Videli, skúsili a zažili sme toho naozaj veľa. Aj keď sme sa nezúčastnili úplne všetkých konferencií, nezahrali si každú jednu hru a neboli vždy tam, kde sme byť chceli a plánovali, neľutujeme ničoho. Desiatky zaujímavých miest, stovky tisíc ľudí a nabitý program málokomu dovolili votrieť sa úplne všade – a vonkoncom neveríme, že taký človek vôbec existuje. Napriek tomu sme si zahrali Destiny či Nosgoth a zúčastnili sa hands-on prezentácií hier ako Assassin´s Creed: Unity, Dead Island 2, Alien: Isolation, Far Cry 4, Hellraid či Zaklínač 3.
A to zďaleka nie je všetko.
Pod uplynulý šiesty ročník najväčšej európskej hernej akcie sa podpísali tituly ako Driveclub, Batman: Arkham Knight, Middle-earth: Shadow of Mordor, Lara Croft and the Temple of Osiris, Zaklínač 3, Evolve, Risen 3, Alien: Isolation, Far Cry 4, Assassin´s Creed: Unity, Heroes of the Storm, Nosgoth, Borderlands: The Pre-sequel a mnohé, mnohé ďalšie. My sme patrili medzi vyše 335 tisíc návštevníkov, ktorí si tento sviatok mohli dosýta vychutnať, a aj keď je zrejme pre väčšinu z vás Kolín ťažko realizovateľným výletom, to najpodstatnejšie z Gamescomu 2014 si prostredníctvom tejto reportáže môžete užiť aj v pohodlí vášho domova.
Všetko z Gamescomu 2014 nájdete na gamescom.gamesite.sk.
Z auta priamo na interview so Sony
Po vyše desaťhodinovej jazde autom by sprchu a trošku pohodlia uvítal zrejme každý. My sme však len tak-tak po príjazde do Kolína stihli „vyspovedať“ Jakuba Holého, ktorý zodpovedá za marketing Sony na Slovensku, v Česku a Maďarsku. Vďaka výdatnému meškaniu, za ktoré boli zodpovedné početné dopravné zápchy, sme mali zhruba hodinový škrt cez náš časový plán. V rozhovore sme, našťastie, dohnali všetko, o čo nás nemeckí vodiči pripravili, a výsledok si môžete prečítať v článku Gamescom 2014: Exkluzívne z Kolína, deň nultý – Interview so Sony. Ľahké občerstvenie a osvieženie, krátky relax na Sony after-party a prvý, nultý deň sme mali úspešne za sebou.
Novinársky deň – Hellraid, Dead Island 2, Assassin´s Creed Unity či Alien Isolation
Dátum 13. august sotva začal byť atuálny a my sme opäť mali plnú hlavu rozhovorov, stretnutí a prezentácií. Výhodou novinárskeho dňa – aspoň pre novinárov – je to, že médiá majú celý Gamescom pre seba. Niekoľko tisíc zástupcov tlače, rádií, on-line stránok a televízie, ale aj mnohí žurnalisti na voľnej nohe, poľahky zaplnili priestory výstaviska. Ako sme neskôr zistili, bolo to nič oproti tomu, čo nás čakalo počas nasledujúceho dňa.
Prvú, úvodnú hodinu nášho pôsobenia na Gamescome nám zabrala orientácia a vybavovane novinárskych vstupov. Hneď, ako nám na krkoch viseli ID s bielym „PRESS“ na ružovom pozadí, sme zamierili k stánku poľského vývojára Techland, zaujímala nás totiž hra Hellraid. Ak vám názov štúdia nič nehovorí, určite si spomeňte na tituly Call of Juarez, Dead Island či Dying Light. Za zatvorenými dverami nám Poliaci ukázali zhruba polhodinovú gameplay, po ktorej nasledovalo interview s producentom Marcinom Kruczkiewizcom. Naše dojmy z hry a samotný rozhovor nájdete v článku Gamescom 2014: Preview: Hellraid, Skyrim priamo z pekla?
Z dverí Techlandu sme sa bez otáľania ponáhľali na stretnutie s firmou NCSOFT. Dohodnutý rozhovor o novinkách v Guild Wars 2 prebehol v menšej, izolovanej miestnosti. Skupina vývojárov nám porozprávala o tom, že populárna MMO je stále populárna a tvorcovia nedávno odhalili tzv. „Living World Journal“, ktorý hráčom umožní spätne si zahrať zameškané časti v rozvíjajúcom sa príbehu Guild Wars. Podľa ich slov NCSOFT rozumie dnešnému trendu hrania – ľudia chodia do školy či práce, nie sú preto vždy schopní užiť si limitovaný, no zaujímavý obsah. S novou funkciou denníka je preto úplne okej, ak si zahráte a potom si na týždeň dáte pauzu. O nový obsah neprídete. Žeby sme aj my oprášili svoj starý účet a dohnali staré resty v úchvatnom svete Tyrie?
Časovú medzeru po interview s NCSOFT-om sme vyplnili zúčastnením sa hands-on prezentácie o hre Dead Island 2. Našťastie, neboli sme jedinými novinármi, ktorí prišlo o minútku či dve neskôr, a nasledujúcich 45 minút – vrátane riešenia technických problémov pri zapínaní dema – sme si užívali pohľad na slnečnú zombie apokalypsu v Kalifornii. Či sa nám to, čo sme videli, páčilo alebo nie, si môžete prečítať v článku Gamescom 2014: Dead Island 2 preview: Rozsekať, zmraziť, zapáliť!
V poobedných hodinách, kedy sme si aj konečne stihli dopriať aj pauzu na vychutnanie si všetkých slastí Gamescomu, nás už očakávala SEGA a najmä vývojári z The Creative Assembly. Hands-on prezentácia dema z Alien Isolation patrila k jedným z našich najväčších kolínskych zážitkov, a vy sa v článkoch Gamescom 2014: Alien Isolation preview: Pripravte si náhradné spodky, dostali ste sa do riadnych… a Gamescom 2014: Alien Isolation interview: Votrelci boli o zabíjaní, naša hra je o strachu môžete presvedčiť, že to naozaj stálo za to.
Bohužiaľ, Gamescom 2014 sa neniesol len v znamení pozitívnych skúseností. Hoci sme si z prvého, novinárskeho dňa na hotel odnášali množstvo materiálov, naše plány pozostávali ešte z niekoľkých ďalších prednášok, ktorých sme sa chceli zúčastniť, a na ktorých miesto sme mali rezervované. Žiaľ, pri akcii takých rozmerov ako Gamescom sa podobné nepríjemnosti nepochybne stávajú a treba s nimi rátať. Za vzniknuté informačné medzery sa ospravedlňujeme.
Posledným bodom nášho stredajšieho programu bola hands-on prezentácia Assassin´s Creed Unity v stánku francúzskej spoločnosti Ubisoft, po ktorej nasledoval rozhovor so senior producentom Vincentom Pontbriandom. Všetky zaujímavé informácie – a že o ne nebola núdza – sme vám sprostredkovali v článku Gamescom 2014: Assassin´s Creed Unity interview: Vždy je to o Arnovi.
Prvá časť našej dvojdňovej výpravy ubehla neskutočne rýchlo. Na konci dňa sme si uvedomili, ako málo sme si kvôli povinnostiam stihli užiť Zábavnú zónu Gamescomu a vychutnať si tak na vlastnej koži zážitky z niektorých pripravovaných hier. Nikde sme sa príliš nezdržali, počas voľného času sme sa, s fotoaparátom v rukách, snažili nájsť a zachytiť všetky zaujímavosti podujatia a celý čas sme sa nazdávali, že „neskôr sa k tomu vrátime“. Azda netreba dodávať, že to „neskôr“ prišlo príliš rýchlo a trvalo príliš krátko.
Návštevnícky deň: Zaklínač 3, Far Cry 4 a Wildstar
Náš druhý a zároveň aj posledný deň na Gamescome bol, čo sa obsahu týka, ešte zaujímavejší než ten prvý. Ráno nás čakalo ďalšie stretnutie s NCSOFT-om, tentoraz však o aktuálnom MMO hite Wildstar. O 11:00 sme sa presunuli do prostredia zaklínačov z CD Projektu RED. Zhruba 40-minútová hands-on prezentácia Zaklínača 3 bola ďalším zo zážitkov, kvôli ktorým cestu do Nemecka ani v najmenšom neľutujeme. Gameplay zábery si v súčasnosti môžete vychutnať aj vy, a aj keď naživo je raz naživo, na pozitívnom dojme z hry to nič nemení.
