Úprimnosť je jedna z najhodnotnejších vlastností, aké si u človeka čím ďalej, tým viac vážim. A preto začínam aj tento článok úprimnými myšlienkami, ktoré sa mi nahromadili hneď ako som spustil preview verziu šiestej časti populárnej ťahovej stratégie Might & Magic: Heroes. Ako mám napísať článok na identickú hru, akú som hral takmer pred mesiacom (BETA MM HVI), a na ktorú som napísal celkom rozsiahly článok? No život je výzva, takže to skúsim. A aby som nezabudol, preview verzia bola pre mňa menším sklamaním.
Ak som to náhodou zabudol napísať, alebo ste to vy zabudli prečítať, tak Might & Magic: Heroes VI je ťahová stratégia s takmer 20 ročnou históriou, počas ktorej prešli jednotlivé diely menšími, či väčšími zmenami. Zatiaľ čo štvrtý diel priniesol mohutné zmeny, ktoré rozdelili fanúšikovskú základňu na dva znepriateľené tábory, tak diel šiesty stavia na základoch všeobecne uznaného a dodnes hrávaného tretieho dielu, respektíve dielu piateho, ktorý je de facto tretí diel v lepšom grafickom kabáte. Nič však nie je také, ako zdá a kto sa domnieval, že aj „šestka“ bude identickou kópiou, tak ho sklamem. Hra prináša do série niekoľko nových zmien, ktoré sa určite dočkajú pozitívnych a negatívnych reakcií vedúcim k dlhým, únavným a častokrát zábavným internetovým hádkam.
{gallery2}/recenzie/2011/mm.heroes.vi.preview.chivay/1{/gallery2}
Putovanie po mape sa dočkalo mnohých zmien , obsadzovanie baní a výstavba budov v hrade. Full screen mód zobrazujúci hrad sa obmedzil na okno s malým náhľadom na mesto, čo mnoho ľudí určite nepoteší. Mne táto zmena vyhovovala. Výstavba budov v hrade sa zjednodušila a neoceniteľne zprehľadnila. Každá budova má príslušnú ikonku zobrazujúcu jej funkciu.
Prehľadnosť sa z výstavbového menu rozšírila do celej hry, kde vládne jednoduchý, prehľadný a oku lahodiaci interface. Veľkou zmenou prešiel vývin hrdinov, ktorí po novom vylepšujú svoje vlastnosti v prehľadnom strome schopností, ktorý sa delí na niekoľko skupín a podskupín. Tu by mohla jednoduchosť niekomu vadiť, ale je to otázka viac-menej vlastného vkusu.
Zmien sa dočkalo spomínané obsadzovanie baní. K tomu aby ste získali prístup k dôležitým surovinám, tak musíte najprv obsadiť nepriateľský hrad, ktorý je v ich blízkosti. Keď je reč o surovinách, tak ani tie nezostali bez povšimnutia a ich počet sa znížil na štyri. Popri zlate budete zbierať drevo, uhlie a ligotavé diamanty, čo sa už po ohlásení dočkalo negatívnej odozvy.
Najväčšia a najviditeľnejšia zmena na nás vybafne hneď po vzhliadnutí priemerného intra v úvodnom menu. Multiplayerovú orientáciu titulu zvýrazňuje systém Conflux na združovanie hráčov a ich vzájomnú komunikáciu. Podobizeň vášho hrdinu v pravom hornom rohu každou vyhratou bitkou získava skúsenostné body, za ktoré môže kupovať špeciálne zbrane, alebo nadobudnúť niekoľko nových schopností.
{gallery2}/recenzie/2011/mm.heroes.vi.preview.chivay/2{/gallery2}
Singleplayerová časť ponúka ochutnávku z prvej kampane. Identickú ako tú z beta verzie obohatenú o cutscény a niekoľko detailov. Pri hraní som sa nezbavil pocitu nenáročnosti hry. Je to samozrejme úvodný level, ale ruku na srdce, toto nie je FPS, ani adventúra, ktorá od ľahkého úvodu smeruje čoraz ťažšími levelmi do finále. Už úvodné misie tejto série dali zabrať mnohým ľudom. Nezostáva nič iné len veriť vo zvyšujúcu sa charakteristickú náročnosť Heroes série.
Po grafickej stránke sa oproti beta verzii vychytalo niekoľko múch, ako chýbajúce textúry a podobné neduhy skorých verzií. Graficky hra vyzerá ako predošlá piata časť série, čiže vás čaká farebná, živá grafika s kopou detailov. Čo sa týka hardwarovej náročnosti, tak hru bez problémov aj na stredných nastaveniach spustíte na strašom počítači.
Hudobná stránka ma úprimne povedané sklamala. Čakal som nahradenie skladieb z piateho dielu, ktoré sa objavili v bete. Myslel som, že ide o dočasné riešenie, no opak je pravdou. Aj naďalej však nestrácam nádej a dúfam v plnohodnotný soundtrack hodný slova „nový“. Tým nechcem povedať, že skladby z piateho dielu boli zlé, to ani náhodou, ale opakovanie mi príde, a to hlavne v hernom priemysle, veľmi zlé až zahanbujúce.
Ako som spomínal, tak multiplayer bude zohrávať veľkú úlohu. Zatiaľ čo v bete bola prístupná iba jedna mapa s jedným módom, tak novinárska verzia prináša celkom slušný počet máp, ktorý sa neskôr určite rozšíri. Okrem nich sa predstavilo niekoľko módov s ich rôznymi obmenami.
Okrem klasického módu pripomínajúceho deathmatch, tu je veľmi zábavný a neraz napínavý duel s niekoľkými obmenami. Prvým je dobíjanie hradu, pri ktorom sa celá hra odohráva už priamo na bojisku o hrad. Mód dokonale poslúži hráčom, čo nechcú stráviť hodiny na sieti s niekoľkými hráčmi v klasickom móde zahrňujúcom aj pohyb po mape, zbieranie surovín a výstavbu hradu. Slúži ako rýchla, dynamická hra, ktorá rovnako preverí vaše schopnosti ako zápas na mape, aj keď neraz tu ide viac-menej o šťastie ako taktizovanie. Po skončení jedného zápasu si hráči vymenia strany a kto získa najviac bodov, víťazí.
{gallery2}/recenzie/2011/mm.heroes.vi.preview.chivay/3{/gallery2}
V Classic obmene sa proti sebe postavia dvaja hrdinovia s ich armádami. Mierne vylepšenou verziou je Legion mód, ktorý zvýši počet jednotiek o rovný tisíc. Poslednou obmenou je 3×3, v ktorom majú hráči k dispozícii troch hrdinov s troma armádami.
Letmo som sa pozrel aj na editora vlastných, užívateľských máp. Zatiaľ čo pri minulých dieloch užívateľská komunita zniekoľkonásobila počet máp vďaka editoru máp, tak editácii v šiestej neveštím dobrú budúcnosť. Hlavne kvôli ťažkopádnej orientácii, pohybu kamery a mnohým detailom prikleslujúcim obraz totálneho chaosu.
Might & Magic: Heroes VI má veľký potenciál na kvalitatívny úspech. Ešte väčší potenciál je tu v rozdelení hráčskej komunity na dva tábory, ktoré na jednej strane vychvaľujú zmeny a na tej druhej strane ich tvrdo odsudzujú. Nikdy sa však nedá vyhoviet všetkým a poslední hrdinovia nebudú výnimkou. Aj napriek menším nedostatkom, ktoré neboli z beta verzie odstránené mám pozitívne pocity.