Rift je na pultoch nejaký ten piatok. MMO, ktoré rozklepe každého so značkou Blizzard. Stačí výborný štart s predajom a hernou základňou na kráľa menom World of Warcraft? Je tomu tak aj po nejakom čase? Dokáže hra žiť zo systémov, ktoré odobralo od ostatných MMO s pridaním niečoho vlastného? Dozviete sa v nasledovnej recenzii.
RIFT a príbeh?
Ak ste čakali nejaký epický príbeh ako u konkurencie, tak rovno túto recenziu zavrite. No niekedy sa dejovosť posplieta do zlepenca, a to už dobré nie je. Avšak Rift ponúka kvalitné spracovanie deja. Áno, hra má dej, ale jeho poňatie je úplne iné. Celý príbeh sa točí okolo trhlín (teda o riftoch) vo svete zvanom Telara, kde vychádzajú z trhlín noví dobyvatelia za účelom podmanenia sveta. Čo však robí Rift epickým je rozdelenie samotnej príbehovej vložky. Vy ste príbeh, vy ochraňujete mestá, vy toto všetko smiete zmeniť.
Začíname
Po nainštalovaní hry zaujme spracovanie launcheru. Nájdeme v ňom všetko potrebné na spravovanie nášho účtu. Pri zapnutí hry upúta hlavne úvod, ktorý nad touto kapitolou nájdete. Prekvapí hlavne množstvo serverov, ktorými RIFT disponuje. Ide o viac ako 30 serverov v US a 20 v EU. Samozrejme, servery sú rozdelené podľa zamerania na PvP a PvE. Ďalším krokom je tvorba vlastnej postavy, výber frakcie a rasy. Ako hráč si musíte vybrať z dvoch strán a to: Guardians (obrancovia) alebo Defiant (zvaný aj vzdorný). Obe frakcie majú iný príbeh a spracovanie. A čo rasy? Guardians zastupujú Dwarves (trpaslíci), High Elfs (vysoký elfovia) a Mathosian (ľudská rasa). Za Defiant si zahráte za Bahmi (kmeň), Eth, Kellari (elfovia). Po výbere je vaše dobrodružstvo zahájené.
Novinkou tejto MMO je aj delenie tried. Pri výbere postavy hra ponúka Warriora, Roguea, Clerica (Druid) a mága. Poďme k spomínaným novinkám. Po jednotlivých plneniach úloh získavate úrovne a body, ktoré budete pridávať do svojich schopností. Hneď pri začiatočných úlohách si vyberiete rolu, ktorú máte v hre. Samozrejme zmena je možná a aj tzv. "dual talent specialization"- teda dva páry talentov. Ako warrior môžete ísť za: Championa, Paladina, Reavera, Warlorda, Paragona, Riftbladea, Void Knighta a Beast Mastera.
A čo ostatní ? Rogue disponuje s oveľa zvučnejšími a známejšími rolami: Assasin, Nightblade, Ranger (Hunter), Blade Dancer, Riftstalker, Marksman a Saboteur! Tvorcovia Riftu si určite nad názvami nemuseli dlho lámať hlavu. Čo nám ponúkne Cleric alebo Mág? Medzi najzaujímavejšie zvolenie pre Clerica (niekedy označovaného ako druida) patrí Sentinel. Ale nezanevriem ani na purifera na PvE i druida na PvP! U mágov je to už podľa mňa jasné. V hre nájdeme warlocka, ľadového mága (frostmage), ale aj mentalistu, ktorý ovláda napodiv všetko.
Cieľ hry ?
Cieľom hry je samozrejme zabaviť sa. Avšak po dokončení maximálneho levelu 50 sa pravé dobrodružstvo iba začína. Prichádzajú mnohé zaujímavé raidy. Čo je paradox hry? Už v 9 úrovni som mal možnosť byť v raide a bojovať proti expanzii. Toto je v hre naozaj veľké plus. Nie v každej MMO máme takúto možnosť. Nehovorím o systéme pridávania do raidov, ktorý je naozaj kvalitný. Pri stretnutí skupinky hráčov sa k nej automaticky viete pridať, samozrejme ak vodca nenastaví raid na súkromný (čo sa stáva naozaj málokedy). Už samotní autori spomínali rovnosť hráčov.
Len pri samotnom „expení“ som si svet užíval naplno. Atmosféra a hlavne nápaditosť dodáva hre šmrnc. Ako iste vieme, hra nestavia na nejakom epickom príbehu – to znamená plno nápadov a hlavne odviazanie. Hra nemá v sebe vírus menom stereotyp – každá lokalizácia je iná a niekedy prestanete levelovať, pozriete sa okolo seba na tú peknú kybernetickú prírodu. Grafický HD motív, zaujímavé kúzla i farebnosť prináša do hry niečo, čo tu ešte žiadne MMO nemalo. Je to taký čudný "smrádek", ktorý si drží určitú úroveň a nepustí ju nadol.
Rift ako taký
K dobrej MMO patria, samozrejme, dobré služby a podpora. To Rift určite má. Launcher, ako som už spomínal, je zatiaľ najlepší, aký som videl. Hra obsahuje naozaj kvalitný FAQ kde sa hráč, ktorý nikdy takýto žáner nehral, dozvie naozaj množstvo podstatných informácií. Hra obsahuje mnoho nástrojov na uľahčenie v podobe addonu. Mne zatiaľ nijaký nebol potrebný, všetko potrebné hra už obsahuje ako Quest Helper, zmena UI alebo automatické na-bidnovanie spellov. Nedávno do hry bolo pridané call centrum, ktoré funguje aj cez službu Skype. Na odpoveď čakáte pár hodín, nie dní. To je myslím oproti ostatným MMO naozaj výhoda. Spomeniem ešte práce na serveri. Skoro každý týždeň vychádza patch s novým dungom a fixami, ktorý poteší.
A čo nedostatky? Medzi najhoršie chyby v hre patria lokality, kde padajú textúry, a to nehovorím o chybnom respawne, kde čakáte na hlavného miniona aj hodinu, a nakoniec zistíte, že je pod textúrou. Ďalej spomeniem mesačné poplatky. Toto si mohli odpustiť. Konkurovať WoWku z mesačnými poplatkami na rovnakej cenovej hranici je dosť chabé. Nedostatkov je avšak oveľa viac, to by sme tu boli do rána, avšak pevne verím v nápravu od tvorcov.
Slová na koniec
Rift ma celkovo ako MMO hráča oslnil. Prebraté veci od konkurencie využil výborne a hre to pridalo určité grády. Vyvážené PvP a PvE si drží latku. Uvidíme, čo nám v najbližších patchoch tvorcovia prinesú. Nechajme sa prekvapiť. Hru hodnotím 75 percentami. Hru odporúčam tým, čo majú radi kombináciu všetkého dokopy v jednom MMO.
|
Veľká základňa hráčov Nápaditosť Raidy Podpora zo strany tvorcov Grafika |
|
Mesačné poplatky Bugy Kradnutie nápadov od ostatných MMO |
70% | |
ŽÁNER | MMORPG |
VÝROBCA | Ubisoft |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
UBISOFT / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |