Mesiac jún by sme mohli pomenovať mesiacom videohier. Každoročne sa totiž koná najväčší herný sviatok, výstava E3. Tento rok sme oslavovali priamo v Los Angeles aj my a v tomto článku nahliadnete do pozadia našej cesty. Pridajte sa k nám!
E3 už niekoľko rokov hostí výstavisko Los Angeles Convention Center. Herná výstava pokrýva dvojicu veľkých hál, čo je na prvý pohľad možno málo. Gamescom sa rozprestiera až v piatich halách. Na druhej strane dôkladne obehať obe haly je časovo náročná úloha, ktorá zaberie minimálne dva dni. Hoci je E3 určená iba odbornej verejnosti, čakaniu v radách sa nevyhnete a na tie najväčšie lákadlá si vystojíte minimálne hodinu. Náš program počas E3 bol odlišný – chodili sme do sekcií za uzavretými dverami, kde vývojári prezentujú hry novinárom a partnerom.
Deň nultý – beháme po brífingoch
Otvoreniu dverí výstaviska predchádza deň tlačových konferencií. Microsoft, EA, Ubisoft a Sony prezentujú svoje novinky a ukazujú hráčom, čo im prinesú v najbližších mesiacoch. Celodňový maratón už tradične štartuje Xbox a bodku za náročným dňom dáva PlayStation. Tieto konferencie zároveň patria k hlavným lákadlám celej E3-ky a sledujú ich milióny hráčov na celom svete. My sme boli zvedaví najmä na to, ako sa bude líšiť náš zážitok, keď budeme priamo na mieste. Vedzte, že ide o podobný rozdiel, ako keď sledujete film v kine a doma na monitore. Atmosféra je výrazne lepšia, avšak okrem konferencie sa na mieste nič nedeje. Keď skončí online stream, všetci sa zdvihnú a utekajú do neďalekej budovy na ďalší brífing. Hry si môžete vyskúšať až na ďalší deň na výstavisku, prípadne počas špeciálnych udalostí, ktoré však nie sú prepojené s konferenciou. Napríklad Microsoft mal na konci „brífingového“ dňa špeciálne predvádzanie hier v divadle pre uzavretú spoločnosť. Tam sa dali hry už aj reálne zahrať. Na brífing sme sa dostali, avšak do večerného divadla už nie.
Xbox Media Briefing
Brífing Microsoftu bol vydarený. Nový šéf Xboxu, Phil Spencer, sľuboval, že na tlačovej konferencii bude rozprávať iba o hrách a svoj sľub dodržal. Hoci sa na brífingu neobjavilo príliš veľa prekvapení – o mnohých oznámených veciach sa špekulovalo už niekoľko dní a týždňov pred E3 – konferenciu hodnotíme kladne. Xbox dostane do konca tohto roka viac exkluzívnych titulov ako PS4, a to je v minulosti nevídaná vec. Microsoft okrem AAA titulov obohacuje portfólio dostupných hier aj o nezávislé hry a Ori and the Blind Forest patrí k tomu najkrajšiemu, čo sme počas E3 videli. Fanúšikovia a majitelia Xboxu sa môžu tento rok tešiť aj na Forza Horizon 2 (ikonické Lamborghini nemohlo na výstavisku chýbať), šialenú akciu Sunset Overdrive, nový Dance Central, prekvapujúco chytľavú hudobnú hru Disney Fantasia: Music Evolved (o nej viac v samostatnom článku na Gamesite.sk) a v neposlednom rade na návrat Mastera Chiefa v Halo: The Master Chief Collection. Ide o kolekciu hier Halo 1-4, pričom päťka zavíta na konzolu už budúci rok. Spoločne s ňou aj Fable: Legends, ktorý nás prekvapil výraznou zmenou herného dizajnu. Nový Fable sme si zahrali, porozprávali sme sa o ňom aj s vývojármi a naše dojmy si môžete prečítať na stránkach Gamesite.sk. Microsoft pripravuje návrat k sérii Crackdown a úplne novú sériu Scalebound od vývojárov, ktorí pracovali na hrách Bayonetta a Vanquish. Je pekné, že Microsoft myslí aj na náročnejších hráčov. Prísľub poriadnych hier prichádza práve včas. V septembri sa začne Xbox One oficiálne predávať na Slovensku aj vo verzii bez Kinectu.
EA Media Briefing
Konferenciu spoločnosti EA považujeme z hľadiska prezentácie za najslabšiu. Zatiaľ čo na Microsofte sme mohli vidieť herných vývojárov naživo, počas EA brífingu sme iba sledovali videá, rovnako ako diváci online streamu. EA však prekvapilo spôsobom komunikácie. Hoci sme sa dočkali potvrdenia hry Mirror´s Edge 2, o samotnom titule toho veľa nevieme. EA predstavilo aj viacero nových titulov, avšak mnohé z nich sú len na papieri, takže sme sami zvedaví, kedy ich reálne uvidíme. Možno už o rok? Za zmienku stojí, že sme si po skončení konferencie mohli zahrať beta verziu Battlefieldu: Hardline. Po vzhliadnutí efektne zostrihaného gameplay videa sme si pri hraní pripadali ako úplne lamy.
Sony Media Briefing
Na konferenciu Ubisoftu sa nedostal nikto zo Slovenska, takže v našej rekapitulácii preskočíme priamo na poslednú konferenciu. Sony malo najštýlovejšiu halu, ktorej dominovali veľké širokouhlé obrazovky. Takisto malo aj najdlhšiu konferenciu, ktorá trvala takmer dve hodiny a takmer nenudila. S výnimkou častí rekapitulácie čísiel a predstavovania televízneho seriálu. Ako sa dalo čakať, celá konferencia sa niesla v duchu PS4. Sony ukázalo nezávislé tituly, ale aj dlho očakávanú exkluzivitu The Order 1886. Predstavenia sa dočkal LittleBigPlanet 3, RPG v štýle Dark Souls menom Bloodborne a štvrtý Uncharted, ktorý by mal ukončiť celú sériu. Predpokladali sme, že Sony ukáže nový Uncharted alebo God of War – heslo na Wi-Fi „KratosE32014“ to naznačovalo. Nakoniec sa však tešili fanúšikovia Nathana Drakea. Sony konferencia bola bohatá na množstvo hier a v žiadnom prípade nezaostávala za Microsoftom. Pri mnohých exkluzivitách však nepoznáme dátum vydania, resp. vyjdú až budúci rok.
Konferencia bola sklamaním pre majiteľov PS Vity. Táto výborná prenosná konzola má pomerne ťažkú situáciu – vývojári tretích strán na ňu nechcú vyvíjať AAA tituly, a tak je herné portfólio plne v rukách Sony. Spoločnosť však na E3 nepredstavila žiaden exkluzívny titul a ku konzole pristupuje skôr ako k príslušenstvu na PS4. Nedá sa povedať, že by sme nemali čo hrať – na výstavisku sme videli množstvo kvalitných hier, ktoré sa chystajú na Vitu. Avšak v 90% prípadoch ide o nezávislú tvorbu. To, samozrejme, nie je zápor, ale… závisí od vkusu každého hráča. Každopádne z hľadiska exkluzivít stráca Vita dych a Nintendo 3DS si upevňuje svoju pozíciu.
Deň prvý – pol dňa na výstavisku a horor menom The Evil Within
Prvý deň sa brány výstaviska otvorili na pravé poludnie a pred nami bolo šesť hodín času. Samotná výstava trvala 2,5 dňa, čo je na prvý pohľad pomerne málo. Najmä ak si dohadujete schôdzky a zistíte, že sa na výstavisko pozriete maximálne tak počas prechodu z jedného stánku do druhého. Ani tak nestihnete všetko. Na druhej strane internet počas E3 doslova exploduje záplavou informácií, trailerov, gameplayov a často máte lepší prehľad o tom, čo je nové, ako my na výstavisku. Beháme z jedného stánku do druhého. Niekde nám ukážu gameplay trailer, ktorý sa v ten deň alebo o pár dní neskôr zverejní na YouTube pre každého. Poprípade nám ukážu hranie hry v praxi – pričom o pár dní to vývojári zostrihajú a opäť uverejnia na YouTube. Najzaujímavejšou skúsenosťou sú tak tzv. hands-on sekcie, kde si môžete hru reálne vyskúšať. Nie vždy sa však dá z takéto hrania získať dostatočná predstava, čo hra ponúkne. Často máte totiž iba obmedzený priestor v rámci úrovne. Ak ide o hru, ktorá sa chváli otvoreným svetom, jej výpovedná hodnota je minimálna.
Hlavným prínosom E3 je tak možnosť stretnúť sa s vývojármi a rozprávať sa s nimi osobne o hre. Takúto možnosť sme mali počas prvého dňa v stánku Wargamingu, kde nám ukázali World of Warships, ale aj mobilnú verziu World of Tanks Blitz. Vývojárov sme sa popýtali, čím sa bude hra líšiť od ostatných World of X titulov – samozrejme, s výnimkou toho, že z lietadielok a tankov presedláte do vojnových lodí.
Boli sme sa pozrieť aj v Bethesde, kde nás nechali vyskúšať si nový horor The Evil Within. Nepovažujeme sa za fanúšikov hororových hier, ale The Evil Within má na prvý pohľad všetky potrebné ingrediencie – málo nábojov, nepríjemných nepriateľov, stiesnenú atmosféru a zrnitú grafiku. Ak si myslíte, že platí staré známe „rana do hlavy = smrť“, potom sa pripravte na zmenu. V The Evil Within musíte bubáka upáliť. V opačnom prípade sa ho zbavíte iba dočasne.
Prvý deň na výstavisku sme si stihli pozrieť aj nový Homefront a Dead Island, Call of Duty, Sherlocka Holmesa a porozprávali sme sa s vývojármi titulu Farming Simulator. Táto hra bola mnohým hráčom na smiech, avšak 10-členné štúdio zarába viac peňazí ako niektoré AAA štúdia a kvôli ich hre si niektorí ľudia dokonca kupujú počítače. Prvý deň sme zakončili v stánku Microsoftu, kde sme si užili hranie Fable: Legends spoločne s vývojármi a zamestnancami Microsoftu. Jednotlivým hrám sa venujeme podrobnejšie na stránkach Gamesite.sk.
