Keď pred 23 rokmi v záverečnom hodnotení recenzie stratégie Sacrifice (mimochodom jednej z najviac nedocenených hier všetkých čias) v časopise SCORE jeden z recenzentov napísal, že si stojí za tým, že týmto vzniká nový žáner kombinujúci real-time stratégie a akčné hry z pohľadu tretej osoby, nemohol vtedy ani len tušiť, ako veľmi sa… mýlil. Dnes už totiž vieme, že nič také sa nestalo a do podobného experimentu sa odvtedy pustil len málokto. Alebo, ak mám na plné ústa povedať, prakticky nikto. Medzi tých málinko vývojárov by som kľudne mohol zaradiť niekoho, o kom ste si to doteraz ani možno nemysleli. A nie, nezbláznil som sa. Hovorím o sérii Pikmin od Nintenda. Priznávam, že Pikmin je síce taká veľmi (ale VEĽMI) odľahčená verzia Sacrifice, ale premisu predsa zdieľajú spoločnú. Hry sú obe v reálnom čase, obe sú to špecifické stratégie videné z pohľadu tretej osoby a v oboch vyvolávate a kontrolujete svoju hordu oddaných bojovníkov, ktorí pre vás doslova vykonajú čokoľvek.
Séria začala ešte na GameCube (pre zaujímavosť rok po vydaní Sacrifice) a hneď si tam získala srdcia hráčov natoľko, aby na tú istú platformu vyšla aj dvojka. Trojka sa následne objavila až na Nintendo Wii U. Na ňom bohužiaľ následkom zle odkomunikovaného marketingu, hra ako taká zapadla, avšak na kvalitách nestratila nič. O tom sme sa mohli našťastie presvedčiť aj v remasteri Pikmin 3 Deluxe vydanom na Switchi. Táto konzola sa napokon dočkala aj svojej vlastnej pôvodnej hry Pikmin a ja môžem len uznanlivo pokývať hlavou. Hra je totiž rovnako dobrá a krásna ako jej predchodcovia.
Štvrtý diel Pikmina je veľmi príjemnou hrou po každej stránke. Príjemné bolo, že sa o hre pred vydaním nehovorilo príliš veľa. Hru tiež nedoprevádzala veľká mediálna masáž, čo je dosť paradoxné, keďže hra bola vo vývoji od roku 2015. Hra je skromná, láskavá na dotyk, hrejivá na pohľad. Až ju mám chuť označiť za ideálnu pre dospievajúce publikum, keďže nie je ani príliš násilná a zároveň nie je vôbec hlúpa. Pikmin 4 je rovnako kvalitný titul ako predchádzajúce hry série, ktoré zdobila premýšľavá hrateľnosť, inteligentná herná náplň, a tak trocha detská hravosť. Iste, tak ako aj predtým, aj v tejto hre sú totiž vtipné situácie a celkovo humor na hranici infantilnosti, čo nemusí sadnúť každému.
Pikmin 4 sa veľmi nelíši od svojich starších bratov. Získavate Pikminov, malé tvoríky s rôznymi špecifickými schopnosťami, ktoré potom využívate na zber surovín, získavanie sparklia a boj proti nepriateľom. Zčasu na čas vám tiež pomáhajú pri prekonávaní enviromentálnych logických úloh a skúmate početné množstvo dungeonov plných nástrah. Samozrejme to celé nejako súvisí s príbehom hry. Tentokrát je vašou úlohou zachrániť hlavného hrdinu prvej hry kapitána Olimara stroskotaného na planéte pripomínajúcej Zem, pričom musíte zachrániť aj záchrannú jednotku, ktorej sa podarilo stroskotať pri pokuse o pomoc na rovnakom mieste. Vôbec po prvýkrát v sérii nie je herná postava dopredu daná, ale musíte si ju na začiatku vytvoriť. To znamená, že v podstate skôr hráte sami za seba prostredníctvom svojho avatara, než ako tomu bolo predtým, keď ste hrali za Olimara, Louiho či Brittany.
