Legenda síce neodchádza, no veci sa menia.
Nobuo Uemacu, legenda legiend na poli videohernej hudby sa v najnovšom výtlačku časopisu Famitsu vyjadril, že jeho soundtrack pre najnovšie RPG Fantasian bude podľa všetkého jeho posledným, na ktorom sa podieľa výhradne sám. Ako dôvod uviedol bližšie nešpecifikované zdravotné problémy, o ktorých sa vie, že nimi trpí už dlhšie. Tie boli taktiež dôvodom, že svoju hudbu pre Final Fantasy VII Remake nearanžoval úplne sám ale s výpomocou dvoch ďalších skladateľov.
Táto situácia neznamená, že Nobuo Uemacu odchádza do dôchodku (hoci to skôr či neskôr určite príde, bohužiaľ), no už podľa všetkého nemáme očakávať soundtracky, na ktorých bude participovať len on úplne sám.
Nobuo Uemacu sa preslávil predovšetkým jeho nádhernou hudbou pre sériu Final Fantasy, pre ktorú skladal hudbu sám od Final Fantasy až po Final Fantasy 9. Podieľal sa taktiež aj na Final Fantasy 10, Final Fantasy 11 a Final Fantasy 14, no to už spoločne s inými skladateľmi. Po odchode zo Squaresoft spolu s Hironobu Sakagučim zlozil hudbu pre hry štúdia Mistwalker, konkrétne Lost Odyssey, Blue Dragon, The Last Story, sériu Terra Wars alebo už aj spomínaný Fantasian.
Myslím si, že teraz je tá najvhodnejšia príležitosť, aby sme si pripomenuli 15 jeho najlepších skladieb. Teda ale aspoň podľa mňa.
Liberi Fatali (Final Fantasy VIII)
Liberi Fatali je jedným z niekoľkých hlavných motívov ôsmej fantázie slúžiaci ako hudobný podkres dychvyrážajúcej úvodnej sekvencie hry. Uemacu tu prekvapil mohutnými chorálmi a pre sériu netypickou orchestráciou. Je nutné podotknúť, že s orchestráciou pomáhal Uemacovi skladateľ Širo Hamaguči.
Prelude (Final Fantasy IV)
Prelude je jedným z hlavných motívov celej série. Zaujímavosťou je, že skladba bola zložená pre Final Fantasy ako úplne posledná za 10 minút, nakoľko presne toľko času skladateľ dostal. Prelude sa objavuje v každom jednom diele v rôznych formátoch a aranžmách. Môjmu srdcu je najviac blízka práve verzia skomponovaná pre Final Fantasy IV.
Rose of May (Final Fantasy IX)
Nežná, melancholická, romantická a hravá so štipkou smútku a nostalgie, taká je skladba „Ruža mája“ napísaná pre postavu Beatrix. Ide o typické klavírne majstrovstvo Nobua, v ktorom spája jednoduchú a pritom tak silnú melódiu, pričom tému veľmi nerozvíja, len ju hrá v podstate dookola.
Clash on the Big Bridge (Final Fantasy V)
Ďalší legendárny kúsok, ktorý presiahol hranice svojej domovskej hry a objavil sa v náznakoch aj v ďalších dieloch ako Final Fantasy 12, Final Fantasy XIII-2, Final Fantasy 14, či Final Fantasy 15. Je nezlučiteľne spätá s bossom Gilgameshom.
Ending Theme (Final Fantasy VIII)
Nobuo Uemacu opísal túto skladbu ako pravú esenciu toho, čo znamená Final Fantasy. Úžasná melancholická skladba evokujúca veľké dobrodružstvo čakajúce na hráčov otvorila náruč všetkým dobrodruhom na začiatku prvej hry série ako Opening Theme. V rôznych verziách a pod rôznymi menami sa objavuje takmer vo všetkých dieloch. Nakoľko sa Uemacu vyslovil, že práve verzia vo Final Fantasy VIII je tá, ktorú považuje za najlepšiu, za úplne dokončenú, uvádzam tu práve tú. Paradoxom je, že v ôsmej časti sa volá Ending Theme.
