posledných kapitolách príbehu exponenciálne narastá na takú úroveň, že sa im budete vo väčšine prípadov snažiť radšej vyhnúť. Čo pôsobí rušivo je aj fakt, že prakticky po každom súboji získava niektorá z vašich postáv nový level a vy tak neustále prerušujete hru, aby ste mohli priradiť skillpointy. Aby toho prerušovania nebolo málo, pri vašich potulkách získavate ustavične rôzne vzácne kamene, ktoré môžete pretvárať na silnejšie ich craftovaním a tie následne priraďovať do troch slotov na každej postave.
Všetko toto prerušovanie vám bude vadiť hlavne preto, že vás bude vytrhávať z nádherne spracovanej Lemurie, ktorá naozaj vyzerá ako živá olejomaľba a je radosť ju preskúmavať. Obrovskú zásluhu na tejto atmosfére má hudba, ktorá skvele dopĺňa nádherný vizuál a dotvára správny rozprávkový feel, vďaka čomu Child of Light pôsobí v záplave všetkých dnešných „vážnych“ RPG neuveriteľne sviežo a neotrelo.
Pri cene 14,99€ predstavuje Child of Light veľmi zaujímavú RPG, ktorá však nemusí sadnúť každému, a to hlavne vzhľadom na svoje umelecké ašpirácie, kvôli ktorým niekedy tlačí samotný herný zážitok do ústrania. Či vám niečo takéto vyhovuje, je hlavne otázkou vašich preferencií, a preto výsledné hodnotenie berte tentokrát len orientačne.
Informácie o hre
Žáner: RPG
Výrobca: Ubisoft Montreal
Distribútor v GB: Ubisoft
Distribútor v SR: Conquest
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk