Zombie. Survival. Horror. Hry. Štyri slová, ktoré sú v poslednej dobe veľmi často spojované. Za posledných pár rokov prežíva tento žáner naozaj veľký boom. Na jednej strane je naozaj skvelé, že do portfólia tohto typu hier pribúdajú takmer každý mesiac nové tituly, pretože veľa z nich sa určite oplatí si zahrať, na tej temnej strane ale vychádzajú aj hry, ktoré sa pokúšajú iba zviezť na trende a neponúkajú hráčom takmer nič, okrem frustrácie a pocitu vyhodených peňazí.
MMO + Open World + Survival + Zombie + Horror + FPS = Nether
Hneď na začiatku tejto recenzie si musíme ujasniť jednu vec. Titul Nether do kategórie zlých hier rozhodne nepatrí. Musíme ale poznamenať aj druhú vec, ktorou je fakt, že nepriatelia v tejto hre, takzvaní Netheri, nie sú v pravom slova zmysle zombie. Ide o krvilačné, teleportujúce sa bytosti s rozdielnym vzhľadom a vlastnosťami, ktorým je vždy lepšie sa vyhnúť. Nepoznáme síce celý príbeh, ako sa Netheri na zemi objavili, či ide o experiment, ktorý sa nevydaril alebo prišli z akéhosi tajomného mimozemského sveta. Jedno je však jasné, ľudí nemajú radi.
Hra samotná prekvapí veľmi príjemným spracovaním hneď od začiatku. Do hry sme sa dostali jednoducho spustením titulu Nether v službe Steam a nalogovaním na vlastné servery Netheru. Akonáhle hra nabehla, ocitli sme sa v prehľadnom menu s ponukou serverov. Maximálny počet ľudských hráčov je (možno iba nateraz) nastavený na 64 a zopár serverov toto číslo aj dosiahlo, väčšina bola ale (príjemne) plná len z polovice. Po výbere serveru nás privítala ponuka výberu postavy a možnosti hry. Na výber majú hráči z viacerých druhov postáv, ak by sme ale chceli postavy, ktoré vyzerajú naozaj dobre, treba rátať s utrácaním prémiovej meny. Cena hry samotnej je na dnešné pomery nízka, chápeme ale, že developer si to môže dovoliť vďaka implementovanému systému platieb reálnymi peniazmi. Treba ale podotknúť, že ak si chcete hru naozaj vychutnať, tak netreba zaplatiť ani o cent viac ako za hru samotnú.
Herná mapa je pre všetky servery rovnaká, ide o časť mesta a akési spojenie močiarov a riečnych ostrovčekov a už teraz je oproti beta verzii o dosť rozľahlejšia. Počítame ale, že budúcnosti pribudnú aj ďalšie rozšírenia alebo možno aj úplne nové lokácie.
BEZPEČNÁ ZÓNA
Len hraním však zistíme, ako by sme dopadli v prípade skutočnej apokalypsy. Tlačidlo play nás láka, a tak skáčeme do hry. Ešte pred „narodením“ máme možnosť výberu medzi objavením sa kdekoľvek v meste alebo v „Safe Zone“, v oblasti, kde na seba hráči nemôžu útočiť a nepriatelia sa jej zďaleka vyhýbajú. Pokiaľ budete Nether hrať prvýkrát, určite odporúčame si zvoliť túto možnosť. Grafika neočarí tak ako next gen FPS hry, ale pre nás funguje. Po kliknutí na na prvý pohľad záhadnú škatuľu zisťujeme, že ide o herný tutoriál a treba ju zaniesť na určené miesto, ktoré je vyznačené na mape a aj na malom kompase. Hra získava body za originalitu a za fakt, že tutoriál sa dá aj preskočiť, nepotrebujeme predsa 10 minút čítať informácie, ktoré z väčšej časti poznáme. Splnenie tutoriálu ale láka hráčov hodnotnými odmenami, takže sa možno oplatí si tieto úlohy obehať.
Jednou z prvých vecí, ktoré sme si na hre všimli, je meradlo výdrže, čiže skákať ani behať nemôžeme večne, a druhou je indikátor hladu/smädu. Ďalšie body k dobru pre developera, pretože aj keď je skvelé spraviť hru dostatočne realistickou, aby dávala dostatočný pocit zadosťučinenia a zábavy, netreba ju robiť príliš komplikovanou. V Safe Zone vidíme obchodíky s rôznym zameraním, či už obchod, kde sa dajú zamieňať/skladať súčiastky na zbrane, priekupníka s rozličným tovarom alebo výmenné stanoviská, kde môžete odovzdať nájdené balíky za rôzne odmeny. Takisto okolo nás behajú živí hráči, každý s určitým cieľom. Jeden beží do obchodu so zbraňami a pár sekúnd nato už uteká s novou brokovnicou v rukách s odhodlaním v tvári.
YOU HAVE DIED…
Vyberáme sa smerom, ktorým utekal vyzbrojený a odhodlaný hráč. Aj my máme v krvi pocit spolupatričnosti, a tak chceme zistiť, kam táto postava utekala, či nebude potrebovať pomoc alebo či pomoc pri prvých minútach hrania neposkytne nám. Postava odchádza zo Safe Zone a mizne za rohom a my opúšťame bezpečnosť za sebou a dobiehame zistiť situáciu. Nasleduje pár zábleskov a čierna obrazovka. Tak, to bolo rýchle. Očividne nie sú v tejto hre Netheri jediným nepriateľom.
V najbližšej polhodine zisťujeme, že celkom veľkú časť herného zážitku predstavuje odhadovanie hráča, ktorý stojí oproti vám. Ak má náhodou lepšiu zbraň a nevšimol si vás, radíme, pokúste sa utiecť. Ak vás vidí, ale neprejavuje žiadne pokusy o súboj, radíme, pokúste sa utiecť. Ak máte lepšiu zbraň a hráč vo vašej blízkosti si vás nevšimol, máte dve možnosti. Buď ho zabijete, alebo sa môžete pokúsiť utiecť. Nehovoríme, že sme nenarazili aj na svetlé výnimky, ak ale máte pri sebe potraviny a nový nablýskaný meč, ktorý vás stál hodinu hľadania surovín, vždy je lepšie zvoliť opatrný prístup.
Ak sme mali ťažkosti s nepriateľmi počas dňa, tak noc je peklo na druhú. Našťastie, bezpečná zóna je len dva bloky ďaleko, a tak nasadzujeme ľahký šprint, smer bezpečie. Safe Zone je už na dohľad, tešíme sa, ako si do globálneho inventára odložíme všetky krvopotne nazhromaždené jedlo a zbrane. Spomínali sme už, že útočiaci Netheri vydávajú naozaj nepríjemné zvuky? Nie? Takže, ozýva sa hrôzostrašný rev, je počuť zvuk teleportujúcich sa Netherov a 30 metrov od možnosti bezpečne uložiť nazhromaždené bohatstvo prichádza čierna obrazovka. You. Have. Died…
Možno si nabudúce prejdeme tutoriál do konca. Tak by sme zistili fakt, že bezpečné zóny sú bezpečné vďaka zariadeniam, ktoré Netherov odpudzujú. A takisto aj fakt, že majú aj určitú poruchovosť. Jediný, kto nám ale môže vyčítať, že sme si neprečítali všetky informácie a rady, sme my sami a ruksak plný pokladov, o ktorý sme prišli. Náš ďalší pokus nebol o nič úspešnejší, teraz sme si ale zvládli nájsť aj pár kúskov jedla, porozhadzovaných vnútri niekdajšieho supermarketu. Lietajúci Nether ale dostal chuť na ľudské mäso, a tak prichádza už naučená rutina – Odkliknúť hlášku o smrti, vybrať si server a šup do hry.
STRÁŽNY ANJEL JAZDÍ NA BUGINE
Do tretice všetko dobré, skáčeme do hry mimo bezpečnej oblasti a v priebehu minúty okolo nás prefrčí bugina. Div sa svete, malé vozidlo zastavuje, otáča sa a pristavuje pri nás. Nevieme, čím sme si zaslúžili toľké šťastie, darovanej bugine ale na kolesá nehľadíme, mávame na šoféra a už sa ide.
Najbližších 25 minút je naozaj hektických. Opravujeme pokazené prístroje na ochranu bezpečnej zóny, nachádzame poriadnu výzbroj a spolu s naším anjelom strážnym dávame Netherom do tela.
Nether neprestáva prekvapovať a ukazuje jednu skvelú hernú mechaniku za druhou. Menovite ide o získavanie skúseností.
Hlavný rozdiel oproti iným hrám tkvie v dvojitom systéme skúseností. Po prvé si po nazbieraní dostatočného množstva skúseností môžete vylepšovať postavu, za ktorú práve hráte, ako napríklad možnosť blokovať útoky, tiché plíženie alebo väčšia výdrž. Nevýhodou je, že o ne v prípade smrti prichádzate. Druhé skúsenosti sa ale pripisujú na váš hlavný účet. Tu sú odmeny iné a vzťahujú sa na všetky postavy, za ktoré budete v budúcnosti hrať. Tieto odmeny sú buď peňažného charakteru, alebo permanentne zlepšujú vlastnosti postavy – ako počet životov alebo veľkosť ruksaku.
25 minút strávených skvelou zábavou ale zrazu končí, keď sa náš spoluhráč nečakane odpája a necháva nás napospas živlom, Netherom a banditom. Rýchlo sa ponáhľame do bezpečnej zóny, odložiť výstroj a výzbroj.
