- Po množstve zverejnených informácií o chystanej PlayStation 5 konzole od Youtubera Moore’s Law is Dead a insidera Toma Hendersona potvrdil špecifikácie konzoly aj web Digital Foundry
- Únik informácií bol možný vďaka „devnet“ portálu PlayStation a Sony už údajne hľadá vinníka
- Digital Foundry je tak ďalší zdroj, ktorý potvrdil špecifikácie konzoly
Najvýkonnejšia konzola na trhu. Takýmto prívlastkom sa pravdepodobne bude pýšiť PlayStation 5 Pro už koncom tohto roka. Teda za predpokladu, že Microsoft nemá skryté eso v rukáve (čo pochybujeme). Mid-gen refresh je prakticky už iba vecou formálneho ohlásenia, dátumu vydania a cenovky (čo je asi najdôležitejšia informácia).
Špecifikácie PS5 Pro podľa Digital Foundry
PlayStation 5 Pro | PlayStation 5 | |
---|---|---|
CPU | 8-jadrový/16-vláknový Zen 2 s taktom 3,5GHz alebo 3,85GHz | 8-jadrový/16-vláknový Zen 2 s taktom 3,5GhHz |
GPU | 60CUs RDNA 3 | 36CUs RDNA 2 |
Výkon GPU | 33,5TFLOPs – 2,16GHz | 10,27TFLOPs – 2,23GHz |
Pamäť | 16GB s rýchlosťou 18Gbps | 16GB s rýchlosťou 14Gbps |
Pamäť dostupná pre hry | 13,7GB | 12,5GB |
Priepustnosť pamäte | 256-bit/576GB/s | 256-bit/448GB/s |
Okrem toho bude PlayStation 5 Pro obsahovať aj vylepšený ray tracing hardvér, špecializovaný machine learning čip a vylepšený audio čip. Web však podotýka, že 3-násobný nárast výkonu v TFLOPs netreba brať až tak vážne, nakoľko RDNA3 architektúra toto číslo „nafúkla.“
„Výpočtový výkon 33,5 TFLOPs oproti 10,23 TF štandardného PS5 vyzerá neuveriteľne. Tieto čísla však klamú. Najnovšie architektúry GPU spoločnosti AMD, počnúc RDNA 3, sú vybavené „dual-issue FP32“, teda schopnosťou zdvojnásobiť operácie pri rovnakých taktovacích frekvenciách. To však neznamená, že získame dvojnásobný herný výkon. Aj napriek 67-percentnému nárastu počtu CU (dokonca aj pri zohľadnení dual-issue FP32) samotná spoločnosť Sony vo svojich informáciách pre vývojárov uvádza, že skutočné zvýšenie priepustnosti v herných aplikáciách je približne 45 %.
Sony taktiež v dokumentácii spomenulo, že PlayStation 5 Pro získa hardvérovú podporu VRS (Variable Rate Shading) – technológiu, ktorú základná PlayStation 5 nemá, no Xbox Series X/S ňou disponujú.
Veľkým zlepšením by mal byť ray tracing, ktorý sa podľa internej dokumentácie zrýchli 2-3x a v niektorých prípadoch až 4x. Opäť však treba brať do úvahy, že sa tu nehovorí o 2/3/4x zvýšení frameratu. Efektívne tak zrýchlenie ray tracingu môže poslúžiť na pridanie ray tracingu do hier, v ktorých túto funkciu základná PlayStation 5 nezvládala.
Kľúčom je nový čip
Po stránke surového výkonu tak nemôžeme čakať až také masívne zlepšenie. O zvyšok sa tak bude musieť postarať technológia PSSR (PlayStation Spectral Resolution). Technológiu rekonštrukcie obrazu poháňaná samostatný ML čip s výkonom 300 TOPs (tensor operations). Hra renderovaná v 1080p by tak mala byť upscalovaná do 4K rozlíšenia bez straty obrazovej kvality. Sony vo svojej dokumentácii tvrdí, že integrácia PSSR do hier si vyžiada iba 250MB na disku (pre každú hru) a technológia môže byť spätne portovaná do starších PlayStation 5 hier.
Veľká a drahá?
V dokumentácii sa však nenachádzajú žiadne zmienky o výrobnom procese a preto sa očakáva, že PlayStation 5 Pro bude fungovať na rovnako výrobnom procese ako PlayStation 5 Slim – 6nm. To by znamenalo obrovský nárast veľkosti čipu, vyššie nároky na chladenie (a tým pádom vyššie rozmery) a samozrejme aj vyššiu cenu. Digital Foundry očakáva prinajlepšom cenu 599$ a to vo verzii bez Blu-ray mechaniky.
Konzolu očakávame koncom tohto roka a to vo verzii s Blu-ray mechanikou a bez Blu-ray mechaniky. Podobne ako pri PlayStation 5 Slim by sa však mechanika dala neskôr dokúpiť samostatne.