Za 26 rokov svojej existencie prešli Pokémon hry rozsiahlou evolúciou. Ktoré mechaniky sú rokmi osvedčené a ktoré v modernom videohernom svete neobstoja?
Už od momentu ohlásenia projektu Pokémon Legends: Arceus bolo samozrejmé, že táto hra narobí množstvo rozruchu. Stačilo zaujať trailerom: vidíme, ako sa postava zakráda v tráve, vyvoláva zameriavač a hádže pokéloptu na nič netušiaceho pokémona, ktorého tým chytí. Táto jediná mechanika bola predzvesťou toho, že nás čaká Pokémon hra, ktorá viac nebude len klasickým ťahovým JRPG, ale prinesie viac akčných prvkov. Dôkazov o akčnom zameraní novej Pokémon hry pribúdalo. Už v predošlých častiach sme videli snahu tvorcov umiestniť pokémonov voľne do herného prostredia, nielen ako tiene v tráve. Predzvesťou bola posledná dvojica hier Pokémon Sword a Shield, v ktorých mohli hráči objavovať otvorený svet a stretávať v ňom pokémonov. Arceus posúva túto myšlienku ešte ďalej. Zatiaľ čo vo vydaniach Sword a Shield ste po kontakte s pokémonom prešli ku klasickému ťahovému súboju, v najnovšom prírastku vás ako trénera pokémon zraní. Ak s ním chcete bojovať, musíte tak urobiť v spolupráci s jedným zo svojich pokémonov, ktorého v pokélopte hodíte po nepriateľovi. Až potom začína klasický ťahový súboj tak ako ho poznáme.
Toto všetko stačilo na vybudovanie veľkých očakávaní u herných fanúšikov, ktorí v správny čas vytiahnu svoje peňaženky. Niekoľko dní pred vydaním sa hra dostala medzi recenzentov, a tí sa podelili o niekoľko naozaj škaredých screenshotov z hry. Na reddite sa čoskoro objavilo grafické porovnanie medzi Legend of Zelda: BOTW a novým prírastkom do série Pokémon. Zelda bude v mojej mysli navždy hrou, ktorá mala svetu ukázať, čo všetko (vtedy) nový hardvér od Nintenda zvládne. Samozrejme, každý čakal, že vývojári budú tieto hranice každou väčšou hrou posúvať dopredu. Určite nikto nečakal takýto výsledok:
Zdroj: reddit.comNintendo nikdy nebolo konzolou pre tých, ktorí si potrpia na špičkovom vizuáli, to je asi každému jasné. Ale vydať hru v roku 2022 v takomto stave a tváriť sa, že je to v poriadku, len preto, že je mienená na konzolu od Nintenda? Tento argument u mnohých ľudí neprešiel. Keď už to vyzeralo, že vydanie Pokémon Legends: Arceus bude pripomínať vydanie No Man’s Sky, hra sa ukázala fanúšikom v celej svojej kráse. Nie je to síce vizuálny skvost, ale je to všetko, čo na sérii Pokémon zbožňujeme, a čo sme tam roky chceli mať. Hra nás prostredím zavedie niekoľko stoviek rokov do minulosti, keď ľudia ešte len začínali vyrábať prvé pokélopty a učili sa žiť v symbióze s pokémonmi, čím nám hráčom tvorcovia hry splnili tajné sny.
Začnem tým najdôležitejším – bojovým systémom. Ten je vo svojej podstate nezmenený, stále tu máme osvedčenú formulu, ktorá vznikla pred 26 rokmi. Každý pokémon má svoj typ, v závislosti od ktorého má dostupnú škálu útokov. Používať v boji môže naraz štyri ataky a typy medzi sebou interagujú klasickým systémom kameň-papier-nožnice, tých typov je však 18 a je to trochu zložitejšie, no na väčšinu z nich vám pomôže sedliacky rozum, napríklad, že voda uhasí oheň a oheň roztopí ľad. Pokémoni si v ťahovom boji vymieňajú útoky, až kým jeden z nich utečie, vystrieda ho iný, v najhoršom možnom prípade omdlie (samozrejme sa dá vyliečiť, téme smrti sa séria vyhýba rovnako dôsledne ako vysvetleniu na otázku, aké mäso tvory a ich tréneri jedia, keďže v ich svete nenájdeme žiadne iné zvieratá).
V bojovom systéme po novom pribúda možnosť dosahovania majstrovského stupňa útokov. Pokémoni sa s pokročilejším levelom učia nové útoky, no takisto dosahujú majstrovstvo v útokoch, ktoré už ovládajú. Výhodou tejto funkcie je, že takýto útok vie pokémon zoslať rýchlo, pomaly alebo normálnou rýchlosťou. To modifikuje množstvo poškodenia, ktoré ním spraví a takisto to môže zamiešať poradie, v ktorom pokémoni útočia, čo je nesmierne dôležité, ak majú obaja málo životov. Najzaujímavejší je ale spôsob, akým sa k boju dostanete. Predošlé hry zo série vás do boja s divokými tvormi nútili napríklad tým, že cesta, cez ktorú ste mali prejsť, bola zarastená vysokou trávou, v ktorej sa ukrývali pokémoni. Veselo si blúdite trávou, zrazu vám zabliká obrazovka a vy ste sa ocitli zoči-voči divokému protivníkovi. Posledné prírastky do série sa snažili s touto mechanikou pracovať a dať vám aspoň náznak toho, kde sa pokémon nachádza, alebo dokonca o akého pokémona pôjde, no Arceus si ide vlastnou cestou. Keď sa neskroteného pokémona dotknete, nespustí to súboj. Namiesto toho utŕžite ako tréner poškodenie – to je ďalšou výraznou novinkou, ktorá fanúšikom nedala pokoj, keď ju prvýkrát v traileri zahliadli a musím uznať, že to hre dodáva svieži vietor do plachiet. Je to presne to, čo fanúšikovia chceli, bez toho, aby vedeli, že to chcú. Trénerovi teda pri strete s pokémonom zostávajú dve možnosti. Prvou je útek za pomoci skoku a kotrmelcového manévra, ktorý v hrách preslávila séria Dark souls. Druhý je samotný boj. Začína sa až vtedy, keď sa vám podarí správne zacieliť pokéloptu k vašej hrozbe.
Ďalšou vychytávkou je lov pokémonov. Veteránom netreba vysvetľovať, že pokémona musíte najprv oslabiť, až potom po ňom hodiť loptu, no aj v tomto smere nová hra prináša nové možnosti, tentokrát inšpirované stealth hrami. Ako som už v úvode spomínal, hra vám umožňuje prikradnúť sa k pokémonovi a chytiť ho bez boja. Aby bola táto mechanika zaujímavejšia, v hre existujú špeciálne pokélopty, ktoré sa síce ťažko hádžu, no majú vyššiu šancu chytiť pokémona, ak o vás nevie. Ja osobne som sa nevedel tejto mechaniky nabažiť a v prvej lokalite som strávil asi dve hodiny len tým, že som zisťoval, ako sa k pokémonovi čo najtichšie (nechýba možnosť zakrádania) priblížiť a chytiť ho.
Pokémon hry majú už takmer tri desaťročia svoj zabehnutý príbeh – hlavná postava je adolescent žijúci v malej dedinke, ktorá má napriek svojej malej rozlohe laboratórium s profesorom skúmajúcim pokémonov. Jedného dňa si dá profesor zavolať hlavnú postavu, nechá na nej výber jedného z troch pokémonov a pošle ju na dobrodružnú cestu naprieč celým regiónom, aby sa stala šampiónom. Cestou sa musíte osvedčiť súbojom v ôsmich „pokégymoch“ kde sú na vás prichystaní tréneri, špecializujúci sa na jeden z typov pokémonov. Aj túto formulu ale Pokémon Legends: Arceus obracia. Keďže sa hra odohráva v „stredovekom” Pokémon svete, ľudia ešte nevyužívajú pokémonov na kompetetívne súťaženie tak, ako vo všetkých ostatných hrách. Namiesto „pokégymov” je hlavným cieľom upokojiť piatich pokémonov-strážcov, ktorých chytil po magickej búrke nepokojný stav „frenzy“. Každý strážca predstavuje jednu lokalitu, ktorá končí bossfightom so strážcom. Tieto súboje sú mechanicky odlišné od klasických súbojov. Najprv si musíte bossa získať jeho obľúbeným jedlom, až neskôr sa proti nemu môžete postaviť v boji. Tento proces niekoľkokrát zopakujete, kým mu znížite jeho obrovské množstvo životov. Bossfighty sú v sérii Pokémon inovatívnou výzvou, ktorá mi dala poriadne zabrať, no neskôr som sa na ne tešil.
Územia sú rozdelené tak, ako by ste to v klasickom RPG čakali – lesné prostredie, hory, pobrežie, zasnežená krajina, každé, samozrejme, so špecifickým druhom pokémonov. Lokality sú dosť rozľahlé na to, aby sa v nich dali objavovať veci. Za iných okolností by minimapa potešila, no tu bola najvýraznejšou slabosťou. Ono to vôbec nie je tak, že by Pokémon Legends: Arceus malo otrasnú grafiku, celkovo to nie je až taká katastrofa. Spracovanie prírodného prostredia je však oproti zvyšku hry hrozné, úboho vymodelované a delikátne odfláknuté. Ak by ste hľadali presný protipól k prírode v novej Horizon Forbidden West, nájdete ho v tejto hre. Naozaj, keď strávite dlhší čas v dedine, aj zabudnete, aká vizuálna mizéria vás čaká za jej hranicami, a ten pohľad vás opäť nanovo sklame. Každý, kto videl prírodu v Zelda: BOTW a hrách Monster Hunter, musí vedieť, že takto to naozaj nemuselo dopadnúť a že čipy ukryté v Switchi toho dokážu v rukách schopných vývojárov omnoho viac.
Pokémon Legends: Arceus na druhej strane vypĺňa väčšinu medzier, ktoré tejto sérii doteraz bránili byť plnohodnotnou RPG hrou. Okrem zbierania a levelovania pokémonov má teraz levelovací systém aj samotný pokédex. To, kam môžete ísť a aký najvyšší level pokémonov môžete mať, sa odvíja od tohto levelu. Ďalším príjemným spestrením sú vedľajšie úlohy, ktoré dostávate od dedinčanov. Nie sú to síce majstrovsky napísané úlohy, aké sme mohli vidieť vo viacerých open world hrách v posledných rokoch, ale je to niečo, čo dostatočne narúša zabehnutú Pokémon formulu a robí hru zaujímavejšou. Po krajine sa môžete preháňať na „mount“ pokémonoch, ktorí majú rôzne vlastnosti a sú určení na odlišný terén. Poslednou kvapkou v mori inovácií je systém výroby predmetov, ktorý nie je pre plynulú hru úplne nevyhnutný, ale takisto poteší.
Z hľadiska príbehu sa síce žiadne dejové zvraty nekonajú a ak nie ste zvyknutí na naratív pokémon hier, môžu sa vám dokonca niektoré postavy či dejové línie zdať trápne, no to k pokémonom istým spôsobom patrí. Zaujímavý je ale pohľad do minulosti Pokémon sveta, keďže ide o dejové línie, ktoré boli zatiaľ preskúmané len okrajovo. Stretneme sa so známym Diamond a Pearl klanom a ak poznáte reálie, nájdete niekoľko príbuzenských vzťahov medzi postavami z hier Pokémon Diamond a Pearl. Zaujímavé je ale vidieť snahu tvorcov priblížiť nám začiatky kontaktu medzi ľuďmi a pokémonmi. Môžete sa podieľať na tvorbe prvého pokédexu (samozrejme v knižnej verzii), vyrábať pokélopty z dreva a kameňov či stavať prvé základne naprieč neprebádanou krajinou.
Ako posledný z pre niekoho možno nedostatkov hry spomeniem menšiu možnosť realizovať hru online. Po tom, ako sme mohli v Pokémon Sword a Shield bojovať online s priateľmi proti silným pokémonom a stretávať ich na mape, je Arceus krokom späť, no hre to vôbec neuškodilo. Skôr vám to umožní si celé dobrodružstvo viac užiť bez toho, aby vás to ťahalo preč od inovácií, na ktoré sa hra snaží poukázať.
O tom, že fanúšikovia fenoménu Pokémon odpustili hre aj jej príšernú grafiku, svedčí 6,5 miliónov predaných kópií hneď v prvom týždni predaja, a čísla stále rastú. Na záver si neodpustím trochu konšpirácií. Dvojbodka medzi Pokémon Legends a Arceus by mohla znamenať, že sa v najbližších rokoch dočkáme nových Pokémon Legends hier, ktoré sa budú niesť na vlne inovácií. Ja osobne by som to len uvítal.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
POKÉMON LEGENDS: ARCEUS 2022
- Platforma: Nintendo Switch
- Žáner: ťahové JRPG
- Vývojár: Game Freak
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad
Galéria