To Zanarkand (Final Fantasy X)
Táto čisto klavírna skladba nebola pôvodne zložená pre 10. fantáziu ale ako doprovod pre flautistku. Nakoľko sa ale tvorcom zapáčila, vzali ju do hry a použili pre úvodnú sekvenciu. Uemacu dodnes nechápe, ako je možné, že tá skladba tak parádne zapasovala do hry.
Main Theme of Final Fantasy VII (Final Fantasy VII)
Je to jedna z najlepších a najznámejších skladieb celej série. Siedma fantázia bol obrovský prelom na poli videohier a ako prelom si ani nemohol žiadať lepšiu hudbu. Hlavný hudobný motív Final Fantasy VII v sebe spája nostalgiu, nehu, nežný dotyk, no i desivé očakávania z neznámeho.
Celes‘ Theme (Final Fantasy VI)
Ťažko hľadať slová, ktorými by chcel človek zhmotniť podstatu jednej z najlepších „charakterových“ skladieb Uemaca. Final Fantasy VI je veľmi depresívna hra, je smutná a plná beznádeje a taký je aj motív hrdinky Celes. Nuž, slzy už mám až na krajíčku.
Rebel Army Theme (Final Fantasy II)
Nobuo je známy aj svojou schopnosťou písať hrdinské skladby plné odvahy a nebojácnosti. Tento motív je podľa môjho názoru jedna z najnedoceňovanejších skladieb Nobua Uemacua.
One-Winged Angel (Final Fantasy VII)
Tento a ani podobné rebríčky sa jednoducho nemôžu pokladať za kompletné, ak v nich chýba toto spojenie temnej kakafónnej dravosti skladateľa Stravinskeho a agresivity metalovej hudby. Skladba hrajúca počas final boss fightu proti Sephirotovi dokonalo vlieva adrenalín do žíl hráča a dáva mu jasne najavo, že tu už končí všetka sranda. Aj napriek tomu, že ide čisto o orchestrálnu skladbu, sám Uemacu považuje One-Winged Angel za rockovú skladbu.
Eyes On Me (Final Fantasy VIII)
Eyes On Me je prvá pesnička v sérii Final Fantasy. Ide o ľúbostný motív medzi Squallom a Rinoou, ktorý naspievala čínska speváčka Faye Wong. Verte, neverte, svojho času išlo v tých končinách o veľký hit, a to aj naprieč mainstreamom. Takýto silný odkaz mala pred 20 rokmi séria Final Fantasy.
Melodies of Life (Final Fantasy IX)
Po úspechu Eyes On Me sa tvorcovia rozhodli, že popovú skladbu chcú mať aj vo Final Fantasy IX, a výsledkom bola nádhera menom Melodies of Life naspievaná speváčkou Emiko Širatori. Melodies of Life v sebe spája typickú romantiku s poriadnou dávkou nostalgie. Ak prejdete hrou a začne vám na konci hrať táto pesnička, okamžite vašou mysľou prebehnú všetky tie krásne chvíle, ktoré ste s hrou strávili od prvého zapnutia.
Cosmo Canyon (Final Fantasy VII)
Ťažko je sa rozhodovať, ktorú skladbu dať do zoznamu, a ktorú so slzami v očiach nedávať. Cosmo Canyon som ale musel pridať, nakoľko tá jej mystická atmosféra podporená dráždivou melódiou hranou na píšťalke zachádza niekde až do morku kosti.
The Landing (Final Fantasy VIII)
Len Squall vie, čo si hľadiac na približujúce sa pláže Dolletu v tej chvíli myslel. Možno si hmkal túto melódiu? Neviem, každopádne ide o neskutočný nárez a adrenalínom napumpovanú vzrušujúcu skladbu, ktorej kontúry ešte viac zvýrazňuje FMV scéna, pre ktorú bola napísaná.
Omen (Final Fantasy VI)
Ako najlepšie ukončiť tento rebríček, ako slávnym motívom Terry? Legendárna scéna, v ktorej sa tri postavy Wedge, Biggs a Terra navlečené do magitek armoru a putujúce po zamrznutej pláni za snehovej víchrice približujú sa k dedine Narshe, je síce súčasťou úvodnej skladby Omen, no práve táto jej časť, ktorá je variáciou na Terra’s Theme, je absolútnym unikátom.