Systém funguje už teraz.
Asi nepoviem veľmi prekvapujúcu správu keď skonštatujem, že nové konzoly pravdepodobne prídu s 1TB diskom. Obe konzoly, teda aj Xbox Series X a aj Playstation 5 budú totiž obsahovať pravdepodobne NVMe SSD disky, ktoré nepatria medzi tie najlacnejšie a to znamená buď obmedzenú kapacitu, alebo extrémnu cenu.

Prečítajte si tiež
Xbox Series X ponúkne možnosť rozšírenia kapacity disku
A to všetko v čase, kedy nároky na kapacitu pevného disku v konzolách rastú. Napríklad taký Call of Duty: Modern Warfare si z disku odhryzne 140GB a ako príklad vám vieme vymenovať aj ďalšie hry, ktoré presahujú 100GB, napríklad Red Dead Redemption 2, Destiny 2, Halo: The Master Chief Collection atď.
Ako to teda vyriešiť? Jednou z možností je dať hráčom šancu zmazať iba určité časti hry. Ak ste napríklad dohrali kampaň Modern Warfare a plánujete hrať iba multiplayer, tak by ste si mohli kampaň z konzoly zmazať a uvoľniť veľké množstvo kapacity disku.
Druhú možnosť predstavil Microsoft prostredníctvom svojho balíčka technológií s názvom Microsoft Game Stack. Jeden zo zástupcov tejto novej divízie Microsoftu James Gwertzman prezradil webu VentureBeat, ako táto technológia môže zmeniť budúcnosť hrania.
Podľa neho totiž prišli na spôsob, ako prostredníctvom umelej inteligencie zlepšovať rozlíšenie textúr na starších hrách, ktoré si môžete zahrať na konzolách prostredníctvom spätnej kompatibility. To znamená, že hry ako Oblivion či dokonca staručký Splinter Cell z Xbox a Xbox 360 by mohli dostať vďaka tejto technológii úplne nový život.
Zmysel by to navyše malo aj pre súčasné konzoly. Technológia totiž vie bojovať proti nenásytným hrám takým spôsobom, že prostredníctvom umelej inteligencie vie vygenerovať herný model s vysokým rozlíšením. To by znamenalo, že hra by mohla mať na disku uložený low-res model, ktorý by zaberal malé množstvo dát a umelá inteligencia by z neho na základe algoritmu vedela vytvoriť high-res model.
„Funguje to až desivo dobre. A to až tak, že sledujeme, ako low-res textúra, ktorá sa nachádza v herných súboroch je upravovaná algoritmom v hre a to počas hrania. A vy neviete povedať rozdiel medzi high-res textúrou ktorú nakreslil herný vývojár a medzi tou, ktorú vytvorila umelá inteligencia. Mali by sme tak vedieť vydávať hry s menej kvalitnými textúrami a nechať, aby ich zlepšovala AI,“ povedal Gwertzman.
„Množstvo dát, ktoré musíte stiahnuť je oveľa menšie a neexistuje poznateľný rozdiel vo vizuálnej kvalite. Je to magická kompresná technológia, ktorá si vyžiadala veľa skúmania a veľký rozpočet pre R&D. Mohli by sme takéto dodať technológie každému v hernom priemysle.“
Samozrejme, toto prvotné nadšenie zatiaľ neznamená, že technológia je pripravená na masové nasadenie na súčasných alebo budúcej generácií konzol. Ale fakt, že výskum je zatiaľ úspešný naznačuje, že jedného dňa by nás možno zaplnené disky nemuseli až tak trápiť.