Kraľuje jeden jediný nápis. Cyberpunk 2077.
Meteorický hype často sprevádza veľké sklamania. Nie každá hra dostojí sľubom a očakávaniam a výsledkom sú potom uplakané alebo naštvané oči hráčov. A rok 2020 v tomto nebol žiadnou výnimkou. Čo nás za posledných 12 mesiacov sklamalo najviac?
Cyberpunk 2077
Maroš Goč
Koniec tohto roka je pre CD Projekt doslova ako zo zlého sna. Nielenže Cyberpunk 2077 ani náhodou nenaplnil očakávania, no taktiež sa dočkal veľkej kritiky ohľadom hry Devotion, ktorá mala byť vydaná na GOG, no cudzím vplyvom (ehm Číny) bolo jej vydanie nakoniec zrušené.
Cyberpunk 2077 ma osobne sklamal z viacero hľadísk. Teraz nechcem hovoriť o bugoch, či hrôzostrašný stav na old-gen konzolách, ide mi o hru ako takú. Hra obsahuje fádny svet s minimom interakcie, tri začiatočné cesty na výber, ktoré majú len minoritný dopad na hru, otrasný dizajn hrateľnosti pozostávajúcej len z naháňania žltej čiary, resp. bodky na mape, čím na frak dostala intuitívnosť hrania, neexistujúcu AI či za chrbtom sa respawnujúcich policajtov. A to už ani nehovorím o mnohých featúrach, ktoré mali byť v hre, no nakoniec vo výslednom produkte nie sú.
Tak ako po koronavíruse už nebude svet rovnaký, tak už nebude rovnaké ani CD Projekt po Cyberpunku.
Ján Schneider
Štart jednej z najočakávanejších hier dekády nedopadlo vôbec dobre. Je pravda, že si hru na PC užívam a v zásade sa vyhýbam nechcenému kolotoču, ktorý sa točí okolo technického stavu, predovšetkým na konzolách. Aj napriek tomu však nemôžem ignorovať holý fakt, ktorý hovorí jasnou rečou. Takto rozbitú hru a hlavne v podstate nehrateľnú, ak sa bavíme o konzolových portoch, sme tu asi ešte nemali. Hra má určite obrovský potenciál, ale takýto stav hry je jednoducho neakceptovateľný.
Ľuboš Duraj
Najväčšie herné sklamania roka 2020. Už len pri pomyslení na to, že mám niečo subjektívne označiť ako zlú hru, ma celkom mrazí. Ono celkovo rok 2020 nebol naklonený k žiadnemu štúdiu a možno aj preto sme sa dočkali hrozne veľa odkladov. Keď sme už ale pri tých odkladoch, niekde v hlave mi zaznieva jemný hlások, ktorý jednoznačne našepkáva slovo Cyberpunk. Jeho niekoľko násobné odloženie len v tomto roku nedávalo spať hráčom z celého sveta a keď sa napokon dočkali vydania, sami sa dožadovali vrátenia peňazí, pretože výsledný produkt bol na konzolách starej generácia proste nehrateľný. Nechcem na rovinu napísať, že by som bol sklamaný, pretože ani zďaleka som nečakal, že hra bude v dobrom stave pri vydaní, no viac ma mrzí fakt, že aj CD Projekt Red sa týmto krokom priblíži k štúdiám ako Bethesda.
Ľubomír Čelár
Nehovorím, že CP 2077 je zlá hra, to vôbec. Vyzerá dobre, aj sa pomerne dobre hrá, ale po rokoch marketingovej masáži som si jej vydanie a celkovo všetko predstavoval inak. Škoda, že to takto celé zle dopadlo.
Mário Lorenc
Optimisti tvrdia: „Ale veď aj Zaklínača 3 museli dodatočne optimalizovať. Bude to dobré!“
Pesimisti si myslia: „Táto hra nemala vyjsť na staršiu generáciu konzol.“
Realisti sa pýtajú: „Čo sa čudujete, keď to hráte na 7-ročnom hardvéri?“
Vývoj a vydanie Cyberpunku by som prirovnal k stavbe najvyššieho mrakodrapu sveta. Trvá vám to dlhšie než ostatným, pretože oni zjavne stavajú „len“ paneláky, zatiaľ čo vy majstrovské dielo. Miniete preto neskutočné prachy. Namotáte milióny ľudí, aby si u vás kúpili byt a mohli sa nasťahovať. Pozvete si celebritu na slávnostné otvorenie. Novinárom ukážete len vybrané apartmány. Nakoniec prestrihnete červenú pásku a oznámite tretine nájomníkov, že výťahy ste v ich bloku ešte nestihli spojazdniť, a tak budú musieť chodiť pešo, kým to „optimalizujete“. Dá sa to, ale je to fakt naprd.

Prečítajte si tiež
Bugy sú skutočne tým posledným, čo ma na Cyberpunk 2077 trápi najviac
Final Fantasy XVI exkluzívne len pre PS5?
Maroš Goč
Ušlo mi niečo? Prvý trailer zobrazujúci rôzne fázy Final Fantasy XVI bežal na PC imitujúcom hardvér PS5, no hra napokon vyjde len na PS5? Na konci pôvodného videa bolo uvedené, že hra vyjde aj na PC, no už po chvíli zrazu nič z toho neplatilo a Final Fantasy XVI sa zrazu stalo PS5 exkluzivitou. Akože Sony a Square, už ma pre tieto tajnosti vážne začínate štvať.
Ticho okolo Elden Ring
Maroš Goč
Prakticky neexistuje hra, na ktorú by sa tá masa fanúšikov tzv. Souls hier netešila viac a z Elden Ring sme zatiaľ nevideli stále prakticky nič. Oh, pardon, tento rok sme tu predsa mali “až” vyjadrenie Phila Spencera, že hru videl a že je to podľa neho najambícioznejšia hra From Software. Úžas…

Prečítajte si tiež
Na predstavenie Elden Ring nebudeme musieť čakať „mesiace a mesiace“
Ticho okolo exkluzitív Nintenda pre Switch
Maroš Goč
Štve ma CD Projekt, Square, Sony, From Software, tak prečo ešte nepridať niečo ďalšie? Hmmm, Nintendo! Switch má vyše 3 a pol roka a stále nemáme žiadne konkrétne informácie o Bayonetta 3, Shin Megami Tensei V, Metroid Prime 4, hoci tieto hry boli ohlásené už pri vydaní konzoly. Pokračovanie Breath of the Wild síce bolo hlásené len pred rokom, no doteraz sme nemali možnosť vidieť nič len ohlasovací trailer. A to ma teda tiež štve.
Valorant
Ľubomír Čelár
Dlho očakávaná strielačka od Riot Games mala byť pre mňa zábavou. Miesto toho som mal pocit, že Riot vydal hru a my sme všetci ich beta testeri. Všetko vyzerá rovnako, nudne a takýchto tuctových hier som videl neúrekom. Za mňa obrovská NUDA!
Marvel’s Avengers
Ľubomír Čelár
Tak ako sa o tejto hre vo veľkom hovorilo, tak sa o nej vo veľkom aj prestalo hovoriť. Ja osobne som pomaly aj zabudol, že existuje a to sme sa na ňu tak tešili, čo?

Prečítajte si tiež
Marvel’s Avengers sa nepodarilo získať späť peniaze investované do vývoja
Plytké herné predstavenia
Ľuboš Duraj
Jedna vec, ktorú by som možno označil ako sklamanie uplynulého roka je, že už sa dáko nedostavuje pocit satisfakcie z ohlásenia nových hier. Toto je problém s ktorým som zaspával v podstate po každej tohtoročnej šou a ja vlastne už ani neviem, či je to narastajúcim vekom, vyčerpanými témami herných vývojárov alebo proste rok 2020 nebol rokom, ktorý si hráči zapíšu do svojich denníkov ako prelomový. Toto je bohužiaľ problém, s ktorým už bojuje viac ľudí z môjho okolia a to vrátane kolegov z redakcie.
Watch Dogs: Legion
Ján Schneider
Čo toto je za hru, povedzte mi… Watch Dogs ma sklamal už pri svojom prvom vydaní a pokračovania sú pre mňa len ďalší klinec do rakvy.
Dominik Farkaš
Aj keď som dvorný hejter Ubisoft hier, tak na Legion som sa tešil kvôli originálnemu konceptu hrateľných postáv. No bohužiaľ ten so sebou priniesol viac problémov ako osohu. A to všetko zasadené to tradičného, sterilného a generického sveta Ubisoftu.

Prečítajte si tiež
RECENZIA: Watch Dogs: Legion – Ubisoft, už naozaj stačilo
Halo Infinite
Ján Schneider
Nie je to síce moja šálka kávy, ale robenie ramien a odfukovanie klobúkov sa nekonalo. Phil Spencer nás napínal ako gumu v teplákoch a nakoniec sme dostali len parádne meme, odklad a sklamanie z prezentovaného vizuálu. Halo si tak užijú majitelia Xbox Series konzol zatiaľ akurát tak na krabici. Pozitívne je, že radšej odklad ako sklamanie a fiasko.
Dominik Farkaš
Veľký fanúšik Halo série. To som. No po júlovom predstavení Infinite som určite nejasal. Naopak. Objavili sa veľké obavy. Chvalabohu, že Microsoft bol ochotný hru odložiť na rok 2021, pretože inak by sme mali na krku ďalšiu katastrofu.
NHL 21
Ján Schneider
Za tento ročník by si v EA jednoducho zaslúžili poriadnu facku. Virtuálny hokej už dlhodobo hrá druhé husle, a fakt, že vývojári úplne odignorovali čo by len next-gen update počas štartu novej generácie konzol je podľa mňa sklamaním.
Resident Evil 3 Remake
Ján Schneider
Po skvelom remaku dvojky som očakával, že aj prerábka tejto kultovky dopadne minimálne tak dobre, ako v prípade spomínanej dvojky. Nadšenie však opadlo hneď v úvode a akčnejšie ladená trojka mi nesadla. Netvrdím, že je to zlá hra, ale v mojom pomyselnom rebríčku si svoje miesto našla.
Nevydarený štart novej generácie konzol
Mário Lorenc
Vydanie Xboxu Series X a jeho menšieho brata dopadlo síce podstatne lepšie než debut nedostatkovej PlayStation 5, aj tak ide však o jedno pomerne veľké fiasko. Nové konzoly k nám síce dorazili, ale pre pandémiu v tak obmedzenom počte, že dostať sa k nejakej PS5 bolo mimoriadne náročné. Príde mi dnes trochu smiešne, že výsadou má byť vôbec to, že si niečo môžem kúpiť. Situáciu ešte viac zhoršili priekupníci, ktorí nakúpili tieto konzoly po desiatkach, ba stovkách, a potom ich ďalej predávali za oveľa vyššie ceny. A ľudia ich aj tak kupujú! To ma privádza k ďalšiemu sklamaniu. Nerozumiem, prečo idú tak na dračku, keď nemáme takmer žiadne nové hry, ktoré by sme na next-gene mohli hrať. Myslím, že by bolo všeobecnosti lepšie, ak by Microsoft aj Sony vydali svoje nové vlajkové lode až v roku 2021.
So Star Wars seriálmi sa roztrhlo vrece, ale čo hry?
Mário Lorenc
Disney si zjavne zaumienilo, že každá nová postava v univerze Hviezdnych vojen dostane vlastný seriál. Fanúšikovia sa tak môžu tešiť na hotovú kanonádu nových príbeh z milovaného sci-fi univerza. Hráči si však viac-menej musia vystačiť len s úspešným titulom Fallen Order z roku 2019.
Licenciu na Star Wars hry drží spoločnosť Electronic Arts, ktorá sa však v tomto smere skutočne fláka. Tento rok síce vyšiel letecký simulátor s názvom „Star Wars Squadrons“, no až na nejaké LEGO záležitosti nie je na rok 2021 ohlásená žiadna nová „starwarsovka“. Na čo čakáme?! KotOR III si predsa fanúšikovia pýtajú už roky!
Nič nové o The Elder Scrolls VI a žiadny nový Fallout, stále len 76-ka
Mário Lorenc
Seriózne, aký zmysel má hru ohlásiť a potom o nej roky mlčať?
Fallout 3 vyšiel v roku 2008, Fallout: New Vegas v roku 2010 a Fallout 4 vyšiel v roku 2015. Tento rok sme sa skrátka mali dočkať ohlásenia Falloutu 5, ale nie – Bethesda radšej zubami-nechtami živí onlajnovku Fallout 76. Uznávam, že hra sa síce od vydania dosť zlepšila, ale stále je to žalostný pohľad. Veľmi by ma to netrápilo, no nová singleplayerová hra zatiaľ nie je na obzore a 76-ku jednoducho nedokážem dlhšie hrať. Skúšal som to, snažil som sa, veľmi som chcel… ale nejde to. Je to v mojom prípade podobné ako s jedením špenátu, ale ten je aspoň zdravý!

Prečítajte si tiež
Fallout 76 zažil v roku 2020 „dramatický nárast počtu hráčov“
Žiadny dodatočný obsah pre The Last of Us Part II
Mário Lorenc
Okrem poľského CDPR sa nevydareným štartom môže „pochváliť“ aj štúdio Naughty Dog, hoci tam som kontroverziu nejako neprežíval. Hra bola výborná a „nepopulárne názory“ týkajúce sa sexuality a scenára sa dali ľahko filtrovať, aby si človek mohol spraviť názor sám. Vo výsledku ľutujem len jediné: že vývojári celú druhú kapitolu začali a uzavreli jednou hrou. Žiadne príbehové expanzie, žiadne zmysluplné DLC. Medzi prvým a druhým dielom je 7-ročná prestávka a ja len dúfam, že tentoraz nebudeme musieť čakať tak dlho a tretieho dielu sa dočkáme ešte počas životného cyklu PS5.