Vzostupy a aj pády.
Každý herný rok má hry, ktoré ptešia a pohladia dušu, no má aj hry, ktoré z nejakého dôvodu sklamú. Buď tým, že niektorý…ehm EA…vydavateľ tlačil štúdio do vydania hry skoro a výsledkom je nedokončený balast, alebo jednoducho sklamania vyplynuli z neúmerného hypu, ktorý sprevádzal marketing. Tak či tak, či už ide o konkrétne hry, alebo sklamania v iných oblastiach, rozhodli sme sa vybrať tie naše naj…Aj keď v tomto prípade nejde o veľmi pozitívne naj.
Mário Lorenc
Days Gone: Zabili potenciálne skvelú sériu. Bastardi!
Days Gone a Dying Light a Left 4 Dead 2, to je svätá trojka pre všetkých fanúšikov nemŕtvych, hoci v prípade Days Gone technicky nejde o zombie v pravom slova zmysle. Bývalá PS4 exkluzivita možno nevyšla v najlepšom technickom stave, ale predstavila výnimočné spojenie „zombíkov“, otvoreného sveta a výborného príbehu. Navyše bola do veľkej miery originálna, čo je pri zombie hrách obrovská vzácnosť – po šírom svete ste sa preháňali na motorke a hordy infikovaných boli adrenalínovým a mimoriadne efektným prvkom. Príbeh motorkára Deacona, ktorý prišiel o lásku svojho života, sa navyše skončil cliffhangerom ako hrom, a tak nečudo, že sa každý, komu sa hra páčila, tešil na pokračovanie. To však, žiaľ, nikdy nebude, pretože mu Sony dalo červenú. Toto budem predýchavať ešte dlho.
Skyrim Anniversary Edition: Spravte do, do pr*ele, aspoň raz poriadne
Na rozdiel od všeobecného názoru, že edícií Skyrimu je jednoducho už priveľa, si myslím niečo iné. Osobne novú edíciu, ako takú, vítam, ale to spracovanie je biedne. Nemám problém s tým, že Bethesda vydala už neviemkoľkú verziu Skyrimu, nakoľko osobne Skyrim zbožňujem. Ale povedzte mi, preboha, prečo to nespravia poriadne? Toľko modov, toľko vylepšení, toľko možností – a oni tam pridajú rybárčenie. Nie lepšie 4K textúry, nie lepšie osvetlenie, nie ročné obdobia, nie vylepšené HUD, nie nové misie či postavy. Ak by Bethesda skutočne zobrala tie najlepšie mody, upravila ich a implementovala do hry, a túto edíciu následne predávala za 50 eur, nemal by som s tým žiadny problém. Vyplaťťte autorov modov, nech je to fér, a predávajte to, hoci aj za plnú cenu – ale musí tam byť setsakra viditeľný rozdiel, jasné zlepšenie. Ale to, čo robí Bethesda, že do hry pridá zopár béčkových noviniek a vydá to ako novú edíciu, to si môžu strčiť za klobúk.
PlayStation: Je PS5 bielou vlajkou Sony?
Poviem otvorene, že značka PlayStation je mi oveľa bližšia než Xbox, ale tento rok sa jasne niesol v znamení zelenej. Nedostatok konzol je jedna vec, týka sa to aj Microsoftu a situácia je, aká je, ale Sony akoby večnú rivalitu s táborom vodníkov vzdalo. Xbox láduje jednu novinku za druhou, má Game Pass, spätnú kompatibilitu hier, nehovoriac o tom, že akvizície štúdií ešte nezačali plodiť nové hry. A čo robí PlayStation? Začína vydávať svoje bývalé exkluzivity na PC, čo je nepochybne super pre tých, ktorí hrajú na počítačoch, to uznávam – ale okrem toho nič. Exkluzivít na PS5 je málo a aj tie, ktoré mali byť LEN na PS5 – Horizon 2 či nový God of War – nakoniec vyjdú aj na PS4. Inak povedané, Sony vie, že potrebuje ešte živiť old-gen, pretože nemá v obehu dosť nových systémov. Toľko „hajpu“ ohľadom PlayStation 5, také reči a výsledok? Tá konzola je nateraz zbytočná, pretože nové hry, ktoré by využili jej potenciál, v roku 2021 neboli (resp. ich bolo pramálo) a to, čo má vyjsť, si zahráte aj na PS4. A, na rozdiel od Xboxu, staršie hry, ktoré by ste si aspoň na PS5 mohli zahrať vo vyššom rozlíšení či snímkovaní, nie sú na to poväčšine optimalizované. A zakončím to celé jedným slovom: E3. Konferencii absolútne dominoval Microsoft, prevalcoval všetkých a Sony? Len mlčalo. Hanba…
Back 4 Blood: Nudné, opajcované, bez života
Keď raz prejdete všetkými misiami, ktoré hra ponúka, videli a zažili ste už všetko. Zatiaľ čo Left 4 Dead si zahrám kvôli atmosfére rád aj dnes, Back 4 Blood je nevyváženou a v podstate aj nezáživnou hrou. Nehovorím, že Left 4 Dead je objektívne lepšie, ale na to, kedy vyšli obe hry, L4D je jasným favoritom. Back 4 Blood v sebe nemá skoro žiadnu kreativitu alebo osobnosť, niečo, čo by tento titul vyzdvihlo v záplave ostatných kooperatívnych hier. Pre mňa fiasko, nevyužitý potenciál a po Evolve a tomto už štúdiu Turtle Rock neverím ani trochu.
