Múry hradov sú v troskách. Po zničených hradbách sa zmätene pohybuje len pár bojovníkov. Poslední ozajstní hrdinovia bojujú za česť svojho pána. Počkať, nebojujú náhodou s optimalizáciou? Sám neviem. Veď sa všetko dozviete v recenzii.
Stronghold sa stal pojmom vrytím do pamäte každého hráča, ktorý aspoň raz v živote počul o stratégii. V roku 2001 vyšiel prvý diel, ponúkajúci stavanie hradu a jeho obranu, či naopak dobývanie. Hra bola označovaná za kvalitný titul, dočkala sa rozšírenia Crusader, kde pribudlo viacej orientálnosti a hráči neustále očakávali pokračovanie. Od tej doby sme sa dočkali niekoľkých pokusov o nadväznosť na pôvodný titul. Druhý diel pozmenil koncept hry a rozšíril oblasť hradu na panstvá a odbočka s podtitulom Legends pritiahla hráčov kúzlami a mágiou. Ani dve spomínané hry sa nedočkali úspechu ako ich predchodca. A teraz máme tu znova ďalší diel – Stronghold 3. Ide o ozajstný návrat ku koreňom?
Osobne nemám rád, keď sa používa v recenzii spojenie „návrat ku koreňom“. Vo veľkej časti ide o prešľap, ktorý je zavinený tým, že vývojári sa snažia o najvernejšie prevzatý koncept z pôvodnej hry a vôbec sa nepozerajú na to, ako bude fungovať v novom prostredí. Avšak nájdu sa výnimky ako Tropico 3, kde sa skoro všetko prevzalo z pôvodného dielu, ale autori ho prispôsobili novému prostrediu. Spojili ho s novými prvkami a priviedli na svet nadpriemernú hru, ktorú si obľúbili fanúšikovia série alebo noví hráči. To, že nedávno vydali datadisk a rozhodli sa ho publikovať ako samotný diel, je už iná kapitola. Stronghold 3 medzi spomínané výnimky nepatrí. Snaha autorov vyvarovať sa chybám z druhého dielu je chvályhodná, žiaľ, prevedenie starých prvkov do tretieho rozmeru nefunguje príliš dobre a Stronghold pôsobí dojmom, že si s ním Firefly Studios mnoho práce nedalo.
Hra ponúka dve hlavné kampane – vojenskú a obchodnú. Vojenská sa snaží nadväzovať na prvý diel, ktorý bol sám o sebe hlúpy, no dostačujúci. Kampaň má tendenciu byť sofistikovanejšou, čo však spôsobuje, že hráč sa ocitne často v úžase, prečo hrá hru, ktorú ani nechce hrať. Napríklad v prvej misii sa namiesto stavania/bránenia/dobývania venujete úteku hlavných postáv z pevností. A sami určite viete, ako to dopadne, keď sa stratégia snaží hrať na RPG. Našťastie v ostatných misiách sa autori nesnažia experimentovať a hra sa vracia do zabehnutých koľají. V prvých hodinách môjho hrania som nenarazil na významnejší odklon od pôvodnej hry.
V podstate by to nemuselo byť na škodu. Avšak hráč zistí, že to, čo ho bavilo pred desiatimi rokmi, sa v dnešnej dobe kvalitných hier javí ako nudné a jednotvárne. V každej misii prebieha brefing, ktorý (tak isto ako v prvom diely) zoznámi hráča so základnými funkciami, novými jednotkami a budovami. Tento „pomocník“ pomáha aj pri dobývaní, takže víťazstvo je väčšinou vždy vaše. Je to len na vás, ako sa s prípadnou výzvou popasujete. Výzvy avšak nie sú zaujímavé a sú sprevádzané veľkým množstvom chýb, ktoré utvrdzuje u hráčov pocit, že pred vydaním hry nebolo žiadne beta testovanie. Poddaní sa niekedy len tak v ceste zaseknú alebo príde problém s AI, kde hľadajú pokračovanie cesty. Vojsko si niekedy nevšíma vôbec mapu, takže banda nepriateľov prejde cez cestu a nikto nič „nespozoruje“. Je jasné, že tieto chyby budú odstránené v nasledovnej oprave, ale autori si mohli nechať trochu viac času a nevydať ju ako polotovar.
Vykrádanie dotiahli vývojári z Firefly Studios takmer k dokonalosti. Okrem všetkých budov sa nebáli skopírovať z pôvodnej hry väčšinu „hlášok“ poddaných a veľkú časť soundtracku. Asi chceli vyvolať v hráčoch nostalgiu, ktorá viete ako dopadla. Nostalgiu nájdeme i vo vizuálnom spracovaní. Nevraciame sa do doby retro 2D stratégií, ale do doby, kde 3D stratégie boli vo vývoji a nedalo sa na ne pozerať, nieto ešte hrať. Stronghold 3 vyzerá na oficiálnych in-game screenshotoch vysoko nadpriemerne, ale keď si hru pustíte doma, je vám naozaj zle. Je to spôsobené zlou optimalizáciou, ktorá je zničujúco náročná na HW aj pri najnižších alebo stredných detailoch. Jediným grafickým pozitívom hry je striedanie dňa a noci.
Stronghold 3 poskytuje mnoho režimov, na ktoré sme si už zvykli – taktické bránenie/dobývanie hradov stavaných podľa vlastných predlôh, ktoré trošku zvyšujú slabú úroveň hry. V ponuke nájdeme aj viaceré multiplayerové módy, no hru hrá málokto, takže najlepšie je ostať pri hre pre jedného hráča. Ako premýšľam, tak premýšľam, stále nevidím dôvod, prečo táto hra vyšla. Ak patríte medzi fanúšikov série, zostaňte pri pôvodnej hre. Hre dávam 40 percent.
|
Nostalgia Prvý diel |
|
Optimalizácia Slabá kampaň Ctrl+C a Ctrl+V Slabý gameplay |
40% | |
ŽÁNER | Stratégia |
VÝROBCA | Firefly Studios |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
South Peak Interactive / Cenega |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |