Neexistujúci rast.
Už od začiatku tejto generácie konzol PlayStation 5 stráca na PlayStation 4 z hľadiska tempa predajov. No tento stav mal počas prvých rokov jednoduché vysvetlenie – pandémia COVID-19 spôsobila problémy v dodávateľskom reťazci, čo malo vplyv na rýchlosť výroby a Sony teda efektívne nestíhalo vyrábať dostatok konzol, aby pokryli dopyt.
Tento stav však už viac ako rok neplatí a PlayStation 5 dobieha PlayStation 4. Napriek tomu však podľa analytikov GameIndustry.jp nedokáže nová konzola prekonať celkové predaje svojho predchodcu. Podľa nich sa Sony podarí v súčasnom finančnom roku predať 18,5 milióna PlayStation 5 konzol a to aj napriek tomu, že Sony malo za cieľ predať až 25 miliónov PS5.
Aj keď je teda PlayStation 5 v súčasnosti najviac predávanou konzolou na trhu (čo sa pravdepodobne po vydaní Switch 2 zmení), tak podľa GI.jp to vytvára vrásky na čele vedenia PlayStation divízie. Podľa portálu GamesIndustry Japan „rozhovory s third-party vývojármi odhalili, aké ťažké je pokryť súčasné obrovské náklady na vývoj pri 100-miliónovej základni konzol, keďže ani portovanie titulov na konzoly Xbox a PC príliš nepomáha.“ Toyo Securuties naznačilo, že toto môže byť v budúcnosti ešte väčší problém s ohľadom na rastúce náklady vývoja AAA hier a analytická spoločnosť naznačuje, že Sony by malo prestať naháňať zvyšovanie výkonu a namiesto toho sa sústrediť na menší konzolový systém s väčším záujmom masového trhu.
Problém, ktorému Sony čelí je celkom jasne viditeľný vďaka masívnemu Insomniac leaku z decembra. Interné dokumenty totiž odhalili, že rozpočet na vývoj Marvel’s Spider-Man 2 bol trojnásobný oproti jednotke a to napriek tomu, že štúdio sa samé seba pýtalo, či hráči vôbec vidia toto navýšenie rozpočtu na obrazovke. Efektívne sa tak dvojka dostala do situácie kedy musí predať minimálne 7,5 milióna kópií za plnú sumu, aby sa vôbec dostala do plusu. Ak však konzolová základňa nebude rásť, tak je to očividne oblasť, ktorej musí Sony venovať pozornosť.
Prečítajte si tiež
Insomniac leak odhalil predaje takmer všetkých PlayStation 4/5 exkluzivít
Viaceré herné spoločnosti tento problém videli už skôr a preto diverzifikovali svoje portfólio hier o live service hry, ktoré sú konštantným zdrojom tržieb a prinášajú vyššie marže. Xbox zas na druhej strane boj o umelé nafukovanie konzolového trhu vzdal už dávnejšie a vydáva svoje hry v deň vydania na PC a sústreďuje svoje sily na svoju predplatenú službu Xbox Game Pass. A ako sme mohli vidieť v ďalších uniknutých dokumentoch spoločnosti Sony, toto je možno cesta aj pre japonskú spoločnosť.