Včera sa v Prahe za zatvorenými dverami konala premiérová prezentácia novej vreckovej konzoly Nintendo 3DS v rámci nášho trhu. A Gamesite.sk pri tom nemohol chýbať! Čo všetko sme videli, zažili a aké sú prvé vyvíjané tituly na 3DS? Čítajte ďalej a dozviete sa.
V pražských priestoroch Roxy NoD, kde sa často konajú rôzne vernisáže, bolo v stredu rušno. Tento krát však na stenách neviseli obrazy, nič sa nepremietalo ani nikto neobdivoval žiadne sochy v priestore. Všetkých tam pritiahlo 45 zhromaždených konzol Nintendo 3DS, mesiac a pol pred uvedením na trh. Nechali by ste si ujsť takú príležitosť?
Samotné zariadenie je prekvapivo ťažký kúsok elektroniky, ale nie je to na škodu. Hneď som mal pocit, že v rukách držím solídnu mašinku, ktorá sa len tak hneď nerozbije. Celkové spracovanie je na veľmi dobrej úrovni, kĺb displaya poctivý a odolný. Čo sa týka veľkosti, 3DS je na tom podobne ako NDS. Pre tých, čo ešte v rukách žiadne NDS nemali – v zatvorenom stave trochu hrubšie, ale inak trochu menšie ako PSP.
Najzaujímavejšou časťou je bezpochyby stereoskopický 3D display. Popravde, nevedel som si celkom dobre predstaviť, ako to bude vyzerať. Z výsledku mám stále trochu zmiešané pocity. Niektoré hry boli spravené lepšie, iné horšie, evidentne závisí aj od šikovnosti vývojárov a ich schopnosti využiť novú technológiu. 3D efekt je skôr do hĺbky, ako do priestoru.
Graficky na tom nie je 3DS zrovna najlepšie – zhruba na úrovni PSP alebo iPhone hier. Od novej generácie som čakal predsa len trochu viac. Na druhú stranu, hry sú jednoduché, ale zábavné, 3D efekt spraví svoje, a tak sa menej sústredíte na detaily (predsa len sa ťažšie zaostruje) a najlepšia je absolútna plynulosť hier.
Aké sú teda hry samotné? Vyskúšal som zhruba 15 hier od rôznych vydavateľov, z ktorých sa pár dostane na trh zároveň so zahájením predaja konzoly. Začnem teda najprv s tými, ktoré si budete môcť zahrať hneď medzi prvými.
Namco Bandai si na nás chystá pokračovanie úspešnej pretekárskej série – Ridge Racer 3D. Bola to najnáročnejšia hra zo všetkých prezentovaných – zvládnuť šmyky vo vysokej rýchlosti robí problém aj na obyčajnej obrazovke, zorientovať sa v novej dimenzii je však o niečo ťažšie a hra sa stáva skutočnou výzvou. 3D spracovanie je trochu rozporuplné – pri pohľade spoza auta ťahá oči, je problém zaostriť zároveň na svoje autíčko aj na cestu a ďalších pretekárov. Po prepnutí do pohľadu z kabíny sa však všetko vyriešilo a hra vďaka 3D priestoru získala veľmi realistický rozmer. Nevadila ani grafika pohybujúca sa niekde na úrovni Ridge Racer pre PSP. Vysoký framerate a 3D vás totiž dokážu veľmi ľahko vtiahnuť do hry.
Konkurenčný Capcom hneď pri uvedení na trh začne predávať Super Street Fighter IV 3D Edition. Zhrniem to dvoma slovami: absolútna bomba! Hra vám dovolí nastaviť si ju podľa vašich predstáv a na výber máte z dvoch módov zobrazenia – ako klasickú bojovku z boku (kde 3D prakticky postráda zmysel) alebo úplne úžasné dynamické zobrazenie, kde sa kamera pohybuje za vaším bojovníkom a hra je úplne epická. Inak sa môžete tešiť na krásne vyladený Super Street Fighter IV zážitok ako ho poznáte aj z veľkých konzolí. Hra patrí k tým, ktoré majú 3D efekt najlepšie spracovaný a neťahá toľko oči – stačí minútka a ste v tom.
Za zmienku stojí aj Super Monkey Ball 3D od Segy. Hrať môžete pomocou circle-padu alebo gyroskopom, podľa toho, čo vám viac vyhovuje. Inak sa jedná o tú istú infantilne chytľavú zábavu, akú ste mohli vidieť už na starších konzolách od Nintenda a na iPhone. Čakajte však nové herné módy a prepracovanú hernú mechaniku. Taktiež sa jedná o jeden z tých lepších prípadov 3D spracovania.
Ďalší headlineri z úvodnej várky hier, ktorých som mal možnosť si vyskúšať, boli The Sims 3 (ale veľmi krátke demo od EA ukázalo len editor postáv, ktorý je oproti PC a konzolovým verziám podstatne chudobnejší a najviac sa to podobá na iPhone verziu), Pro Evolution Soccer 2011 3D od Konami (ale keďže nie som fanúšik podobných hier, nedokážem sa k PES bližšie vyjadriť) a LEGO Star Wars III: The Clone Wars z dielne LucasArts (z ktorého som nebol nadšený ani čo sa týka hrateľnosti, nedotiahnutého 3D, ale najmä faktu, že ide o lego). Medzi prvými hrami nájdeme aj nintendogs+cats (čo by som len ťažko mohol považovať za dôvod pre kúpu konzoly) a Pilotwings Resort (obdobný názor). Ďalšie hry pridá Ubisoft, napríklad Asphalt 3D, Splinter Cell 3D, Ghost Recon Shadow War a Rayman 3D, bohužiaľ ani jednu z hier na prezentácii neukázali.
Samozrejme, mal som možnosť vyskúšať aj hry, ktoré sa dostanú do predaja neskôr. Super Street Fighterovi bude konkurovať Dead or Alive Dimensions od Tecmo-Koei a verte mi, že to bude tvrdý boj. Znovu príklad "vypiplanej" hrateľnosti a skvelo spracovaného 3D. Tecmo poteší aj fanúšikov "hack-and-slash" žánru pokračovaním série Samurai Warriors s podtitulom Chronicles, ktorý tiež vyzerá zaujímavo, aj keď niekedy je problém zorientovať sa na bojisku.
Vyskúšal som si aj šialenú plošinovku od Ubisoftu – Rabbids Travel in Time 3D – pri ktorej som si nostalgicky spomenul na Jazza Jackrabbita. Rabbids sú však šialení svojím originálnym spôsobom a v 3D priestore im to pristane.
Nintendo sľubuje v dohľadnej dobe ďalšie dva špičkové tituly, a teraz naozaj myslím špičkové. The Legend of Zelda: Ocarina of Time je remake pôvodnej hry z N64. Jedno z najkultovejších RPG všetkých čias sa vracia v novom háve, tento krát si ho môžete zobrať všade so sebou. Hra nevyzerá o nič horšie ako originál, na malej obrazovke akurát tak malebnejšie a vďaka 3D dostáva istý rozprávkovo čarovný nádych.
Ďalšia bomba od Nintenda je Kid Icarus: Uprising. Nevedel som, čo očakávať od pokračovania tak starej hry (1987), ale bol som milo prekvapený. Svieži a svižný akčný koktail, kde hráte za Ikara, lietajúceho chlapca, a snažíte sa zachrániť svet starovekého Grécka. Zaujímavé ovládanie pomocou stylusu je veľmi intuitívne a hra beží v poriadne rýchlom tempe. Okrem toho, ani raz necukla, všetko krásne plynulé. Atmosférou trochu pripomína sériu God of War, avšak Kid Icarus je ladený podstatne arkádovejšie.
Asi najzaujímavejšou hrou, ktorú som včera na prezentácii vyskúšal, bol Resident Evil: The Mercenaries 3D. Nejedná sa o pokračovanie série (RE: Revelations je ešte ďaleko od dokončenia), ale o akčný mix kombinujúci viacero dielov série. Hráčovou úlohou je na známych mapách z RE4 a RE5 (len tieto boli v deme) zlikvidovať čo najviac zombíkov v danom časovom úseku. A je to poriadne hororový masaker. Graficky sa hra vyrovnáva RE4, niektoré detaily preberá z RE5. Rozhodne sa jednalo o vizuálne najlepšie prepracovanú hru zo všetkých, ktoré som mal možnosť si vyskúšať.
Nintendo 3DS je rozhodne veľmi zaujímavý kúsok techniky. V tele s relatívne slabým výkonom ukrýva pár "vychytávok", ktoré ho dokážu predať. Skvelá podpora zo strany vývojárov a možnosť vypnúť 3D zobrazenie sú rozhodne plusmi v konkurenčnom boji. Hry sú vyladené na parametre konzoly, bežia vo vysokom framerate a bez sekania. Hrateľnosť má znovu prednosť pred pokusmi o grafický orgazmus, čo je v segmente vreckových konzol len dobrou správou. 3D technológia musí ešte trochu dozrieť, ale 3DS je veľmi zaujímavý pokus a myslím si, že bude minimálne rovnako úspešný ako NDS. Oceňujem možnosť plynulého nastavenia 3D, keďže naplno je ten efekt trochu silné kafe pre oči, pôsobí veľmi agresívne a trvá dlho, kým si zvyknete. Avšak s posuvníkom niekde v polke rozsahu hry vyzerajú stále dosť 3D a pritom to tak neťahá oči. Je to najmä o sile zvyku a časom si zvykne asi každý.
O vychytávkach a ďalších technologických možnostiach konzoly sme už písali a rozhodne ich popíšem bližšie v recenzii samotného zariadenia po uvedení na trh. Zatiaľ len v skratke zhrniem – gyroskop, tri kamerky (jedna nad obrazovkou, ďalšie dve na vonkajšej strane na záznam 3D obrazu), rozšírená realita, wifi internet, jeden dotykový a druhý 3D display, 3D video (vrátane televízie, napríklad Eurosport potvrdil 3D programy pre 3DS), mnoho funkcií v režime spánku (vrátane krokomeru), rodičovský zámok a, samozrejme, spätná kompatabilita s predošlými vreckovými konzolami od Nintenda.