Po prezentácii sme sa v stánku CD Projektu RED ešte chvíľu zdržali kvôli interview. Čakanie na rozhovor sme vyplnili fotením, ale aj zahraním si zaklínačskej MOBA hry pre mobilné zariadenia. The Witcher Battle Arena nás zaujala a vďaka spusteniu uzavretého beta testovania, ktorého sa môžete zúčastniť aj vy, dúfame, že si skúsenosť budeme môcť už čoskoro zopakovať. Vývojári nás nenechali čakať dlho, a preto sme ani nemali možnosť vyspovedať prítomného Stanislawa Fiedora zo štúdia Fuero Games, ktoré má vývoj Zaklínača pre mobily a tablety na starosti. Autorov titulu The Witcher Battle Arena sme neskôr kontaktovali prostredníctvom e-mailu a v súčasnosti očakávame prisľúbené odpovede na zaslané otázky. Veríme, že nášho preview sa dočkáte už čoskoro.
Posledným pracovným stretnutím tohtoročného Gamescomu bol pre nás opäť Ubisoft, tentoraz však mali Francúzi pripravené demo z Far Cry 4. Preview sa dočkáte už čoskoro, možnosť interview nám, bohužiaľ, zo strany hostiteľov poskytnutá nebola.
Prečo je Gamescom najväčším európskym podujatím venovaným hrám?
Nebojte sa, nebudeme teraz operovať s číslami, aj keď pravdou zostáva, že celkový počet návštevníkov, ktorí sa akcie každoročne zúčastnia, sa počíta na státisíce. Hneď, ako bol areál výstaviska sprístupnený širokej verejnosti, sa vo vnútri takmer nedalo pohnúť. Hoci priestory Gamescomu boli veľké a z neustáleho premávania sa hore-dole nás na konci dňa výdatne boleli nohy, fanúšikovia hier a interaktívnej zábavy obsadili takmer každý voľný meter štvorcový. Biznis zóna, vyhradená pre novinárov, obchodných partnerov a špeciálnych hostí, síce bola plná, ale bez menších problémov ste sa dostali z jedného konca na druhý. Zábavná zóna určená pre verejnosť bola, v pravom slova zmysle, preľudnená a jediným spôsobom transportu bolo predierania sa davom v tom najtesnejšom slova zmysle.
Samozrejme, s počtom návštevníkov súvisela aj dĺžka radov pri jednotlivých stánkoch spoločností. Na Destiny sme čakali približne hodinu až hodinu aj pol, a to sme si naozaj mohli gratulovať. Trojhodinové „leháro“ v niekoľko desiatok metrov dlhom zástupe nebolo ničím nezvyčajným a nepochybujeme o tom, že mnoho ľudí strávilo viac času čakaním než užívaním si atmosféry a hraním.
A čo všetko sme na Gamescome mali možnosť vidieť? Zoznam je pridlhý na to, aby sme vám poskytli kompletný náhľad, no tisíce návštevníkov zaujali firmy ako 2K (Borderlands: The Pre-Sequel, NBA 2K15, Evolve, Sid Meier´s Civilization: Beyond Earth), Square Enix (Lara Croft and The Temple of Osiris, Nosgoth), Ubisoft (AC: Unity, AC: Rogue, Far Cry 4), Activision Blizzard (Call of Duty: Advanced Warfare, Destiny), Bethesda Softworks (The Evil Within), CD Projekt RED (Zaklínač 3), Crytek (Ryse: Son of Rome), Deep Silver (Dead Island 2, Risen 3: Titan Lords, Metro: Redux), Electronic Arts (Battlefield: Hardline, Dragon Age: Inquisition, FIFA 15, NHL 15, The Sims 4), Focus Home Interactive, Konami, Microsoft (Fora Horizon 2, Quantum Break, Sunset Overdrive, Halo 5), Nintendo, Riot Games, SEGA, Sony Computer Entertainment, Warner Bros, Wargaming a ďalší.
Všetko z Gamescomu 2014 nájdete na gamescom.gamesite.sk.
Ako sami vidíte, dva dni boli jednoducho príliš krátky čas na to, aby sme stihli všetko, čo sme mali v pláne. Ak sa nám podarí zúčastniť sa Gamescomu 2015, určite sa polepšíme a napravíme hriechy z aktuálneho ročníka. S čistým svedomím však môžeme vyhlásiť, že sme si Gamescom naozaj užili a každému nášmu fanúšikovi prajeme, aby sa mu aspoň raz za život podarilo takejto akcie sa zúčastniť. Boli sme na Gamescome minulý rok, nechýbali sme ani teraz a pevne veríme, že ani číslovka 2015 nebude výnimkou. Kolín, rak zasa o rok!