Priznám sa, že som spočiatku k hre A Plague Tale: Innocence pristupoval pomerne vlažne, aj keď prvý oznamujúci trailer vyzeral sľubne. Predsa len, štúdio Asobo, ktoré za hrou stojí, má v portfóliu menej významné tituly – predovšetkým herné adaptácie filmov od Pixaru, ako napríklad Ratatouille, WALL-E, Up, či Toy Story 3. Tieto hry až takú veľkú dieru do sveta neurobili, no príbeh Amicie a Huga je už iná šálka kávy.
Celá hra je postavená na príbehu a silnom pute medzi súrodencami Amiciou a Hugom. Zámer autorov je jasný hneď na začiatku, keďže ešte pred spustením príbehovej kampane sa vás hra opýta, či chcete zobrazovať na obrazovke minimalistický HUD alebo nepotrebujete žiadny a chcete sa ponoriť do takmer filmového prostredia.
Rodina nadovšetko
Píše sa rok 1348 a mor postupne ničí celé Francúzsko. Všade vládne temnota a inkvizícia prenasleduje a tyranizuje obyvateľov. Výnimkou nie je ani rodina De Runeových, ktorá okrem prenasledovania čelí aj rodinnému trápeniu v podobe chorého syna Huga.
A práve v týchto ťažkých časoch začína A Plague Tale: Innocence písať svoj príbeh. Hugova staršia sestra Amicia je na prechádzke so svojím otcom a psom. Idylická prechádzka sa razom zmení na nočnú moru.
Pes Lion sa rozuteká a aby sa vám nestratil, snažíte sa ho dobehnúť. Po chvíli ho nájdete ležať kňučiaceho v jame a snažíte sa mu pomôcť. Keď k nemu pristúpite, tak ho akási nevysvetliteľná temná sila vtiahne do jamy, v ktorej ho čaká smrť.
Vykreslenie smrti je v hre viac než realistické a uvedomíte si, že hra bude surová a určená primárne pre starších hráčov.
Zo strachu o svoje životy sa spoločne s otcom vraciate domov. Vystrašená Amicia uteká za mamou, aby jej porozprávala, čo sa stalo. Tá trávi všetok svoj čas pri chorom Hugovi. Jej snahou je vyliečiť syna a nájsť liek na jeho chorobu.
Keď jej vyrozprávate, čo sa udialo na prechádzke, vtrhne do dediny inkvizícia, ktorá (celkom nečakane) hľadá práve Huga. Neviete prečo. Chcete zistiť, čo sa deje, a tak počúvate rozhovor vášho otca s tyranmi.
Smutný začiatok
V tomto momente sa všetko zmení. Vášho otca a matku zabijú, keďže odmietnu vydať syna. Amicia s Hugom utekajú a dobrodružstvo sa môže začať.
Ako som už spomenul, hlavnou postavou je Amicia, ktorá spoločne s bratom čelí inkvizícii, moru a Hugovej chorobe.
Nečakajte, že sa z Amicie stane Lara Croft a vy budete postupne likvidovať nepriateľov. Všetko je dávkované veľmi opatrne a postupne.
Amicia má len jednu zbraň, svoj prak. Spočiatku som si celkom nevedel predstaviť, ako to môže fungovať a akým spôsobom sa vlastne bude brániť, ale všetko má svoj čas.
Práve postupné dávkovanie dáva hre to správne čaro. A Plague Tale: Innocence stavia všetky svoje zbrane na tichý stealth postup. Predsa len ste obyčajné dievča, ktoré stráži svojho brata.
Bolo by to pomerne jednoduché. Rodinná tragédia a váš útek by sa dal pretaviť do okukaného príbehu, avšak tu je všetko inak. Hugo je chorý a jeho choroba ho postupne zabíja. Viete, že vaša matka chcela Hugovi pomôcť a hľadala liek na jeho chorobu. Nestihla to, takže vašou jedinou nádejou je doktor Laurentius, ktorého musíte nájsť.
Spanilá jazda
Vaša spanilá jazda sa môže začať. Hneď od úvodných minút je jasné, že sa autori snažili, aby ste si Amiciu a Huga obľúbili. Rovnako to platí aj o ostatných postavách, ktoré postupne stretnete. Nejde o žiadne bezvýznamné úlohy a každá má svoje opodstatnenie.
Je ťažké predostrieť, čo všetko vás čaká, keďže príbeh je pre hru veľmi dôležitý a nerád by som touto recenziou prezradil viac, než čo som už spomenul na začiatku.
Zameriame sa preto na samotnú hrateľnosť a postupný vývoj hlavnej postavy. Amicia je síce neskúsená, no je potrebné, aby bola odvážna, takže postupne sa v hre osmeľujete a získavate do svojho inventára rôzne vylepšenia.
Všetko sa však točí okolo jej praku. Ten môžete napĺňať obyčajnými kameňmi, ale aj inými dôležitými vecami. Spočiatku čelíte len obyčajným členom inkvizície, takže postačí prak a kameň. Presne cielená rana do hlavy znamená pre nepriateľa okamžitú smrť.
Riešení súbojov je však niekoľko a takmer vždy môžete nepriateľa ušetriť a danú lokáciu prejsť bez povšimnutia. Najprv sa zdá byť všetko pomerne jednoduché, aspoň teda ak ide o samotný postup hrou.
Nie je to také jednoduché Neskôr zisťujete, že to také jednoduché nebude, pretože do hry vstupujú potkany. Obrovské množstvo potkanov. Uvedomíte si, že zapríčinili smrť vášho psa, čo je celkom logické, keďže prenášajú obávaný mor – smrteľnú chorobu, a preto sa ich ľudia obávajú. Potkany sa postupne rozmnožujú a devastujú dediny a obyvateľstvo. Majú však svoju slabinu – svetlo.
Práve toto je významný prvok v celej hrateľnosti. Zistíte, ako môžete pomocou svetla a tmy zabíjať nepriateľov a riešiť rôzne logické hádanky. Niektorí nepriatelia totiž nesú so sebou lucernu. Ak im ju zostrelíte, potkany na nich zaútočia. Rovnako sa musíte brániť aj vy. Pokiaľ na vás skupina potkanov zaútočí, vašou jedinou záchranou je práve svetlo.
Môžete zapaľovať pochodne, prípadne rôzne ohniská. Budete na to potrebovať Ignifer. Ten si ale musíte najprv vyrobiť. Rôzne recepty na vylepšenia praku objavíte postupne.
Počas celej hry vám bude pomáhať predovšetkým Lucas, učeň doktora Laurentisa, a to svojou schopnosťou vyrábať z elixírov rôzne vylepšenia.
Vylepšovanie schopností
Je nutné podotknúť, že nevylepšujete len svoj prak, ale aj schopnosti. Na to slúžia predovšetkým pracovné stoly. Môžete si tak zlepšiť presnosť mierenia na cieľ, prípadne rýchlosť nabíjania praku.
Postupný pokrok zdobí hru celý čas. Nič nie je ponechané na náhodu a skvele to zapadá do celkového konceptu. To, čo na začiatku nedávalo až taký význam, si neskôr nájde svoje opodstatnenie.
Hra sa stále drží svojej línie. Amicia s Hugom sú zraniteľní a ak vás nepriateľ chytí, len tak neujdete. V niektorých prípadoch si viete pomôcť pomocou receptu, ktorý nepriateľa po zaútočení na vás omráči. Musíte ho mať však vyrobený v inventári.
Preto je dôležité zbierať rôzne suroviny a priebežne si craftovať všetko potrebné. Veľmi často budete používať aj Devorantis. Ten spôsobí, že zasiahnutý nepriateľ si dá z hlavy dole prilbu a vy ho tak následne môžete správny zásahom do hlavy zabiť.
Odporúčam však tichý postup – odlákať nepriateľa, napríklad hodením sklenenej nádoby o zem. Tým získate čas a priestor posunúť sa ďalej. V neskoršej fáze hry je však potrebné zabiť niektorého z členov inkvizície, aby bol váš ďalší postup možný. Je dôležité všímať si prostredie. Namiesto toho, aby ste zlikvidovali dvoch nepriateľov rôznymi zásahmi, viete ich nalákať k potkanom a následne pri nich zhasnúť ohnisko. Tým pádom na nich krvilačné beštie zaútočia. Prípadne ich zlikvidujete tak, že nad ich hlavou trafíte svorku reťaze, na ktorej visí debna plná potkanov.
Je to jazda
Toto všetko príjemne zapadá do konceptu, takže si hru skutočne užijete. Zároveň sa nezabúda na príbehové pozadie. Zisťujete, čo vlastne trápi Huga. V jeho žilách koluje obávaná Macula. Matka liek na jeho chorobu nestihla dokončiť a ani nájdenie doktora Laurentisa neprenieslo úspech.
Musíte sa preto s Lucasom dostať k vzácnej knižke. Tá sa nachádza v univerzitnej knižnici. Zisťujete však, že o knihu má záujem aj Vitalis, ktorý trpí rovnakou chorobou. Navyše mu ochranu zabezpečuje obávaný lord Nicolas, ktorý má na svedomí smrť ich otca.
Toto všetko robí z príbehu poriadne napätý kolotoč zvratov. A verte mi, je to poriadna jazda. Tempo hry je dávkované postupne a perfektne graduje. Výborne tomu napomáhajú aj vedľajšie postavy. Tie nielenže pomáhajú ústrednej dvojici v boji o holý život, ale aj spolupracujú na riešení rôznych problémov.
Skvele do toho zapadne ďalšia súrodenecká dvojica Melie a Arthur. Tí vám pomôžu v ťažkých situáciách a ich dialógy sú čerešničkou na torte. Je výborné, že ich viete využiť v riešení rôznych hádaniek. Môžete ich poslať otvoriť bránu, prípadne vám budú pomáhať pri likvidovaní potkanov v hradbách vašej pomyselnej základne.
Ani Hugo nie je v tomto smere len akýmsi doplnkom. Taktiež ho viete poslať na miesta, kam by ste sa nevošli. Prípadne ho môžete nechať čakať na mieste, ktoré mu určíte, keďže väčšinu času sa držíte spoločne za ruky. Nesmiete však zabúdať, že keď ho necháte dlho čakať, zľakne sa a začne kričať, čím na seba môže upozorniť nepriateľov.
V posledných fázach hry sa k vám pripojí aj silák Rodric. Toho si určite veľmi obľúbite, nielen vďaka jeho vtipom, ale aj možnosti poslať ho na ťažkoodencov. Bude veľmi vďačnou pomôckou, pretože pri konci je to už oriešok. Zomrel som toľkokrát, že som mal pocit, že tam nič iné nerobím. Toto mi už trocha vadilo, ale dá sa to prehryznúť.
Nemenej kvalitnému príbehu a jeho dávkovaniu skvele sekunduje aj technická stránka hry. Je nutné podotknúť, že som sa počas hry nestretol so závažnejším problémom hry. Raz mi zamrzla, inak som nepozoroval žiadne glitche či zásadné bugy.
Problematická je možno miestami umelá inteligencia. Hlavne, ak sa pri vás drží člen vašej výpravy. Niekedy sa pohne tam, kam by nemal a nepriatelia ho spozorujú, prípadne ho nevidia vôbec a to im pritom stojí rovno na očiach. Vyskytuje sa to, našťastie, v minimálnom množstve a len pri určitých postavách.
Výborný vizuál a hudba
Vyzdvihnúť musím vizuál, je dokonalý. Pri ultra nastaveniach a rozlíšení 1080p, si zostava s procesorom i5-4590, grafickou kartou RTX2060 (6 GB) a 16 GB RAM, hra rozumela veľmi dobre.
Modely postav sú skvelé, rovnako aj ich animácie. Prostredie výborne vykresľuje dobové zasadenie a temnú atmosféru. Ani keď sa na vás nalepí stovka potkanov, nebudete pociťovať prepady snímkovania.
Tie sa však objavujú na miestach, kde dochádza k automatickému ukladaniu hry. Vtedy vie hra prepadnúť v snímkovaní.
Absolutóriu si však zaslúži neskutočne perfektná a dokonale adaptívna hudba. Pre mňa je to majstrovské dielo. Už pri Kingdom Come: Deliverance som tvrdil, že je to dokonalosť sama o sebe, no tu je na vyššom stupni.
Musím povedať, že som si A Plague Tale: Innocence skutočne užil. Je to dokonalosť a čistokrvná singleplayerová záležitosť. V hre som utopil zhruba 14 hodín na najľahšej obťažnosti a nikdy som sa nenudil. Vlastne sa mi zdalo, že som si pozrel nejaký dobrý dvojhodinový film v kine.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Galéria