Rok 2024 nebol len o kvalitných hrách, ale aj o sklamaniach. A že ich teda bolo… V tomto zhrnutí sa teda budeme sústreďovať na hry, trendy a udalosti, ktoré nám zanechali trpkú pachuť v ústach.
The Elder Scrolls Online: Gold Road
Čo mohlo byť a nebolo – v súvislosti s hrami by takáto úvaha zrejme pohltila všetky dostupné celosvetové zásoby papiera. Najnovšia expanzia pre The Elder Scrolls Online síce bola z môjho pohľadu fiaskom, no som zvedavý, či sa Zenimaxu podarí budúci rok napraviť renomé. Môžeme už konečne dostať Solstheim a príbeh orientovaný na vlkodlakov, prosím? (Mário)
Starfield – Shattered Space
Starfield je hra, ktorá je – ak máte správne (teda realisticky) nastavené očakávania – solídnym nástupcom predchádzajúceho line-upu hier od Bethesdy, menovite série Fallout a The Elder Scrolls. Bohužiaľ, prvé väčšie DLC ani zďaleka nedorástlo na dospelácky lístok, a bez sprievodu hlavnej hry, kde by len dopĺňalo existujúci obsah, je to slabota. (Mário)
Skull & Bones
Čo sa stane, keď vyvíjate hru viac ako dekádu? Buď vytvoríte najvypilovanejšiu a najlepšiu hru histórie, alebo totálny brak. A hádajte, čo sa podarilo Ubisoftu. Po rokoch vo vývoji, utopených miliónoch a niekoľkých reštartov sme sa dočkali hry, ktorá dopadla horšie, ako mini-hra, na ktorej mala byť založená. A ak toto nie je dostatočné vyjadrenie o „kvalitách“ tak už asi nemá zmysel nič dodávať. (Domino)
Ja ani neviem, či sa to dá nazvať sklamaním, pretože presne niečo takéto som od tej hry čakal. Po spotenom a veľmi bolestnom vývoji sa hra dočkala vydania, ktoré bolo asi aj na požiadanie vydavateľa celkom tichučké. A aj keď sa hra stále tvári ako „živá“, jej existencia sa úspešne vyhýba zreteľom všetkých poctivých hráčov. O kvalitách sa mi ťažko vyjadruje, pretože mechaniky, ktoré prišli s AC IV Black Flag a nedostali sa sem v roku 2024, tak to je nehanebnosť sama o sebe. Ak sa Ubisoft aj vďaka tomuto fiasku nakoniec rozpadne, tak nebudem prekvapený, ale kvety na pomyselný hrob aj tak prinesiem. (Ľuboš Duraj)
Na túto pirátsku hru som sa nesmierne tešil. Od momentu jej predstavenia som sníval o tom, ako si užijem epické námorné bitky inšpirované skvelým Assassin’s Creed IV: Black Flag. Tento prvok bol v Black Flag výborne spracovaný a predstava hry zameranej práve na tento aspekt znela ako splnený sen. Lenže potom prišlo Skull & Bones a s ním veľké sklamanie. Netvrdím, že je to zlá hra – to rozhodne nie. Len som od nej čakal niečo úplne iné, než čo som nakoniec dostal. (Ľubo Čelár)
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
Hru sme na recenziu nedostali, avšak ak by sme ju dostali, a recenzoval by som ju ja, skritizoval by som na nej prakticky všetko. Od zlého dizajnu súbojov, cez nenápadité dungeony, cez skazualnatosť až po nenaplnený potenciál. Z najnovšej Zeldy jednoducho cítiť, že bola spíchnutá narýchlo a tak tvorcovia nestihli dotiahnuť jej jednotlivé elementy do čo najlepšej formy, ako sme v prípade série The Legend of Zelda zvyknutí. Čo sa týka singleplayerových “Zeld”, hádam ide asi aj o tú najhoršiu Zeldu vôbec. Teda, ak ide o mňa a ak budeme ignorovať hrôzostrašné kusy z CD-i. (Maroš)
Predstavenie Playstation 5 Pro
