Služba je oficiálne spustená aj na Slovensku, tak sa poďme pozrieť, čo ponúka.
Okay, okay. Hneď na začiatku priznám, že som od ohlásenia nebol veľkým fanúšikom služby Google Stadia. Z časti možno kvôli môjmu osobnému pocitu, no z časti mi dal Google na to dôvod každým jedným krokom. Všetko sa však zdalo tak ďaleko, nakoľko služba nebola oficiálne podporovaná na Slovensku. To sa však dnes, 8. decembra oficiálne mení a vďaka predčasnému prístupu sme mali možnosť službu otestovať. Takže…subjektívny hejt preč…ide sa objektívnu recenziu.
Prečítajte si tiež
Google spúšťa na Slovensku hernú službu Stadia!
Inštalácia, ktorá pripomína pôrod
Google nám za účelom recenzie poslal Stadia gamepad, ktorý prišiel zabalený v úhľadnom a minimalistickom balení, kde sa nachádza samotný gamepad a USB-C kábel, ktorý budete veľmi potrebovať. Ale o tom neskôr. A rovnako aj o gamepade. Skôr by som sa chcel venovať samotnému procesu spustenia služby a problémov na ktoré môžete naraziť.
Hneď na začiatku skonštatujem, že službu Google Stadia som testoval primárne na domácom pripojení, ktoré tvorí 1GBbit/s optické pripojenie od nemenovanej spoločnosti. Pri testovaní cez oficiálny merač pre službu Google Stadia mi ukazovalo čísla v rozmedzí od 360Mbit/s do 750Mbit/s, čo plne postačuje aj tomu najkvalitnejšiemu streamovaniu (Google hovorí o potrebe 35Mbit/s na 4K hranie).
Spustenie služby je jednoduché. Stiahnete si aplikáciu Stadia z Google Play, prihlásite sa k svojmu Google účtu pripojíte si gamepad a hotovo. Navyše, ak si aktivujete službu, tak máte možnosť aktivovať si aj mesiac predplatného Stadia Pro zdarma, ktoré inak stojí 9,99€ mesačne. A vďaka tomuto členstvu taktiež získate prístup k niekoľkým hrám, aby ste službu rovno otestovali. V zozname nájdete hry ako Hitman, Risk of Rain 2, Human Fall Flat, PUBG, Sniper Elite 4 a prípadne môžete službu otestovať bez Pro členstva na Destiny 2, ktoré je v základe free-to-play. Pre hranie hier však žiadne členstvo potrebné nie je. Akurát budete obmedzení na 1080p rozlíšenie.
A zatiaľ čo spustenie aplikácie je extrémne jednoduché, tak všetko ostatné bolo doslova nočnou morou. Najprv mi router nechcel spárovať gamepad. Totižto, jednou z výhod Stadia gamepadu je, že nekomunikuje priamo s vašim smartfónom cez Bluetooth, ale komunikuje priamo s routerom. Výhodou tohto riešenia je znížená odozva, ktorá je pri cloud hraní extrémne dôležitá. Bluetooth má totiž pre tieto potreby dosť zlú odozvu a tak je toto riešenie ideálne.
Lenže. Router sa odmietal spárovať s gamepadom. Dôvod? Dodnes netuším. Nakoniec sa mi však po pol hodine nastavovania routera a niekoľkých jeho reštartoch podarilo tento proces dokončiť. A tak som sa rozhodol rovno spustiť Destiny 2 kvôli testu.
…a ďalšie problémy…
A úprimne ma prekvapilo, že lag bol veľmi veľký. Nechcem použiť slovo „nehrateľný,“ ale bol určite natoľko veľký, že to ovplyvňovalo môj zážitok z hrania. Dosť negatívnym spôsobom. Divné na tom bolo primárne to, že následne som vyskúšal Destiny 2 cez xCloud na ovládači pripojenom cez Bluetooth a odozva bola citeľne nižšia. Takže naozaj netuším čo sa deje. Po technickej stránke však išla hra bezchybne, takže s nádejou som sa presunul k notebooku.
Ten sa dá so službou Stadia spojiť aj s pribaleným USB káblom, alebo to môžete hrať rovnako ako cez smartfón – pripojením na router. No…ďalší problém. Hra sa odmietala spustiť. Či to bolo Destiny 2, alebo Doom. Vždy som sa stretol s chybovou hláškou, že internetové pripojenie nie je dostatočné a to napriek tomu, že hlavný merač pre službu Google Stadia tvrdil, že pripojenie je dostatočné s prstom v nose.
A tak som sa pustil do ďalšieho pátrania. Skúšal som ďalšie nastavenia routera, skúšal som ďalšie zmeny vo firewalle. Exkluzívne kvôli Stadii som musel zrušiť spojenie 5GHz a 2,4GHz Wi-Fi siete do jednej, skúšal som kábel aj Wi-Fi, no rozdiel nebol žiadny. Nakoniec sa však systém zázrakom rozbehol. Ktorý z týchto krokov zafungoval, to nevedno a neviem to doteraz ani ja.
A najvtipnejšie na celej situácii je, že toto môžete označiť ako subjektívnu a nie objektívnu recenziu. Lebo išlo o môj osobný zážitok. A to je presne problém so Stadiou. Že je to cloud služba. Viete – keď si donesiete doma novú konzolu, zapojíte ju a zapnete, tak čakáte, že vám bude všetko fungovať. A ak vám nefunguje, tak ju jednoducho pôjdete reklamovať. Lenže tu nie. Tým je sú to vaše zariadenia a vaše pripojenie, problémov môže byť hneď niekoľko. Čiže paradoxne, pri službe, ktorá má byť na úvodné nastavenie jednoduchšia ako lokálny hardvér som pri úvodnom set-upe strávil dva dni. A opäť pripomínam, že je to moja situácia. Môže sa stať, že Stadiu skúsite vy a nebudete mať absolútne žiadne problémy. A môže byť, že budete mať rovnaké problémy ako ja. A ak sa neviete dostať do nastavení routera, pretože ho máte od svojho internetového poskytovateľa, ktorý ho zahesloval, tak vám prajem veľa šťastia.
…a potom nastala mágia…
Každopádne, keď som sa prehryzol cez všetky problémy, konečne sa mi podarilo dostať sa k hraniu. Na starom päť-ročnom ultrabooku, ktorý vie ledva rozbehnúť Minecraft. A vtedy som si uvedomil, aký potenciál má služba. Hranie bezdrôtovým gamepadom stále nefungovalo ideálne a tak som si Stadia gamepad pripojil na pribalený kábel.
A musím povedať, že napriek môjmu skepticizmu som bol milo prekvapený. Samozrejme, lokálne hranie je na tom o čosi lepšie, no Stadia sa mu pri takomto nastavení zariadení (gamepad pripojený cez kábel) veľmi približuje. A preto som Stadiu podrobil tomu najťažšiemu testu. Hre Doom z roku 2016. Ak totiž Stadia dokáže rozbehnúť strieľačku, ktorá je závislá od rýchleho pohybu a strategického masakrovania hórd démonov, tak to určite zvládne aj iné hry. A Stadia obstála…takmer.
Totižto. Počas 98% hrania služba fungovala skvelo. Problém bol v tých zvyšných 2% prípadov. Počas hrania ľubovoľnej hry som totiž zažíval nepríjemné záseky. Je to ako keby ste na PC zažili počas hrania stuttering, no s tým rozdielom, že hra vlastne beží ďalej, akurát vy nad ňou nemáte kontrolu. Je to extrémne zvláštny pocit, ktorý vás dokáže extrémne vytočiť. Primárne preto, že v drvivej väčšine prípadov služba funguje dobre. A pre mňa je toto dôvodom, prečo nechcem byť závislý od služby, ktorej funkčnosť je založená na „niekedy funguje dobre, inokedy zas nie.“
Ešte raz musím podotknúť že ide o moje osobné skúsenosti. Vaše môžu byť lepšie a preto vám odporúčam službu skúsiť, ak máte záujem. Nepotrebujete na to ani Stadia ovládač. Stačí vám ľubovoľný ovládač, pripojený cez kábel.
Sľuby sa sľubujú…
Všetci vieme, ako Google prezentoval svoju službu – hrajte kde chcete, na akom zariadení chcete. Ďalej od pravdy to však nemôže byť. A to ani rok po vydaní služby v niektorých krajinách sveta.
Na Stadii nemôžete napríklad
- Hrať v 4K rozlíšení cez smartfón (aj keď máte Pro členstvo) – to nie je až taký problém
- Hrať so Stadia ovládačom na smartfóne cez dátové pripojenie (dá sa to, ale musíte použiť iný ovládač)
- Aplikácie v televízoroch zatiaľ neexistujú
- Ak ste si kúpili nový Chromecast, tak ten so službou Google Stadia momentálne nefunguje
- Stále poriadne nefungujú niektoré kľúčové funkcie služby ako Stream Connect a Click to Play
Základ služby má Stadia zvládnutá, no Google mal rok na to, aby sa pripravil na príchod nových konzol a dostal ju do formy, no niekedy mi to pripadá, že v rebríčku priorít spoločnosti Google sa Stadia nachádza na predposlednom mieste. Pričom na poslednom je zrušený Hangouts.
Najväčším problémom sú však hry
Ach. Hry. Dôvod pre ktorý sa hráme, však? Ak však chcete používať Google Stadia ako svoju primárnu platformu, tak na časnú dostupnosť AAA hier môžete zabudnúť. Prakticky jediný vydavateľ, ktorý vydáva Stadia verzie svojich hier v deň vydania aj na tejto službe je Ubisoft. Zvyšok herného priemyslu na Google Stadia kašle, takže buď tam hry vychádzajú neskoro, alebo vôbec.
Napríklad Jedi Fallen Order tam vyšiel nedávno. Cyberpunk 2077 tam príde v deň vydania, FIFA tam nie je vôbec, Call of Duty tiež a Epic s Fortnite tiež Stadiu ignoruje. Google síce odprezentoval logo všetkých štúdií a vydavateľov, ktorí platforme vyjadrili svoju podporu, no vyjadriť ju slovne je jedna vec. A dodržať tento sľub niečo úplne iné.
A asi najväčším problémom Stadie sú 1st party hry. Teda ich absencia. Ja viem. Vytvoriť 1st party hry nie je jednoduché, o čom by vedel napríklad rozprávať Amazon. No to hráčov absolútne nemusí zaujímať. Tak isto, ako ich nemusí zaujímať to, že Microsoft nakúpil štúdia, pokiaľ nevidia výsledky v podobe hier. Stadia má veľmi malé množstvo hier, ktoré si nemôžete zahrať na iných platformách a ide výlučne o hry, ktoré asi ťažko môžeme označiť za „must-have.“ Nájdete tam napríklad hry Gylt, Cratya či Orcs Must Die! 3.
A úplným gólom do vlastnej brány je fakt, že Google vlastní Typhoon Studios. Montrealské štúdio, ktoré naposledy vydalo hru Journey to the Savage Planet. Hru, ktorá je dostupná na všetkých platformách okrem Google Stadia.
…eeh… Google kúpil štúdio a neunúval sa vytvoriť Stadia port ich hry?
Aby som to zhrnul, tak situácia s first-party obsahom je zlá a dobrá tak skoro nebude. A čo je horšie, konkurencia zbrojí vo veľkom, čo znamená, že Google musí dobiehať. Nintendo a jeho exkluzivity, o tom sa asi ani nemá zmysel baviť. Sony má 14 vlastných štúdií, ktoré produkujú jednu oceňovanú exkluzivitu za druhou. A Microsoft má momentálne 23 štúdií, ktoré keď raz začnú produkovať hry, tak sa tak skoro nezastavia. Google má momentálne nové štúdio v Santa Monice (ktoré vedie bývalá šéfka Sony Santa Monica), jedno hlavné štúdio a spomínané Typhoon Studios. To sú tri štúdiá…pričom to najstaršie má niečo vyše roka…
Služby zabíjajú platformu
Primárnym problémom Stadie v mojich očiach je obchodný model, ktorý Google zvolil. Spoločnosť totiž od hráčov očakáva, že budú platiť 60€ za hru a následne budú závislý od pripojenia na internet, aby mali možnosť ich hrať. A pozrite. Netvrdím, že tento model je totálne zlý. Veď v roku 2020 nakupujeme hry primárne digitálne a ak by servery Sony/Microsoftu vyleteli do vzduchu, tak máme po hraní. Problém je však ten, že je to jediný model.
Hlavným konkurentom Stadie sú totiž Xbox, Playstation Now a Amazon Luna. A všetky tieto služby vám dajú za jeden mesačný poplatok prístup k stovkám hier. Výhodou tohto riešenie ja, že sa nemusíte tejto službe zaprisahať naveky. Je úplne iný pocit zaplatiť si 12,99€ mesačne za prístup k službe xCloud. A ak vás už nezaujíma nič v ponuke, tak jednoducho zrušíte predplatné a hotovo. Pri 60€ za AAA hru je ten investičný pocit úplne iný. A pre mnohých je to problém.
Stadia nutne potrebuje predplatenú službu ako konkurencia vyššie. Dať hráčom možnosť užiť si hry aj tak aj tak. Priniesť do systému flexibilitu. Pretože Stadia zatiaľ obmedzuje a nie rozširuje obzory. Ak mám byť úprimný, tak jediný, kto momentálne rozširuje obzory sú tradičný hráči ako Microsoft a Sony (pričom Microsoft je očividne popredu). Chcete kúpiť hru za 60€? Bez problémov. Chcete mesačné predplatné? Nie je problém. Chcete hrať lokálne bez zádrhelov a v najlepšej kvalite? Môžete. Chcete hrať na smartfóne s gamepadom? Nie je problém. Chcete hrať na PC? Aj to sa dá.
Stadia je naproti tomu iba cloud služba s jedným jediným obchodným modelom. A ak mám byť úprimný, určite to nie je stávka na istotu. Google zatiaľ ani zďaleka nevysiela náznaky, že Stadia je služba s ktorou ráta. Takže ak mám poradiť tak to poviem takto. Ak chcete Stadiu vyskúšať, smelo do toho. Aktivujte si Pro členstvo, ktoré obsahuje niekoľko hier a sami uvidíte, či budete ochotní zveriť také množstvo peňazí za jednu hru takejto službe. Ja osobne sa zdráham.
Gamepad je…pokročilý a lacný
Ešte niekoľko riadkov k samotnému gamepadu. Stadia Gamepad je tradičným dvojanalógovým gamepadom. Bohužiaľ Googlu, niekto zabudol povedať, ako má správne rozmiestniť páčky, takže tie sa nachádzajú dole a sú v symetrickej polohe.
Okrem štandardných tlačidiel, smerového kríža, analógových páčok, Stadia tlačidla, horných tlačidiel a triggerov sú tu však ešte dve tlačidlá navyše. Jedno slúži na vytváranie screenshotov a záberov z hrania a druhé funguje na privolanie Google Asistenta, ktorý však taktiež patrí medzi tie…nedokončené vlastnosti služby.
Dojmy z gamepadu sú také, že jeho funkcionalita napojenia sa priamo na Router je skvelá. Páčil sa mi povrch ABXY tlačidiel ktorý je na vrchu oholený, aby sa tlačidlá lepšie stláčali. Taktiež sa mi páčila vysoká výdrž gamepadu a jeho celková ergonómia. S gamepadom mám však tri problémy
- Tým, že som zvyknutý na Xbox gamepad, tak neustále stláčam tlačidlo na vytváranie screenshotov. Je to kvôli tomu, že na rovnakom mieste, na ktorom sa na Xbox gamepade nachádza tlačidlo „Menu“ sa na Stadia tlačidle nachádza tlačidlo na vytváranie screenshotov. Je to síce drobnosť, no totálne ma to vytáča
- Horné L1 a R1 tlačidlá sú katastrofálne tvarované. Prevísajú cez telo gamepadu a sú veľmi citlivé, čo znamená, že ho občas stlačíte omylom a taktiež vydávajú príliš hlasný zvuk
- Triggery mi pripomenuli katastrofu s názvom Triggery na Dualshock 3. Sú síce zahnuté dohora, no pôsobia strašne lacno, no primárnym problémom je, že pri plnom stlačení neposkytujú prstu oporu o zvyšok gamepadu
Výhodou gamepadu je však to, že funguje ako štandardný HID gamepad, takže ho môžete používať aj pri non-Stadia činnostiach.
Dojmy sú…
Stadia je pre mňa momentálne premrhaným potenciálom. Keď funguje, tak funguje dobre. Prekvapujúco dobre. No ak nefunguje, tak to môže byť vina vašej manželky, ktorá si práve zapla Netflix a to nie je veľmi pozitívne. Stadii chýbajú veľké hry, pokročilé funkcie a sľub „hrajte kde chcete a na čom chcete“ má zatiaľ veľmi ďaleko od skutočnosti. Čo je pre Google ešte horšie, konkurencia nespí a dovolím si tvrdiť, že taký Microsoft je už ďaleko popredu. A aj na hranie Xbox hier vám už v dnešnej dobe stačí Gamepad, predplatné a aplikácia.
Osobne však verím, že Google môže byť na tomto poli úspešný. Bude sa však musieť obrniť trpezlivosťou a je otázne či je toho schopný. Faktom však zostáva, že namiesto toho, aby nám Google poskytol vypiplanú službu, tak nám poskytol beta testovanie Stadie, ktorej chýba zaujímavý obchodný model a kopa funkcií. Vyskúšať ju však určite odporúčame. Nič vás to totiž stáť nebude. Teda, ak nie ste na iOS. V tom prípade máte vďaka Apple zatiaľ smolu.