Situácia je zložitá.
Je herný priemysel v problémoch? Keď sa pozriete na čísla herných vývojárov, ktorí prišli v posledných mesiacoch o prácu kvôli rôznym škrtom a reštrukturalizáciám, tak je zrejmé, že situácia má od ideálnej ďaleko. Zatiaľ čo v roku 2023 prišlo o prácu viac ako 10,5 tisíca herných pracovníkov, tak za prvý mesiac v roku 2024 sa k nim pridalo ďalších 3300 pracovníkov. A tento trend sa tak skoro neskončí.
Pod zárukou anonymity to webu GamesIndustry.biz prezradili viacerí lídri vývojárskych štúdií a vydavateľov, ktorí ukazujú prstom na vysoké úrokové sadzby, presýtené herné obchody a opatrní investori.
„Ak bol rok 2023 rokom prepúšťania, rok 2024 bude rokom zatvárania. Nielen vývojári, ale aj vydavatelia, médiá, servisné spoločnosti… Vo videohrách je jednoducho príliš veľa nerentabilných podnikov. Čakajú nás až dva roky bolesti,“ povedal jeden nemenovaný šéf akciovej spoločnosti v hernom priemysle.
K nemu sa pridal aj šéf nemenovaného vydavateľstva, ktorí za jednu z príčin odhalil fakt, že počas pandémie sa jednoducho schválilo príliš veľa herných projektov: „V rokoch 2020 a 2021 dostalo zelenú príliš veľa. Musíme sa dostať na úroveň pred pandémiou, pokiaľ ide o harmonogram vydávania, a to bude pravdepodobne trvať dva roky. Už teraz je vidieť, že vydavatelia podpisujú menej hier. To sa deje všade. Obchody sú nasýtené, nielen Steam, a hry jednoducho neprinášajú takú úroveň marží ako predtým.“
Ďalší dodal: „Expanzia a investície do COVID-u spôsobili, že podniky založené na angažovanosti, nielen videohry, sa príliš rozptýlili. Robíme príliš veľa vecí, ktoré neprinášajú výsledky.“
Problémom sú okrem iného aj tzv. Venture Capital spoločnosti, ktoré do veľkej miery financovali pandemický boom herného priemyslu, otváranie nových štúdií a schvaľovanie nových projektov. Brutálna inflácia a navýšenie úrokových sadzieb, ktoré prišlo práve v reakcii na vysokú infláciu však spôsobilo ústup takéhoto typu investorov z herného priemyslu, čo má veľký dopad na stabilitu herných štúdií a dokonca aj herných vydavateľov: „Prečo riskovať s hernou spoločnosťou, keď môžete peniaze jednoducho vložiť do banky a zarobiť 5 %?,“ povedal člen investičnej Venture Capital spoločnosti. „Konkurencia nie je najväčším faktorom [v súčasnej situácii], ale je to výzva, najmä keď si uvedomíte, aký veľký disponibilný príjem majú ľudia v súčasnosti. Nejde len o počet nových hier, s ktorými súperíte, ale aj o všetky staré hry a hry so živými službami, ktoré sú tu a dosahujú obrovské čísla.“
Výsledkom tak je, že herné spoločnosti sa musia vrátiť k základom biznisu a nakoľko ďalšie zvyšovanie cien nie je momentálne vhodnou možnosťou, tak druhou možnosťou je orezávanie nákladov, čo je presne to, čo sa v súčasnosti deje: „Ak sa pozriete na hráčov, sú šťastní. Hrajú tieto fantastické hry a hrajú ich stovky miliónov. A hrajú ich viac ako pred piatimi rokmi… a kupujú ich viac. Graf odvetvia má stúpajúcu tendenciu. Herný priemysel je teraz na zvláštnom mieste. Ale tým zvonku sa to tak nezdá. Táto situácia je dočasná. Herný biznis je postavený na veľmi pevných základoch. A keď sa situácia začne opäť rozvíjať, dúfame, že na druhej strane vznikne udržateľnejší a múdrejší herný priemysel.“