Rytier s veľkým mečom, mág, ktorý z rukáva chrlí ohnivé gule alebo kradmý zlodej, ktorý vás jednou rukou uvíta a druhou podreže. Táto schéma málokedy zradí. Prísť však na trh s niečím neopozeraným, to chce skvelý nápad. Van Helsing II je priamym pokračovaním hack´n´slash RPG z roku 2013, ktorá u nás obstála veľmi slušne. Sklamanie neprišlo ani tentoraz.
Maďarské nezávislé štúdio Neocore Games, ktoré stojí za „vanhelsingovskou“ sériou, nie je v rámci produkcie videohier žiadnym nováčikom. Hoci zbierka, ktorú majú títo vývojári na konte, rozsahovo neexceluje, iné to je s kvalitou vydaných titulov. Stredoveké hity ako Kráľ Artuš (King Arthur) a Kráľ Artuš II, Križiaci: Príď kráľovstvo tvoje (Crusaders: Thy Kingdom Come) a Levie srdce: Kráľova krížová výprava (Lionheart: Kings´ Crusade) získali všeobecne vysoké hodnotenie (70-80%). Neuveriteľné dobrodružstvá Van Helsinga u nás minulý rok získali úctyhodných 80%.
Práve Van Helsingova odysea sa dá považovať za prvý odklon budapeštianskeho štúdia od tvorby hier zameraných na stredovekú tematiku. V Kráľovi Artušovi a Križiakoch Neocore Games dokázalo, že sa vie popasovať nielen s problematikou zaujímavého obsahu, ale aj s historicko-faktografickou správnosťou zodpovedajúcej danému obdobiu. V striktne fantasy záležitosti Van Helsinga, ktorého príbeh je inšpirovaný kultovým Drakulom od Brama Stokera, mohli títo budapeštianski machri využiť svoj tvorivý potenciál naplno.
Starý pes, nové triky
Základný koncept hry sa oproti predošlému dielu nezmenil. Zabíjate príšery, zbierate drahocenné kusy vybavenia, znášate ironický humor vašej šarmantnej spoločníčky, plníte úlohy a opäť zabíjate príšery. Akčnosť je všadeprítomná, nepriateľov budete posielať na onen svet po stovkách. Aj keď je boj základným kameňom celej hry, je to posledná vec, ktorú sme si pri hraní užívali. Príjemným oživením je pomerne hojné množstvo náročných bossov, no v konečnom dôsledku ak padnete, buď sa za pomoci špeciálnej schopnosti okamžite oživíte (druhá šanca), alebo si vyberiete miesto, na ktorom sa chcete zrodiť. Čím ste bližšie k polohe vášho rozsekaného tela, tým je tento servis drahší – ale peňazí sme mali, rovnako ako nepriateľov, kvantum. Hra, založená na kvantite, býva málokedy dobrá, Van Helsing II však ponúka viac ako bezmyšlienkovité vraždenie inak často odporných bytostí, jeho repertoár sa oproti prvému dielu značne rozšíril.
Aby sme však ešte jedným dychom uzatvorili zoznam najväčších nedostatkov, spomenieme príbeh. Ten zvyčajne býva dušou každej RPG, bez ktorej je aj ten najkrajší sandbox bezcieľnou prechádzkou v parku. Nevýraznú príbehovú líniu vo Van Helsingovi 2 kompenzuje gameplay. Aj tu platí známa fráza, že cesta je súčasne aj cieľom. Najviac nás dostal nezvyčajne rozsiahly systém vylepšovania – „kraftovania“. Van Helsing, ktorý je, mimochodom, potomkom presláveného lovca upírov Abrahama Van Helsinga (nebojte sa, otca ste už aspoň trikrát prerástli), má k dispozícii naozaj rozsiahlu ponuku všemožných schopností; aktívnych i pasívnych, útočných aj defenzívnych. Na rozdiel od prvého dielu si teraz môžete v úvode hry vybrať aj to, aké zameranie by mal mať Van Helsing. Ak ste prvé Neuveriteľné dobrodružstvá už hrali (čo určite odporúčame, nakoľko dejovo druhý diel bezprostredne nadväzuje na prvý… a navyše sú Neuveriteľné dobrodružstvá avizované ako trilógia), určite si spomínate, že hlavný protagonista bol mixom všetkého: ťal mečmi, strieľal zo zbraní a vedel používať okultné schopnosti. Teraz si môžete vybrať, či chcete takýto klasický model lovca, alebo radšej tzv. taumaturga (Thaumaturge), ktorý sa špecializuje na vyššie stupne mágie, poprípade mechanika (Arcane Mechanic) ovládajúceho ničivé stroje.
Na výber máte Van Helsinga v troch variáciách – klasik, čarodejník a inžinier. Výber povolania priamo ovplyvňuje to, aké schopnosti môžete pri postupe na vyššiu úroveň odomykať, jeho dopad sa obmedzuje len na spôsoby obrany a útoku. Dej, interakcia s ostatnými postavami či spôsob plnenia úloh, to všetko zostáva, bez ohľadu na váš výber, nemenné. Bohužiaľ, nemenné je aj samotné smerovanie príbehu. Príležitostne vám dá hra na výber, či vziať z obetného oltára podozrivý talizman alebo sa ho radšej nedotýkať, to je však, čo sa slobody prejavu týka, všetko. Hra je lineárna, vybrať si môžete maximálne to, ktorú vedľajšiu úlohu spravíte ako prvú. Pokiaľ ste sa v príbehu posunuli dopredu, smola. Van Helsing 2 neponúka žiadne silné emócie, a keď už, tak jedine humor.
Väčšiu pozornosť by si zaslúžila aj osobnosť hlavnej postavy. Tá je emocionálne suchá a nevýrazná, čo spolu s príbehom v štýle „len aby nejaký bol“ vytvára smrtiacu kombináciu pre každého hráča, ktorý si žáner RPG automaticky spája s ťažkými morálnymi dilemami a rozhodnutiami ovplyvňujúcimi dianie v hre.
Čo by ste to však boli za loveckú hviezdu, ak by vás všade nepredbiehala vaša reputácia? Tú získavate za porazenie obzvlášť silných, unikátnych protivníkov. Systém reputácie je zložený z jednotlivých stupňov, pričom si za každý dosiahnutý stupeň môžete vybrať jeden perk, bonus. Okrem hojného počtu schopností a perkov si Neuveriteľné dobrodružstvá vynútia vašu pozornosť aj bohatým inventárom zbraní, brnení, artefaktov, relikvií a iných cenností, bez ktorých by sa žiadna roleplay hra neobišla. Tie sa, podobne ako v MMO tituloch, delia podľa úrovní kvality – obyčajné, magické, ojedinelé a epické. Keďže je nepriateľov veľa, aj počet predmetov, ktoré vám po smrti nechcene podarujú, je vysoký. Tu bol naším hlavným nepriateľom obmedzený inventár mriežkového typu podobný ako v Zaklínačovi, no oproti bielovlasému Geraltovi má však Van Helsing jednu obrovskú výhodu – lady Katarinu.
Za úspešným lovcom hľadaj ženu
Pôvodný duch kedysi vznešenej a urodzenej dámy sprevádza Van Helsinga na každom kroku. Minimálne pre nás je lady Katarina bezkonkurenčným víťazom v jedinečnosti. Psa nájdete v Skyrime či Falloute, ľudských spoločníkov je ako maku – ale ironický a sarkastický duch, ktorého vtipné poznámky vás budú baviť počas celej hry, tak to je terno. Katarina však nie je len vznášajúcou sa dekoráciou, ale predovšetkým bojovým „parťákom“, ako sa sluší a patrí. Pri každom stretnutí s nepriateľom sa čarovná slečna v reťaziach mení na krvilačný prízrak, schopný útočiť nablízko aj z diaľky. Katarina navyše disponuje samostatným inventárom, ktorý môžete veselo plniť. Taktiež jej možno „obliecť“ určité typy vybavenia – brnenie, zbrane, náhrdelník a dva prstene. Okrem toho disponuje aj vlastnou zbierkou vylepšených a odomykateľných schopností, ktoré majú zväčša podporný charakter, resp. zvyšujú Van Helsingove bojové štatistiky ako útok, obranu, mágiu a ďalšie. Aby bolo toto skvostné spirituálne dielo dotiahnuté k dokonalosti, Katarine možno venovať liečivé elixíry a súčasne aj nastaviť dávkovanie, teda to, pri akom percentuálnom stave vlastného zdravia ich má automaticky používať. Čerešničkou na torte je aj možnosť poslať Katarinu do mesta, aby predala veci, ktoré má v inventári, napríklad za ne nakúpi elixíry či vybavenie potrebné pre „kraftovanie“ bez ohľadu na to, v akej hlbokej pekelnej diere sa práve nachádzate. Katarina je jednoducho vysnívaný, všestranný spoločník, ktorý je rovnako estetický ako praktický. Oproti umelým, dookola sa opakujúcim spolubojovníkom, vystupujúcim vo väčšine mainstreamových RPG, ide o príjemnú zmenu, ktorú ocení každý.
Čo sa týka „kraftovania“, v prvom rade ide o element, pri ktorom sa môžete zastaviť na viac ako len niekoľko minút. Získané predmety môžete rozoberať na takzvané esencie, s ktorými sa dajú niektoré hodnotnejšie časti inventára vylepšiť; treba však dávať pozor na to, akú mieru týchto vylepšení daný predmet znesie. Možné je tiež náhodné začarovanie predmetu, samozrejme, za istú sumu peňazí – ide však doslovne o mačku vo vreci. U kováča zasa môžete skombinovať tri rôzne predmety do jedného, ktorý bude mať sčasti vlastnosti originálnych predmetov, a sčasti úplne nové. Druhov esencií je hojne a rôznorodosť predmetov – zbraní, brnení, šperkov a podobne – je taktiež značná. Aj keď takáto bohatosť obsahu isto poteší, aspoň v našom prípade ide o „feature“ využívaný len v malej miere. Hra nás jednoducho nedokázala motivovať k jeho využívaniu, aj bez neho sme totiž nepriateľov zvládali posielať do kolien a získavať tak epické a unikátne časti výbavy.
