Prichádza najnovší počin od neúnavných udržiavateľov klasického adventúrneho žánru Wadjet Eye Games menom Unavowed pri živote, aby svetu ukázal, že point-and-click adventúry tu stále sú a treba s nimi rátať aj naďalej. Lepšiu hru na „útok proti mainstreamu“ si vývojári ani nemohli priať, keďže Unavowed je parádnou adventúrou a vyzretým dospelým titulom, ktorý vás prenesie do súčasného New Yorku s melancholickou až depresívnou aurou noir detektívok 80. rokov, keď v spoločnosti vládla samota, odcudzenie sa a ťaživá saxofónová linka hrala niekde v pozadí.
Unavowed sa odohráva v modernej dobe, kde si ľudia žijú svoje životy a ani len trocha netušia, že sa vôkol nich možno naozaj deje niečo, čo poznajú len z filmov či kníh. Žijú v slepote, mysliac si, že to, čo vidia, je jediná a nemenná skutočnosť a tomu pripisujú aj javy, ktorých sú svedkami. Všetko, čo sa deje, sa podľa nich jednoducho deje, lebo je to na svete proste tak.
Vraždy, únosy, posadnutia, zničené životy. Svet je jednoducho niekedy krutý a častokrát nefér, a to všetko je proste fakt. Ale aspoň to je to, čo si ľudia myslia. To, že nemusia mať celkom pravdu, by vám ale mohli povedať členovia organizácie Unavowed. Tí by vám povedali, že mnohokrát za nešťastia môžu nadprirodzené javy a démoni navštevujúci tento svet z rozličných dôvodov. Či už sa len chcú „pobaviť“ na ľudský účet alebo majú zlomyseľnejšie úmysly, prichádzajú k nám bez pozorovania už celé stáročia a zakaždým sa im darí zahladzovať stopy. To, mimochodom, v drvivej väčšine prípadov znamená, že nimi sledovaná osoba z nejakého dôvodu neprežije.
O Unavowed rozmýšľajte ako o Aktách X. Vyšetrujú nadprirodzené javy, bojujú s temnými silami, ochraňujú nič netušiacich ľudí a udržiavajú tak harmóniu sveta v akom-takom súlade. Ak sa raz ocitnete tvárov v tvár posadnutiu démonom alebo sa iným spôsobom dotknete „závoja“, ostanete poznačený na celý život a až do konca svojich dní budete vídať svet navôkol vás ako nikdy predtým a ako nikto, koho poznáte. Nevedomosť bytia „mundane“, čiže normálnym človekom, je len klamom a teórie o navzájom súčasne existujúcich paralelných vesímroch zase pravda.
Organizácia má na začiatku hry len troch členov. Kedysi ich mala viac, no démonická aktivita už nie je taká aktívna ako predtým. Dôvod je síce neznámy, no faktom je, že práce je teraz neporovnateľne menej. Vodca Kalash je ústrednou postavou vetvy Unavowed v New Yorku a pod svojím vedením má dvojicu agentov Eliho, ohnivého mága a Mandanu, džina ovládajúceho umenia boja s mečom. Počas jedného zo za posledný čas mála výjazdov, kedy táto dvojica stopovala obzvlášť zákerného démona, prichádzate na scénu vy.
Unavowed je unikátna adventúra v tom, že vám počas začiatočnej vypätej scény dá na výber z troch rôznych povolaní, od ktorých sa bude následne odvíjať príbehové pozadie vašej postavy, a to ovplyvní nielen koniec hry a situácie, ktorým budete čeliť, ale aj postavy, ktoré stretnete. Základ príbehu ostáva nemenný, mení sa len vaše konanie a osudy niektorých ľudí, v ktorých máte z určitých dôvodov prsty.
Hrateľnosť je z jednej strany klasickým príkladom tohto druhu adventúr, no v zjednodušenej verzii. Zameraná je predovšetkým hlavne na dialógy (ktoré sú vynikajúce) a vydedukovanie postupov riešení situácií z nich. Prítomné je tu aj zbieranie vecí a ich používanie na správnych miestach, no nenájdete tu žiadne nezmyselné kombinácie, ktoré len hráčov neustále frustrovali. Navyše, vecí na zbieranie tu ani veľa nie je. Vždy máte v inventári len dve-tri a prakticky hneď viete, ako ich použijete (no dobre, nie hneď, ale ich použitie vám nepochybne dôjde rýchlo). To je prakticky jedna významná výhrada, ktorú mám voči Unavowed.
Čo už jednoduché nie je, sú morálne rozhodnutia, ktoré v hre budete vykonávať pomerne často. Vzhľadom na to, že postavy sú skvelo napísané, ich osudy tým citlivejším z vás spôsobia zvláštne mrvenie v hrudi. Atmosféra celej hry je hustejšia než hmla nad škótskym močiarom a rozhodovanie patrí medzi ťažké záležitosti. Nechať démona nažrať sa ľudského mäsa alebo ho zabiť? Nechať ohnivého elementála trápiť sa na pomedzí svetov živých a mŕtvych alebo ho definitívne zbaviť bolesti, pričom o liečbe v päthviezdičkových kúpeľoch tu mimochodom reč nie je?
Unavowed v pojatí príbehu, prepletenia postáv a odhaľovania zákerností jedného veľmi nebezpečného démona boduje na plnej čiare. Je možné síce badať určitú schématickosť v rámci odhaľovania prepojenia vašej postavy s hlavnou hrozbou v hre, no to jej veľmi radi odpustíte vzhľadom na klady, ktorými hra oplýva. Jeden z nich je určite aj to, že postavy, ktoré vás sprevádzajú, majú dosť prepracovanú a zaujímavú minulosť, o ktorej vám spočiatku nebudú chcieť povedať nejako obšírnejšie. Ak si ich ale získate, začnú vám o sebe hovoriť stále viac a viac.
S postavami súvisí aj ďalšia inovatívna vec v rámci tohto žánra. Časom si budete môcť pre svoje ďalšie detektívne misie vyberať zo štyroch postáv, pričom pri sebe môžete mať len dve. Vtip je v tom, že každá má svoje vlastné špeciálne schopnosti, ktoré vám aj pomôžu pri riešení rôznych problémov. Tak napríklad Eli dokáže ako ohnivý mág prečítať spálené dokumenty a Logan dokáže komunikovať s duchmi. S rozličným zložením sa teda mení aj riešenie situácií. Postavy medzi sebou taktiež ľubovoľne komunikujú a často sa doberajú, čo dodáva celému hernému prostrediu život.
Graficky je hra úžasná. Oplýva dvojnásobným rozlíšením oproti predchádzajúcim hrám Wadjet Eye Games a je to určite vidieť. Nádherné farby sa tu miešajú s krásnymi detailami a výbornými grafickými efektami. Po audiovizuálnej stránke ťažko hľadať chyby. Tak ako grafika sa podarila aj hudba, ktorá síce nebude trhať rebríčky hitparád a častokrát si ju ani nevšimnete, no ak sa podvolíte jej kolísavým náladám, zistíte, že je veľmi príjemná na posluch. Problémový je tu zvuk niektorých dabingových hercov a scén, ktoré oproti ostatným znejú omnoho viac dunivo a trocha to vytrháva z diania. Troška práce by si aj zaslúžili prechody scén, v ktorých spozorujete až príliš radikálne strihy hudby a koniec koncov aj samotné scény, v ktorých má problém občas strojovo pôsobiaci pohyb postáv.