Najväčším sklamaním vo videohernom svete je pre mňa určite to, čo pre nás Sony pripravilo v podobe Playstation 5 Pro. Mal som pocit, že na prezentácii sami nie sú presvedčení o tom, v čom všetkom bude “pro” verzia lepšia, ako o tom mali presvedčiť nás, fanúšikov? Navyše cenovka, ktorú na ňu položili, odradí od nákupu asi každého, kto nemá neobmedzené zdroje. Som hrdý vlastník Playstation 5 a v “konzolovej vojne” pokojne zbijem niekoho, kto bude obhajovať Xbox (samozrejme žartujem, nech si každý hrá čo chce na čom chce), ale takto sa to nerobí. (Martin)
Concord
Na úvod musím povedať, že nepatrím do kategórie hráčov, ktorí si pri slovnom spojení „live service“ zakrývajú uši a začnú kričať. Mám rád live service hry. V niekoľkých som strávil toľko času, že sa pri pohľade na to číslo občas hanbím. Ale…Sony…takto sa to nerobí…do psej matere. Úprimne, absolútne nerozumiem, čo Sony na tejto hre videlo, že kúpilo celé štúdio. A teraz sa nechcem púšťať do DEI debaty, ktorá dominovala krátke pôsobenie Concordu na trhu. Concord bol prinajlepšom jemne nadpriemerná hra, ktorá takmer nič nové nepriniesla a aj to, čo priniesla bolo implementované zle. A keď som videl sumu, ktorú Sony do hry investovalo, tak by ma zaujímalo, či v okolí štúdia Firewalk nebola náhodou čierna diera… (Domino)
Xbox a jeho nedefinovaná politika
Ja som človek, ktorý si nerád sype popol na hlavu. A aj keď som možno v minulosti tvrdil niečo iné, ťažko sa mi budú písať tieto riadky. Dá sa povedať, že posledné tri roky som bol obhajcom Xboxu ako hernej konzoly a ako platformy, ktorú predstavovala. Nebol som ten krvilačný bojovník, ktorý sa potrebuje hádať o tom, čo je lepšie a čo nie, ale Xbox mi u mňa doma začal dávať väčší zmysel ako ktorákoľvek iná platforma.
A teraz sa nebavím o tom, čo je silnejšie alebo čo ponúka viac titulov, proste Xbox mi dal v tej dobe toho najviac. A tak som do tohto ekosystému investoval a bez akýchkoľvek breptov platil mesačný poplatok. Nemôžem povedať, že by mi niečo prekážalo, veď ja som platil a adekvátne som za to bol odmeňovaný z druhej strany vo forme hier. Lenže Xbox sa začal transformovať a to smerom, ktorému buď nerozumiem ja, alebo ani oni sami.
Gigantické akvizície síce pritiahli nový content, ktorý ale nebude v žiadnej podobe exkluzívny. Aby som to ale vysvetlil, tak musím napísať, že ja nepotrebujem mať exkluzivitu na mojej platforme aby ma hra bavila, ale ak začnem všetky svoje hry posielať aj ku priamej konkurencií, tak beriem potencionálnym kupcom všetky dôvody na kúpu môjho hardvéru a ja budem odkázaný na nekonečné dvíhanie mesačných poplatkov. Preto som ostal prekvapený, že čo je vlastne vidinou Microsoftu a čo chce ponúknuť vlastníkom ich konzoly, keďže Sony sa zatiaľ nechystá púšťať svoje hry na Xbox. A prečo MS začína posielať aj svoje staršie úspešné hry na Playstation? Do bodu kým nedostanem odpovede na tieto otázky si svoje zázemie budem budovať na inej platforme, pretože tá od Xboxu si musí pevne zadefinovať, že čo je ich ponuka a či to hráči aj naozaj chcú. (Ľuboš Duraj)
Indiana Jones and the Great Circle
Trocha prekvapením, že táto hra je pre mňa sklamaním, že? Nuž sklamaním nie je ani hra sama ako rozhodnutia jej tvorcov čo sa jej dizajnu týka. Od Indiana Jonesa čakám inteligentnú zábavu, ktorá vás nechá skúmať prostredie bez nápoved a quest markerov. Veď ktorá iná hra by to tak mala robiť, ak nie Indiana Jones? Teda, možno ešte aj Tomb Raider. Každopádne, aj keď hra obsahuje možnosť vypnutia quest markerov a nápoved, týka sa to len časti hry. Teda, ak tie veci máte vypnuté a otvoríte si mapu, objavia sa vám na obrazovke všetky tie markery a nápovedy, ktoré tak ničia moderné hry. Ak nastavím niečo na OFF (quest markery a podobne), tak chcem, aby to bolo OFF a nie ONLY SOMETIMES OFF… Snáď prídu nejaké patche, lebo bez nich si nebudem vedieť hru vychutnať. (Maroš)
Alone in the Dark
V tomto roku vyšli dva remaky kultových hier. Na jednej strane poľský Bloober Team ukázal, ako sa to robiť má (Silent Hill 2), na druhej strane ukázalo švédske štúdio Pieces Interactive, ako sa to robiť nemá. A výsledok je ťažko priemerná hra, ktorá nedokázala využiť nostalgiu svojej značky a kde nemusíte mať výčitky, keď si ju nikdy v živote nezapnete. Toto bola dosť ťažká rana pre už tak dosť ťažko skúšaných fanúšikov Alone in the Dark. (Domino)
Larian Studios a Baldur’s Gate III
V podstate ten istý problém ako s Indiana Jonesom, hoci tentokrát ide o horšiu situáciu. Baldur’s Gate III je tu už nejaký ten piatok a Larian Studios doteraz nevydalo patch, ktorý by hráčo umožnil vypnúť všetky nápovedy, quest markery a predovšetkým tú obrovitánsku “minimapu” v hornom rohu obrazovky. Čiže niečo, čo už pri vydaní dokážu všetky hry od Ubisoftu, vrátane Star Wars: Outlaws… Veľký palec dole pre Larian Studios. (Maroš)
Suicide Squad: Kill the Justice League
Veril som. Do poslednej chvíle. Opätovný prípad live service hry, ktorá bola vo vývojovom pekle, ktorá však zjavne nepochopila, čo sú dôležité piliere live service žánru. Nie, nie sú to pekné cutscény. Ale sú to dôvody, hrať hru desiatky hodín. A to sa Rocksteady poskytnúť nepodarilo. Áno, aj po vydaní pribudli nové hrateľné postavy, ale čo z toho, keď nového obsahu a lootu bolo pramálo. Tu je proste jasne vidieť, že niektoré štúdia „vedia“ robiť live service hry a iné nevedia. A Rocksteady to nevedelo. (Domino)
xDefiant
Keď je jediným argumentom na vznik vašej existencie nemať SBMM, tak máte problém. Áno viem, že SBMM je hejtovaný veľkou časťou hráčskej populácie, ale až keď sa v hre nenachádza, tak oceníte hry, kde sa nachádza. Určite budem radšej bojovať proti hráčom s podobným skillom, ako byť vystavený sweat lordom, ktorí majú viac voľného času, ako ktokoľvek so zamestnaním. Nehovoriac o tom, že Ubisoft namiešal až zúfalo generický koktejl bez hocičoho extrémne zaujímavého. A čerešničkou na torte sa stal fakt, že Activision zo seba vypľul asi najlepšiu Call of Duty hru za posledné roky, čo zmarilo akékoľvek šance xDefiant na úspech. (Domino)
Otravný “Early Access” so skorším prístupom k hre
Toto je trend, ktorý je tu už nejaký ten rôčik, no v tomto roku sa stal absolútne otravným. O čom je reč? Že ak si kúpite prémiovú edíciu hry, tak získate prístup k hre o X dní skôr. V tomto roku sa vydavatelia doslova predbiehajú, ako ďaleko vedia túto „výhodu“ posunúť. Niektoré už dokonca prinášajú týždeň predčasného prístupu, čo je už absolútne cez čiaru. Najhoršie je to pri príbehových hrách ako nový Indiana Jones. V momente, keď sa dostanete k hre už totiž kopa hráčov veselo spojluje na internete.
Nehovoriac o tom, že špecificky pri Xboxe to technicky porušuje sľub príchodu first-party hier do Game Passu v deň vydania. Pretože technicky…tam v deň vydania prístup nemáte. Ale to už sa dostávame ku koreňu problému…kedy je ten deň vydania?
Tu platí staré-zlaté…hlasujte peňaženkou. A zdá sa, že hráči hlasujú. No nie tak, ako by som chcel. Takže ja sa budem naďalej sťažovať, a keď sa tu tak o rok stretneme a tento „Early Access“ dosiahne časové obdobie 14 dní, tak nehovorte, že som vás nevaroval… (Domino)