Neuveriteľné dobrodružstvá veľkonočných vajíčok
Zrejme najmarkantnejšou zmenou oproti prvému dielu je skutočnosť, že zatiaľ čo v prvých Dobrodružstvách bol Van Helsing len obyčajným lovcom, v druhej časti sa z neho, chcene nechcene, stáva veliteľ odboja. Proti čomu sme vlastne počas hrania bojovali, to nevieme ani dnes poriadne vysvetliť. V tomto bode hra opäť naráža na príbehové nedostatky. V každom prípade je vašou povinnosťou brániť základňu pred útokmi nepriateľskej armády, a to pomocou akčnej minihry, v ktorej odrážate vlny protivníkov a budujete defenzívne mechanizmy – guľomety, plameňomety, klietky s vlkolakmi a iné. K dispozícii máte niekoľkých generálov, ktorých môžete posielať na dostupné misie: avšak, aj keď váš veliteľ uspeje, žiadny významný dopad na dej či smerovanie hry sa nekoná. Je to síce zaujímavá časť obsahu, ale zbytočná. Na druhej strane, jednotlivé misie sa od seba odlišujú a vy zakaždým musíte zvážiť, ktorého generála na akú úlohu nasadíte. K realizácii každej misie navyše potrebujete určitý počet vojakov, ktorých si musíte kupovať. K dispozícii je aj nákup zbraní a vylepšovanie armády, ktoré sa však, bohužiaľ, odráža len v akomsi percentuálnom predpoklade úspechu misií. Veľmi zaujímavý element, jeho potenciál však nie je vo Van Helsingovi ani omylom využitý, naopak, štúdio ho odsunulo na samý okraj gameplay, a to z neho po čase spravilo niečo otravné, čomu sa reálne budú venovať zrejme len veľkí herní poctivci.
Okrem vtipných dialógov medzi Van Helsingom a Katarinou sú druhé Neuveriteľné dobrodružstvá špecifické ešte jednou vecou – zrejme najvyšším počtom všemožných filmových a videoherných odkazov (Easter Eggs) na meter štvorcový. Zväčša sa vďaka Katarininej všímavosti, aj keď okrajovo, vrátite k filmom ako Pán prsteňov, Kruh či Star Wars, k seriálu Hviezdna brána a k hrám ako Half-Life alebo Zaklínač…
Prebije aj veľkorozpočtový mainstream
The Incredible Adventures of Van Helsing II je atmosférickou a vizuálne príťažlivou hrou, ktorá okrem nezvyčajného a pútavého spracovania ponúka nálož drsného obsahu v podobe nefalšovaného hack´n´slash. Nie príliš pestrý koncept oživujú humorné mini konverzácie Van Helsinga a Katariny, ducha, ktorý vás sprevádza všade, a ktorému by sme osobne udelili čestné prvé miesto vo fiktívnom rebríčku top spolubojovníkov v žánri RPG. Vývojári dokázali oživiť úspech prvého dielu a pridali aj obsah navyše: nové hrateľné povolania, velenie nad odbojárskou armádou, tower-defense minihry a chiméru, vášho krvilačného miláčika, ktorého môžete buď povolať do boja, alebo ho poslať na lov a očakávať bohatú korisť. Goticko-steampunkové scenérie sú spracované precízne a pekne. Okrem klasických nepriateľov (obri, vlkolaci) si štúdio Neocore Games dalo záležať na tom, aby do fantasy žánru prinieslo nové, originálne a zaujímavé stvorenia; často výplody nebezpečného kombinovania vedy a okultizmu. Palec hore budapeštianskym vývojárom aj za technické spracovanie, ktoré sa, na rozdiel od prvého dielu, tentoraz nesie v znamení praktickej bezchybnosti.
Pokračovanie Neuveriteľných dobrodružstiev však po svojom predchodcovi zdedilo aj niektoré neduhy, bohužiaľ, tie najzávažnejšie. Príbeh prvého dielu balansoval na hranici neutrálna, teraz je už však sklon k fádnosti a kreatívnej bezduchosti neprehliadnuteľný. Vedľajších úloh je málo, no vďaka za ne. Problémom je aj nemastný-neslaný charakter Van Helsinga, ktorého Katarina prebije aj po smrti. V našich očiach táto dáma hru zachránila od úplného vyschnutia jej emocionálnej studne. Aj napriek vyššie zmieneným nedostatkom sú Neuveriteľné dobrodružstvá Van Helsinga II hrou, po ktorej sa oplatí siahnuť. Za 15 eur dostanete to, za čo ste si zaplatili, ba aj viac – z toho hľadiska je Van Helsing dokonca lepšou voľbou ako niektoré veľkorozpočtové tituly.
Informácie o hre
Žáner: hack´n´slash RPG
Výrobca: NeocoreGames