Nech si už o modernom zameraní série Resident Evil myslíte čokoľvek, tvorcom z Capcomu proste nemôžete uprieť fakt, že si svoje minulé hriechy začali konečne uvedomovať. Prvý diel tejto podsérie zaujal aj pôvodných fanúšikov a nedávne vydanie Resident Evil HD Remaster len potvrdil, že pravý survival nemožno v žiadnom prípade nahradiť filmovými cut-scénami a akčnou hrateľnosťou. Úspech pôvodného Revelations teda naštartoval nový záujem o sériu, a druhý diel sa tak stal očakávaným zbožím.
Otázkou však ostáva, či sa Capcom odhodlal pokračovať v trende návratu k svojim koreňom alebo znova vstúpil do vôd priamej akcie. Môžete byť pokojní, Resident Evil Revelations 2 stavia svoje karty na poctivo budovanej atmosfére a fungujúcich stresových momentoch. Avšak, za úplný survival sa ho zdráham označiť, pretože stále obsahuje pomerne veľa získateľných nábojov a postava toho dosť vydrží, no je z nej cítiť, že obsahuje veľký potenciál do budúcnosti.
Jej najväčším problémom je to, že jej chýba nejaký väčší moment prekvapenia a osobitosti. To, čo robí, robí zväčša dobre, no hneď ako hru vypnete, v pamäti sa vám príliš dlho neudrží. Príčinu tohto javu treba hľadať v tom, že je to len prvá epizóda zo štyroch a na takom krátkom, približne 2-hodinovom úseku skrátka nedokáže ponúknuť niečo odvážnejšie, niečo, čím by odkryla svoje triumfy v rukáve. Žiadna hra vám totiž hneď na začiatku neponúkne to najlepšie, čo v nej drieme, pretože sa najskôr zoznamujete s prostredím, ovládaním, hrateľnosťou a samotným príbehom.
Skutočne netuším, komu napadlo také idiotské rozhodnutie rozdeliť hru na štyri časti, no je to len a len na jej škodu. Hre to absolútne v ničom neprospieva, ba naopak, skôr ju potápa. V tejto prvej časti, nazvanej Penal Colony, je cítiť veľký potenciál, no v dôsledku nedostatku času sa jej ho v žiadnom prípade nepodarí zužitkovať. To, čo dostanete, je len ambiciózny začiatok bez pridanej hodnoty, a to frustruje viac než situácie, v ktorých stojíte zoči-voči krvilačnému zombíkovi, a vám namiesto toho, aby ste mu rozmašírovali brokovnicou hlavu na kašu, len ako na potvoru naprázdno preklikne kohútik oznamujúc, že je už s vami koniec.
Teraz mi nejde ani tak o cliffhanger, ktorým nás chcú tvorcovia nechať v napätí až do vydania druhej epizódy o týždeň, ale o tú neschopnosť ponúknuť hráčovi skutočne plnohodnotný herný zážitok. Náznaky sú, no stále je to len v typickom zmysle zoznamovania sa s hrou. Hrdinami prvej polovice sú sympatická Claire Redfield, putujúca spolu s otravnou Moirou, dcérou Barryho Burtona. Zatiaľ čo Claire má na starosti zbrane, jej kolegyňa drží v ruke baterku a snaží sa svietiť na tmavé priestory a slúži ako taký suport.
Medzi nimi si môžete po určitom čase ľubovoľne prepínať, a tak využívať ich špecifické vlastnosti. Takáto spolupráca doslova nabáda k riešeniu veľkých enviromentálnych hlavolamov, no prvá epizóda vám, bohužiaľ, neponúkne ani jeden poriadny, len akési náznaky, napríklad, keď pôjdete s Moirou otvoriť Claire dvere z opačnej strany alebo zapnúť prúd, čím sa spustí lisovacie zariadenia a Claire sa tak ocitne v nezávideniahodnej situácii. K začiatku hry pomalé stupňovanie hrateľnosti, samozrejme, patrí, no problémom je, že celá táto hra je len akýmsi začiatkom, a tak vás jej obsah proste neuspokojí. Budete chcieť stále viac a viac.
A že to budete. Revelations 2 totiž ponúka absolútne parádnu atmosféru budovanú nevedomosťou, čo sa vlastne deje, tajomnosťou prostredia, z ktorého sála pochmúrnosť a skľučujúcim pocitom, že sa tam niekedy stalo niečo zlé. Všetko je zahalené do úplnej tmy, pary a hrobového ticha, ktoré občas prerušia desivé výkriky umierajúcich. A to ani nehovorím o fungujúcich ľakačkách hraničiacich až s infarktom. Už o tejto epizóde môžem povedať, že hra ponúka ten najdesivejší zážitok v sérii Resident Evil za posledné roky. Horor v názve žánru survival horor tu teda nie je len vžitým, zaužívaným pojmom, ale konečne skutočne desivou pravdou.
{embed_video }
Tomu všetkému prekvapivo nahráva aj príbeh. Prekvapivo preto, lebo je pri všetkej úcte k tvorcom všetko len nie originálny. Úvodná animácia hry vás zoznámi s oboma postavami, ktoré sa práve nachádzajú na luxusnom večierku. Nič ani len okamihom nenaznačuje, že by sa malo niečo stať. Dámy si popíjajú svoje šampanské, páni vedú dôležité obchodné konverzácie a Claire sa s Moirou bavia o úplne bežných problémoch. Zrazu sú však hostia prepadnutí zvláštnou jednotkou hľadajúcu Claire. Nastáva strih a tá sa zrazu prebudí v chladnej špinavej cele s hrdzavými mrežami nevediac, kde je, čo sa stalo a prečo sa to muselo stať. Celé mi to zatiaľ pripadalo trocha znásilnené, proste len nejako docieliť, aby sa postavy ocitli na neznámom mieste plnom zombíkov a bojovali o svoj život.
Druhá polovica tejto epizódy patrí samotnému Barrymu, ktorý sa rozhodol vyhľadať svoju dcéru na vlastnú päsť. Ten nebude putovať rovnako sám, pretože sa k nemu pripojí záhadné malé dievča Natalia, ktoré sa vedľa neho objavilo len tak z nenazdajky. Podobne ako Moira, aj ona slúži skôr ako podporná postava, ktorá však oplýva výraznejšou schopnosťou než tou, že dokáže držať v ruke baterku. Tá dokáže vycítiť nepriateľov na veľké vzdialenosti, napríklad aj za stenami, kde ich bude vnímať v nejasnej, rozostrenej forme.
Prepínať tak z Barryho na Nataliu budete oveľa radšej a aj častejšie než z Claire na Moiru. Predstavte si situáciu ako sa pomaly, sklonení k zemi pohybujete chodbou a zrazu s dievčaťom vycítite nebezpečenstvo v protiľahlej izbe, prepnete sa teda na Barryho, prežehnáte sa a otvoríte dvere. Možno sa to takto zdá, že tá jej schopnosť slúži ako nejaký legálny cheat, no to ani štipkou neuberá hre na atmosfére hororu, ani pocitu stiesnenosti. Navyše sa v tomto prípade tiež nedá hovoriť o nejakej nevyužiteľnosti dvojice, keďže samotná Natalia je skutočne mladé dievča a chcieť, aby s Barrym riešila nejaké komplexnejšie puzzle, by bolo asi predsa len trocha mimo. Tá sa vie tak akurát prepchať cez malý otvor a dostať sa do inak neprístupných oblastí.
Obe časti sú, bohužiaľ, dosť lineárne. Ak si spomenieme napríklad na prvé tri diely série, či vlastne aj predchádzajúci Revelations, tak tie sa niesli v štýle metroidvanie, čiže mali ste prístup do veľkého otvoreného prostredia, v ktorom ste sa, samozrejme, nemohli dostať okamžite všade, až pokým ste nevyriešili nejaké rébusy. Takéto niečo mi v moderných Resi hrách chýba, a tak som dúfal, že by snáď Revelations 2 mohla priniesť zmenu, no moje prosby zostali nevypočuté. Zatiaľ to je ale len úvod a dosť podarený, takže čo nebolo teraz, môže prísť neskôr.
Čo musím taktiež pochváliť, je fakt, že hra obsahuje fakt len minimum cut-scén a len základné QTE momenty, keď vás zovrie zombie a vy sa ho musíte ťukaním na tlačidlo striasť. Určite poznáte ten pocit, keď vidíte dvere oddeľujúce jednu oblasť od druhej a pri ich otváraní sa spustí scéna, v ktorej postavy vkročia do izby, rozhliadajú sa, možno k tomu prehodia nejaké to slovo a scéna skončí. Proste úplne zbytočné prerušenie tempa hry, také typické pre moderné hry. Tak také niečo tu vôbec nenájdete. Prestrihové scény sa nachádzajú v podstate len na začiatku kampane a na jej konci.
Hra obsahuje aj odomykateľné skilly za body, ktoré dostanete za rôzne cennosti ako diamanty a podobne. Osobne zastávam názor, že tento moderný trend pchať RPG prvky všade, kde sa len dá, je skôr otravný, a odomykanie schopností a ich úrovní nemá v survival horore žiaden zmysel, no tvorcovia ich tu zakomponovali, a tak teda touché. Na zabitie času pri čakaní na ďalší chod môžete použiť mód Raid, buď sami, alebo v lokálnej kooperácii (online príde časom neskôr vo forme patchu). V tomto móde ide o to, aby ste vystrieľali určitý počet nepriateľov v oblasti a prežili. Napriek jednoduchému konceptu to ponúka peknú výzvu obohatenú o možnosť kustomizácie postáv, ich schopností a odomykanie nových zbraní.
Na konci každej recenzie sa väčšinou posledný odstavec nesie v znamení zhrnutia, no keďže táto pokrýva len prvú štvrtinu obsahu celej hry, tak poviem len to, že ako úvod do celkového zážitku ma tento úsek určite nadchol a už teraz som zvedavý, ako si bude počínať druhá epizóda. Číselné hodnotenie, mimochodom, určím až nakoniec v súhrnnej recenzii po vydaní všetkých epizód.
Informácie o hre
Žáner: survival horor
Výrobca: Capcom
Distribútor v GB: Capcom
Distribútor v SR: CENEGA
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk