Začiatok októbra už tradične patrí v podstate jedinej veľkej hokejovej hre NHL. EA pred tromi rokmi upustilo od skorších, septembrových vydaní, hoci tentokrát nastala jedna zmena, keďže obľúbený hokej nám americký vydavateľ naservíroval „už“ v prvý piatok v mesiaci. Športové tituly sú každým rokom predmetom rôznych diskusií a kontroverzií, keďže hráči obvykle nie sú spokojní s množstvom obsahu a smerom, ktorým sa tieto kúsky posúvajú. Od EA sme sa v priebehu posledných dvoch mesiacov dočkali rôznych prezentácií ohľadom noviniek v NHL 24, a to prevažne v hrateľnosti. Pozreli sme sa teda bližšie na to, ako sa s tým autori popasovali, koľko z nasľubovaného aj dodali a či to vôbec posunulo sériu tým správnym smerom.
Najväčší dôraz kládli autori hneď od úvodu na hrateľnosť. Predstavili nám napríklad nový systém tlaku v útočnej tretine, prepracovaných brankárov či úplne nový spôsob hitov. Systém vyčerpanosti, pod ktorý patria už spomínaný tlak v útočnej tretine a únava brankárov, má za úlohu zvýšiť uveriteľnosť pobytu útočiaceho tímu v súperovom obrannom pásme. Po úspešnom usadení sa v súperovej tretine brániacemu tímu čiastočne klesnú schopnosti a brankár sa rýchlejšie unaví. To vyústi do väčšieho počtu chýb ako hráčov, tak aj gólmanov, čo znamená jednoduchšiu cestu k strelenému gólu. Trochu sme sa báli, v prípade EA sa totiž veľmi často stáva, že novinky v hrateľnosti sú šialene zlé vybalansované, čiže som naozaj očakával, že po úspešnom usadení sa v tretine bude každá druha strela znamenať zmenu skóre. Našťastie, naše obavy sa nenaplnili a tento aspekt je dobre vyvážený.
Ruka v ruke so spomenutými zmenami ide aj kompletné prepracovanie brankárov. Tí dostali až 50 úplne nových animácií vrátane tzv. zúfalých zákrokov. Toto je skutočne zaujímavá novinka, pretože hru to oživilo a je zaujímavé sledovať zákroky naslepo, prípadne zo zeme s do vzduchu natiahnutou lapačkou a neoblomnou vierou, že to tam proste nepadne. Prerábky sa dočkalo aj ovládanie brankára. Nový systém odstránil chyby z predošlých dielov, pridal niekoľko inovácií a výrazne tak vylepšil celkový pocit z ovládania strážcu svätyne.
Nebol by to, samozrejme, hokej bez poriadnych úderov, šarvátok či bodyčekov, na čo sa autori pozreli tiež. Dostali sme tak nový systém hitov a konečne to už nie je len o konštantne nastavenom ramene, ale treba pritom aj rozmýšľať a poriadne to načasovať. Vysoký risk – vysoká odmena, aspoň takto to bolo prezentované a treba uznať, že vývojári to v tomto duchu dokázali preniesť do hry. Zle načasované údery pošlú vášho hráča úplne mimo pozíciu a súper ma tak pred sebou voľný priestor. Novinkou je však aj istá obrana proti úderom, keď aj v pozícii útočiaceho hráča viete načasovať reverzný hit a ubrániť sa prichádzajúcemu bodyčeku. To ale funguje asi len v teórii, lebo za vyše 80 odohratých hodín sme nepostrehli hádam nikoho, kto by to aktívne využíval. Okrem toho sme sa v súvislosti s údermi dočkali návratu rozbitých plexiskiel a možnosti poslať súperovho hráča na striedačku. Je jedno, ktorú.
Posledným aspektom hrateľnosti, ktorý by sme ešte radi spomenuli, je nový typ ovládania, resp. nahrávania. „Total skill control“ ponúka jednoduchšie využívanie rôznych trikov, ale aj bodyčekov. Celkom sme sa s ním zžili a prechod na pôvodný „skill stick“ už neplánujeme. Prihrávky zas dostali tzv. „vission passing“, kde si po stlačení a podržaní tlačidla pre prihrávku môžete vybrať konkrétneho hráča, na ktorého by mal puk smerovať, a taktiež aj prihrávku na jeden dotyk, ktorá zvyšuje plynulosť vašich akcií.
