Moonlighter spája žánre roguelike dobrodružných hier so simulátorom obchodovania. Navonok nudný prvok tak prináša osvieženie do dnes už bežného receptu na hru. Hráči majú teda za úlohu nielen preskúmať smrtonosné jaskyne plné pokladov, ale následne ich aj dobre predať a zvelebiť tak priľahlé mesto.
Príbeh vývoja hry Moonlighter je dlhý. Hra začala bojovať o priazeň hráčov v programe Square Enix Collective, neskôr na Kickstarteri a teraz už konečne vyšla aj oficiálne. Na prvý pohľad iba ďalšia položka na nekonečnom zozname indie roguelike hier, v skutočnosti však v sebe skrýva nejedno prekvapenie.
Bohatstvo a dobrodružstvo za každú cenu
Rynoka bola kedysi vyhľadávaným mestom plným pokladov, hrdinov a obchodníkov. Sláva a popularita sú už dávno zabudnuté a piesne o nebojácnych bojovníkoch nepočuť na žiadnom rohu. Do dungeonov zájde málokto, a tak nie je dôvod vrátiť sa do starého mesta. S úpadkom mesta klesá aj šťastie jeho obyvateľov, nakoľko život je ťažší než kedykoľvek predtým. Preto je na hráčovi a Willovi, ktorý zdedil Moonlighter, najstarší obchod v meste, aby mestu vrátili zašlú slávu.
Nikto nevie, odkiaľ sa dungeony vzali, no každý vie, čo skrývajú. Vzácne poklady, materiály a záhadné artefakty. Získať ich ale nie je ľahké. Každý zo štyroch dungeonov je plný nebezpečných potvor. Ani tí najväčší hrdinovia to tu nemajú ľahké, nakoľko jaskyne stále menia svoje rozloženie, takže každá dobrodružná púť je prekvapením. Tieto miesta prilákali dva typy ľudí – hrdinov, ktorí túžia po sláve a neboja sa zájsť do najväčších hlbín jaskýň a obchodníkov, ktorí sa do dungeonov vrhajú s cieľom zarobiť.
Na hráčovi je, aby tieto miesta preskúmal. Nepatrí totiž ani do jednej zo spomenutých skupín. Napriek tomu, že je vlastníkom obchodu, jeho cieľom nie je iba zbohatnúť. Jeho otec zomrel pri skúmaní tajomstiev dungeonov a Will je rozhodnutý, napriek varovaniam starého otca, pokračovať v otcových šľapajach. Odkiaľ sa dungeony objavili? Prečo stále menia svoj tvar? Čo je zelená potvora, ktorá hráčov vráti k vchodu do jaskýň? Otázok je veľa, hra, našťastie, ponúka odpovede na väčšinu z nich.
Keďže Moonlighter spája dva žánre, hráč má čo robiť. Cez deň sa stará o obchod, predáva nazbierané predmety, pripravuje si výzbroj a zveľaďuje mesto. V noci nie je čas na spánok. Aby bolo čo predávať, je potrebné pustiť sa za dobrodružstvom, kde začína roguelike časť hry.
Štyri dungeony, z ktorých sa akčná časť skladá, majú rôznu tematiku. Prvý z nich je klasická jaskyňa, potom nasleduje les a neskôr zavítame aj na zaujímavejšie miesta. Každý dungeon sa skladá z viacerých poschodí a miestností, ktoré sú náhodne generovaná pri vstupe. Niekedy môžete natrafiť na hordu nepriateľov, ktorých je ťažké poraziť, inokedy na vás budú čakať truhlice plné zlata. Čím hlbšie sa dostanete, tým vražednejší nepriatelia na vás budú čakať. S riskom stúpa zisk a tie najhodnotnejšie poklady sa skrývajú práve na samotnom dne, stráži ich však obrovské monštrum.
Na prvý pohľad to celé vyzerá ako klasická roguelike akcia. Skočíte do jaskyne, nazbierate poklady, zomriete a idete odznovu. Moonlighter do tohto receptu prináša vlastné variácie. Keďže Will je obchodník, jeho cieľom je priniesť si z každej púte čo najväčšie bohatstvo.
Z nepriateľov padajú rôzne predmety, avšak inventár hlavnej postavy je obmedzený. Prichádza teda čas na manažovanie miesta. Sprvu to je jednoduché, no neskôr majú predmety rôzne vlastnosti. Napríklad ich môžete položiť iba na ľavú stranu inventára, inak pri vložení do inventára zničia vedľajší predmet. Efektov je viac a robia tak obyčajné zbieranie harabúrd zaujímavým. Rozličné predmety vám neskôr v hre dajú možnosť zbaviť sa negatívnych vlastností predmetov, poprípade ich predčasne poslať do mesta, no treba si stále dávať pozor a myslieť na to, že cieľom je zarobiť. Celkom to zamrzí, keď omylom zničíte predmet, za ktorý by ste v meste dostali desaťtisíce zlatiek.
Dungeony nie sú prechádzka ružovým sadom a nakoľko na každom rohu číhajú nepriatelia, môžete prísť aj o život. Pravdou však ostáva, že v Moonlighterovi zomiera iba málokto. Väčšina dobrodruhov sa po strate vedomia preberie pri hranici mesta, no príde o všetky nazbierané poklady. Nie je nič horšie než skončiť polhodinové dobrodružstvo bez akéhokoľvek pokladu. Našťastie existuje možnosť vrátiť sa do mestečka predčasne, nie je to ale zadarmo.
