Lenže logiku má aj prístup Sony.
Nemyslím si, že ten, kto už nejakú chvíľu sleduje Microsoft je z vyjadrenia Matta Bootyho prekvapený. Áno, nie je to niečo, na čo by sme boli zvyknutí, no dáva to perfektný zmysel. Microsoft už dosť dlhú dobu naznačuje, že ho vlastne konzolové generácia veľmi nezaujímajú. Samozrejme, aj Microsoft si uvedomuje, že príde čas, kedy bude musieť Xbox One odstrihnúť a to z dôvodu, že Xbox One má v sebe zastaralý Jaguar CPU a už včera bolo neskoro, aby ho vyradili z obehu.
Lenže, kto povedal, že to musí byť hneď na začiatku novej generácie? Cross-gen hry boli bežnou súčasťou minulej generácie a third-party vydavatelia pochopili, že nemá zmysel minimálne v prvom roku fungovania novej generácie konzol cieliť svoje hry na zmenšené publikum novej konzoly, keď môžu zasiahnuť jednou hrou aj hráčov starej generácie a aj novej generácie.
Áno, znamená to síce, že minimálne v úvodnom roku fungovania Xbox Series X budú musieť vývojári first-party obsahu pre Xbox platformy brať do úvahy aj slabý výkon pôvodného Xbox One, no ak si zoberieme hry, ktoré sú potvrdené ako cross-platform hry, tak to asi až taký problém nebude. Halo Infinite je totiž vo vývoji už 5 rokov a hra bola pravdepodobne bola od začiatku dizajnovaná s konzolou Xbox One v mysli a preto by nemalo absolútne žiaden význam zrazu uzamknúť hru výlučne na Xbox Series X.
Argument proti tomuto je klasický: „Blééé Microsoft vlastne ani nemá záujem na tom, aby prinútil zákazníkov k tomu, aby upgradovali svoju konzolu.“ A do určitej miery to je pravda. Microsoft skutočne netrápi, ako rýchlo nabehnú užívatelia na novú konzolu. Poviem vám totiž tajomstvo. Rovnaké peniaze, ktoré zaplatíte za Halo Infinite na Xbox One by ste zaplatili aj za Xbox Series X. Ani Sony a ani Microsoft už dávno nezarábajú na predaji hardvéru a preto je podľa môjho skromného názoru myslenie Microsoftu založené na tom, že užívatelia časom budú chcieť upgradovať a to z jedného jediného dôvodu: Vyšší výkon. Áno, na Xbox One si budete môcť počas určitého prechodného obdobia zahrať first-party obsah, ale v horšom rozlíšení a v horšej kvalite. Áno, herný dizajn bude brať tieto konzoly do úvahy, ale jednoducho, keď budete chcieť lepšiu kvalitu, tak si budete musieť zaplatiť.
A úprimne, trochu nerozumiem tej panike, nakoľko na PC trhu je obrovské množstvo konfigurácií, ktoré musia aj tak vývojári pri tvorbe hier brať do úvahy. Áno, tento odsek sa zatiaľ Sony netýka, pretože sa bavíme primárne o first-party hrách, ale aj tak. Žiaden armagedon nenastane a vzhľadom na politiku Microsoftu, že svoje hry sprístupní na vlastných platformách a je na hráčovi, aby si vybral ktorá mu vyhovuje dáva všetko perfektný zmysel. Chce Halo Infinite hrať v 720p a 30FPS? Postačí Xbox One. Chce hrať v 1440p a 60FPS? Xbox One X. Chce nekompromisné 4K s nízkymi nahrávacími časmi? Xbox Series X.
Lenže…zmysel dáva aj to, čo robí Sony
Keď som rozmýšľal nad poslednými dňami, tak som si uvedomil, že vlastne v tomto neexistuje zlý a dobrý prístup. Nie je to ako keď Microsoft predával slabšiu konzolu za viac peňazí len preto, že sa rozhodol ľuďom nanútiť Kinect. Áno, PS fanúšikovia budú hysterčiť, že Xbox nemá žiadne exkluzivity, aj keď to vôbec nie je pravda a osobne si myslím, že z hľadiska kvantity first-party hier Microsoft Playstation čoskoro prekoná (už len dotiahnuť tú kvalitu). A Xbox fanúšikovia si zasa budú obhajovať svoj prístup. No netvárme sa, že svet je čiernobiely.
Pre tých, ktorí potrebujú niekoľko mesiacov na našetrenie na kúpu novej platformy je tento signál Microsoftu ako dar z nebies. Možnosť vychutnať si drvivú väčšinu hier na Xbox One ešte rok po vydaní Series X je pre takýchto ľudí skvelou správou. A vďaka potvrdenej spätnej kompatibilite si následne svoju celú knižnicu jednoducho prenesú do ďalšej generácie.
Výhoda prístupu Sony je však to, že presunie svojich zákazníkov na novú konzolu skôr. Vyrazí im dych skvelo vyzerajúcou hrou šitou presne na mieru Playstation 5 a tí sa pohrnú do obchodov. Nevýhodou je, že tí ostatní, ktorí si z ktoréhokoľvek dôvodu nemôžu novú konzolu zadovážiť hneď ostanú zabudnutí.
Výhoda je to taktiež aj pre vývojárov first-party hier, ktorí nemusia pri dizajnovaní hry robiť kompromisy.
Vyslovene v tomto platí, že jednotlivé stratégie zapasujú hráčom na základe ich konkrétnych preferencií. Len sa prosím netvárme, že prvé Playstation 5 exkluzívne hry budú svetelné roky pred konkurenciou, pretože to tak pravdepodobne nebude. Zdá sa však, že Sony napriek krokom do budúcnosti (zníženie ceny PS Now, postupné púšťanie first-party obsahu do tejto služby) je mysľou stále v starom systéme, kedy príchod novej generácie znamená pre tvorcu konzol to, aby čo najskôr presunul hráčov na nový systém. Netvrdím, že je to zlé, iba konštatujem.
Xbox na druhej strane je braný ako custom PC. Momentálne sú na trhu dve výkonnostné rozdielne systémy a prichádza tretí, čo znamená, že tie najstaršie sa postupne odhodia a nahradia novými. Akurát nevymeníte grafickú kartu v počítači a nevymeníte disk za SSD, ale vymeníte celú krabicu. A nakoľko drvivú väčšinu príjmov z hernej divízie Xboxu tvoria príjmy za predaj softvéru a poskytovanie služieb, tak tento prístup dáva perfektný zmysel. Nepochybujem o tom, že keby Microsoft na predaji každého Xbox Series X zarobil 150$, tak by na predaj hardvéru tlačil viac.
Nintendo je zase na opačnom konci spektra. Spektra, ktoré sa zaseklo v systéme, ktorý funguje. A opäť. Netvrdím, že je to negatívum. Iba konštatujem.
Vlastne ani neviem, prečo sa okolo toho strhlo také veľké haló. Playstation fanúšikovia, ktorí sa z tohto rozhodnutia Microsoftu smejú by si nový Xbox Series X aj tak nekúpili. Takže sú to tie trápne konzolové vojny. Každopádne, keď sa nad tým zamyslíte, tak zistíte, že obe rozhodnutia vychádzajú z toho, čo chcú jednotlivé spoločnosti na hernom trhu dosiahnuť a obe z nich dávajú perfektný zmysel.
A úprimne. V momente, keď sa pre Microsoft toto „prechodné“ obdobie skončí, tak na tom bude rovnako dobre ako Playstation. Pretože Microsoft nám už next-gen vizuál dal ochutnať.
Sony sa síce snaží zachovať klasické konzolové generácie, no ani im sa to už nejak nedarí. PS 4 Pro je toho dôkazom, no ak PS fanúšikovia považujú za skvelé, že si novú hru od Guerrilly pri vydaní PS5 nezahrajú pokiaľ neupgradujú, tak ja im do duše prehovárať nebudem. A keď si ťukáte na čelo, že čo to trepem, že konzolové generácie sa končia, tak sa vás opýtam o niekoľko rokov, keď Sony vydá Playstation 5 Pro.
Tento text je subjektívnym názorom autora a nereprezentuje názor celej redakcie, alebo webu Gamesite.sk.