Fallout 5: Vojna sa nemení, len čakacia doba
Oznámenie Bethesdy, že nový diel série Fallout je ešte ďalej než vydanie The Elder Scrolls VI, ma dorazilo. Je však skvelé vidieť, koľko energie a času táto spoločnosť vráža do Falloutu 76, ktorý skrátka nedokážem prijať, hoci som to opakovane skúšal. Nemám slov.
Juraj Vlha
Activison/Blizzard
Čoho sa ľudia z tejto spoločnosti dotknú, to je celé zle. Žijeme v dobe, kde také správanie, ako praktizujú zamestnanci a hlavne tí na čele, nemá v spoločnosti svoje miesto. A tak, ako sa správajú k ľuďom, sa očividne správajú aj ku svojim titulom. Bobby, choď už do čerta.
Grand Theft Auto: The Trilogy – Definitive Edition
V prípade tejto katastrofy neviem ani čím začať. Možno prianím, že raz si aj Rockstar musí poriadne popáliť prsty a dúfam, že im to hráči potom poriadne zrátajú. Prístup, ktorý pri trilógii legendárnych titulov zvolili a stav, v akom hry vydali, je nechutný pľuvanec do tváre všetkým fanúšikom.
Cyberpunk 2077
Čím viac vecí sa o pozadí Cyberpunku dozvedáme, tým viac trpí obraz CD projektu, ktorý bol vždy vnímaný ako klenot spomedzi korporátneho zla u vývojárov. Je to veľká škoda nielen kvôli zabitému potenciálu, ale aj poškodenému obrazu firmy a sklamaniu tých, ktorí na hre pracovali odhodlane celým svojim srdcom. Tieto praktiky jednoducho musia prestať.
The Medium
Spomínate si ešte na prvú exkluzivitu pre novú generáciu konzol od Microsoftu? Že nie? A viete, že si ju už môžete zahrať aj na PlayStation? Ani to nie? Nuž, asi tak aj tento hororový pokus dopadol. The Medium napriek potenciálu skončil ako priemerná rýchlo zabudnuteľná záležitosť, pričom Yamaoka mal dávno robiť na novom Silent Hille.
King’s Bounty 2
Typický príbeh o tom, ako sa nebnovuje značka. Pri vydaní bol King’s Bounty 2 biedny pokus o skĺbenie ťahovej stratégie a RPG z pohľadu tretej osoby s kopou nedorobkov a bugov. Pomerne dlho trvalo kým do hry pribudla základná funkcionalita, ako napríklad quicksave. Hra je dôkazom, že tlačiť na vydanie jednoducho nikdy nie je dobrý nápad. A keď potrebujete spraviť veľké testovanie, vydajte hru v early access.
Maroš Goč
CD Projekt a Cyberpunk 2077
Tak ako v minulom roku aj v tomto roku je pre mňa najväčšie sklamanie CD Projekt a ich Cyberpunk 2077. Od kontroverzného vydania hry ubehol už rok a osobne som nepostrehol výrazné zmeny, ktoré by hru znateľným spôsobom vylepšovali. Pár patchov síce vyšlo, avšak podľa môjho názoru sa hra, teda konkrétne PC verzia, veľmi nezlepšila. Failom sú aj nedostatočné informácie od tvorcov počas roka a následné kompletné upustenie od updatovania hry v posledných mesiacoch 2021, nakoľko CD Projekt presunul všetky práce na 2022.
Nekonzistentnosť kvality série Final Fantasy Pixel Remaster
Štve ma, že väčšinu remasterovaných hier Final Fantasy 1 až 5 sa Square rozhodlo z nejakého zvláštneho dôvodu zbaviť ich pôvodnej náročnosti a to miestami až na tak nízku úroveň, že som sa pri ich hraní cítil veľmi trápne. Pôvodné hry mali chyby v balanse, avšak tie sa mali opraviť – preto aj to slovo remaster – a nie vo všeobecnosti degradovať hry pre žiakov materských škôl. Nie, netvárim sa, že originálne hry boli na Dark Souls úrovni, avšak dokázali poskytnúť hráčovi výzvu. Taktiež sa mi nepáči, že proklamovaná vylepšená grafika je len polovičná pravda. Mnohé oblasti či nepriatelia boli jednoducho prevzaté z verzií vydaných svojho času pre Game Boy Advance bez dodatočných úprav.
Ticho o The Elder Scrolls VI
Stále nič. Bethesda sa nechala počuť, že na šiestej časti The Elder Scrolls bude plne pracovať až po vydaní Starfield, a to samozrejme rešpektujem. Sklamaný som ale z toho, že o tejto hre prakticky nevieme nič. Nevieme v akej dobe Tamrielu sa bude hra odohrávať, v ktorej provincii, alebo kto bude skladateľom, nakoľko osobne dúfam, že to opäť bude Jeremy Soule. Viem, že hra je ďaleko od vydania, no som presvedčený, že námet už majú. Predsa len hra bola ohlásená ešte v roku 2018.
Ľuboš Duraj
Ostali sme Sony ukradnutí, alebo len nabíja svoje delá?
Aj keď nie som úplne sklamaný, pretože herný priemysel ako taký mal čo ponúknuť v roku 2021 aj bez pomoci od Sony a jej hernej divízie, no mám z toho zvláštne pocity. Všade sme obklopovaní dogmami ako, že: „PlayStation je lepší, má zábavnejšie frančízy a oveľa lepšie štúdiá“, no mám pocit, že rok 2021 nepriniesol nič z toho. Absencia ich najnovšej konzoly len prehlbuje beznádej hráčov a tí sa začali obzerať už aj po iných platformách a tým nemám na mysli len zelený tábor. Nechcem aby toto vyznelo ako výčitka, pretože ja osobne dúfam, že Sony sa na ďalší rok preberie, vydá hneď niekoľko skvelých titulov, vďaka ktorým sa bude môcť opäť definovať ako platforma prinášajúca tie najlepšie exkluzivity. Alebo už na to nemá? To nechám na posúdenie každého podľa vlastného názoru.
Rockstar napľul hráčom do tváre
Nesledoval som úplne priebeh oznámení a vydania okolo remaku troch starších GTA hier. Ale stačilo mi málo, aby som si spočítal dva plus dva. Tak Rockstar sa najprv pustí do lovu moderov, aby vyčistili ich pripravovanému remaku cestičku, aby hráči mali len jednu možnosť voľby ako si zahrať tieto hry a to prostredníctvom oficiálneho remaku. Zruší možnosť kúpi originálnych verzií a potom hráčom prinesie nedovarený grc so slovami: „Prepáčte, to sú úplne nové chyby, ktoré tu predtým neboli“. Po veľmi nepriaznivom ohodnotení či už zo strany redakcií alebo hráčov sa Rockstar rozhodol, že vráti pôvodné hry do predaja a začnú hru opravovať. Akože z tohto nie som sklamaný, ale nas*atý, pretože toto je výsmech zo strany Rockstaru a podľa mňa by mali čeliť žalobe, ako tomu bolo minulý rok s hrou Cyberpunk 2077.
Battlefield 2042
Ďakujeme EA. Po mediálnej masáži, že ako bude najnovší Battlefield najlepšou hrou v sérii, sme sa dočkali chabo optimalizovanej bety, ktorá sa nehanbí ani za úbohý obsah. Ale hráči zabudnú a na budúci rok, alebo o dva, si ho kúpia znova. A nemyslím si, že ten už bude v dobrej kondícii, pretože keď predaje idú aj tak, tak prečo sa trápiť so zdĺhavým vývojom. No nie?
Z Blizzardu mi je na grcanie
Nebudeme si klamať, pretože všetci dobre vieme, že takíto neprijateľný prístup sa môže nachádzať hocikde a nielen v hernom priemysle. O to to je asi ťažšie, pretože Blizzard bol pre nás hráčov niečo ako ten obľúbený dedko medzi štúdiami. Warcraft, Diablo, Starcraft a kopa iného, čo nás ako deti zabávalo po stovky hodín, to všetko teraz vo svetle hnusného Blizzadu už nebude nikdy ako predtým. Ja viem, je to aj pre mňa spálený most, ale za takýto prístup ich budem bojkotovať a nové Diablo si nekúpim a ani nezahrám ak príde do Game Passu, pokiaľ sa to v Blizzarde nezmení. Síce som len kvapka v mori, ale s takýmto prístupom aký vládne/vládol v Blizzarde, naozaj nechcem mať nič spoločné. Dúfam, že sa spoločnosť zmení a prinesie také prostredie pre svojich pracovníkov, v akom by chcel pracovať hocikto z nás.
Ján Schneider
Rockstar Games si z nás urobilo dobrý deň.
Je jasné, že viete o čom píšem – Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition. Tak prachsprostú povrchnosť, ktorú nám Rockstar nadelil je neuveriteľný pľuvanec do tváre všetkých hráčov. Vedeli veľmi dobre v akom stave je tento trilogy remaster a vedeli, že to bude problém, no aj napriek tomu si mysleli, že im to prejde. neprešlo a na Definitívnu edíciu ich kultových hier sme takmer okamžite zabudli. Ale to čo spravili im len tak neodpustíme.
Hra The Medium premrhala svoj potenciál
Netvrdím, že túto hororovku od poľského Bloober teamu úplne zatracujem, ale moja predstava o tejto hre bola počas jej vývoja niekde inde. Trailery ma navnadili, ale finálny produkt ma nenadchol, skôr sklamal. Poliaci to s horormi vedia, ale tu mi niečo podstatné chýbalo.
Duty of Battlefield 21
Facku a rovno dve. Toto nepotrebuje komentár. Call of Duty: Vanguard až takým fiaskom nie je, ale je tu vidieť, že aj napriek zlým časom bolo proste potrebné priniesť ďalšie pokračovanie, ktoré ma jednoducho nudilo. A Battlefield 2042? Je pravda, že som okúsil predovšetkým betu, no to čo nasledovalo po ostrom štarte asi nepotrebuje komentár.
Sony PlayStation
Áno som fanúšik, ale nie som fanboy (či?). V každom prípade mi v úvode novej generácie PlayStationu chýba onen pomyselný “wow” efekt. Chýba mi to nadšenie, ktoré som prežíval pri všetkých ostatných PlayStationoch. Netvrdím, že konkurencia jej na tom lepšie a dovolím si povedať, že ten spomínaný “wow” efekt tam chýba ešte viac, ale o tom tu písať nejdem. Pozrite, stačil by mi v úvode remake prvého Metal Gear Solidu a bolo by vystarané. Neviem čo v Sony robia na pravidelných pondelkových statusoch, ale o hrách a onom pomyselnom “wow” efekte sa asi nebavia. Nevadí, ja si počkám, ale to, že prvý rok s novým PlayStationom nebol ničím výnimočným už proste z pamäte nevymažem.
Ľubomír Čelár
eFootball 2022
Parádny pokus o počítačový futbal skončil futbalovým fiaskom. Teda, nielen futbalovým ale aj virtuálnym. Jednu chvíľu veľký hurhaj a druhú absolútne ticho. Ako sa to hovorí? Takto sa to nerobí do psej matere?
Back 4 Blood
Túto hru som si chcel už od ohlásenia veľmi zahrať. V podstate moje obľúbené L4D2 v novom kabáte. A viete čo? Akonáhle hra prišla do Xbox Passu na PC, pustil som ju 2 krát. A odvtedy nič. Neviem, či to je tým, že je už proste iná doba, alebo niečim iným, no vždy pri pohľade na obal tejto hry som naplnený akýmsi žiaľom a ľutosťou. Škoda.
Dungeons and Dragons: Dark Alliance
Môj obľúbený svet z D&D sa dočkal novej videohry. Nemohol som už ani spávať, kým táto hra nebola vonku, čo ma však čakalo po prvých 15 minútach hrania neprajem nikomu. Takéto sklamanie sa deje raz za 10 rokov a mne sa to stalo práve pri hraní tohto titulu. Ah…
GTA: Remaster
Táto hra sa ma týka síce iba minimálne, lebo pôvodné hry som hral veľmi rád, no s remastrom som sa akosi neponáhľal a dobre som spravil. Ušetrené peniaze investujem radšej do niečoho iného.
Dominik Farkaš
Battlefield 2042
Je toto vôbec možné? Už keď som si myslel, že manažment EA začína naberať na rozume (dokonca dovolili BioWare spraviť z Dragon Age 4 čisto singleplayer hru…úúúóó…) tak príde kopanec do zadku. Battlefield V bol jemnou tragédiou v troch dejstvách. Okrem katastrofálneho marketingu plného agresívnych odkazov hráčom meh hra s tragickou kampaňou. Čo sa naučilo EA a DICE? Vylepšiť marketing. To je presne tá najdôležitejšia vec na celej hre však? Hoďte do traileru Rendezook a hráči budú jasať. A aj jasali. Pokiaľ nevyšla hra. Napriek tomu, že EA ešte začiatkom roka tvrdilo, že hra je popredu s vývojom, tak sa 2042 nedá označiť inak ako nedovarená katastrofa. A čo je ešte horšie, DICE sa rozhodlo dizajnovo naháňať trendy a konkurenčné hry. Prečo? Nestačia im milióny fanúšikov Battlefield? Je smutné, že mne, fanúšikovi série Battlefield stačilo niekoľko hodín bety a 4-hodiny trial verzie, aby som vedel, že toto nestojí za to a ani v 50% zľave.
GTA Trilogy
Rockstar? Mohli by ste niekoľko šušňov z miliárd dolárov, ktoré zarábate na GTA Online poslať moderom? Pretože tí dokázali s modmi pre GTA III, Vice City a San Andreas spraviť zadarmo lepšiu prácu ako platené štúdio. Trilógia GTA hier je katastrofa. Hry fungujú na nových konzolách horšie ako moderné AAA hry a vyzerajú tak, že sáčik na zvratky je pri hraní povinnou výbavou. A aby toho nebolo málo, tak Take-Two si zabezpečilo trh tým, že zažalovali moderov starých GTA hier, aby si vypratali herný priestor a nemali žiadnu konkurenciu. Aby nikto nevidel, akí neschopní sú. A to pri všetkej úcte k vývojárom. Pretože tento projekt nebol problémom neschopnosti, ale nedostatku zdrojov. O to viac to mrzí, keď si uvedomíme na príklad remaku hry Mafia, že Take-Two vie ako na to…
Ubisoft
Ja a Ubisoft sa máme radi ako Tom a Jerry. Hotová láska na večné veky. Áno, Ubisoft síce ohlásil práce na remaku Splinter Cell, no to bola asi jediná dobrá správa z francúzskeho tábora za celý rok. Odhliadnuc od faktu, že Ubisoft nedokázal za celý rok adresovať problémy so sexizmom a sexuálnym zneužívaním na pracoviskách, tak dokazuje svoju ignoranciu voči fanúšikom, ktorí ho dostali do pozície, kde sa teraz nachádza. Čo tak spraviť z Assassin’s Creed a Far Cry live service platformy? Cool nápad, čo poviete? A čo tak ohlásiť rovno dve nové Battle Royale hry po tom, ako Hyperscape skrachoval a dnes oň nezakopne ani pes? Paráda! A čo tak sa viac venovať monetizácii a NFTčkam ako poriadnemu dizajnu a inováciám v hrateľnosti? Skvelé Ubisoft…len tak ďalej. Horšie to asi už byť nemôže…
eFootball 2022
Ročná prestávka zjavne nepomohla. Konami si totiž myslelo, že keď premenilo svoju futbalovú sériu na free-to-play model, tak môže vydať zabugovanú sr*čku s minimom obsahu. Jednoducho dokonalé. Výsledkom je paškvil, ktorý sa právom zaradil do rebríčka najhoršie hodnotených hier za posledný rok a zdá sa, že ani verná komunita pri hre nezostala a radšej sa presunula k sérii FIFA. Pretože tá aj napriek svojej cynickej monetizácii a minimu inovácií predstavuje aspoň zábavný futbal. Niečo, čomu sa eFootball 2022 nepribližuje.
Destiny 2
Destiny hrám na The Taken King. Čo je…už neviem ani koľko rokov. A aj napriek tomu, že posledné mesiace boli v podaní Bungie tými najlepšími a sezóny boli skvelé, tak musím Destiny 2 zaradiť medzi sklamania. Problémom je, že Bungie testuje hranice monetizácie v hre. Nestačí, že každá sezóna je platená a každý rok prichádza nová expanzia. A že Eververse obchod je doslova naplnený platenými kozmetickými predmetmi. Nie. Čo tak pridať do toho ešte ďalší platený kúsok obsahu a nastaviť systém tak, že aj keď si kúpite The Witch Queen, tak v základnom balíku nebudú 2 Dungeony vydané v roku 2022. Cena rovnaká, keď nie vyššia a obsahu menej. tak nič…je čas prejsť k iným hrám…