Ak patríte medzi tých, ktorí pri pohľade na vlastný život túžia po ďalšej perspektíve, na trh práve prichádza hra ako stvorená pre vás. Ponúka vám príbeh, v ktorom si svoju perspektívu vyberáte vy sami. Zároveň si vyskúšate mnohé z možností pôvodnej hry, ktorá doteraz nebola k dispozícii v anglickom jazyku. Zvoľte vhodnú stratégiu, taktizujte, buďte nekompromisní. Je len na vás, kam sa vyberiete a ako hlboko sa dokážete vcítiť do pocitov postáv a ich životov. Svet Valentie a životy hrdinov máte vo vlastných rukách.
Gaiden je názov druhého dielu, ktorý vychádza v Japonsku v období, počas ktorého si hráči užívali Final Fantasy V astrategický žáner sa vtedy dočkal nového štandardu kvality v podobe Dune II. Gaiden priniesol viacero radikálnych zmien, ktoré však hráči neprijali s nadšením a aj preto postupom času dostal nálepku čiernej ovce celej série. Zelda II: The Adventure of Link znamenal pre sériu The Legend of Zelda rovnaké sklamanie ako Gaiden pre sériu Fire Emblem.
Fire Emblem Gaiden sa chcel viac podobať na klasické JRPG tej doby, a preto ste v ňom mohli cestovať po mape sveta, skúmať dungeonov, navštevovať dediny a klebetiť s ich obyvateľmi. Nemožno tvrdiť, že každá zmena bola zlá, napríklad cestovanie po mape sveta sa dodnes nezmenilo, no táto jednoduchosť nebola fanúšikom prvého dielu veľmi pochuti.
Dôležité však je, že Gaiden sa u nás vydania doteraz nedočkal (ak nerátame preklady od jeho fanúšikov), no oficiálnu verziu hry v anglickej lokalizácii nenájdeme. Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia je preto prvé oficiálne anglické vydanie druhého dielu. Nie je to, samozrejme, úplne presný Gaiden, nakoľko Echoes je moderný 3D remake tejto staručkej hry.
Hardcore fanúšikovia, ktorí Gaiden nikdy nehrali a chcú si vychutnať autentický zážitok, sa pri remaku Echo nemusia ničoho báť. Je to takmer úplne presný remake, čiže v hre nenájdete množstvo moderných prvkov, no je v ňom naopak plné priehrštie tých, ktoré pochádzajú z Gaiden. Aj vďaka tomu sa hra stretla v roku 1992 s kritikou a pri hraní Shadows of Valentia zistíte, že sa tak stalo právom.
Echoes je unikátna aj preto, že v nej chlapec Alm a dievča Celica rozprávajú príbeh, každý zo svojej perspektívy. V ranom veku ich za zvláštnych okolností od seba oddelili a znova sa stretli až ako tínedžeri počas dramatických udalostí, zmien a v období nestálych vzťahov v krajine Valentia, kde zúrila vojna. Alm a Celica majú k sebe veľmi blízko, vďaka čomu sa niektoré situácie vyhrotia a preveria ich psychickú odolnosť. Počas sledovania príbehu si môžete ľubovoľne prepínať medzi oboma postavami a nasledovať jednotlivé línie v príbehu podľa svojej voľby.
Rovnako ako aj v ostatných hrách tejto série, aj Echoes sleduje priamočiary dej, no v tomto prípade sa mu úspešne darí zobrazovať túto tému citlivo a z ľudskej stránky. Postupne si hlavné postavy obľúbite, bude vám záležať na ich osude a budete im fandiť. Škoda len, že vedľajšie charaktery ostali na druhej koľaji a tvorcovia sa nepokúsili rozpracovať mnohokrát zaujímavé pozadie ich príbehov.
Z pohľadu hráča ide o klasické taktické RPG, čiže ak poznáte Awakening a Fates, budete sa tu cítiť ako ryba vo vode. Súboje prebiehajú totožnou formou, pekne na ťahy, s možnosťou vyznačenia nebezpečných zón či detailného náhľadu na jednotlivé jednotky v plnej 3D grafike. Hráč, bohužiaľ, nemá už toľko možností na zmeny záberov kamier počas bojových animácií ako predtým. Možno ide len o drobnosť, no skúseným hráčom bude chýbať. Samotná grafika bojov sa nesie v rovnakom štýle ako jej predchodcovia, čiže 3D efekt je fantastický, no animácie súbojov sú skôr priemerné, hoci na druhej strane pomerne detailné. Omnoho lepšie je na tom grafika prostredia mimo bojov, ktorá je naozaj pôsobivá.
Nepríjemným zistením je, že bojové mapy sú o poznanie menšie a s menším počtom nepriateľov. Mapa celého prostredia nie je počas bojov prístupná, pretože by aj tak bola úplne zbytočná. Ak si Fire Emblem spájate s majestátnymi niekoľkohodinovými bojmi na veľkých mapách, ostane vám pri Echoes len nedefinovateľná pachuť v ústach. Mapy sú malé a ich dizajn je skutočne veľmi fádny. Ba čo viac, niekedy sa dokonca opakujú bez najmenších zmien.
Keď už hovoríme o tých menej príjemných skutočnostiach, kompletne zmizol napríklad známy trojuholník zbraní. V praxi to znamená, že za útok kopijou proti postave so sekerou v ruke nehrozí žiadna penalizácia. Aby sa zachoval pôvodný štýl hry, postavy sa nemôžu zdvojovať, z ich vzťahov nemôže vzniknúť veľká láska ani dieťa. Taktiež neexistuje opotrebovanie zbraní, čo je vlastne pre hru pozitívum, keďže veľmi prísny systém durability v predchádzajúcich hrách mnohí považujú za riadny úder pod pás.
