Trinásť rokov. Tak dlho trvalo štúdiu Remedy, kým sme sa dočkali pokračovania Alan Wake. Má to prozaický dôvod. Nie je to dôsledkom toho, že by hra bola vo vývojárskom pekle, ale skôr toho, že nebola komerčne až tak úspešná a skôr išlo o titul, ktorý si získal malú, no vášnivú fanúšikovskú základňu. Dobrou správou však je, že toto čakanie naozaj stálo za to.
Napriek tomu, že Alan Wake 2 je pokračovaním, na svojho predchodcu sa veľmi nepodobá. Remedy sa totiž vo svojej blahosklonnosti rozhodlo, že napätia bolo v jednotke príliš málo a preto z dvojky urobilo štandardný survival horor. A aj keď mnohí budú s touto zmenou subjektívne nesúhlasiť, v konečnom dôsledku sme sa dočkali lepšieho produktu, ktorý má jasne nastavené mantinely a dokonale medzi nimi kľučkuje.
Alan Wake 2 sa odohráva trinásť rokov po udalostiach jednotky, čo je asi odkazom na vyššie spomínaný fakt, kedy prvý diel vyšiel. V hre sa však prekvapujúco nechopíme Alana Wakea, ale agentky FBI menom Saga Anderson, ktorá je so svojím partnerom Alexom Caseym (s tvárou Sama Lakea a hlasom Maxa Payna) privolaná do Bright Falls kvôli zvlášť brutálnej vražde. Veľmi skoro sa ale ukáže, že ide o naozaj jedinečný prípad, ktorý má priame spojenie s našim obľúbeným spisovateľom. Ten túto dvojicu doslova využíva vo svojom hororovom príbehu, ktorý sa pred ich očami mení na skutočnosť.
Nebojte sa, hra, samozrejme, nezabudla ani na Alana. Vývojári efektívne ponúkajú zrkadlový príbeh dvoch postáv, ktorých činy vplývajú na toho druhého cez udalosti a procesy, ktoré sa nedajú označiť inak ako nadprirodzené. Tu sa Remedy naskytla skvelá možnosť osviežiť hrateľnosť faktom, že môžete ovládať dve rôzne postavy. A odhliadnuc od toho, že každá z nich je vo vlastnom prostredí a má k dispozícii vlastné zbrane, aj ich svety sú úplne odlišné – či už po stránke vizuálu, alebo samotného prístupu k hraniu. Zatiaľ čo Saga je agentka FBI a zameriava sa na riešenie zločinov, postupnú dedukciu a profilovanie svedkov, tak Alanova časť hrateľnosti sa zameriava na fakt, že je spisovateľom. Dokáže tak meniť svoje okolie šmahom „pera“ a ovplyvňovať svet okolo seba spôsobom, akým to Saga nevie. Je to skvelá symbióza ich povolaní za účelom toho, aby ste sa nenudili, pričom to funguje do konca. A to aj napriek tomu, že prostredí v hre nie je až tak veľa. Tu svoje čaro pridáva aj rozprávanie príbehu, ktoré uľahčuje fakt, že sa musíte vracať na rovnaké miesta.
Efektívne sa Alan Wake 2 skladá z dvoch základných prostredí. Saga sa pohybuje v Bright Falls a jeho okolí, Alan zas v hororovej verzii New Yorku. Ide však o prípad kvality na úkor kvantity. Remedy sa totiž podarilo vytvoriť prostredia s tak skvelou „dušou“, že pridávať niečo naviac by prinieslo viac škody ako úžitku. Navyše, ak ste hrali Control, tak určite spoznáte aj prepojenie na túto hru cez tzv. Remedy Connected Universe.
Hráč si po určitom momente v hre môže ľubovoľne prepínať medzi jednotlivými kapitolami a hoci tento nápad v rovine teórie funguje skvele, ja by som vám odporúčal striedať jednotlivé postavy vždy po dokončení kapitol, pretože to podľa môjho názoru poskytuje najkohéznejší zážitok, čo určite zistíte pri záverečných kapitolách. V každom prípade, dôležité je, že voľba je na vás.
Ako som spomínal, za každú postavu sa hrá tak trochu odlišne. Nielen v tom, čo prežívajú a aké záhady musia vyriešiť, ale aj v samotnom štýle. Keď sa chopíte Sagy, je to efektívne kópia Resident Evil 4 či titulov zo série The Evil Within – manažment zdrojov spojený so zdolaním menšieho množstva protivníkov s narastajúcou obťažnosťou a niekoľko súbojov s bossmi. To je veľká zmena oproti jednotke, ktorá bola známa väčším množstvom protivníkov a pohybom, ktorý sedel skôr do akčných adventúr. Zmena žánru následne diktuje aj vzdialenosť kamery od postavy, počet nábojov v inventári a jeho manažment a taktiež určitú ťarbavosť pri pohybe. Tempo sa tak oproti predchodcovi výrazne spomalilo. Saga má však k dispozícii aj možnosť vylepšovať zbrane, čo prináša tak žiadaný aspekt RPG prvkov.
Alan je zas na mieste, kde sa okolo neho pohybujú temné bytosti, avšak iba v siluetách niektorých sa skrýva protivník. To vytvára zvláštnu hru identifikácie toho, kde sa nepriateľ nachádza, keďže nemáte dostatok zdrojov na to, aby ste si „posvietili“ na všetkých. Aj Alan má k dispozícii upgrade systém, no ten funguje formou tzv. „Words of Power,“ ktoré sú rozmiestnené po celom temnom fiktívnom New Yorku a vylepšujú rôzne aspekty Alana v boji.
Nebolo by to však Remedy, kedy sme tu nenašli trochu bizarnosti – odhliadnuc od samotného konceptu príbehu, kedy stránky napísané spisovateľom ovplyvňujú dianie v reálnom svete. Alebo… je tento svet vôbec reálny? Úprimne, takmer celý Alanov príbeh je absolútne pozitívne bizarný, čo nemusí sadnúť každému, no na druhej strane sú jeho základné motívy zakorenené v temných udalostiach straty, smútku a hnevu, čo dáva potrebný pocit toho, že by mohlo ísť o realitu. Hlavným komponentom príbehu z Alanovej strany je jeho manželka, pri Sage zas jej dcéra. Nič totiž nie je tak, ako sa na prvý pohľad zdá, a hoci jeden z hlavných dejových zvratov sa dá relatívne solídne odhadnúť, príbeh prináša množstvo prekvapení a momentov, ktoré si budete pamätať dlho po hraní. Postavy sú skvele napísané a v žiadnom prípade nejde o „kartóny“, ktoré sú tu len preto, aby tam boli. Remedy navyše šikovne využilo postavy z predchádzajúceho dielu nielen na to, aby poukázalo na trinásťročný posun, čo scenár hry používa vo svoj prospech, ale aj preto, aby pre fanúšikov jednotky vytvorilo akýsi obraz uceleného sveta, ktorý je zmietaný tajomstvom na dne jazera Cauldron Lake.
Audiovizuálne ide o majstrovské dielo. Úprimne mi vyráža dych, čo dokázalo Remedy vytvoriť s takýmto množstvom vývojárov – to sa už v dnešnej dobe radí do AA a nie AAA kategórie. Alan Wake 2 je nielen jedným z najkrajšie vyzerajúcich titulov roka, ale aj jednou z najkrajšie vyzerajúcich hier histórie. Môže za to excelentné nasvietenie, absurdné množstvo detailov v prostredí a scenérie, ktoré engine dokáže vytvoriť. Navyše, audiovizuálnemu zážitku dopomáha aj štruktúra titulu, ktoré je puntičkársky vyskladaná – po konci každej kapitoly nasleduje skladba, ktorá vnára do zážitku atmosféru. Nejde pritom o lacný trik, ako navodiť dojem seriálu z kompletného príbehu, ale o reálny prvok hry, ktorý si zamilujete. Taktiež musím Remedy pochváliť za asi najohavnejšie „Game Over“ obrazovky, ktoré som mal možnosť vidieť možno od času reštartovanej série Tomb Raider.
Niektorí možno budú Remedy vyčítať implementáciu hraných cutscén, ktoré na prvý pohľad nesedia do koloritu hry, no veľmi rýchlo si na to zvyknete a dokonca by som povedal, že po určitej kapitole si ich kompletne zamilujete.
Technicky jediné väčšie výhrady, ktoré by som mal, sú občasné bugy, ktoré sa však postupne riešia (Xbox verzii napríklad zo začiatku vypadával zvuk v cutscénach) a taktiež aj systém ukladania. Môžete namietať, že ide predsa o survival horor a opakovanie dlhších úsekov v prípade smrti je dostatočným trestom za nešikovnosť alebo nepozornosť, no úprimne by som privítal, keby miestnosti na ukladanie hry boli rozložené na viacerých miestach. Taktiež by som upravil fakt, že keď ste v Mind Place/Writer’s Room, tak svet okolo vás plynie naďalej, čo vás môže počas hrania nachytať.
A ešte jedna poznámka. Alan Wake 2 je naozajstným next-gen titulom, a to nielen preto, že vyzerá tak, ako vyzerá, ale aj preto, že prináša efektívne inovácie herného dizajnu, ktoré umožňuje práve fakt, že z podpory vypustil staré mechanické disky. Presne toto som si predstavoval, keď sa hovorilo o nových herných prvkov, ktoré predtým neboli možné alebo ktorých implementácia by nebola kvôli dlhých načítavacím obrazovkám praktická.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Alan Wake 2 2023
Titul Alan Wake 2 je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby so zameraním na rozprávanie príbehu, ale hororovosť podčiarkne väčší dôraz na survival mechanizmy, takže sa odkloní od podivnej atmosféry a la Twin Peaks skôr k plazivému a všadeprítomnému desu, ktorý možno zahnať iba svitom baterky.
- Platforma: Xbox Series X/S
- Žáner: akčná adventúra
- Vývojár: Remedy Entertainment
- Vydavateľ: Epic Games
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Remedy Entertainment