Ostro sledovaný projekt, ktorý vytvoril jeden z dvojice autorov indie hitu Super Meat Boy, je hotový. Poďme sa teda pozrieť, či sa tiež jedná o rovnako kvalitný titul a perlu indie scény alebo bolo napäté očakávanie zbytočné. Nebudem vás zbytočne napínať, jedná sa rozhodne o vydarený titul. Lenže ako sa hovorí, každá minca má dve strany, takže sa ani The Binding of Isaac nevyhol určitým chybám. Ak chcete vedieť akým a prečo je to aj tak výborný titul, čítajte ďalej…
Na úvod si povedzme niečo o pozadí vzniku hry. Stoji za ňou iba dvojica autorov – grafik titulu Super Meat Boy, Edmund McMillen, a programovanie si na starosť vzal Florian Himsl. Titul tak grafickým spracovaním pochopiteľne pripomína vyššie zmieňovanú hru, čo je výborné. Grafická stránka je totiž znovu perfektná. Bol uchovaný autorov štýl, ktorý spoznáte podľa relatívne jednoduchých, avšak výrazne štylizovaných kresieb (posúďte zo screenov naokolo), ktoré dotvárajú atmosféru hry.
{gallery}/recenzie/2011/The.Binding.of.Isaac.recenzia.PC.Andrzej/1{/gallery}
Príbeh je veľmi sporý. Je o malom Isaacovi, ktorý štastne žil v dome so svojou matkou, až kým sa jej neprihovoril Boh a nezačal jej radiť, čo so synom. Najprv mu odobrala hračky, potom ho uväznila doma a nakoniec ho mala obetovať, lebo je vraj "príliš skazený". To sa Isaacovi pochopiteľne nepáčilo a tak sa dal na zúfalý útek, avšak jediná možná cesta viedla z jeho izby cez padacie dvere kamsi do neznáma. Tu už preberáte úlohu Isaaca vy. Ocitáte sa (a teraz pozor na tú žánrovú kombináciu) v zhora videnej 2D strieľačke s RPG prvkami pevne zakorenenými v podžánri známom ako "Roguelike". Čo to znamená? Že síce počas vašej cesty zbierate rôzne veci (ku ktorým sa dostaneme neskôr), ktoré vás posilnia či oslabia, alebo vás nejakým spôsobom ovplyvnia, ale po smrti a aj po prejdení hry o všetko prichádzate a začínate zasa od nuly.
{gallery}/recenzie/2011/The.Binding.of.Isaac.recenzia.PC.Andrzej/2{/gallery}
Možno si poviete, že to nedáva zmysel, no to je len zdanie. Jedno úspešné prejdenie hry zaberie približne hodinu a štvrť, ale tým sa možnosti hry ani zďaleka nevyčerpali. Je totiž postavená tak, aby poskytovala vysokú mieru znovuhrateľnosti. To je zabezpečené formou náhodného generovania dungeonu a odomykania nových vecí pri ďalších prechodoch hrou – a rozhodne je čo odomykať… Objavovanie nových vecí vás prinúti vracať sa k hre znova a znova. Budete prechádzať jednotlivé poschodia "dungeonu" a postupovať čím ďalej tým hlbšie, pričom každé poschodie sa skladá z niekoľkých vzájomne pospájaných miestností s nepriateľmi a pascami. Po vstupe do miestnosti sa vám všetky dvere zavrú a kým nezničíte všetkých nepriateľov, nemôžete postupovať ďalej. Navyše sa okrem rôznorodých druhov nepriateľov (ktorých počet je tak akurát aby neomrzeli) na konci každého poschodia nachádza jeden z mnohých bossov, ktorý vždy predstavuje výzvu a dá zabrať.
{gallery}/recenzie/2011/The.Binding.of.Isaac.recenzia.PC.Andrzej/3{/gallery}
A ako sa tomu všetkému vlastne v roli Isaaca bránite? Nepriateľov porážate pomocou sĺz, ktoré po nich strieľate. Aby hra nespadla rýchlo do stereotypu, počas hry nachádzate rôzne "vylepšenia" pre Isaaca, ktoré vám uľahčia prechod hrou. Tu do hry vstupujú RPG prvky, pretože Isaac má štyri základné atribúty a to sú: životy, rýchlosť pohybu, rýchlosť strieľania a sila striel. Vďaka bezpočtu rôznorodých predmetov, ktoré po ceste nájdete, sa vám atribúty zvyšujú alebo znižujú, prípadne sa získa nejaký špecíálny efekt (napr. spomaľovanie nepriateľov po zásahu alebo prerážajúce strely). Okrem základných striel máte k dispozícii ešte bomby, pilulky, karty a jedno miesto pre aktivačný predmet, ktorý môžete raz za čas použiť a väčšinou má zdrvujúci efekt na vašich nepriateľov (napr. jedna extra silná strela). Pilulky a karty po použití zmiznú a väčšinou neviete čo spravia, môže sa jednať takmer o hociaký efekt na ktorý sa dá v hre natrafiť.
