Keď sa minulý rok objavil Assassin's Creed Brotherhood a okrem singlu ponúkol aj nečakaný multiplayerový zážitok, ohlasy boli rôzne. Nepochybne išlo o jeden z najoriginálnejších online herných zážitkov, ktorý dokázal, že ani z multiplayerovo zameraných hier ešte nevyprchala inovácia. Nie každému však tiché zabíjanie spoluhráčov voňalo. Multiplayer v ACB bol prvý svojho druhu a priekopníci, tí veru nemajú na ružiach ustlané. Prešiel ďalší rok, a my tu máme ďalšie pokračovanie série (tak trochu to tu smrdí po CoD).
Online vyžitie v AC Revelations stavia na rovnakých základoch, no snaží sa naslúchať sťažnostiam hráčov a dotiahnúť prípadné uvoľnené skrutky. Mali sme možnosť otestovať uzavretú betu, ktorá bola nedávno sprístupnená len PS3 hráčom s predplateným Playstation +, a musíme konštatovať že ACR skrýva nemalý potenciál.
Napriek tomu, že Assassin's Creed je asi jedna z posledných hier, v ktorých by ste multiplayer očakávali, ho zvláda na slušnej úrovni. Skrýva v sebe všetky základné prvky, ktoré robia kampaň tým, čím je. Cieľom je zabíjať určené ciele, a podľa možnosti, zabíjať ich čo najštýlovejšie. Medzi štýlové sa nepočíta pobehovanie v dave s mečom v ruke, a ani vraždenie civilistov. Štýlové je, keď sa stratíte v dave, a svoju obeť podrežete inkognito, keď sa skrývate v tieňoch a keď – v prípade potreby – bez námahy dolapíte svoju unikajúcu korisť. Presne tento aspekt však Brotherhood nedotiahol do konca, a medzi hlavné výtky patrila nevyvážená hrateľnosť, ktorá netrestala zbrklých hráčov, práve naopak. Za schovávanie ste zase nedostali rovnaký počet bodov, ako za ofenzívu. Práve tento aspekt je jedným z hnacích motorov nového AC, nie však jediným. Čo všetko so sebou novinka ešte prináša?
Čo padne do oka ako prvé, sú nové prostredia, ktoré nahradili talianske renesančné mestá plné harlekýnov prašnými prostrediami stredného východu, mestami ako Konštantínopol, či ostrov Rodos. Postavy sú taktiež všetky nové, a podobne ako v Brotherhood, aj teraz ich budete poznať zo story kampane, ktorá je ale v Revelations omnoho viac integrovaná aj do multiplayeru. Nielenže niektoré postavy budete najprv musieť odomknúť ich zabitím, alebo iným spôsobom, priamo multiplayer by mal byť príbehovo orientovaný. S dôrazom na rád templárov a spoločnosť Abstergo. Príbeh multiplayeru pravdepodobne nebude nutné absolvovať kvôli hlavnej dejovej línii, no za to množstvo nových čriepkov informácii sa oplatí určite nielen pre fanatikov.
Vy ako takzvaný Abstergo agent, musíte spolu s ďalšími absolvovať tréningový program, ktorým je, áno uhádli ste, samotná hra. Tá sama o sebe ponúka množstvo módov, ktoré majú všetky rovnaký základ, no stále si zachovávajú svoju vlastnú identitu. Základom teda ostáva zhromažďovanie bodov za zabíjanie svojich cieľov. Ako spomínané vyššie, ACR kladie oveľa väčší dôraz na tiché eliminácie, a pomalé plíženie sa ako jeho predchodca. V pravom rohu obrazovky nájdeme meter ukazujúci stealth prvok, ktorý sa napĺňa prenasledovaním cieľa pomalou chôdzou a na maxime vám zaručí naozaj veľké bonusy. Takto môžete za pekne prevedené zabitie dostať kľudne aj niekoľkonásobne väčšie skóre, ako keby ste sarozbehli ulicou a vrazili cieľu meč do brucha. Taktiež aj obrana pred útokom prešla faceliftom. Pri prenasledovaní a skrývaní sa pred útočníkom, sa s ním nemôžete síce pustiť do boja, no okrem možnosti prekvapiť ho úderom do ksichtu pribudla aj tzv. Honorable Death, pri ktorej sa smrti nevyhnete, dostanete však rovnaký počet bodov, ako váš útočník. Stále však platí, že je najlepšie sa priamym stretom vyhnúť a radšej nepriateľovi ujsť alebo ho prekvapiť.
V uliciach miest v ACR si nikdy nemôžete byť istí, či vás okoloidúci chlapík nepodreže, obzvlášť to platí pri deathmatch móde Wanted v ktorom má každý určený svoj cieľ na zabitie, a rovnako má každý aj svojho neznámeho prenasledovateľa. A pretože v hre nájdeme po uliciach chodiť len postavy totožné s tými hrateľnými, nikdy si nemôžete byť úplne istí, kto je NPC a kto nie. Na uliciach neustále číha nebezpečenstvo, no to isté platí aj pre strechy, na ktorých vás možno nezbadajú, ak sa to však stane, ste prakticky instantne odhalení. Nováčikovia pravdepodobne dostanú zabrať, pretože naučiť sa ACR správne hrať, chce trochu cviku. Neustále musíte mať na pamäti, že oponenti vás nesmú prekuknúť, a preto sa správať ako radový občan. Ani to však nič nezaručuje. Hra od vás jednoducho očakáva, aby ste boli neustále v strehu.
Režim Manhunt vás zase rozdelí do dvoch tímov rovnakých postáv a hrá sa na kolá. V prvom kole jeden tím zabíja, ten druhý sa pritom musí čo najefektívnejšie skryť, a v druhom je to presne naopak. Dobre sa schovať je rovnako zložité ako nenápadne útočiť, lovci totiž majú k dispozícii kompas, ktorým si vás rýchlo nájdu. Preto ostáva len vyhľadávať početné davy ľudí, podľa možnosti rovnakého vzhľadu, alebo sa spoľahnúť na kôpku sena, či lavičku. Tu prichádza do popredia taktiež tímová práca, za schovávanie sa v skupinke dostanete dvoj až trojnásobok bodov ako sám, rovnako dvaja asasíni toho dokážu viac ako jeden. Posledný testovaný, Artifact Assault, je akousi variáciou na capture the flag, avšak s o niečo zložitejšími pravidlami. Svoje husle hrajú aj kladky rozmiestnené po stenách budov, ktoré naozaj značne urýchľujú takýto spôsob prepravy a svoj debut by mali mať aj v single playeri Revelations.
Súčasná beta verzia sa však nevyhla niekoľkým závažnejším problémom. Miestami bol matchmaking hladký, no miestami boli zase servre tak preťažené, že vás jednoducho nepustilo do hry a trebalo tak minimálne polhodinku počkať. Taktiež sa nám počas testovania dvakrát stalo, že hra kompletne zamrzla konzolu, a už nepomohlo nči iné ako tvrdý reštart. To sú však chybky, ktoré budú vo finálnej verzii takmer určite odstránené, preto sa môžete s kľudným svedomím tešiť na grafiku, ktorá je naozaj krásna a na multiplayer možno aj nezvyčajná. Hra beží prekvapivo hladko za všetkých okolností, rovnako nejde nepochváliť animácie postáv.
Multiplayerový zážitok v ACR ešte umocňujú zdanlivo nekonečné možnosti úprav a vylepšení. Teraz nemám na mysli len špeciálne schopnosti a perky, ktoré využijete v boji. Aj keď aj tých je mnoho. Postavy sa dajú teraz do značnej miery customizovať novými oblečeniami, farbami a zbraňami, okrem toho tu máme editor vášho emblému a taktiež je možné vytvoriť svoj vlastný zabijacký klan. Možnosti sú naozaj široké. Čo potencionálnym hráčom zaručí naozaj veľkú trvanlivosť, môže byť aj prepracovaný systém odmien, ktorý chce Ubisoft do hry zakomponovať.
Revelations so svojim multiplayerom rozhodne nestagnuje na mieste, a do už beztak originálneho zážitku v Brotherhood pridáva čo sa dá. Hra je o niečo vybalancovanejšia ako u predchodcu a ponúka toho skutočne oveľa viac. Vďaka neustále adrenalínovému gameplayu vám hra nedovolí z nej pustiť oko, čo podporuje aj prepracovanejší bodový systém, ktorý robí obidve strany častokrát veľmi vyrovnané. Online verzia posledného dielu trilógie s Eziom určite nebude niečo, čo predčí perfektný single, no rovnako je na tom napríklad aj Uncharted. Pri oboch hrách je to však veľmi vítané spestrenie.