- Bývalý výkonný riaditeľ PlayStation Shawn Layden poskytol rozhovor pre Eurogamer pri príležitosti 30. výročia PlayStation
- Layden sa dotkol aj rastúcich herných rozpočtov
Shawn Layden patrí medzi ľudí v hernom priemysle, ktorí už roky upozorňujú na to, že AAA herný vývoj sa stáva neudržateľným. S každou generáciou totiž rastú ich rozpočty, no trh sa nezväčšuje rovnakou rýchlosťou. Ako teda zvrátiť tento trend? Zmenšením hier.
Layden pritom dlhú dobu šéfoval PlayStation štúdiám, takže o rozpočtoch hier vie celkom veľa. A svoj sentiment zopakoval v rozhovore pre Eurogamer. „Musíme sa venovať najmä dvom alebo trom veciam. Jednou z nich sú prudko rastúce náklady na vývoj hier. Každú generáciu stojí vytvorenie hry dvakrát toľko. To, čo na PS1 stálo 1 milión dolárov, stojí potom dva, potom štyri, potom 16. Ide to exponenciálne. V generácii PS4, s ktorou som bol spojený naposledy, stál vývoj hry 150 miliónov, ak chcete byť špičkou, a to ešte pred marketingom. Takže podľa tejto matematiky by hry pre PS5 mali nakoniec dosiahnuť 300 až 400 miliónov dolárov – a to je jednoducho neudržateľné.“
„Akoby sme sa ocitli na konci 18. storočia a uvedomili si, že stavať katedrály je veľmi drahé. Dokážeme aj naďalej stavať tieto obrovské stavby Bohu za to neuveriteľné množstvo práce a času? Alebo by sme mali postaviť len štyri steny a strechu, a to je kostol, však? Obávam sa, že sme z hier AAA vybudovali akýsi katedrálny biznis a ten už jednoducho nemôže ďalej rásť. V skutočnosti už pravdepodobne narástol príliš ďaleko.“
Hry sú jednoducho dlhé…
„Ako to obmedzíme? Ako to vrátime späť? Myslím si, že súčasťou tejto odpovede je – a znie to zjednodušene, ale vypočujte si ma -, že hry sú príliš dlhé. Red Dead Redemption 2 som ani neotvoril, pretože nemám 90 hodín. A ja som na dôchodku a nemám 90 hodín. Najdlhšiu dobu sme stále hovorili o „100 hodinách hrania“. „Bude to úžasné. Je to 100 hodín hrania! Akoby to bola tá najdôležitejšia vec, ktorú treba vedieť.“
„Vytvoril som niekoľko hier, ktoré trvali 80, 90 hodín, takže budem prvý, kto povie, že to neboli vždy stopercentne kvalitné hodiny. Bolo tam veľa momentov, v ktorých som naozaj cítil: „Už zase pobehujem po tom istom poli?“ Rád by som videl svet, v ktorom sa môžete vrátiť k 18 až 23 hodinám hrania, ale s hrateľnosťou takou podmanivou, že nebudete chcieť položiť ovládač. Chcel by som, aby celá hra bola ako ten moment v Resident Evil, keď cez okno vbehnú šialené psy a vy od strachu pustíte ovládač. Chcem viac takýchto herných momentov, ak sa nám podarí znížiť rozsah a rozsah.“
Fotorealizmus je ďalšou chybou
„Renderovanie pri 480p nebolo veľmi nákladné, ale robiť 4K pri 60fps, to je veľa ľudí, veľa času. Pozrime sa na našu posadnutosť fotorealizmom, naháňanie sa za týmto nevyspytateľným údolím. Podľa toho, čo som videl, je neprekonateľné. Nenaháňajte sa za tým.“
„Teraz sa očakáva, že môžete vstúpiť do každého domu, otvoriť každú zásuvku a všetko sa dá zničiť. A to je pekné, ale je to drahé. Musíme sa na to pozrieť. Ak len 50 percent hráčov uvidí koniec vašej hry, čo všetky tie milióny, ktoré ste minuli na záverečnú úroveň, aby ju videla len polovica ľudí. Do tvorby obrovských herných zážitkov sa vkladá toľko peňazí a ľudia to nevidia. Musíme pochopiť – je to dobré využitie zdrojov? Chcem hnutie, ktoré prinúti viac ľudí dokončiť hry, kde to bude také presvedčivé, že to budú chcieť vidieť, a kde to nebude také náročné, aby na to nemuseli stráviť tri mesiace.“