Deň druhý – neoficiálny Baldur´s Gate 3 a EA Sports
E3 je najmä o tom, že sa v niektorých prípadoch stretnete s vývojármi, ktorí pracujú na hre. Pri rozhovoroch s nimi často cítite, že sú z hry nadšení a pyšní, že pracujú na nej. Presne taký pocit sme mali z prezentácie titulu Pillars of Eternity. Prezentoval nám ju Adam Brennecke, hlavný producent a programátor. Po 20-minútovej prezentácii, ktorá zachytáva úvod hry, si všetci fanúšikovia izometrických titulov pomyslia – toto je neoficiálny Baldur´s Gate 3. Hoci v hre nebudú zakomponované romance s ostatnými členmi party, určitá interakcia a vytváranie vzťahov bude prebiehať. Aj preto sa môže stať, že niektorých členov od seba odoženiete svojím správaním, s ktorým oni nebudú súhlasiť. Obsidian tieto detaily ešte neohlásil, avšak Adam bol v rozhovore pomerne otvorený a čo-to naznačil. Aj to je výhoda hry, ktorá vzniká pomocou fanúšikov. U nejakého veľkého vydavateľa by vás v takomto prípade odbili suchým „no comment“.
V stredu sme navštívili viacero prezentácií, ale mali sme aj viac času na výstavisko. Prekvapili nás dlhé rady – na hry typu Destiny, Assassin´s Creed: Unity alebo Batman sa čakalo aj hodinu. Podobná situácia sa opakovala v stánkoch s virtuálnou realitou. Oculus Rift a Project Morpheus sme si chceli vyskúšať, ale jednoducho nebol čas.
Deň sme zakončili dvojhodinovým pobytom v stánku EA, kde sme vyskúšali novú FIFU, NHL, videli sme The Sims 4 aj nový Dragon Age. Priestor pre tento článok sa kráti, takže vás opäť odkážeme na stránky Gamesite.sk, kde sa jednotlivým hrám venujeme podrobnejšie. V skratke podotkneme, že FIFA 15 nás prekvapila tým, že vyzerá skoro presne ako 14-ka. To, samozrejme, môžeme hovoriť o FIFE každý rok, avšak vždy je cítiť určité zmeny hrateľnosti. Možnože sú v 15-ke niekde skryté, no veľmi hlboko. Na druhej strane prechod generácií v sérii NHL si všimnete hneď. Jeden zápas nás nabudil a už teraz sa tešíme na vydanie plnej verzie.
Deň tretí – v karavanoch na parkovisku
E3 nie je iba o AAA tituloch. Nezávislým hrám sa venuje počas E3 čoraz viac pozornosti a oázou oddychu sa stalo parkovisko oproti výstavisku. Parkovali na ňom karavany, ktoré reprezentovali množstvo nádejných indie hier. My sme mali dohodnutú schôdzku s vývojármi Hotline Miami 2. Ukázali nám editor úrovní a prezradili, že dvojka je poslednou hrou v sérii. Chcú sa totiž venovať niečomu inému. V karavane s hrou Broforce nás privítal vývojár silným „high five“. Namiesto prezentácie zapol hru a začal s nami hrať. Polhodina pohodového hrania a rozhovoru ubehla veľmi rýchlo a parkovisko nás svojou pohodou vábilo aj ďalej. Išlo o výborný útek zo zhonu a ruchu výstaviska. Čas však nepustil, museli sme ísť nafotiť haly a navštíviť poslednú prezentáciu tretieho Zaklínača.
Ako teda bolo?
Konferencia E3 je synonymom detského sna mnohých hráčov. Pred mnohými rokmi bola miestom, kde sa oznamovali všetky hry a odkiaľ nosili papierové magazíny tony materiálu. Dnes je situácia trochu iná a hráči majú často prístup k tým podstatným informáciám spoločne s novinármi priamo na výstavisku. E3 sa postupne mení na miesto, kam nechodia novinári získavať informácie, ale stretávať sa s vývojármi i vydavateľmi a utužovať vzťahy. Je to výborná show a jedinečný zážitok. Avšak z pohľadu návštevníka Gamescomu nie je E3 až taká odlišná. Rozdiel je v tom, že na Gamescome budete stáť v rade na nového Assassina takmer celý deň, zatiaľ čo na E3 iba hodinu.
Prinášať z E3 aktuálne informácie bez pomoci redaktorov, ktorí doma na Slovensku spracúvajú novinky, je nemožné. Možnosti redaktora, ktorý je priamo v LA, sú obmedzené nedostatkom času a množstvom dostupných stretnutí. Nám na výstavisku ubehli všetky tri dni ako voda. V zálohe však máme ešte niekoľko dojmov a článkov, ktoré sa budú v najbližších dňoch objavovať na stránkach Gamesite.sk.
Na záver tohto mierne cestopisného článku by sme radi poďakovali nášmu oficiálnemu E3 partnerovi, spoločnosti Webglobe.sk, za podporu.