Zaujímavé je napríklad platené upgradovanie zbraní u kováča. Postavy môžu v boji používať už len jednu zbraň, ktorá často disponuje špeciálnymi schopnosťami. S tými sa presnejšie oboznámite až po dostatočne dlhom čase strávenom v boji s konkrétnou zbraňou v ruke. K dispozícii máte aj špeciálne zbrane alebo jedlo na doplnenie zdravia. Postava však môže v boji používať len jednu dodatočnú vec (alebo špeciálnu zbraň) v tom istom čase, na čo si treba dávať pozor. Nechýba ani dynamické menenie classov, ktorými postavy naberajú na sile, vyšších atribútoch a nových schopnostiach.
Dungeony sú osviežujúcim prvkom hry a môžete v nich ovládať postavu z pohľadu tretej osoby. V stratégií to pôsobí veľmi prirodzene, čo pravdepodobne nakoniec i oceníte, no nedá sa to povedať s úplnou istotou. Prieskum niektorých dungeonov je fádny a nezaujímavý. Prekvapivo je tu však množstvo objektov predurčených na zničenie, napríklad sudov, no prekvapia aj iné detaily ako napríklad presekávanie sa rastlinstvom. Systém únavy je zaujímavý, no na vaše postavy zároveň pôsobí nepriaznivo a radikálne znižuje maximálny počet životov. Tento prvok by si mohol bez obáv nájsť miesto aj v budúcich hrách série, nakoľko v ňom drieme istý potenciál, ktorý sa v Echoes ešte naplno nerozvinul. Boje v týchto dungeonoch, našťastie, nie sú náhodné a nepriateľov teda v prostredí bez problémov rozoznáte. Oproti iným bitkám v príbehu sú tieto mapy a boje omnoho menšie a často sa stane, že proti vám bude stať len trojica nepriateľov. To je na pomery Fire Emblem skutočne nevídané.
Za najslabšie prvky hry nemôžeme považovať ani mapy, ani súboje či dungeony, ale navštevovanie miest, na ktoré sa paradoxne mnohí tešia najviac. Klasický systém voľného pohybu, ktorý v Gaiden už bol, odpadá. K slovu sa tu dostáva systém statických obrazoviek, s akým sme sa stretli napríklad v Shin Megami Tensei 4. Dokonca aj spirity NPC postáv vyzerajú rovnako. Prechádzanie týmito miestami a plytvanie časom na rozhovory s obyvateľmi je najnudnejšou a najotravnejšou časťou celej hry. To ešte znásobuje tragický dojem zo systému skúmania prostredia pomocou akéhosi kurzora, ktorým prechádzate po obrazovke a márne sa snažíte nájsť niečo zaujímavé. Tento point/click adventurovský systém sem absolútne nezapadá, je ťažkopádny, vytŕča a jeho spracovanie je veľmi chabé.
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia je typ hry, v ktorom ku každému kladnému prvku nájdeme jeden záporný. Súboje majú hutný strategický základ, no mapy sú fádne. Dungeony sú skvelý nápad, no ich dizajn je často rozkolísaný. Navštevovať mestá je sám o sebe dobrý nápad a výborný prvok zároveň, no spracovanie by mohlo byť výrazne lepšie.
Mila’s Turnwheel patrí nepochybne medzi najvýraznejšie novinky. Táto užitočná funkcia vám umožní priamo v bojoch pretáčať ťahy, a tak opravovať svoje chyby, prepracovávať svoje stratégie a pod. Verní fanúšikovia Fire Emblem ju určite považujú za svätokrádež, no mohli by sme ju vnímať aj ako novinku, ktorá často šetrí čas a umožňuje opravovať chyby. Na druhej strane by sa nemala stať súčasťou ďalších dielov či nejakým štandardom v budúcich dieloch.
Vo Fire Emblem ide o taktiku a nekompromisnosť, ktoré nájdeme aspoň v neskorších fázach hry. Počas prvých 15 hodín hrania nezaznamenáte žiadny výrazný problém ani v súbojoch. Na začiatku si navyše môžete vybrať, či budete hrať v starom klasickom štýle s permanentnou smrťou alebo v jednoduchšom s možnosťou oživenia postáv po neúspešnom boji. Aj keď hráte v tej najvyššej náročnosti, prvé hodiny hry sú skutočne veľmi jednoduché.
Nemilo vás zrejme prekvapí aj veľké množstvo platených DLC, ktoré sa vynoria na eShope hneď po vydaní. Medzi DLC sa nachádzajú dokonca aj dodatočné classy – tie najvyššie classy, ktoré môžete v hre dosiahnuť. Získate ich, žiaľ, len tak, že si za ne zaplatíte.
Na záver môžeme bez obáv pochváliť hudobnú stránku, ktorá spĺňa znova aj tie najvyššie štandardy. Pri Fire Emblem sme si už zvykli, že vás hudobne nesklame a Echoes nie je výnimkou. Dojemné kompozície sa striedajú s monumentálnymi a orchestrálnymi prvkami, ktoré podporujú chorály.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia 2017
Svet je roztrhaný na kusy súperiacimi bohmi. Remake epického ťahového RPG sa konečne dostáva aj na západ! Odhaľte preplietajúce sa príbehy hrdinov Alma a Celicy, bojujte s nepriateľmi, porazte drakov a skúmajte 3D dungeony.
- Platforma: 3DS
- Žáner: taktické RPG
- Výrobca: Intelligent Systems
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Conquest