Medzi prvými hrami na 3DS bol aj Rayman 3D – remake starého dobrého Raymana 2. Ako dopadol presun hry z konca 90-tych rokov na najmodernejšiu vreckovú platformu? A môže vôbec 3D nejako prispieť k hernému zážitku u takej klasiky?
Séria Rayman je dnes už legendou. Najmladší hráči sa s ňou možno doposiaľ nestretli, ale tí starší si iste spomínajú na jednu z najlepších plošinoviek na svete – na druhé Raymanovo dobrodružstvo. Ubisoft pripravil remake tejto klasiky ako jeden z uvádzacích titulov pre Nintendo 3DS.
Rayman 3D vás vtiahne do svojho pestrého sveta, ktorý vás očarí variabilitou prostredí, farbami, množstvom nepriateľov ale aj spriaznených tvorov a vynaliezavosťou skrytou za každou jednou úlohou – jednoduchou či zložitou. A verte mi, že s každým ďalším levelom sa tento čarovný svet stáva len a len komplexnejším – nenapredujete striktne vpred, ale sem tam sa musíte vrátiť späť a vyriešiť nejaký hlavolam, prípadne zvládnuť náročnú prekážkovú dráhu, v ktorej naozaj ide o život. K tomu pridajte bonusové levely spájajúce sa s každým hlavným (na 100% prejdeným) levelom a máte postarané o hodiny a hodiny skvelej zábavy.
Hoci Rayman 3D začína na relatívne nízkej náročnosti (pozor, stále sa jedná o vynaliezavý level design), netrvá dlho, kým sa dostanete k levelom s priam frustrujúcou náročnosťou. A aj keď nie je žiadny problém rýchlo prejsť prvé úrovne, zvládnuť každú jednu z nich na 100% a odomknúť si bonusové levely nie je vôbec jednoduché – vyžaduje to pozornosť, rýchle reflexy a šikovnosť pri ovládaní. Ovládanie je mierne vylepšené oproti pôvodnej verzii hry, takže už nikto nemôže zhadzovať svoje neúspechy na “blbý” interface.
Čo sa týka level designu, hra je vynaliezavá, zábavná a inteligentná. Prinúti vás rozmýšľať nad ďalším postupom, hľadať alternatívne riešenia a mnohokrát vás pobaví svojím nenásilným, ale britkým humorom.
Nové vizuálne stvárnenie je veľmi príjemné, aj keď sa nejedná o žiadny technologický zázrak. Jednoduché grafické spracovanie predlohy je pekne prenesené do skutočného 3D sveta – a hre nový rozmer naozaj pristane. Vďaka tretej dimenzii získavate úplne inú predstavu o ovládaní, prehlbuje sa pocit kontroly a navigácia pri skákaní po jednotlivých plošinkách je až chirurgicky presná. Už neskáčete naslepo, už vnímate hĺbku priepastí do ktorých skáčete, už netápate pri lietaní s vrtuľkou – jedná sa o najlepšie využitie stereoskopického 3D, aké som mal zatiaľ možnosť v hre vidieť.
A príbeh? Len ho zľahka pripomeniem pre tých, čo sa s Raymanom ešte nestretli. Nechcem nikomu kaziť herný zážitok ani oberať hráčov o prekvapenia a vtipné dialógy využivajúce rozmanité charaktery a situačnú komiku.
Hra začína na pirátskej lodi, kde sa stretávate s uväzneným Raymanom a jeho kamarátom Globoxom. Ten sa nechal zámerne chytiť, aby mohol Raymanovi, ktorý prišiel o všetky svoje sily, priniesť kúzelnú guľôčku, ktorá mu navráti schopnosť strieľať impulzy energie. Rayman sa oslobodí a uteká z lode – aby mohol zachrániť celý rozprávkový svet, musí nájsť dobrý vílu Ly a získať späť svoje schopnosti. Či sa mu to ale podarí závisí len a len na vás. Osud jeho sveta je vo vašich rukách.
Nutno podotknúť, že hra patrí k starším, hrateľnosťou čistrokvným titulom, ktoré vám nijak nepomáhajú, nepodvázajú, ale ani vám to nijak neuľahčujú. V neskorších leveloch preskúša vaše schopnosti a niektoré miesta vás môžu dlho frustrovať. Zato radosť, ktorá sa dostaví, keď sa vám konečne podarí prejsť “ten level” je skutočná a zaslúžená.
Rayman 3D je brilantnou hrou. Remake absolútnej klasiky s jednoduchou, ale peknou grafikou, pestrým svetom, inteligentným level designom a dostatočne vysokou náročnosťou (Nintendo Hard – ak pri hre nemáš chuť rozbiť ovládač, asi nestála za tie peniaze) v treťom rozmere vyzerá úžasne a nestráca nič zo svojich kvalít. Jedinou chybičkou krásy je občasný pohľad kamery z diaľky – na tak malej obrazovke sa niekedy stane, že Raymana takmer stratíte z dohľadu. To sa však stane len párkrát počas celej hry, a tak nad týmto neduhom stačí mávnuť rukou. Rayman 3D je totiž dokonale vybrúseným diamantom, na ktorom herní nováčikovia môžu spoznať, čo skúsení veteráni majú na mysli, keď nostalgicky spomínajú na staré dobré časy a hry, aké sa dnes už nevyrábajú.