Vždy ma fascinovalo, keď boli vývojári pri vytváraní svojich hier ochotní urobiť niečo navyše. Z takéhoto snaženia potom môžu vzísť zaujímavé odkazy na iné diela, vtipné easter eggy, alebo dôraz na malé a na pohľad možno zbytočné detaily. Tie však pre mňa vždy mali veľký význam, pretože do hier často prinášajú úplne nový rozmer. Preto sa tentokrát pozrieme na tituly s najlepším dôrazom na detail.
GTA IV
GTA IV vyšlo v decembri 2008 a živo si spomínam na to, ako bolo na začiatku zle odladené a malo priam nechutné hardvérové nároky. No odhliadnuc od toho tu máme kvalitnú sandboxovú akciu, na akú sme od Rockstaru zvyknutí. Štvrtý diel obľúbenej série však mal aj niečo navyše – naozaj vyšperkovaný cit pre množstvo drobných detailov. Niektoré vzhľadom na rok, v ktorom hra vyšla, naozaj vyrážajú dych. V GTA IV je toho kvantum, preto spomeniem iba možnosť odstreliť oponentovi zbraň z ruky, semafory, ktoré sa hýbu podľa vetra, alebo fakt, že keď šoférujete policajné auto, neplatíte mýto. Tlmiče na vozidlách reagujú na preradzovanie rýchlostí alebo brzdenie. Dokonca je možné, že keď sa v premávke stane nehoda, NPC sa môžu dostať navzájom do konfliktu. No je toho ešte oveľa viac – Rockstar toto jednoducho vie.
Zaklínač 3
Zaklínač je jednou z mojich najobľúbenejších sérií a tretia časť exceluje aj v dôraze na rôzne malé detaily. Ak bude človek pozorný, môže si všimnúť, ako si Geralt pri zasúvaní meča do pošvy jednou rukou toto puzdro podhodí. Keď už sme pri hlavnej postave, spomeniem aj to, že ak sa necháte u holiča oholiť na hladko, postupne vám brada narastie späť. To, že sa dá interagovať so sviečkami, si určite všimol každý, no pripomeniem, že pri ich zhasnutí nechýba krásny efekt stúpajúceho dymu. Aj NPC sa správajú veľmi realisticky. V hre môžete nájsť ženu, ako trhá perie zo sliepok, zároveň sa oplatí všimnúť si ľudí reagujúcich na začínajúci dážď. A ak v niektorej časti lesa zabijete svorku vlkov, o nejaký čas sa tam objavia jelene. V hre môžeme nájsť tiež obrovské množstvo odkazov na knižné tituly, ale aj na minulé diely, ako sú šaty Triss z druhého dielu na podlahe izby a podobne.
Far Cry 2
Far Cry 2 je podľa mnohých fanúšikov najlepšia hra v sérii a výrazne k tomu dopomohli aj prepracované detaily v hrateľnosti. Titul exceluje naozaj prekvapivo podrobnou deštrukciou okolia. Pri streľbe do stromov z nich odpadávajú halúzky a lístie, ak niekoho zrazíte vozidlom, tak z auta odpadne nárazník, a predmety v miestnostiach nie sú len makety, ale takmer každý sa pri streľbe rozbije. Nezaostávajú ani zbrane. Okrem detailného spracovania a realistickej zvukovej kulisy si môžete všimnúť aj veľmi reálne správanie projektilov. Keď napr. nad seba vystrelíte z raketometu, projektil nezmizne „do stratena“, ale pokračuje vo svojej trajektórii a spadne naspäť na zem, kde spôsobí výbuch a následný požiar. Okrem toho sa vám pokojne môže stať, že pri vystrelení z tejto zbrane sa vám ujde aj niekoľko popálenín, pričom samotné iskry tiež môžu spadnúť na sušinu a opäť začne horieť.
Keď už som spomenul oheň, ten sa tiež správa ako v skutočnosti a africkou savanou sa šíri obdivuhodne presvedčivo, po jeho dohorení dokonca zostane na zemi spálenisko a okolie sa diametrálne zmení. Taktiež nechýba inteligentné správanie NPC, ktoré pri postrelení napr. do nohy nezomrú ihneď, ale vytiahnu záložnú zbraň a budú bojovať ďalej. Ak k ranenému príde niekto ďalší, pokúsi sa ho zachrániť, prípadne ho odnesie z bojiska.
Red Dead Redemption 2
Pokračovanie westernového sandboxu od Rockstaru je tak prešpikované drobnými detailmi, že ak by som ich mal vymenovať všetky, tak by z toho vznikol samostatný článok. Zavše ale spomeniem šípy, ktoré zostanú vibrovať potom, ako zasiahnu cieľ. A ak stojíte za koňom, ktorý vám nedôveruje, môže vás kopnúť. V hre nájdete aj také šialené veci ako konské genitálie, ktoré sa menia podľa počasia. Veľa momentov je tiež náhodných a nedejú sa vždy, čo im dáva ešte väčšie čaro – ako keď úplne náhodou uvidíte NPC, ktoré druhému pripaľuje cigaretu. O postrelení nepriateľa, ktorý môže zomrieť a vykrvácať na niekoľko spôsobov, hádam ani netreba hovoriť, rovnako tak aj o naozaj prepracovanej fyzike snehu, ktorý opadáva zo stromov, ak popri nich prejdete. V Red Dead Redemption 2 si po tejto stránke určite prídete na svoje.
Mafia: The City of Lost Heaven
Moja ranná puberta bola neoddeliteľne prepojená aj s touto hrou. Vtedy sme to ešte tak nevnímali, no s odstupom času Mafia krásne ukazuje, ako bola prepracovaná aj po stránke na oko bezvýznamných detailov. Vedeli ste v nej nájsť množstvo drobných vecí, ako boli objavujúce sa krvavé stopy, ak ste prešli cez mláku s krvou, alebo míňajúce sa palivo v nádrži a možnosť tankovania. V autách boli aj funkčné tachometre a počítadlá kilometrov. Aj zbrane mali v Mafii realistické prevedenie a hra si dokonca pamätala, koľko nábojov v ktorej zostalo, takže sa vám mohlo stať, že ste zobrali zbraň od nepriateľa a zásobník bol takmer prázdny. A ak bola prestrelka dlhá, nepriateľom sa mohli minúť všetky náboje. Vtedy neváhali a pokúsili sa vás napadnúť fyzicky.
Metal Gear Solid 2
Metal Gear Solid 2 vyšiel v roku 2001, o to viac ma fascinuje, na čo sa už v tej dobe boli schopní a ochotní tvorcovia zamerať. Keď ste napríklad na bare rozstrelili nádobu s ľadom, ten sa rozsypal a v reálnom čase sa postupne roztápal. No a ak sa budete Snakeovi zblízka pozerať do tváre, tak na obrazovke sa bude zrážať para z jeho dychu. Nájdete tu aj maličkosti ako muchy, ktoré reagujú na svetlo, a keď sa ukryjete do skrinky, z nejakého dôvodu sa dajú pobozkať plagáty žien. Kvety zas reagujú na váš dotyk a ak do nich udierate, opadajú z nich listy. Nechýba ani šanca porozprávať sa s papagájom v klietke. Táto hra je naozaj dosť špecifická.
The Last of Us 2
Pokračovanie obľúbenej post-apokalyptickej akčnej adventúry The Last of Us pokračovalo v šľapajach svojho predchodcu a atmosféra hry je umocnená naozaj veľkým množstvom krásnych maličkostí. Napríklad batoh na chrbte má takú prepracovanú fyziku pohybu, že niektorí vývojári nevložili toľko námahy ani do celej hry. Pri jazde na koni sa tenký ľad rozláme a ostane po ňom mláčka, pričom podobne ako v Red Dead Redemption 2, aj tu nájdete detailne spracovaný sneh, padajúci zo stromov pri dotyku konárov. Ak sa namočíte vo vode, oblečenie nielenže zostane mokré, ale steká z neho voda a nechýba ani animácia, v ktorej si postava utiera mokrú tvár. V prípade, že nepriateľa postrelíte napr. brokovnicou, môžete mu amputovať ktorúkoľvek končatinu (aj hlavu), no a pekný detail je aj to, že v prípade, ak niektorej postave zasvietite baterkou do očí, bude na to reagovať.
Gamedec
Gamedec je kyberpunkové detektívne RPG zasadené do Varšavy 22. storočia. Vy v ňom vyšetrujete zločiny, ktoré sa odohrávajú vo virtuálnej realite. Hra okrem prepracovaného príbehu s až šiestimi koncami ponúka naozaj výborný dôraz na detail, ktorý prakticky použila ako ďalší herný mechanizmus. Postavy, ktoré stretnete, si pamätajú, ako ste sa k nim v minulosti zachovali. Ak sa vám počas obhliadky náhodou podarí poškodiť nejaký vzácny predmet, je veľmi pravdepodobné, že si to majiteľ v budúcnosti všimne. Alebo naopak, keď niekomu pomôžete, neskôr vám to oplatí. Nechýbajú ani drobnosti – v prípade, že budete hľadať dôkazy v odpadkovom koši, vaša postava bude zapáchať a nie každý sa s vami bude chcieť rozprávať. Okrem toho je Gamedec postavený na rozhodnutiach, ale systém nie je vôbec prvoplánový, práve naopak. Je prepracovaný do takých detailov, že aj tie najmenšie veci môžu mať veľký vplyv na celkový vývoj.
Prečítajte si tiež
Toto je vašich 8 najobľúbenejších príbehových strieľačiek z prvej osoby
Prečítajte si tiež
Toto je 10 najlepších strieľačiek z prvej osoby s pohlcujúcim príbehom
Chýba v zozname vaša obľúbená hra? Napíšte nám do komentára, ako by vyzeral váš zoznam hier s najlepším dôrazom na detail!