Túto hru tvoria pomerne veľké otvorené oblasti s množstvom priestoru na prieskum, pri ktorom vám pomáha mapa. Pomáha vám umne, nie tak, aby ste mali pocit, že vás hra vodí za ručičku. Musím pochváliť tvorcov za ich pojem o imerzii (ponorení sa do hry). Počas hrania nemáte neustály pocit, že hra je stále vlastne len hra. Je tu minimalistický HUD, ktorý sa objavuje a taktiež mizne podľa toho, kedy ho potrebujete. Neexistuje tu žiadna minimapa a už vôbec nie quest markery. Máte síce quest log a questy môžete označiť a trackovať, no tým dosiahnete len to, že budete mať na obrazovke trvalo napísané, aký quest sledujete. Mapa je pokrytá fog of war a zobrazujú sa vám na nej len tie veci, ktoré odhalíte prieskumom mapy, ako vchody do dungenov, či zdroje, ktoré môžete spracovať a premeniť na sparklium. Aj keď stále síce nejde o mnou vysnívané „immersion“ nastavenia – napríklad neviete si odfiltrovať ikony z mapy – tak na hru tohto žánru a pre špecifické vekové publikum je to určite uspokojivé. Aj to dokazuje, že hra dbá na to, aby neponižovala inteligenciu svojich hráčov.
Sparklium je špeciálna látka, ktorú zbierate pre svoju loď, aby ste jej zvyšovali účinnosť radaru, a tým si odomykali nové prostredia. Sparklium obsahujú rôzne bežné predmety ako loptičky či ovocie, ktoré Pikmini zbierajú a odnášajú na špecifické miesto. Vtip je v tom, že máte len obmedzený počet Pikminov a každá vec vyžaduje iný počet Pikminov, aby ju odniesli. Čím ťažšia, tým viac týchto bytostí vyžaduje. Navyše sa ku každému zdroju neviete dostať hneď. Tu prichádzajú na scénu schopnosti Pikminov. Červení sú dajme tomu základní, no modrí dokážu zmraziť vodu, čo vám umožní po nej kráčať, žltí sú zasa nabití elektrinou a tak ďalej. Hra elegantne kombinuje nástrahy v prostredí a núti hráča využívať jednotlivé typy, aby bol zážitok s hrou čo najpestrejší. Navyše máte k dispozícii časomieru. Totižto skúmať môžete len počas dňa a musíte toho stihnúť čo najviac, aby ste mali šancu vrátiť sa do bezpečia pred nástrahami noci. Ak sa vám to nepodarí, teda hlavne, ak sa vám nepodarí pred nocou skryť Pikminov, stanú sa, bohužiaľ, potravou pre nejakého toho nočného tvora, nakoľko Pikmini ako takí sú už od prírody veľmi hlúpi a nevedia sa sami o seba postarať. Čiže áno, Pikmini vám môžu aj umrieť.
Počas postupu hrou budete zachraňovať nielen členov záchrannej misie ale aj iných obyvateľov planéty, čím sa vám budú odomykať buď vedľajšie úlohy alebo nové fíčury. Trebárs po zachránení poručíka Russa sa vám sprístupní výroba užitočných zariadení, keďže Russ ich bude vedieť vyrobiť zo surového materiálu. Taký dron, ktorým vyletíte do výšky, aby ste si prezreli okolie z vtáčej perspektívy, dodal hre hneď úplne nový rozmer. Aj keď sa vám to možno najprv pri pohľade na obrázky, hlavne ak nepoznáte túto sériu, nezdalo, tak verím, že teraz už chápete, že Pikmin 4 je veľmi prepracovanou a komplexnou hrou s veľkou hĺbkou.
Jednou z noviniek vo štvrtom pokračovaní je bytosť Oatchi, čo je v podstate pes s veľkým tučným telom a len dvoma labami. Na toto zlaté stvorenie budete môcť vyskočiť ako na koňa a využívať ho na rýchly presun po prostredí, pričom na neho spolu s vami naskočia aj všetci Pikmini pri vás. Oatchi je taktiež veľmi silnou bytosťou, čiže sa počas potuliek uplatní aj pri boji proti nepriateľom či rozbíjaní prekážok. Oatchimu môžete odomykať nové schopnosti ako skákanie či plávanie, aby ste ho využili ako plťku. Spočítajte si dva a dva dohromady a vyjde vám, že Oatchi je viac než len kamarát do dažďa. Je výrazným dielom úspechu každej výpravy do dungeonu.
Tak ako Pikmin 3 aj toto pokračovanie obsahuje kompetitívny herný mód, tu nazvaný Dandori Battle. Ono to je zároveň mód a zároveň pevná súčasť príbehovej časti hry. Z času na čas totižto môžete natrafiť na boj proti protivníkovi v podobe nazbierania čo najväčšieho počtu bodov získaných za doručenie zdrojov sparklia do zberne. Odohráva sa to celé na jednom bojisku, kde proti vám vykonáva to isté protivník. Toho môžete aj napadnúť, rovnako ako jeho Pikminov a znepríjemňovať mu jeho zber. Je to zábava, hoci to niekedy dokáže byť aj frustrujúce. Predsa len, kto druhému jamu kope, sám do nej padne. Označil som to ako mód preto, lebo Dandori Battle si môžete spustiť aj z hlavného menu bez nejakej nadväznosti na príbeh. Dandori Battle pokračuje v trende kompetitívnych herných prvkov, ktoré načala už druhá časť, kde sa to volalo 2-Player Battle nasledovanou trojkou s jej Bingo Battle.
Azda tým najvýraznejším novým prídavkom sú nočné missie. Už skôr som písal, že denné prieskumy musíte stihnúť do večera, inak si na vašich Pikminoch môže pochutnať noc, avšak v noci predsa len budete môcť hrať a to počas nočných expedícií. Nočné expedície sú novým prvkom v sérií, ktoré pridávajú hre ďalšiu úroveň hĺbky. Keďže musíte denné misie skončiť do večera, pretože pani noc vypustí do sveta svoje mátohy, úlohou týchto expedícii je týmto mátohám čeliť, zatiaľ čo zbierate liečivú esenciu glow sap z takzvaných Lumiknollov. Práve tieto Lumiknolly sa budú snažiť nočné mátohy zničiť. Osobne by som to skôr označil ako minihru, v ktorej drieme strategický potenciál série ale predsa sa hrá o niečo inak ako zvyšok hry. Nočné expedície dodávajú hre pekne na variabilite.
Pikmin 4 ako taký vlastne nemá slabinu. Všetko, čo robí, robí výborne. Predsa len, robí to už po štvrtýkrát, že áno? Tento diel prirodzene nie je úplná kópia predchádzajúcich, a teda prináša aj svoje veci, no zachováva punc toho, čo robilo predošlé diely tak dobré. Napriek tomu sa nemôžem zbaviť dojmu, že by si séria už zaslúžila aj niečo iné, niečo viac výrazne nové, nielen minoritné prídavky, či úpravy už existujúcich prvkov. Možno pridať na príbehovosti a charakteroch postáv? Možno dať dronu väčšiu úlohu v hrateľnosti? Alebo možno len chcem niečo, čo séria ani nepotrebuje. Niekde ten dusivý pocit ale vo mne stále trocha pretrváva. To ani nie je nejaká vážna kritika, skôr asi len chcenie, aby mal Pikmin rovnaký cveng ako tie najznámejšie série od Nintenda.
Každá hra série bola chválená za jej grafické spracovanie a ani štvorka nie je výnimkou. Nepovedal by som síce, že hra vyzerá doslova úžasne, ale jej poloumelecký/polorealistický artštýl je natoľko dobre spracovaný, že sa pri hraní budete kochať. Pekné textúry, kvalitné nasvietenie i grafické efekty ako hĺbka poľa a podobne. To si ale žiada daň v podobe 30 fps, v ktorých hra beží a to niekedy môže zmĺsané oči navyknuté na 100+ fps nepríjemne zaskočiť.
Prečo som vlastne na začiatku recenzie spomenul Sacrifice, teda okrem toho, aby som zdôraznil žánrovú unikátnosť Pikmina? Bolo to preto, lebo Sacrifice mám rád, a povedal som si, že to je vhodné, keďže veľa hier tohto špecifického žánru neexistuje. Ono to nie sú rovnaké hry, ale keď sa zamyslíte, ich porovnanie nie je až tak mimo. Keď dohráte štvrtého Pikmina a potom možno aj prvú a druhú časť, ktoré tiež len nedávno vyšli na Switchi, respektíve trojku, ktorá sem prišla z Wii U pred tromi rokmi, potom by ste mohli očkom pozrieť aj na Sacrifice. Tá hra a ten žáner celkovo si totižto zaslúži omnoho väčšiu pozornosť, než v súčasnosti má. Možno port na Switch?
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Pikmin 4 2023
- Platforma: Nintendo Switch
- Žáner: akčná dventúra, real-time stratégia, puzzle
- Vývojár: Nintendo EPD
- Vydavateľ: Nintendo
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad