Oznámenie pokračovania hernej série Payday som prijal s radosťou. Predchádzajúcej časti som nevenoval príliš veľa hodín, no aj napriek tomu sa mi myšlienka hry veľmi páčila. V zásade na hernom trhu existuje iba hŕstka hier, v ktorých je vašou úlohou vykrádať banky či zlatníctva.
Hra Payday 3 je postavená na veľmi silnom základe. Predchádzajúce dve časti položili stavebný kameň série, pričom aj táto časť sa ho drží. Aktuálne sa nachádza v hre osem misií. Vývojári sa snažili, aby boli vizuálne odlišné, čo sa im určite podarilo. V hre tak na vás čaká malá pobočka banky, nedostavaný most, tanečný klub, skladový komplex či penthouse. Možno si poviete, že tieto lokácie spolu nijako nesúvisia, no spája ich príbeh novej časti.
Príbeh série pokračuje
Na rozdiel od pozitívneho konca predchádzajúcej časti sa nový príbeh začína presne opačne. Všetky získané peniaze sú zmrazené, a tak ste znovu na nule. Nezostáva vám nič iné než comeback do kriminálneho sveta. Lenže príbeh novej časti hrá iba naozaj malú rolu, keďže je servírovaný pomocou krátkych filmových úsekov. Považujem to za veľmi správny krok vzhľadom na žáner hry. Nedávalo by zmysel, ak by hráč po každom odohratí misie musel preskakovať túto ukážku. Avšak pokiaľ vás zaujíma, ponúkne celkom zaujímavý detektívny thriller, pretože okrem získavania financií sa snažíte prísť na to, kto prerušil váš bezstarostný život.
Viaceré spôsoby hrania
Vráťme sa však späť k lokalitám. Takmer každú z misií môžete prejsť dvoma spôsobmi – nenápadne alebo hlučne. Nenápadný spôsob, taktiež známy ako stealth, je v novom počine štúdia Starbreeze prepracovanejší než v predchádzajúcich hrách. Mapy sú totiž rozdelené do troch sektorov: verejné, súkromné a zabezpečené. To vytvára realistickejšie situácie, pretože keď vás strážnik odhalí v súkromnej oblasti, nespustí okamžite poplach. Namiesto toho vás vyprevadí do verejnej oblasti. Lenže tento zaujímavý systém je možné zneužívať, keďže vývojári nenastavili limit, koľkokrát sa môže tento scenár zopakovať. Väčší zmysel by mi dávalo, keby vás mohli nachytať iba pár krát predtým, než nadobudnú podozrenie a spustia alarm. Potvrdzujú to aj hlášky strážnikov, keď vás vyprevadia z týchto oblastí, pretože zakaždým povedia niečo v zmysle, že tam už nemáte chodiť.
Pokiaľ však nemáte náladu na zakrádanie sa, obchádzanie nepriateľov a zneškodňovanie kamier, môžete rozpútať peklo. V tomto prípade sa vaším vyjednávacím nástrojom stanú zbrane, vyhrážky a ťažká technika. Keďže ste spustili alarm, všetky bezpečnostné systémy sa uzamknú a vy musíte nájsť iný spôsob, ako sa dostať k cennostiam. Problém však vidím v tom, že vývojári nedokázali vymyslieť dostatok kreatívnych spôsobov, ako tak urobiť. Vo viacerých lúpežiach je potrebné, aby ste hackli nejaký terminál, no signál je prislabý. Riešenie? Stojte na predom určenom bode niekoľko sekúnd, následne sa presuňte ďalej, až kým sa nedostanete do systému. Keď som to zazrel po prvýkrát, nemal som na to názor, avšak rovnaký systém existuje aj v ďalších misiách, čo z neho robí repetitívnu záležitosť.
Síce je pravda, že skoro všetky lúpeže dokážete spraviť oboma spôsobmi, no výsledok sa môže líšiť na základe zvoleného priechodu. Na mysli mám lúpež v tanečnom klube. Táto misia nesie názov „Rock the Cradle“ a vaším hlavným cieľom je hard disk, na ktorom sú uložené kryptomeny. Problém však nastane, keď spustíte alarm, pretože obsah hard disku sa vymaže. Našťastie misia neskončí neúspechom, pretože stále môžete ukradnúť kopy peňazí alebo kokaínu. Taktiež sa zmení aj miesto, kam máte odniesť nakradnuté predmety či vaša finančná odmena. Tá sa pochopiteľne môže líšiť aj od počtu tašiek s cennými predmetmi, ktoré sa vám podarí ukoristiť.
Arzenál zbraní a vybavenia
Na základe vášho preferovaného štýlu hrania si môžete pripraviť aj vaše vybavenie. Na výber máte z viac než 15 zbraní, pričom časť z nich sú pištole. Nájdete tu však samopaly, útočné pušky či brokovnice. Okrem toho v hre nájdete aj takzvané preset zbrane, ktoré nemôžete upravovať a overkill zbrane – tých je však žalostne málo. Ani po odohraní viac než dvadsiatich hodín sa mi nepodarilo všetky odomknúť. Príde mi, že ich počet je potrebné drasticky navýšiť, aby mal hráč aj po väčšom počte hodín čo odomykať.
Tieto zbrane dokážete upravovať po funkčnej stránke, ale aj po tej kozmetickej. Avšak nečakajte krásne vizuály zbraní, pretože ich môžete iba prefarbiť na špecifické farby. Okrem toho však na ne môžete nalepiť nálepku alebo zavesiť prívesok. Štatistiky môžete zmeniť pomocou mieridiel, hlavní, kompenzátorov či pažieb. No nečakajte drastické zmeny v hrateľnosti, zrejme najväčšou zmenou bude tlmenie striel tlmičom.
Rovnako dokážete zmeniť vzhľad vašej postavy. Na výber máte zo šiestich zlodejov – Hoxton, Wolf, Chains, Dallas, Joy a Pearl. Okrem masky a stavby tela medzi nimi v podstate nie je rozdiel. Oblečenie môžete zmeniť, no nemáte veľký výber. V skutočnosti ide len o niekoľko outfitov, ktoré sa opakujú v iných farbách. Úprava masiek je však trochu zaujímavejšia. Tieto kozmetické zmeny je potrebné odomknúť hraním a neskôr zakúpiť pomocou nakradnutých peňazí. Nerozumiem však, prečo by sa niekto rozhodol minúť nemalé peniaze na kozmetické prvky, keďže vašu postavu uvidíte nanajvýš v menu.
Hrateľnosť
Keď už máte svoj preferovaný loadout, môžete sa pustiť do akcie. Zbraň, ktorú si zvolíte predurčí, ako budete hrať. V prípade, že si zvolíte útočnú pušku, očakáva sa, že budete nepriateľov zneškodňovať na väčšiu diaľku a s vyššou efektivitou ako napríklad hráč so samopalom. Problém však nastáva pri brokovniciach – v hre sa nachádzajú iba dve. Skúšal som iba jednu z nich, a to pumpovaciu brokovnicu Reinfield 880 (hra nemá licenciu na reálne názvy zbraní, preto používa vymyslené; ide o Remington Model 870), ktorá ani zďaleka nenapĺňa svoj potenciál.
Viacero hier považuje brokovnice za efektívne iba vtedy, keď sa váš cieľ nachádza pár metrov od vás. V tejto hre je to však inak, keďže niekedy som nedokázal zneškodniť nepriateľa na jednu ranu, ani keď som bol doslova pri ňom. Taktiež nerozumiem tomu, že jeden z nepriateľov – Buldozer – používa poloautomatickú brokovnicu, ktorú neviete vôbec získať. Pokiaľ ju vývojári nechcú pridať ako získateľnú zbraň, mohli by ste ju získať aspoň na chvíľu počas hrania, keď zabijete tohto nepriateľa. Rovnako nerozumiem, prečo máte možnosť udierať pažbou zbrane, keď tým nedokážete zneškodniť ani najzákladnejšieho strážnika. V predošlej časti ste mali zbrane na blízko, ktoré boli aspoň do istej miery užitočné.
Avšak hra má niekoľko zaujímavých mechaník, ktoré chýbali, prípadne fungovali inak, v predchádzajúcich častiach. Napríklad páčenie zámkov už nie je len o tom, že držíte tlačidlo istú dobu. Vývojári sa rozhodli pre quick time event, ktorý je osviežujúci, teda aspoň zo začiatku. Hneď prvá misia „No Rest for the Wicked“ má niekoľko desiatok menších schránok, ktoré sú uložené vo veľkom trezore. Každú z nich musíte otvoriť samostatne, čím sa táto mechanika stáva otravnou. Otváranie sejfov má taktiež novú mechaniku, ktorá je však menej otravná, pretože naprieč lokalitami nie je toľko trezorov. Tým nechcem povedať, že by vývojári mali vrátiť starý spôsob odomykania zámkov, ale nie je vhodné to preháňať, keďže aj do zamknutých dverí sa viete dostať týmto spôsobom.
Stealth má taktiež svoje špecifiká. Každý zo strážnikov má totiž pri sebe vysielačku. Pokiaľ ho zneškodníte, ozve sa z nej kolega. Toho môžete presvedčiť, že všetko je poriadku, no zožerie vám to len pár krát. Pokiaľ budete nešikovní a zopakujete to priveľa krát, spustí sa alarm. Podobná mechanika by mohla fungovať vtedy, keď vás chytia v oblastiach, kde nemáte čo robiť. Nechcem povedať, že stealth je príliš ľahký, no určite je potrebné trochu ho sťažiť, keďže oproti hlučnému priechodu sa naozaj môže zdať jednoduchý.
Náročnosti
Keď sa vývojári ešte pred vydaním vyjadrili, že v hre budú štyri úrovne náročnosti – Normal, Hard, Very Hard a Overkill – znelo to zaujímavo, keďže tvrdili, že práve Hard je tá, ktorú by ste mali hrať bežne. Toto tvrdenie musím naozaj potvrdiť, pretože je skvelo vyvážená pre prvé hodiny hrania. S dobre zohratým tímom to pôjde ako po masle, no pri hraní s náhodnými hráčmi sa môžete trápiť. V hre nemôžete komunikovať za pomoci mikrofónu, čo je absurdné, keďže ide o kooperatívnu hru, a nemáte poriadny spôsob komunikácie.
Od Very Hard náročnosti má každá mapa aj svoje špecifiká. Jedným z nich sú napríklad titánové kamery, ktoré nedokážete zničiť. To znamená, že zakaždým ich budete musieť obchádzať, pokiaľ sa nechcete odhaliť. Na zabitie nepriateľov budete potrebovať zakaždým rovnaký počet zásahov, čo je skvelé, pretože sa z nich v ťažších úrovniach nestanú špongie, ktoré pohltia celý zásobník a nič sa im nestane. Avšak vy sa stanete viac krehkými, vďaka čomu začnete využívať prostredie vo váš prospech. Tieto úrovne by som však zvolil až vtedy, keď budete mať vylepšené zbrane, a budete poznať dané misie. Získate tak napínavejší zážitok, ale aj väčšie odmeny.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Payday 3 2023
Payday 3 je pokračovaním série originálnych kooperatívnych strieľačiek z prvej osoby. Vykrádanie bánk, zlatníctiev či iných podnikov je denným chlebom pre postavy tohto kriminálneho gangu. Staňte sa majstrami tohto remesla, zatiaľ čo budete postupne zisťovať, kto skazil vaše plány o bezstarostnom živote.
- Platforma: PC
- Žáner: FPS
- Vývojár: Starbreeze Studios
- Vydavateľ: Deep Silver
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Playman