Kto však čakal zo strany bývalého šéfa Interplayu akúkoľvek kritiku voči rozhodnutiam spoločnosti Bethesda Softworks, dúfal márne.
Je len trefné, že konferenciu ako Game Developer Session 2023 otvorila herná legenda kalibru Briana Farga. Jeden z najtalentovanejších vývojárov sveta stál za zrodom sérií Bard´s Tale, Wasteland či Fallout, čo z neho takpovediac robí krstného otca našich sentimentálnych spomienok na detstvo. „Viete, ja zbožňujem tieto príbehy, ktoré sa ku Falloutu viažu – ako sa ľudia naučili vďaka hre po anglicky alebo ako hrali hru so starým rodičom, ktorý už dnes nie je medzi nami,“ prezradil na pódiu Kongresového centra Praha.
Asi nikoho neprekvapí, že Fargo – ktorý z hlavných rečníkov vystúpil na GDS 2023 ako prvý – väčšinu prvej veľkej panelovej diskusie strávil odkrývaním drobných detailov a zaujímavostí z histórie najznámejšej post-nukleárnej odysey.
Fargo (na fotke vľavo) sa na sociálnych sieťach pochválil fotkou s tvorcom kultového Tetrisu Alexejom Pažitnovom, hlavným hosťom GDS 2023.
Ako totiž sám hovorí, práve takéto malé veci robia hru skvelou – a všetci vieme, že prvé dva Fallouty boli nabité drobnými odkazmi, easter eggmi a kuriozitami.
Je pritom paradoxom, že jedna z najslávnejších herných značiek v histórii začínala pomerne skromne; ako spirituálny nástupca inej série, navyše z hľadiska popularity prekonaná svojím o rok mladším fantasy „súrodencom“ menom Baldur´s Gate. Ten síce Interplay nevyvíjal, no postaral sa o jeho vydanie.
Fallout zanechal dojem, ale Baldur´s Gate bol hitom
Fallout bol pritom len ťažko originálny – sám Fargo priznáva, koľko podobností je medzi ním a Wastelandom. „Ľudia si to ani neuvedomujú,“ opisoval na GDS a začal vymenovávať, koľko nápadov si Interplay pod jeho vedením požičal od predchádzajúceho projektu – mutantov, Bratstvo ocele, ba dokonca aj energozbroje.
Aj pamätnú hlášku: „Your life ends in the Wasteland“ si Fallout požičal od Wastelandu.
„Fallout zanechal hlboký dojem, no naším veľkým hitom bol vtedy Baldur´s Gate,“ spomína si Fargo.
Fallout teda možno v roku 1997 nebol paradoxne až takou peckou, ako si myslíme, no Wasteland, po ktorom mnohé zdedil, to bola už iná káva. „Wasteland bol revolučným z viacerých dôvodov. Mal otvorený svet a zmeny, ktoré ste v ňom robili, boli trvalé. Ľuďom sa tiež páčil tón hry,“ spomína si šéf štúdia inXile entertainment.
Úspech Falloutu chcel vtedy Interplay, ktoré Fargo spoluzaložil, dosiahnuť napríklad tým, že hru znovu vydá Electronic Arts, tako ako Wasteland. „Ponúkli mi však namiesto toho, nech tú hru spravím pre nich ako vývojár, čo som z finančných dôvodov odmietol.“
„Nakoniec si spravili vlastné akoby pokračovanie Wastelandu, hru s názvom Fountain of Dreams. To však nedopadlo príliš dobre,“ skonštatoval Fargo.
Titul Fountain of Dreams vytvorilo a aj vydalo EA v roku 1990, dva roky po tom, čo táto istá spoločnosť vydala Wasteland. Nečudo teda, že keď za nimi Fargo o niekoľko rokov prišiel s nápadom vytvoriť nástupcu, vydavateľovi sa myšlienka páčila a možno si aj chceli po neúspechu Fountain of Dreams vylepšiť renomé.
Tak či onak, Interplay mal pri Falloute pomerne jasnú víziu, pretože sa mali od čoho odpichnúť.
„Bavili sme sa o tom, čo z Wastelandu chceme do hry preniesť. Zachovali sme otvorený svet, v ktorom môžete ísť kamkoľvek, no ak ste v zlom čase na zlom mieste… je koniec. Možno však prežijete dostatočne dlho na to, aby ste našli nejakú lepšiu zbraň, s ktorou si uľahčíte značnú časť hry. Vedeli sme, že to hráči zbožňujú – a my sme to milovali tiež. Tiež sme tam chceli mať ovplyvňovanie prostredia vašimi schopnosťami a štatistikami a temný tón kombinovaný s čiernym humorom.“
Kultové RPG si Interplay nakoniec vydal sám a o rok neskôr uviedol na trh aj spomínaný Baldur´s Gate, ktorý vyvíjalo štúdio BioWare.
Úspech Falloutu sa však dostavil, byť po počiatočnom zatienení zo strany Balduru, a vďaka nemu vznikol dnes ešte známejší a ešte milovanejší Fallout 2.
Inšpirácia z Mad Maxa
Inšpiráciu bral Fargo zo sci-fi žánru a post-apa (napríklad zo snímky A Boy and His Dog), ktorého je, ako je viac než zrejmé, obrovským fanúšikom. „Milujem Šialeného Maxa. Raz som sa dokonca stretol aj s Georgeom Millerom, z čoho som bol nadšený, hoci som sa najprv bál. Niekedy je totiž nebezpečné stretnúť svoje idoly.“
Bohužiaľ, k tretiemu dielu série Fallout sa už Fargo či jeho známi spolupracovníci – producent Tim Cain, umelec Leonard Boyarsky a neskôr šéf Black Isle Feargus Urquhart – nedostali. Fallout 3 s kódovým označením Van Buren pre finančné problémy a úpadok Interplayu (o ktorom Fargo na GDS veľmi hovoriť nechcel) nikdy nevyšiel.
Bethesda spravila z Falloutu obrovskú kultúrnu ikonu. To vás skrátka musí tešiť.
Brian Fargo
Vo Van Burene (kódové označenie pôvodnej vízie Falloutu 3) mal hráč začínať ako väzeň, ktorému sa podarilo po výbuchu utiecť zo svojej cely. Iróniou je, že tretí diel série nakoniec vydala spoločnosť Bethesda, ktorú preslávila značka The Elder Scrolls, kde je väzenský začiatok prominentným spoločným prvkom posledných troch dielov.
„Bethesda spravila z Falloutu obrovskú kultúrnu ikonu,“ odpovedal Fargo rozvážne na otázku, čo si myslí o dnešnej podobe dospeláka, v ktorého sa premenilo jeho milované dieťa. „To vás skrátka musí tešiť. Spravil by som nové diely inak? Samozrejme. Som sám sebe umelcom, tak ako aj oni. V každom prípade túto značku dostali do výšin, kde predtým nebola,“ zakončil diplomaticky.
Brian Fargo sa v súčasnosti naplno venuje hernej produkcii a vedeniu štúdia inXile entertainment, čo v praxi znamená, že má prsty vo všetkom, hoci prácu na hrách stále uprednostňuje pred rôznymi tabuľkami a riešením financií. „Mojou úlohou, ako šéfa štúdia, je takpovediac nestratiť sever – nezabudnúť popri všetkom na hráčov.“ Podľa neho je totiž veľmi jednoduché počas celého procesu, kedy sa riešia mnohé prekážky a problémy, zabudnúť na prvotnú víziu – na akýsi sľub hráčom.
Fargo a jeho tím v súčasnosti pracujú na steampunkovej novinke Clockwork Revolution, ktorá zatiaľ nemá stanovený dátum vydania. Predtým inxile pomocou úspešnej crowdfundingovej kampane vydal pokračovanie série Wasteland a v roku 2020 sa slávna značka dočkala aj tretieho dielu.