Pokračovania a druhé diely mi nikdy neprekážali. Skutočne nie. Ani keď sa až pričasto podobali na predchodcu. No osobne sa pri epických výpravách do ďalekého vesmíru snažím nevnímať pokračovanie len ako druhý diel série, ale hlavne ako úplne novú hru s novými pravidlami. Pri hre Destiny 2 je to však problém. Pretože to, čo sa nazývalo Destiny v prvom roku hry a v treťom, je úplne iná hra.
Ale poďme poporiadku. Destiny 2 sa v jednom kroku uberá správnym smerom, ale dva ďalšie už smerujú niekam nabok, kam hra určite nepotrebovala ísť. Povedal by som dokonca, že s ohľadom na stav, v akom som prvý diel opúšťal, je v mnohých ohľadoch dvojka oveľa horšia. Jej príbeh začína a pokračuje tam, kde sa skončili udalosti z jednotky. Mesto The Last City je napadnuté frakciou rasy Cabal, ktorá sa nazýva Red Legion na čele s ich vodcom Ghaulom. Ten uväzní Traveler a náš hrdina príde o všetky schopnosti, ktoré chce pre seba samotný Ghaul.
Je vtipné, ako sa mnohí recenzenti predháňajú a tvrdia, že príbeh Destiny 2 je dobrý. Nie je. Je však dobrý oproti smiešnemu príbehu, ktorý sa volá Destiny 1. Sám o sebe však ani príbeh dvojky nie je dobrý. Postavy konajú nelogicky, cutscény sú absolútne nezaujímavé, a to hlavne kvôli nudným postavám. Postavy sa totiž v Destiny 2 univerze delia na dva typy. Vtipné a nudné. Zdá sa, že väčšina postáv je tam iba preto, lebo každá planéta potrebuje jedného vendora a každý typ postavy potrebuje svojho majstra. Nehovoriac o tom, že celá hra sa, takpovediac, snaží vymazať prvý diel z histórie. Vaša postava je po celý čas ticho, čo niekedy v cutscénach pôsobí vyslovene smiešne. Celý príbeh tak nakoniec pôsobí ako výhovorka, kvôli ktorej by ste mali zozbierať všetkých „starých známych“, aby ste mali kam odovzdávať tokeny po prejdení príbehu. Nebezpečenstvá sa pred vás hádžu len tak odnikiaľ a dizajn misií je síce lepší ako v jednotke, no stále sa nejedná o nič super.
Takže príbeh je stále zlý. Ešte horšie však je, že namiesto toho, aby Bungie preniesli vo forme Grimoare do hry, rozhodli sa vymazať ho úplne. Takže už ani univerzum Destiny nie je také zaujímavé a hlboké, akým by mohlo byť. To je škoda, pretože osobne som bol do tohto univerza doslova zahryznutý.
Poďme si ukázať, prečo je príbeh Destiny 2 zlý (okrem nudných a nezaujímavých postáv). Po prvej misii stratíte svoje schopnosti, pretože Traveler je uväznený. Problémom je, že hneď v tretej misii získate schopnosti späť. Čiže celá strata schopností je absolútne zbytočná. Nehovoriac o tom, že nejakým zázrakom ste jediný, kto ich získal späť a to aj vrátane ostatných Guardianov v príbehu. Toto je len jeden z príkladov.
Z hľadiska gameplayu sa na kampaň vzťahuje to isté, čo na príbeh. Kampaň sa mi zdá, ako príležitosť vrátiť všetky frakcie nepriateľov späť a hlavne ako nájsť dôvod, prečo ich vrátiť do príbehu späť. Áno, uhádli ste správne. To znamená, že budete bojovať s tými istými nepriateľmi, s ktorými ste bojovali v posledných troch rokoch. S minimálnymi zmenami. Tie sa najviac dotkli Cabal frakcie, keďže sa dostali do príbehu ako hlavná frakcia, proti ktorej budete bojovať. A dizajn misií? V podstate je rovnaký ako v jednotke okrem niekoľkých zaujímavých variácií s použitím vozidiel, no tam to končí. Dokonca si myslím, že kampaň Taken King expanzie bola niekoľkonásobne lepšia. Ďalším problémom je vyslovene tragická umelá inteligencia a kvalita nepriateľov sa nahradzuje kvantitou.
Vaša cesta je v Destiny už tradičná. Prejsť kampaň a po kampani sa pustiť do dôležitej úlohy zvýšiť vašu silu, aby ste si mohli zahrať „end game“ obsah hry. V prípade Destiny 2 sa tento obsah skladá z Raidu, Strikov, multiplayeru a kompetitívnej verzie nazvanej Trials of Nine. Striky sú jednoznačne lepšie nadizajnované ako v jednotke. Je ich síce iba 5 (6 v Playstation verzii), no osobne som za vyššiu kvalitu na úkor kvantity.
Predtým však budete musieť navštíviť otvorené svety (ak sa teda dajú takto nazvať). Je to jedna z najlepšie vylepšených častí hry. Problém je, že public eventy, lost sectory (prakticky dungeony s bossom a lootom na konci) a vedľajšie misie nie sú natoľko zaujímavé, aby ste ich hrali osamote a v momente, keď zistíte, že už odtiaľ lepší loot nedostanete, prestanete sa týmto aktivitám venovať.
Preto potom budete hľadať spôsoby, ako získať lepšiu výbavu, no vtedy vás bude hra zasa brzdiť tým, že iba niektoré aktivity vám dajú lepšiu výbavu v momente, keď sa dostanete niekde na úroveň 280. Potom je tu raid, ktorý je skvelý. Nie najlepší v histórii série, ale stále skvelý. Teoreticky je to jeden z dôvodov, prečo som vôbec bol ochotný bojovať s rovnakými nepriateľmi zas a znova, len aby som si zlepšil výbavu.
A potom sú tu mikrotransakcie. Áno, tie sa síce dostali do hry už s príchodom Taken King, no teraz sa posunuli o krok vpred, aby naďalej otrávili hru. Po leveli 20, ktorý je stropom hry, získavate Bright engramy, ktoré obsahujú módy pre zbrane a brnenie. Lode a ďalšie kozmetické veci, vrátane shaderov pre sfarbenie vybavenia vašej postavy, sú po novom predmety na jedno použitie. Okrem toho si môžete kúpiť aj rýchlejšie získavanie XP bodov a ďalšie výhody. A tie si samozrejme viete kúpiť za reálne peniaze. Už sa teším, aký ďalší krok autori spravia, lebo už teraz je to celkom na hrane.
Multiplayer? Ten bol z nepochopiteľných dôvodov rozdelený na dva playlisty. Kompetitívny a sociálny. Prečo to autori pri takom množstve hráčov a popularite hry spravili, je nepochopiteľné. Takže budete často nútený hrať mód, ktorý hrať nechcete, no nemáte inú možnosť. Na PvP segment sa viažu aj ďalšie zmeny. Prvou je zmena herných tried, ktorú som kritizoval už aj v preview. Teraz už nemáte na výber medzi jednotlivými perkami, ale musíte si vybrať kompletnú skupinu štyroch perkov, čo jednoznačne znižuje variabilitu. To isté platí pre zmenu zbraňového systému. Po novom sú v dvoch slotoch rovnaké zbrane a jediný rozdiel medzi nimi je, že prvý slot obsahuje zbrane bez elementu a druhý zbrane s elementmi. Všetky ostatné boli presunuté do tretieho, tzv. Power slotu. V praxi to znamená menej variability v hrateľnosti, pretože už nemôžete hrať agresívne s brokovnicou, nakoľko náboje do tejto zbrane dostanete raz za zápas a len ak máte šťastie.
Dizajn máp vás navyše vyslovene núti hrať tímovo, čo na jednej strane prináša momenty nadšenia no aj frustrácie, ak to vaši spoluhráči nechápu. Hra ma tiež celkom nešťastnú tendenciu postaviť vás do zápasov proti kompletným tímom, čo nie je pre nikoho zaujímavé. Nehovoriac o tom, že bounties boli z hry úplne zmazené, čo znižuje motiváciu sa k hre každý deň vrátiť.
Graficky je hra veľmi pekná. Nie technologicky, ale z hľadiska dizajnu. Ten má Bungie v malíčku už od čias Halo a pokračuje v tom doteraz. Nádherné lokácie, rôznorodé, plné zaujímavých úkazov. A soundtrack? Ten je božský. Jednoducho božský. Jeden problém, ktorý však taký dobrý sountrack spôsobuje, je ten, že vo väčšine prípadov sountrack totálne pohlcuje dej na obrazovke, nakoľko hudba je o dve úrovne vyššie. Škoda. Príležitosť bola, využijú ju možno nabudúce.
Aj napriek tomu sa k hre vraciam. Stále a neviem prečo. Objektívne, hra nie je taká skvelá. No zrejme som padol do zajačej nory.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
DESTINY 2 2017
Od autorov série Halo a Destiny prichádza očakávané pokračovanie on-line strieľačky, ktorá vás vezme na epickú cestu naprieč solárnym systémom. Môžete sa tešiť na všetko, čo sa vám tak veľmi páčilo v pôvodnej hre a plus na množstvo obsahu navyše.
- Platforma: Xbox One
- Žáner: FPS
- Výrobca: Bungie
- Distribútor v GB: Activision
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Activision