PREDPOVEĎ: Úspešné vydanie mobilného obchodu Xbox
Microsoft sa nikdy netajil, že tým najhlavnejším dôvodom na akvizíciu Activision Blizzard nie je Call of Duty, ale hry pre smartfóny. Ambície hernej divízie Microsoftu totiž už dlhodobo presahujú konzoly a smerujú k službám. A svätým grálom je obchod na iOS a Android. Totižto, v súčasnosti musí každý jeden herný vývojár/vydavateľ platiť spoločnosti Apple a Google 30% z každej tržby ako poplatok za používanie ich ekosystému. Cieľom Microsoftu je vydať vlastný obchod, ktorý by tento poplatok obišiel.
Okrem priamych výhod, ako je napríklad 30% zvýšenie tržieb hier ako Candy Crush Saga, Call of Duty Mobile či Diablo Immortal chce však Microsoft poskytovať aj možnosť herného streamovania svojich veľkých hier a chce byť obchodom aj pre third-party hry.
Predpovedáme, že k spusteniu tohto obchodu dôjde v priebehu roka 2024 a že jeho spustenie bude pre Microsoft masívnym úspechom. Práve hry Activison Blizzard hrajú v spustení tohto obchodu kľúčovú rolu, no Candy Crush je až príliš silná značka na to, aby sa dala ignorovať užívateľmi.
VERDIKT: Áno aj nie
Xbox síce vytvoril obchod pre smartfóny. A v súčasnosti ho má aj pripravený. A aj ho plánoval vydať. Všetko však zahatali súdy v USA, ktoré efektívne umožnili spoločnosti Google takýto obchod naďalej nepriamo blokovať. Čakáme teda na súdy…
PREDPOVEĎ: Switch 2 príde a prinesie vietor
Nintendo síce stále odmieta hovoriť o svojej novej konzole, no je celkom zrejmé, že sa jej dočkáme koncom budúceho roka. A pôjde o poriadny skok vpred. Nintendo sa totiž prostredníctvom novej hybridnej konzoly (očakávame, že Switch 2 si ponechá handheld formát) bude snažiť získať na svoju stranu aj veľkých AAA vydavateľov. A zvýšený výkon Switch 2 sa postará o to, že portovanie graficky náročných hier nebude až takým veľkým problémom, čo spôsobí vrásky na čele vedenia PlayStation a Xboxu.
Toto je totiž posledný dielik skladačky, ktorý Nintendu chýba. Nintendo má bezkonkurenčné first-party hry, no Xbox je z hľadiska tržieb väčší (a to aj pred zarátaním tržieb Activision Blizzard). Môže za to práve fakt, že na konkurenčných platformách je drvivá väčšina AAA hier a Microsoft/Sony dostávajú 30% z každej transakcie.
Predpovedáme tak, že Switch 2 príde v 2024 a jeho ohlásenie bude sprevádzané ohlásením veľkého množstva AAA third-party hier.
VERDIKT: Nie
Aj keď to hodnú chvíľu vyzeralo, že Nintendo sa odhodlá ohlásiť Switch 2 v roku 2024 a dokonca ho aj v tomto roku vydá, nakoniec sa tak nestalo. Prečo? Nintendo chce údajne vyrobiť dostatočné množstvo konzol, aby kleplo po prstoch skalperom. A tiež sa čaká na hry.
PREDPOVEĎ: PlayStation 5 Pro nebude stáť menej ako 650€
Project Trinity. Tak sa údajne volá zatiaľ neodhalená PlayStation 5 Pro konzola, ktorú Sony údajne chystá na obdobie okolo septembra 2024. Vzhľadom na to, že zdroj tohto leaku predpovedal aj príchod PlayStation Portal a PlayStation 5 Slim, tak asi nemá veľký zmysel pochybovať o tom, že konzola naozaj príde.
Preto asi nikoho neprekvapí, že konzola naozaj príde, no predpovedáme, že nebude stáť menej ako 650€. Sony sa bude snažiť zariadenie dostať do pozície prémiového produktu a nemá veľký zmysel ísť s cenou nižšie.
VERDIKT: Samozrejme
Ach. Aké to boli zlaté časy, keď sme si mysleli, že Pro konzola od Sony bude stáť iba 650€. Sony konzolu ohlásilo a vydalo…za 799€. A podotýkame, že sa bavíme o verzii bez Blu ray mechaniky. Toto nacenenie nám dáva ochutnávku toho, čo môžeme očakávať v budúcej generácii konzol…
PREDPOVEĎ: Akvizície a prepúšťania
Rok 2023 bol v znamení prepúšťaní a zatváraní. O prácu prišlo viac ako 9000 herných vývojárov a tento trend sa v roku 2024 nezastaví. V čase vysokých úrokových sadzieb sa totiž škrtá hlavne na strane výdavkov a nedá sa očakávať, že by sa tento trend zastavil – no každopádne sa spomalí.
Veľa závisí od Embraceru a jeho pokračujúcej reštrukturalizácie.
Každopádne očakávam, že sa začne opäť nakupovať a konsolidovať. Osobne si myslím, že Embracer odpredá štúdio Gearbox vydavateľstvu Take-Two, Sony siahne po ďalšom live service štúdiu a Microsoft taktiež nezostane zabudnutý.
VERDIKT: Ehh? Dajme tomu
Áno, rok 2024 bol v znamení prepúšťania. Embracer naozaj odpredal Gearbox spoločnosti Take-Two. Odpredal dokonca aj Saber Interactive. A Sony zas nakupovalo…no akurát akcie spoločnosti Kadokawa. Xbox bol ticho. Mal totiž dosť práce s integráciou Activision Blizzard.
PREDPOVEĎ: Rocksteady zatvorí svoje brány
Neuveriteľných 9 rokov trvalo štúdiu Rocksteady vydať po Batman: Arkham Knight ďalšiu hru. Teda za predpokladu, že sa nedočkáme ďalšieho odkladu na poslednú chvíľu. Už to samo o sebe vytvára na britské štúdio obrovský tlak na finančný úspech ich hry, Suicide Squad: Kill the Justice League. A keď k tomu prirátame fakt, že hra má byť podporovaná dlhodobo v live service štýle, tak budú očakávania na tržby ešte vyššie.
Bohužiaľ však predpokladám, že sa Rocksteady nepodarí naplniť očakávania Warner Bros. Games a to tak siahne po „červenom tlačidle“ a celé štúdio jednoducho zatvorí.
VERDIKT: Nie. Chvalabohu
Táto predpoveď vychádzala z predpokladu, že Suicide Squad bude komerčným zlyhaním. A tým teda bol. Našťastie však Rocksteady prežilo. V súčasnosti pripravujú údajne nejakú novú verziu Hogwarts Legacy a tiež sa chystajú na vývoj novej hry. Vývoj tej snáď nebude trvať 9 rokov…
PREDPOVEĎ: BioWare sklame, no zároveň očarí
Predpokladá sa, že Dragon Age: Dreadwolf príde niekedy koncom roka 2024. Po neúspešných vydaniach Mass Effect Andromeda a Anthem je na štúdio vyvíjaný veľký tlak, aby dokázalo, že nestratilo svoje kvality.
A aj keď si myslím, že Dragon Age: Dreadwolf bude skvelo hodnotenou a komerčne veľmi úspešnou hrou, tak predpokladám, že „core“ fanúšikov série Dragon Age hra sklame, pretože namiesto taktickej RPG sa dočkáme plnohodnotnej akčnej hry bez dôrazu to, čo spravilo z Dragon Age: Origins...Dragon Age: Origins. A to aj napriek tomu, že Baldur’s Gate 3 jasne ukázal, že o CRPG hry je stále veľký záujem.
VERDIKT: Nejak tak
BioWare nakoniec neprinieslo Dragon Age Dreadwolf ale The Veilguard. A aj keď ten získaval pomerne solídne hodnotenia, tak veľké množstvo fanúšikov prvých troch hier iba sklamane krúti hlavou, ako sa z pôvodne taktickej CRPG série stala akčná hra. Čo sa týka komerčného úspechu/neúspechu hry, tak tu čakáme na ďalšie informácie.
PREDPOVEĎ: STALKER 2 sa dostane k hráčom, no rany po boji budú viditeľné
Veľmi sa teším na druhého STALKERa. A oceňujem vývojárov, ktorí doslova vyvíjali hru počas vojnového konfliktu. Predpokladám, že hry sa naozaj finálne dočkáme v roku 2024, no taktiež predpokladám, že na hre bude jasne viditeľný fakt, že už jednoducho „musela“ byť vydaná.
VERDIKT: Presne tak
Aj napriek solídnym hodnoteniam a komerčnému úspechu je jasné, že Stalker 2 mal byť vo vývoji ešte nejaký ten mesiac. Ide o skvelú hru. Ak sa do vašej cesty neprimotajú game-breaking bugy. Ktorých je v hre požehnane. Dokonca aj vývojári priznali, že hra potrebovala viac času. Po dlhočiznom vývoji však už nemali na výber.
PREDPOVEĎ: Sony kompletne preberie Bungie
Napriek tomu, že Sony kúpilo štúdio Bungie v roku 2022, tak štúdio má vrámci akvizičnej dohody nezávislosť s prevahou v správnej rade. Bungie teda môže robiť to, čo chce robiť. Pod jednou podmienkou – musí generovať dostatočný zisk. A práve tu je kameň úrazu. Expanzia Lightfall pre Destiny 2 bola slabá a to sa odrazilo na tržbách. Bungie tak v snahe ponechať si nezávislosť (Sony má právo rozpustiť správnu radu a ovládnuť spoločnosť v prípade, ak sa zisk Bungie prepadne pod určitú úroveň) prepustilo stovku ľudí a všetko teraz závisí od kvality expanzie The Final Shape.
Predpovedám však, že The Final Shape nebude spásou pre Bungie a Sony tak pristúpi k rozpusteniu správnej rady štúdia a kompletne Bungie ovládne.
VERDIKT: Do bodky naplnené
The Final Shape je síce jednou z najlepších expanzií pre Destiny 2, no ani to Bungie nezachránilo. Štúdio si prešlo ďalšou vlnou prepúšťania, vývoj Marathon narazil na problémy a výsledkom je, že z Bungie sa efektívne stalo PlayStation štúdio. Aké to bude mať následky, to uvidíme v budúcnosti.