Viva la nostalgia. Posledný rok alebo dva sa objavuje čoraz viac modernizovaných herných klasík. Hry, ktoré si získali srdcia mnohých hráčov, sa pre svoj žáner stali revolučnými, alebo dokonca nový žáner aj samy vytvorili. Pre hráčov je tento rozmach HD edícií výhodný, pretože ich obľúbené hry mladosti získavajú krajšiu grafiku, modernú funkcionalitu a podporu dnešných systémov. Pre vydavateľov je to na druhej strane výhodné, pretože nemusia nič vymýšľať – majú rokmi overenú bázu fanúšikov daného titulu a stačí im iba hru jemne zmodernizovať.
Pred pár mesiacmi som sa dozvedel o plánoch vydať HD edíciu Heroes of Might and Magic III a verte tomu alebo nie, bolo to iba pár minút po tom, ako som HoMaM III hral. Táto hra je totiž jedna z mojich herných stálic a vraciam sa k nej vždy, keď chcem za počítačom zabiť hodinku-dve a nechce sa mi začínať žiadne nové herné dobrodružstvo. Verím, že v tomto nie som sám a Heroes of Might and Magic III si na svojich počítačoch, ktoré zvládajú bez problémov najnovšie herné „pecky“, na ultra nastaveniach, spúšťa z času na čas množstvo hráčov. Čo je ale ten správny recept na skvelé znovuvydanie hry? Stačí iba preleštiť grafickú stránku titulu, pridať modernú podporu multiplayeru (ak ju ponúkal aj originál) a optimalizovať všetko pre nové operačné systémy? Myslím si, že áno, pretože ak si kupujem niečo kvôli pocitu nostalgie, tak chcem znovu prežívať to isté nadšenie, ktoré som mal pri hraní originálu.
Preto sa mi moje hráčske srdce rozbúchalo a začalo jasať, keď sa mi pod ruky dostal staronový Heroes of Might and Magic III s prívlastkom HD Edition. Hneď na začiatku treba povedať, že ak ste boli zvyknutí na 300 MB, potrebných na nainštalovanie originálu, treba si pri tejto edícii pripraviť minimálne päťnásobok. Keď sa ale hra nainštalovala, privítalo ma po jej spustení cez Steam (veľká sláva, hoci za týmto titulom stojí Ubisoft, nikde ma neprekvapil žiaden Uplay) menu s výberom rozlíšenia, možnosť spustiť hru na celú obrazovku alebo v okne, a takisto tri tlačidlá – Play, Map Editor a Tutorial. Toto tlačidlo Tutorial však nespúšťa legendárnu mapu, ktorá bola v pôvodnej demo verzii, ale otvorí iba PDF text s hernými vysvetlivkami v jazyku, ktorý máte v hre nastavený (o zmene jazyka na češtinu, prípadne iný, sme už informovali v tomto článku). Samotný Tutorial si však stále môžete spustiť v hre. Pred tým, ako sa rozbásnim, rozvášnim a rozhnevám nad hrou samotnou, rýchlo spomeniem, že čo sa týka Level Editoru, funguje a vyzerá takisto ako pôvodná verzia. Jediný problém som mal s nájdením už vytvorených máp, ale nakoniec som ich našiel v SteamApps zložke.
Nedočkavosťou sa mi už trasie myš, a tak spúšťam hru a som pripravený na nával nostalgie, vynásobený krajšou grafikou. Logo Ubisoftu (logo pre mňa neznámeho herného štúdia) a už vidím úvodné video s kráľovnou Catherine. Najprv ma zarazí, že hoci ide o HD Edition, video je presne také isté ako v pôvodnom HoMaM, ale hneď si uvedomujem, že presne na toto video a iné, čo sa v pôvodnej hre nachádzajú, som sa na prelome tisícročí pozeral so spadnutou sánkou a v duchu som si hovoril: „WOW, to je také realistické.“ Chvíľku som si musel aj pri spúšťaní zvykať, že hoci spúšťam HoMaM 3, tak ma nevíta logo New World Computing, ale moderne šplechnuté Ubisoft logo. Ale Heroes sú už spustení a ja očami hltám planúci meč archanjela, ktorý celému menu dominuje. Jemne mi prekáža, že položky menu nie sú zarovnané k okraju (ako tomu bolo v origináli) – vyzerajú akoby plávali na pol ceste medzi okrajom a archanjelom. Skúsil som nových Heroes spustiť na viacerých počítačoch s najrozličnejšími rozlíšeniami – od 1600:900 až po monitory s pomerom strán 16:9 či 16:10 – ale všade to vyzeralo rovnako. Nechcem nejako preháňať, v menu predsa hráč nestrávi toľko času, ale celkom mi to bilo do očí.
Prenášam sa ale cez divný pocit z menu a hneď pozerám, čo kde je. Po zistení, že je všetko na svojom mieste, vyberám možnosť novej hry a takmer okamžite ma prekvapuje viacero vecí. Prvou je, že v Single Scenario nevidím možnosť vytvorenia náhodnej mapy. Pritom túto možnosť som v posledných rokoch využíval najviac, pretože hoci je v pôvodnej hre celá kopa kampaní, po ich x-tom prejdení to chce predsa len nejakú zmenu. Druhou, oveľa vážnejšou, zmenou pre nových hráčov je, že Heroes of Might and Magic III – HD Edition ponúka iba misie z kampane Restoration of Erathia. Áno, pomyslíte si, že je to presne ako pôvodná hra, a že ďalšie kampane a iné zmeny boli dostupné pomocou datadiskov. Ale oba datadisky – Armageddon’s Blade a The Shadow of Death – boli vydané už štrnásť rokov dozadu! Takže ak si HD Edition kúpite teraz, môžete si nechať zájsť chuť na kombinovateľné artefakty alebo hru na Conflux. Je mi to hlúpe, ale za týmto ťahom vidíme iba chuť spoločnosti Ubisoft zarobiť na hráčoch viac peňazí a ich posadnutosť DLC-čkami. Alebo s tým majú možno niečo spoločné fámy, že Ubisoft na datadisky momentálne nemá autorské práva. Až budúcnosť teda ukáže, či sa rozšírení vôbec niekedy dočkáme. Posledným, konečne pozitívnym, prekvapením je, že v menu a aj v hre stále fungujú klávesové skratky, takže po stlačení S si môžete uložiť hru a E stále ukončuje ťah.
Napriek snahe Ubisoftu pokaziť mi môj zmodernizovaný nostalgický zážitok, skáčem do hry a vyberám si rovno kampaň „Long live the queen“. Po úvodnom videu, ktoré si pamätám z čias originálu, ma víta pekná grafika, pixelové umenie je predsa len také, ako si ho pamätám, iba o čosi lepšie. Možno som čakal niečo viac, ale aj takáto zmena k lepšiemu ma potešila. Hlavne, že je hra na celej obrazovke, a že nemám po bokoch čierne pruhy. To som však ešte netušil, čo akási múdra hlava z Ubisoftu vymyslela na reklamnú kampaň pre zariadenia Android a Apple, keď porovnávali novú „HD“ grafiku s cielene vybranou, nekvalitne a „pixelovane“ vyzerajúcou, grafikou postáv, vybraných z otvoreného sveta, a nie z bojov alebo ponuky mesta.
Teraz si užívam cválanie koní mojich hrdinov, rozširovanie hradu, nakupovanie jednotiek a porážanie nepriateľských hrdinov. Misia splnená, pocit naplnenia prítomný a chuť stráviť ďalších x hodín hraním veľmi silná. ALE. Ubisoft, prečo tam musí byť to ALE? Z prvej misie mám zvláštny pocit. Nie zlý, iba taký čudný. Niečo mi pri hraní prvej misie nesedelo. Čo už, idem na druhú misiu. Hrám, hrám, hrám, a stále ten divný pocit. Až mi to konečne došlo. Nešlo o jednu veľkú vec, ale o množstvo menších hlúpostí, ktoré mi, žiaľ, nedovoľovali užiť si hru naplno. Menu so surovinami nie je roztiahnuté na celú obrazovku, ale je zarovnané doprava. Zobrazenie mesta nie je na celú obrazovku, ale udržuje si rovnaký pomer strán ako v pôvodnej hre, a ponúka po bokoch krásny pohľad na pásy prázdnej koženej grafiky. Počty jednotiek nie sú zobrazené v pôvodnom písme, ale v akomsi novom, ktoré sa zdá byť takmer nečitateľné.