Hra je inšpirovaná klasikou Legend of Zelda, čo je viditeľné najmä na akčnej časti hry, či už na kamere zhora, miestnostiach alebo súbojoch. Nepriatelia sa hýbu a útočia iba v štyroch smeroch, teda rovnako ako hráč. V hre sú rôzne zbrane, napríklad meč a štít, veľký meč, kopija, luk a mnoho iných. Každá zo zbraní ponúka mierne odlišný spôsob boja. Meč so štítom môžete použiť na rýchly, i keď slabší útok s možnosťou obrany. Luk vám dovoľuje bojovať z diaľky. Kopija je rýchla a má dobrý dosah, no silou sa nevyrovná veľkému meču.
Vylepšujeme nielen mesto, ale aj seba
Will chce predovšetkým vrátiť Moonolighter do pôvodného stavu a vďaka tomu vrátiť mestu život. Po návrate z každého dobrodružstva môžete predávať pozbierané predmety alebo si ich nechať na budúce použitie, napríklad na tvorbu zbraní a brnenia.
Na začiatku nikto nepozná hodnotu predmetov. V hernom zápisníku je ich zoznam, od najdrahšieho po najlacnejší, no presnú hodnotu musí zistiť hráč sám. Je teda na vás, aby ste určili cenu a podľa reakcií zákazníkov ju buď zdvihli či znížili. Čím šťastnejší budú návštevníci obchodu, tým viac ich tam na ďalší deň príde. Niekedy môže byť dobrou voľbou predaj vzácnych predmetov trochu nad cenu, i keď sa zákazník pri platení zamračí. Hra obsahuje rôzne finty, ktoré pomáhajú zistiť optimálnu cenu predmetu, napríklad akciová skrinka, kde sa nedá určiť cena, ale predmet sa vždy predá s niekoľkopercentnou zľavou. Nakoniec je však aj tak na vás, aby ste si vybrali cestu, ktorá z vás urobí najúspešnejších obchodníkov.
Za získané zlato je potom možné vylepšovať obchod, pridať viac dekorácií, predajných miest, truhlíc, vylepšiť si posteľ a najať predavača. Obchod však zďaleka nie je všetko a vy máte možnosť okrem svojho okolia prilákať do mesta aj iné dôležité NPC, kováča, alchymistku a iných obchodníkov. Počas toho, ako bude Moonlighter rásť, v meste sa bude objavovať viac NPC, ktoré prezradia zaujímavosti o hernom svete.
Popri budovaní obchodu, respektíve mesta, a dobrodružnom živote sa treba starať aj o seba. V hre neexistujú úrovne postavy ani si nijako nezvyšujete štatistiky. Jedinou možnosťou, ako byť lepší v boji, sú lepšie zbrane a brnenie. Zbrane sú rôzne a každý dungeon so sebou prinesie recept na nové vylepšenia. Tu je na výber, či si chcete meč vylepšiť pre lepší útok alebo obetujete štipku sily pre získanie sekundárneho efektu, akým je napríklad otrávenie nepriateľov. Aj pri obrane máte na výber, či chcete ľahké, stredné alebo ťažké brnenie, čo vplýva na rýchlosť Willovho pohybu a na množstvo zranení, ktoré znesie v boji predtým, než padne.
Pre postup nie je potrebné vylepšovať všetko na maximum, no lepšie zbrane výrazne pomáhajú, keď natrafíte na silného nepriateľa. Pri postupe sa nemusíte báť, že urobíte chybu. Každá zbraň má rovnaké vylepšenia a dokáže poraziť všetkých nepriateľov. Nakoniec je to teda iba o štýle, ktorý vám padne do rúk najlepšie.
Svet Moonlighter je plný tajomstiev
Hráč neprichádza okrem nazbieraného pokladu pri smrti o nič iné. Zároveň sa Moonlighter líši od ostatných roguelike hier aj tým, že nie je nekonečný. Máme tu príbeh, ktorý má svoj jasný začiatok a koniec. Na začiatku je to iba obyčajná snaha vrátiť slávu starému obchodu a pokračovať v šľapajach otca, no neskôr sa tajomstvá dungeonov odhaľujú a naberajú na váhe. Hoci je potrebné jednotlivé oblasti pre získanie zlata a materiálov na lepšie zbrane preskúmať viackrát, šikovní hráči budú postupovať hrou rýchlo. Jedným z cieľov je prejsť hru za desať hodín, čo nie je ťažké urobiť ani na prvýkrát.
Moonlighter skrýva niečo aj pre tých, ktorí radi postupujú hrou pomaly, mne osobne trvalo viac než dvadsať hodín, kým som hrou prešiel. Postavy v meste rozprávajú príbeh toho, ako sa v Rynoke žilo. Reagujú na Willove víťazstvá a atmosféra sa v meste výrazne mení v závislosti od vášho postupu v príbehu. Dozviete sa niečo o dobrodruhoch, ktorí tu žili pred vami, o ich motiváciách a o nezhodách medzi obchodníkmi a hrdinami. Dungeony sú plné zápiskov od Willovho otca a záhadných obyvateľov, ktorí tieto miesta kedysi obývali.
Dobrodružstvá sú o to záživnejšie, že ich sprevádza detailná pixelová grafika. Je plná farieb špecifických pre každú oblasť, nech už ide o chrámy, púšť či lesy. Hoci niektoré príšery sú si podobné, prostredia a bossovia to vyvažujú, a tak sa je stále na čo pozerať. Najkrajším je práve Rynoka a Willov obchod Moonlighter. Atmosféru dopĺňa dynamický soundtrack plný rozličných skladieb, ktoré vás dokážu dostať do dobrodružnej nálady pri každom veľkom súboji a zároveň poskytnú aj pokojné melódie po tom, čo sa z dobrodružstva vrátite.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Moonlighter 2018
- Platforma: PC
- Žáner: adventúra, roguelike, indie
- Výrobca: Digital Sun Games
- Distribútor v GB: 11 bit studios
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: terminals.io
Galéria