Aby sme však iba nechválili, musíme vypichnúť na prvý pohľad drobnosti, ktoré sa stávajú veľmi často a dokážu tak pokaziť celkový dojem (a výsledok) nejedného zápasu. Jednou z nich sú až príliš časté a nelogické fauly od vašich spoluhráčov, ktorých ovláda AI. Obvykle je to podrazenie, čo je, samozrejme, úplne bežný hokejový faul, ale tie pozície, v ktorých sa to v NHL 24 deje, sú úplne šialené a scestné. Druhým problémom je zasekávanie sa hráčov jeden o druhého, či už ide o spoluhráčov, alebo aj súperov navzájom. Nespomíname si, že by sa toto a v takom množstve dialo v predošlých dieloch.
Nadšenie z bohatých noviniek v hrateľnosti opadlo pri testovaní dostupných režimov. Jediné postrehnuteľné zmeny sa ukázali v režime World of CHEL, kde autori pridali v súčasnosti veľmi populárny battle pass, nový obchod, vylepšili úpravu hráča či ľahko pozmenili systém turnajov. Be a Pro zas na druhú stranu pôsobí, že ide o dokonalú repliku minuloročnej verzie a nové tam nie je nič.
„Vylepšenia“ režimu kariéry vyzerali úplne ako poznámky z nejakej záplaty, ktoré majú odstrániť chyby z minulého ročníka, prípadne zvýšiť/znížiť intenzitu určitých úkonov od AI. Jediným skutočným vylepšením je možnosť získavať aj strácať X-factor schopnosti v závislosti od veku a výkonov hokejistu. X-factor schopnosti sú zaujímavé doplnky, ktoré sa viažu na určitý aspekt hry, ktorý u daného hokejistu vylepšujú. Môže ísť napr. o schopnosť, keď je hráč rovnako rýchly s pukom na hokejke ako aj bez neho, môže mu to vylepšovať presnosť striel zápästím či striel bez prípravy, obrancom to zasa môže zlepšiť schopnosť vypichovania pukov, brankárom reakčný čas a pod. Tých schopností je tu niekoľko desiatok.
Posledným režimom je zrejme ten najpopulárnejší. V Hockey Ultimate Team je vašou úlohou vyskladať si svoj vysnívaný tím bez obmedzení. Tento režim sa takisto dočkal malých úprav, ktoré nemôžeme nazvať úplne kozmetickými, dalo by sa hovoriť skôr o dolaďovaní a šperkovaní zabehnutých vecí. Jednotlivé módy v ňom si prešli menšími zmenami prevažne v oblasti odmeňovania, ale už asi tak štyri roky majú rovnaký základ. Niežeby boli zlé, po takej dobe by to však už chcelo nejakú razantnejšiu novinku. Slovenských fanúšikov určite poteší pridanie Zdena Cháru a Mariana Hossu, za ktorých si takisto môžete zahrať. Doplnili tak naše legendy z predošlých hier – Petra Šťastného, Petra Budaja, Michala Handzuša a Stana Mikitu.
HUT nás mimoriadne baví, máme v ňom strávených najviac hodín, hoci nezačal úplne ideálne, pretože odmeny z jednotlivých módov boli žalostne nízke. Komunita bola, našťastie, vypočutá a vývojári to adekvátne upravili. Vo všeobecnosti ale zostali základné módy ako online Rivals a offline Squad Battles oproti minulému roku v podstate bezo zmeny. Víkendová liga HUT Champs celkom výrazne zlepšila odmeny, no najviac sa zmenil mód HUT Rush, ktorý už neobmieňa odmeny raz mesačne, ale každý týždeň. Na najvyššie úrovne však teraz treba trochu viac snahy.
Veľkou a dlho žiadanou novinkou, ktorá výrazne zlepšuje ekonomický ekosystém v HUT, je trh naprieč oboma konzolami. Ten zvýšil počet predmetov na trhu tak troj-štvornásobne a podstatne to posunul k lepšej možnosti obchodovania. Spolu s ním tvorcovia vylepšili aj samotný cross-play, kde si už aj manuálne môžete na priateľský zápas pozvať niekoho z druhej strany konzolovej barikády, prípadne vytvárať zmiešané tímy v CHEL.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
NHL 24 2023
- Platforma: PlayStation 5
- Žáner: šport
- Vývojár: EA Sports
- Vydavateľ: EA
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: EA