{gallery}/recenzie/2011/The.Binding.of.Isaac.recenzia.PC.Andrzej/4{/gallery}
Počas Isaacovej strastiplnej púte budete zbierať bomby, kľúče (odomykajú miestnosti s pokladmi a truhly) a peniaze, s ktorými môžete naložiť rovno viacerými spôsobmi. Cestu vám, okrem všadeprítomných nepriateľov, totiž sem tam skríži hrací automat (slot machine), žobrák alebo obchod, pričom v každom môžete za peniaze niečo získať. Všetko, na čo v hre narazíte, je v podstate náhodne generované, počnúc poschodiami dungeonu, vrátane nepriateľov v miestnostiach a bossov, cez bonusy ktoré nachádzate, končiac obchodmi a predemtmi, ktoré sa v nich predávajú. Celé hra sa ovláda jednoduch za pomoci 11 kláves. WSAD slúži na pohyb, šípkami sa strieľa, Q slúži na použitie pilulky, pomocou E sa pokladá bomba a medzerníkom aktivujete zmieňovaný špeciálny predmet.
Atmosféru dokresľuje a váš pobyt v kobkách spríjemňuje vhodne zvolená hudba a zvuky, ktoré sú dobre spracované a perfektne sa k hre hodia. Kľudne sa však zaobídete aj bez nich a po niekoľkých hrách môžete dať prednosť hudbe vlastnej, to už je na vás (osobne som zvuky raz za čas vypol a vymenil za vlastnú hudbu).
{gallery}/recenzie/2011/The.Binding.of.Isaac.recenzia.PC.Andrzej/5{/gallery}
Už sme si povedali o čom hra je, ako vyzerá a aj ako ju ovládať. Ešte by som rád vypichol, čo je na nej dobré a čo zlé. Hlavné kúzlo hry tkvie v jej znovuhrateľnosti a radosti z objavovania ďalších možností v hre. Druhým výrazným plusom je grafické spracovanie, kde bol kladený dôraz na každú drobnosť. Každé vylepšenie pre Isaaca sa na ňom prejaví nielen po stránke zosilnenia, ale aj na jeho výzore, takže ku koncu hry už môže vyzerať úplne ináč ako keď ste začínali! Zatiaľ som iba opisoval a chválil, no nájdu sa aj chyby. Tých je síce pomenej, no o to sú závažnejšie. Prvou výraznou vadou na kráse je fakt, že ak vás hra nechytí a nebudete chcieť odomykať nové a nové veci a dokola ju hrať, nemá vás už po krátkom čase čim osloviť. Po prvom prejdení ste dohrali. Druhou, a podľa mňa tiež dosť závažnou, chybou je hardwarová optimalizácia, ktorá je takmer nulová. Aj napriek relatívnej jednoduchosti hry sú jej minimálne požiadavky 2,5 Ghz procesor, pričom si hra zjavne nerozumie s viacerými jadrami (na mojom štvorjadrovom procesore framerate neraz povážlivo kolísal). Nepoteší ani fakt, že hra sa nedá uložiť. Takže keď už raz začnete, pripravte si cca hodinku na dohranie, ináč prídete o svoj momentálny postup. Pre niekoho môže byť tiež záporom príbeh hry a jeho zobrazenie, pretože príbeh je stvárnený satiricky a obrazy v hre sú spracované značne naturalisticky.
{gallery}/recenzie/2011/The.Binding.of.Isaac.recenzia.PC.Andrzej/6{/gallery}
Takže aký je verdikt? Ide rozhodne o podarený titul, no tak isto ako u Meat-Boya, len pre užšiu skupinu hráčov s nervami z ocele. Ten, koho chytí, si za necelých 5 eur užije hodiny zábavy a nedá naň dopustiť. Ostatným sa zrejme bude zdať nezaujímavy a prejdú ho bez povšimnutia. Ak si z recenzie nie ste úplne istý, či je titul určený práve pre vás, vyskúšajte demo voľne dostupné na internete. Tým sa môžete definitívne uistiť, do ktorej z dvoch skupín hráčov sa radíte.
{embed_video }
|
Grafické spracovanie Dizajn Znovuhrateľnosť Objavovanie nových vecí |
|
Hardwarovo neoptimalizované Pre veľmi úzku skupinu hráčov Pre niekoho urážliva téma hry/príliš drsné spracovanie Nedá sa uložiť uprostred hry |
80% | |
ŽÁNER | Zhora videná 2D strieľačka s RPG prvkami |
VÝROBCA | Edmund McMillen & Florian Himsl |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Steam |