Nebolo tam tej inšpirácie Original Sin predsa len troška príliš?
Larian Studios dnes po mesiacoch čakania predstavilo prvé gameplay video a detaily z hrateľnosti. Ešte ráno sa nám dostali do rúk leaknuté obrázky, ktoré naznačovali vysokú kvalitu a aj preto bolo čakanie na o mnoho hodín neskôr konajúce sa predstavenie doslova mučivé. No, moje osobné dojmy sú rozpačité a hľadiac na fóra, mnoho hráčov tiež asi očakávalo niečo iné.
Nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že Baldur’s Gate 3 si berie za inšpiráciu skôr Divinity: Original Sin sériu než Baldur’s Gate. Takto, hry Divinity: Original Sin majú svoje vlastné pravidlá, schémy a štýl hry a sú to fantastické hry, no Baldur’s Gate bol predsa len o niečom inom. Nemám nič proti vývoju hrateľnosti, no taktiež nemám pocit, že v tomto prípade ide o vývoj, než skôr viac o okopírovanie mechaník z inej série. Samozrejme, videli sme len málinko a je to len pre-alpha verzia citeľne vystavaná na Divinity: Original Sin 2, čiže závery z toho robiť nemôžem a ani nechcem.
Hra ponúkne ťahový systém súbojov, priehršte možností v bojoch, ktoré poznáme z Original Sin (využívanie terénu, enviromentálnych živlov, stealth, hádzanie predmetov), nadväzovanie vzťahov s postavami, rozhodovanie sa v dialógoch a situáciách a taktiež mnoho enviromentálnych puzzle. V „rest“ móde sa dostaneme už priamo do kempu, kde sa budeme môcť venovať rozvíjaniu vzťahov s postavami, čiže už to nebude slúžiť len ako niekoľkosekundová záležitosť na doplnenie energie.
Problémom prezentácie bolo, že aj keď malá časť bola vyhradená na hrateľnosť a omnoho väčšia na otázky, tak práve väčšiu časť spolkla prezentácia hry, ktorá ale nebola v ničom prekvapujúca (vzhľadom na to, že to je vlastne prekopírovaný Original Sin 2) a preto aj tak troška úmorná. Keď už došlo na otázky, padli skvosty na štýl „ako hrať hru, keď bude príliš ťažká“. Swen z Larian Studios nedostal dôležitejšie otázky ako napríklad ako boli implementované pravidlá AD&D 5th Edition, prečo sa rozhodli pre štýl skôr príbuzný Original Sin než Baldur’s Gate, aký je v hre systém mágie, aká bude hra dlhá, či bude mať viacero koncov, dopady na rozhodnutia a podobne. Aj keď bola prezentácia vtipná, Swen je predsa borec, po informačnej stránke to nebolo až také bohaté.
Stále treba mať na pamäti, že toto bola pre-alfa verzia a aj Swen sa nechal na konci počuť, že je zvedavý na feedback hráčov. Táto hra vyjde v Early Access za niekoľko mesiacov a ešte aj v samotnom EA určite pobudne minimálne rok. Hra, ktorá bude nakoniec vydaná, sa bude oproti tejto predvedenej ukážke líšiť na míle. Som fakt zvedavý, v čom si bude Larian stáť za svojim a v čom vyhovie old-school fanúšikom Baldur’s Gate. Nepochybujem o tom, že to nakoniec bude jedna úžasná hra, len je otázne, či to bude mať nakoniec aj toho pravého ducha Baldur’s Gate.
Čo zatiaľ o Baldur’s Gate 3 vieme
- mesto napadnuté Mind Flayermi v úvodnom CGI videu nebolo Baldur’s Gate ale Yartar
- hra ponúkne ťahový systém silno inšpirovaný sériou Divinity: Original Sin
- grafika hrá realistickejšími tónmi a komixovejší štýl z Divinity je skôr v úzadí
- v hre budú enviromentálne puzzle
- namiesto tradičných hodnôt hodov kociek budú v bojoch zobrazené percentá úspešnosti
- budeme mať najviac 4 spoločníkov
- v hre bude kopec prestrihových scén
- nebude tu tradičný systém presvedčenia, postavy už nebudú viazané tým či sú lawful neutral či chaotic evil
- skilly tu budú vychádzať z povolaní (proste D&D) a nebude to už na voľnejší štýl (v štýle Divinity)
- hra je zatiaľ plánovaná pre PC a Google Stadia
Prečítajte si tiež
Pozrite si prvé obrázky z očakávaného Baldur’s Gate 3!
V krátkosti o sérii Baldur’s Gate
Baldur’s Gate séria nebola ani náhodou prvým PC zástupcom pravidiel D&D, no práve tá slúži ako základný etalón toho, ako by RPG hry na základe týchto pravidiel mali vyzerať. Obzvlášť hlavne čo sa týka fenomenálneho a nadčasovéo druhého dielu, ktorý systémy ešte stále sa trocha hľadajúcej jednotky vylepšil míľovými krokmi, vďaka čomu tá, hoci takmer 20 rokov stará hra, ešte aj dnes pôsobí sviežo a moderne. Za oboma hrami stalo vtedy ešte plné úprimného nadšenia sršiace štúdio Bioware.
Zaujímavosťou je, že tretí diel série už raz ohlásený bol a to konkrétne v roku 2003 štúdiom Black Isle Studios za požehnania Bioware. Hra sa mala volať Baldur’s Gate III: The Black Hound a mala svojim spôsobom súvisieť s príbehom Icewind Dale 2. Mala to byť prvá hra novej trilógie, ktorá sa samozrejme nakoniec vôbec nekonala. Baldur’s Gate sa dostalo aj na PlayStation 2, no v omnoho akčnejšom (no stále kvalitnom) štýle v podobe Baldur’s Gate: Dark Alliance a Baldur’s Gate: Dark Alliance 2.