Zaznelo toho veľa.
Včera sa uskutočnil prvý deň pojednávania medzi americkým regulačným orgánom FTC a Microsoftom v prípade snahy Microsoftu o kúpu vydavateľstva Activision Blizzard. Ide o veľmi dôležitý súdny spor, pretože sa očakáva, že ak by sudkyňa udelila tzv. Preliminary Injuction, tak Microsoft snahu o akvizíciu opustí.
Samozrejme, okrem samotného výsledku sú dôležité aj informácie, ktoré počas pojednávania zaznejú a zatiaľ čo tie najdôležitejšie sme spracovali do samostatných článkov, tak počas prvého dňa toho zaznelo oveľa oveľa viac.
Prečítajte si tiež
Indiana Jones hra od MachineGames bude oficiálne Xbox exkluzivitou
O exkluzivitách rozhoduje Phil Spencer a exkluzivita The Outer Worlds 2 ešte nie je istá
Šéf Xbox Game Studios Matt Booty počas svojho vypočúvania potvrdil, že finálne slovo ohľadom exkluzivít Xbox a Bethesda hier má šéf Xboxu Phil Spencer, čo asi nie je veľmi prekvapujúce. Taktiež potvrdil, že rozhodnutie o exkluzivite je väčšinou stanovené na začiatku vývoja konkrétnych hier no dodal, že rozhodnutia môžu byť následne zmenené: „je čas, kedy je to možné zmeniť, a čas, kedy to nie je možné.“
Prekvapujúco však Booty skonštatoval, že o exkluzivite hry The Outer Worlds 2 ešte nebolo rozhodnuté čím rozsvietil svetielko nádeje.
O vydaní next-gen konzol
Microsoft v dokumentoch a vo výpovedi pre FTC potvrdil, že vydanie novej generácie konzol od Sony a Microsoftu sa očakáva v roku 2028 a súčasná generácia by teda mala trvať 8 rokov, čo je o rok viac ako predchádzajúca generácia.
Activision „donútil“ Microsoft k úprave podielu pri predaji Call of Duty
Štandardom v konzolovom hernom priemysle je rozdelenie tržieb 70:30, pričom 30% si berie vlastník platformy. To však neplatí pre Call of Duty. Šéfka Xbox ekosystému Sarah Bond totiž počas vypočúvania potvrdila, že Activision odmietol pracovať na Call of Duty hrách pre Xbox Series X/S pokiaľ sa nezmení pomer rozdelenia tržieb a to kvôli tomu, že Activision dostal od Sony lepšie rozdelenie tržieb a rovnaké rozdelenie očakáva od Microsoftu: „Bolo jasné, že Call of Duty bude na PS5, a to by nebolo dobré, keby nebolo aj na Xboxe, ak by sa uvádzal v rovnakom čase,“ povedala Bond.
Taktiež priznala, že v prípade, že je „kritické získať určitý herný obsah,“ tak Microsoft už v minulosti odsúhlasil rozdelenie tržieb v pomere 80:20.
Microsoft pripravoval samostatnú verziu Xbox Cloud Gaming predplatného
V súčasnosti je Xbox herné streamovanie naviazané na predplatné Xbox Game Pass Ultimate. Sarah Bond však priznala, že Microsoft istú chvíľu vyvíjal samostatné cloud predplatné za nižší mesačný poplatok. Nakoniec sa ho však rozhodli nespustiť.
Prečo Valve nepodpísalo Call of Duty kontrakt?
Microsoft v snahe presvedčiť regulačné orgány začal podpisovať 10-ročné zmluvy na distribúciu Call of Duty hier pre Nintendo, Nvidiu či Boosteroid. Rovnaký kontrakt však odmietla podpísať spoločnosť Valve. A dôvod?: „Spoločnosť Valve pevne verí, že obsah by mal byť na ich platforme… nechcú byť vnímaní ako podpisujúci zmluvy, ktoré blokujú alebo zaväzujú k obsahu na obdobie 10 rokov,“ povedala Sarah Bond. „Nemajú žiadne takéto iné dohody. Povedali nám, že nemajú potrebu podpisovať túto zmluvu a že nám veria, že ju budeme naďalej poskytovať na službe Steam“
Redfall dostal ďalšiu ranu
Vice-prezident Bethesdy Pete Hines počas vypočúvania „zakopal“ hru Redfall pod čiernu zem napriek tomu, že ju vytvorilo jedno z jeho štúdií. Charakteristiku Redfallu ako „AAA“ hry okomentoval, že si nie je istý tým „AAA“ označením a povedal: „Nebola taká vybrúsená alebo dobrá ako iné veci, ktoré [Arkane] vydal v minulosti.“ Zároveň musel odpovedať na otázky FTC, ktoré sa snažilo dokázať, že Call of Duty a Redfall sú vlastne rovnaké hry.
„V žiadnom prípade“
Šéf Xbox Game Studios Matt Booty sa musel venovať emailu z roku 2019, ktorý sme nedávno spomínali a ktorý mal dokazovať, že snahou Microsoftu pri kúpe Activision Blizzard je zničiť PlayStation. Booty prezradil, že tento email obsahuje frázu „V žiadnom prípade“ a týka sa prítomnosti first-party hier Microsoftu na konkurenčných streamovacích službách. Booty priznal, že v danom roku bol frustrovaný z toho, že Nvidia pridala Xbox hry do predplatného GeForce Now bez dovolenia Microsoftu, no dodal, že stratégia sa už medzičasom vyvinula.
„Bol som frustrovaný z tohto procesu. So spoločnosťou Nvidia sme nemali uzavreté jasné dohody o používaní nášho duševného vlastníctva. V niektorých prípadoch umiestňovali hry do našej služby bez nášho súhlasu.“
Akvizícia je o hrách pre smartfóny
Právnička Microsoftu Beth Wilkinson skonštatovala, že Activision Blizzard akvizícia primárne cieli na snahu Microsoftu presadiť sa v segmente hier pre smartfóny. Ten má totiž hodnotu 145 miliárd dolárov a v súčasnosti má Microsoft 0,2% z tohto trhu. Call of Duty, Diablo Immortal či Candy Crush by však tento stav okamžite zmenili.