DVAKRÁT UTEKAJ A REŽ POKIAĽ TO BOJUJE
Počas hrania sme len pomaly prichádzali na základné pravidlá, ktorými sa Nether riadi. Môžeme vám ponúknuť päť užitočných rád:
1. Pozor na Netherov
2. Pozor na ostatných hráčov
3. Pozor na hlad
4. Pozor na chamtivosť
5. Pozor na stav sveta (nielen herného, ale aj reálneho)
1. Pozor na Netherov. Sú to krvilačné beštie, ktoré vás buď naháňajú cez pol mapy a po zničení explodujú, alebo vás prekvapia piati naraz. Je úžasný pocit utiecť obrovskému monštru vysokému štyri metre, ktorého dupot otriasa celým herným svetom. V tejto hre sme skôr zažívali hnev, keď sme sa napríklad rozhodli preskúmať opustene vyzerajúcu stanicu podzemnej dráhy. To, čo vyzeralo ako možnosť nájsť hodnotné veci, sa ukázalo ako veľmi nepríjemne prekvapenie v podaní Nether párty.
2. Pozor na ostatných hráčov. Veľká časť herného osadenstva sa snaží prežiť, a to za každú cenu. Aj cenu vášho života. Ak náhodou narazíte na priateľského hráča, držte sa ho ako kliešťa a ochraňujte ho ako jednorožca. Určite odporúčame zahrať si Nether s jedným alebo viacerými kamarátmi, pretože hra takto získava úplne nový rozmer, keď spolu čelíte všetkým nástrahám post-apo sveta.
3. Pozor na hlad. Tu prichádza do hry hlavne sedliacky rozum. Nie je nič nepríjemnejšie, ako byť po zuby vyzbrojený a nemať pri sebe ani tyčinku na odvrátenie ubiehajúceho indikátora hladu. A ako to už býva, práve keď potrebujete nájsť aspoň fľašku vody alebo zemiakové lupienky, každá budova zrazu zíva prázdnotou. Nastupuje zúfalstvo a životy pomaly ubúdajú. Veľmi nepríjemné.
4. Pozor na chamtivosť. Ak už máte brokovnicu a ruksak plný nábojov, k tomu pištoľ a ostrú katanu, načo sa hnať za inými hráčmi len preto, že majú útočnú pušku. Načo riskovať vstup do podozrivých priestorov, kde vás môžu čakať Netheri alebo agresívni hráči. Väčšinu času aj čakajú. Zvyknite si odkladať nazhromaždené poklady a cennosti do globálneho inventára. Takto o ne neprídete a môžete si zľahčiť začiatok novej hry, ak náhodou umriete v tejto.
5. Pozor na stav sveta. Rozdiel v hrateľnosti titulu Nether počas dňa a v noci je naozaj ohromný. Kde by sme sa cez deň rútili bez rozmýšľania, by si v noci aj Chuck Norris dvakrát rozmyslel, či sa mu to oplatí. Druhá vec je, že Nether sme hrali a testovali hlavne v noci. Na terase. Vonku. Nie je nič príjemné, keď sa za vami ozýva dunenie dopadajúcich tláp MEGA-NETHERA a zrazu vám na kolená vyskočí mačka. Takmer prekotený stôl, zadržaný čisto náhodne a notebook na pokraji spadnutia. Vynadať mačke, vynadať sebe, ospravedlniť sa susedom a ubezpečiť ich, že netreba volať políciu, že tu nevraždia žiadnu malú školáčku, ale že to bol naozaj náš krik.
ZÁBAVA ANI HNEV ZĎALEKA NEKONČIA
Nether je príjemne nepríjemný. Vyžaduje si veľkú dávku odhodlania a cez naše, bojom zocelené nervy sa prekúsal až pozoruhodne rýchlo. Je to titul, ktorého hrateľnosť sa bude určite časom len a len zlepšovať, ale ktorý už teraz stojí za povšimnutie. Za cenu, ktorá je zlomkom ceny iných hier ponúkajúcich zimomriavky v otvorenom svete, nemôžeme ináč než zatlieskať štúdiu Phosphor Games za úspešne splnenú úlohu. Nether má všetky predpoklady a charakteristiky na dosiahnutie štatútu milovanej hry a ponúka dostatok zážitkov na potešenie aj podesenie hráčov. Samozrejme, že sa sem-tam nájde aj nejaký ten bug, ale to k takýmto hrám akosi už patrí a my veríme, že komunita Nether-bijcov už developerovi skáče po hlave a ten už pilne pracuje na jeho odstránení.
Nether si môžete kúpiť na Steame na platformu Microsoft Windows v základnej verzii už za 13,99 eur, alebo ako drahšie verzie Believer a Chosen, v ktorých získate prémiovú menu Nether Gold a v balíku Chosen aj špeciálny predmet do hry. Nateraz si Nether zaslúži solídnych 75%, ale neboli by sme prekvapení, ak si postupom času nevybojuje aj viac ako 80%.
Informácie o hre
Žáner: Survival open world FPS
Výrobca: Phosphor Games Studio
Distribútor: Nether Productions