Akoby som sa pozeral na obraz Mony Lisy a pomaly si uvedomoval, že jej niekto fixkou primaľoval fúzy, bradavicu a huňaté obočie. Po pár chvíľach si však na tieto chybičky krásy takmer zvykám a hrám ďalej. Snažím sa preskúmať každý element hry, nájsť všetky zmeny a možnosti a, samozrejme, viacero ich aj okamžite nachádzam. Veľmi peknou je napríklad možnosť prepnúť medzi novým HD zobrazením a pôvodnou grafikou. Samozrejme, že stále v zobrazení na celú obrazovku – či už širokouhlú, alebo inú. Ďalším príjemným prekvapením je pridanie Steam achievementov – momentálne je ich 13 (ak by ale v budúcnosti boli pridané aj datadisky, určite pribudnú ďalšie). Pobavil ma achievement s názvom „Fetchez la Vache!“ (čo v preklade znamená „Priveďte kravu!“), ktorý je odvolávkou na slávnu komédiu od Monty Pythona, v ktorej po vykríknutí tohto sloganu bola katapultom vystrelená krava za hradby okupovaného hradu. A čo je vlastne cieľom tejto úlohy? Stačí použiť aspoň jeden cheat kód a achievement je splnený. Čo sa týka cheatov, poteším všetkých hráčov, ktorí si radi vyhodia z kopýtka a sem-tam ich používajú – na Heroes of Might and Magic III – HD Edition platia tie isté cheaty ako na pôvodný titul, takže stačí do chatu napísať NWCCOCONUTS (mimochodom, ďalšia odvolávka na Monty Pythona) a môžete cválať kade-tade.
Odhliadnuc od nedostatkov, na ktoré som doteraz narazil, táto znovu vydaná herná klasika má niečo do seba. Keďže som sa na začiatku tejto recenzie pýtal na tri otázky, ktoré mi pri HD prerábkach hier vždy napadli (Stačí iba preleštiť grafickú stránku titulu, pridať modernú podporu multiplayeru (ak ju ponúkal aj originál) a optimalizovať všetko pre nové operačné systémy?), a na ktoré som si vždy sám aj odpovedal vo vzťahu k všetkým takýmto edíciám, môžem po odohraní +30 hodín HoMaM III – HD Edition na ne odpovedať aj vo vzťahu k tomuto titulu. Dostala teda HD Edition do vienka krajšiu grafiku? Má HD Edition modernú podporu multiplayeru? Je optimalizovaný na nové operačné systémy? Odpoveďou na všetky tri položené otázky je jednohlasné ÁNO. Nanešťastie som si práve pri hraní tejto hry uvedomil, že otázky ktoré som kládol, neboli tie správne. Zistil som, že tie správne otázky, ktoré som si mal položiť, zneli: „Prinesie mi toto HD prerobenie to isté potešenie ako pôvodná hra?“, „Bola do tejto verzie hry daná taká vášeň a láska ako do originálu?“ a „Je táto HD edícia tak dobre prerobená do moderných pomerov ako len mohla byť?“. Smutnou pravdou je, že na tieto otázky je odpoveďou buď NIE, alebo prinajlepšom NEVIEM.
Priniesol mi Heroes of Might and Magic III – HD Edition také isté potešenie ako pôvodný titul? NIE, pretože sa mi zdá, že je nekompletný a Ubisoft sa z hráčov bude snažiť vytrieskať ďalšie peniaze za to, čo v hre malo byť už od začiatku.
Bola do tejto verzie hry daná taká vášeň a láska ako do originálu? Neviem, nemyslím si. Z hrania mám dojem, že niekto z Ubisoftu iba dal malej skupinke programátorov a grafikov do rúk pôvodnú hru a povedal im, aby ju skrášlili. Pri hraní som vášeň vôbec necítil, akoby samotná hra bola dieťaťom programátorov, grafikov a game dizajnérov. A to je chyba. Bol HoMaM III prerobený do moderných pomerov tak dobre ako len mohol byť? DEFINITÍVNE NIE. Z riadkov, ktoré ste pred chvíľou čítali, vám musí byť jasné, že HD Edition má značne veľa múch. Preto som sa rozhodol, že do Ubisoftu napíšem mail a hmatateľný papierový list v znení (samozrejme, že po anglicky):
„Drahý Ubisoft a všetci jeho pracovníci. Hry, ktoré pre nás – hráčov vytvárate a vydávate, sú jednými z mojich najobľúbenejších. V poslednom čase (asi tak 2 – 3 roky) však vydávate hry, ktoré množstvo hráčov hnevajú alebo im spôsobujú sklamanie, a voči hernej komunite, ktorá Vás živí, sa správate nekorektne. Či už ide o vydávanie nedotiahnutých AAA titulov ako Watch Dogs, The Crew a posledný Assassins Creed, alebo o nočné mory z prostredia PR, v ktorých dáte hráčom kocku cukru za podpis v zmluve, zbavujúci ich akéhokoľvek práva na možnosť s Vašou spoločnosťou nesúhlasiť. V mojom prípade však povestným posledným klincom do rakvy, kvôli ktorému Vám píšem tieto riadky, bolo vydanie HD edície legendárnej klasiky Heroes of Might and Magic III. HoMaM III má pre mňa ako hráča neskutočne veľký význam. Vďaka tejto hre som sa začal hlbšie zaujímať o hry a ich tvorbu, a dovolím si povedať, že ak by neexistovala, tak by som nebol autorom článkov a recenzií na hernom portáli, a vôbec by som Vám nepísal. Preto by som Vás rád požiadal o viacero vecí, ktoré rozpíšem nižšie. Ak ich v dohľadnej budúcnosti cez patche a herné fixy neopravíte, prídete nielen o jedného zapáleného a lojálneho hráča, ale určite o stovky až tisícky ďalších. Takže Ubisoft, prosím:
- opravte hlavné menu, aby sa možnosti zobrazovali na kraji;
- pridajte možnosť vytvárania Random máp (nie ako DLC);
- prerobte zobrazenie miest tak, aby sa zobrazovali na celej obrazovke a neboli orezané;
- opravte menu surovín, aby bolo natiahnuté na celú šírku obrazovky;
- ak pridáte datadisky, neopovážte sa za ne pýtať viac ako 2 eurá za kus;
- pridajte ďalšie Achievementy, napríklad: Zabi naraz viac ako 300 nepriateľov; Obsaď za jeden ťah 2, 3, X nepriateľských miest; alebo Maj v inventári aspoň XXX artefaktov.“
Vám a ďalším hráčom určite napadnú aj ďalšie vylepšenia alebo veci, ktoré v HD Edition škrípu – ja som spomenul iba tie, ktoré mi napadli. Ako teda zhodnotiť túto prerábku? Je to Matrix, prerobený do 3D s akciou na druhú, alebo je to Avatar, premietaný v 2D? Ani jedno, ani druhé. HoMaM III – HD Edition beriem ako pokus o nostalgiu, ktorý viacerými funkciami a vylepšeniami poteší, ale nanešťastie ponúka toľko múch a nedostatkov, že to stačí na to, aby ma odradili od ďalšieho hrania až do ich odstránenia. Ak ale máte naozaj chuť si legálne zahrať HoMaM III na Windows 7, 8 alebo zariadeniach, bežiacich pod operačnými systémami Android a OS X, tak tých 15 eur za plnú hru na Steame určite obetujte. Ja ale odporúčam počkať si, kým bude v akcii alebo kým prídu aj datadisky, a kúpiť si ju výhodnejšie. Veľmi som sa na tento titul tešil, ale pokiaľ by neponúkal akú-takú dávku nostalgie, obávam sa, že by jeho hodnotenie bolo ešte nižšie.
Informácie o hre
Žáner: ťahová fantasy RPG stratégia
Výrobca: Ubisoft, DotEMU
Distribútor v GB: Ubisoft
Distribútor v SR: Playman
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk