V poslednej dobe nás začali pekne bombardovať stratégiami, nemyslíte? Pred nedávnom Chaos Rising a C&C4, čoskoro Settlers 7, no a o 2 mesiace, snáď, aj ten Starcraft 2. Preto už tak trošku vzdychám pri pohľade na Supreme Commander 2, na ktorého som sa veľmi tešil, no aspoň bude recenzia trošku objektívnejšia.
Supreme Commander 2 je gigantická stratégia. Bojujete na obrovských mapách, produkujete obrovské jednotky a ak produkujete tie miniatúrne, tak hojne. Aspoň sa tak vraví. Chris Tailor si dal záležať na svojom už druhom pokračovaní tejto hernej série, no či sa čosi zlepšilo, alebo naopak zhoršilo, si povieme následovne.
Ak si spomeniete na jednotku, prvé čo vás napadne, boli HW nároky. Obyčajný človek si tento skvost nemohol zahrať, pretože by mu buď vybuchol počítač, alebo by od nervov vyhodil bedňu z okna kvôli sekaniu. Dvojka už taká nie je. Grafiku rozbehnete na max detailoch aj na niekoľkoročných zostavách, neucítite ani náznak zníženia framerate-u, bohužiaľ za cenu horšej grafiky.
Druhá spomienka vám určite pripomenie obrovské boje na neskutočne veľkých mapách, tvorenie ekonomiky, infraštruktúry, premiestňovania jednotiek, bojov na viacerých frontoch, skrátka sen všetkých makro-stratégov. Mapy boli tak obrovské, že sa v priebehu jednej hry vytvorilo aj 10 základní, pri čom transportéry nosili veľkou rýchlosťou jednotky rovno z výrobne. To všetko pár klikmi. Dvojka sa už začína ale líšiť. Mapy sú menšie, výrazne obmedzujú a určujú strategické body, zároveň dávajú podnet hráčom, aby sústredili výrobu len na jednu z troch skupín jednotiek (pozemné, vzdušné, vodné). Pre mňa mierny krok späť (pre niektorých však naopak).
Poďme ale rovno na hrateľnosť, keďže príbeh stojí za veľké ,,há“. Každú misiu, či hru v MP začínate s ACU (Armored Command Unit) a inžiniermi. Suroviny ťažíte ako v jednotke, masu treba dolovať na určených bodoch (do nekonečna) a energiu postavíte, kde len chcete. Ďalšie mínus, energia už nepoháňa ani štíty, ani budovy, takže taktický útok na nepriateľské elektrárne vymizol. Vymiznúť mohol radšej masový konvertor, ktorý premení energiu na masu, čo znamená spamovanie elektrární za dosiahnutím obrovského kvanta surovín, pri čom sa daný hráč môže zavežovať a zashieldovať. Sigh….
Nový systém výskumu taktiež podkopáva všetky základy, ktoré si jednotka poctivo vystavala. Vďaka nemu je najvýhodnejšie míňať bodíky na jednu z piatich výzkumných stromov (air, navy, ground, structure, ACU), čo má za následok ďalšie spamovanie jednej jednotky. Sigh…
Ale poďme predstierať, že sme poctiví hráči a hráme tak, ako sa patrí. Jednotky, sú tvorené presne na daný účel na systém tank, artiléria, AA, občas nejaký ten support, bombardéry, stíhače, krížniky, ponorky….. skrátka každá jednotka má svoj účel. Ak vás tieto malé jednotky omrzia, je možné zainvestovať nie až tak veľký peniaz do výskumu experimentálnych jednotiek. Sú to tie veľké monštrá, ktoré väčšinou vyhrajú bitku, no v SC2 strácajú na sile. Je pravda, že teraz sú oveľa dostupnejšie, idú rýchlejšie dolu a hru to robí naozaj zábavnou. Dojem spraví obrovský kanón strieľajúci jednotky hocikde na mapu, lietajúca lietadlová loď, stroj ktorý odráža strely svojím štítom, cucač tankov (vcucne tanky v okolí) a tak ďalej. Práve tieto jednotky dodávajú taktický nádych celej hre a ak sa nájdu lepší hráči, ktorí už od začiatku útočia, hra naberá na kvalite.
Bohužiaľ sklamem všetkých priaznivcov hry pre viacerých hráčov. Veľmi zarážajúce je, že napriek jednotke, ktorá mala vlastný sociálny a komunitný systém na vyhľadávanie hier, rankovaných súbojov a rebríčkov, SC2 nič také neobsahuje. Žiadne staty, žiadne rankované hry, len klasický „find server“. ,,Hlučný povzdych“.
Nuž, čo dodať? Supreme Commander 2 viac ubral ako vylepšil. Nudný príbeh, ktorý ani nie je za zmienku, horšia grafika za cenu lepšieho framerate-u, „noob-friendly“ hrateľnosť, ktorá kazí hardcore hranie a malé mapy (!!!) robia tento titul s kvalitnou značkou priemerným titulom. Viem, som zaujatý jednotkou, hra sa hrá veľmi dobre a je návyková. Ale na čo vám je stratégia, ktorá má síce dobrú hrateľnosť, ale chýba jej kvalitný single-player, či komunita v multiplayeri? Tak tak… na veľké ,,há“.
menšie HW nároky slabšie a lacnejšie experimentálne jednotky intuitívne ovládanie |
|
grafika príbeh možnosť spamovania v multi-playeri absencia komunitného systému |
|
70% | |
ŽÁNER | RTS |
VÝROBCA | GPG |
VYDAVATEĽ | Square Enix / CENEGA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |