• Gamescom 2018: Nová upútavka na Metro Exodus nám pripomenie, že postapokalyptický svet je naozaj desivý

  • Gamescom 2018: Pozrite si novú upútavku na Shadow of the Tomb Raider priamo z Gamescomu

  • Gamescom 2018: Novú hru od tvorcov Dark Souls uvidíme už v Marci

  • The Banner Saga 3 - Recenzia

  • Deštrukcia Rotterdamu a Battle Royale mód v traileri na Battlefield V

  • Diablo III: Eternal Collection oficiálne ohlásené pre Nintendo Switch

Kráľ Artuš – Recenzia PC

Možno sa pýtate, prečo prichádzame s recenziou na túto stratégiu až teraz. Veď titul je na trhu už cez rok, ba dokonca je už ohlásené aj pokračovanie. No bohužiaľ, kvôli problémom zo strany vývojárov dosť dlho trvalo, kým bolo schopné TopCD dokončiť českú lokalizáciu. Hra s prekladom sa nám do rúk dostáva až teraz, a tak sa poďme spolu vrátiť do čias stredovekého Anglicka.

Musím sa priznať, že anglická mytológia nie je niečo, v čom by som sa dopodrobna orientoval, ba ani ma neláka ju objavovať. Rád si pozriem nejaký film s touto tematikou, no to je asi tak všetko. Preto ma príjemne prekvapilo, že intro Kráľa Artuša ma skvelo na hru navnadilo a vyvolalo vo mne pocit, že jeho dobrodružstvá jednoducho chcem prebádať.

Príbeh hry začína po tom, čo Kráľ Artuš vytiahol zo zeme Excalibur, čím potvrdil, že je právoplatným nástupcom trónu. Ten však ale ešte musí staré Anglicko zjednotiť tým, že bude pomáhať rôznym rytierom, obsadzovať územia a získavať si nových spojencov. Pri svojom putovaní Anglickom narazíte na rôzne úlohy, pričom si takmer vždy môžete vybrať, komu pomôžete – podľa toho si budujete reputáciu buď ako zlý a krutý panovník, či práve naopak. Okrem stratégie teda v sebe Kráľ Artuš skrýva aj RPG prvky. Navyše postupom hry získavate aj skúsenostné body, ktorými môžete vylepšovať jednotky, taktiež Rytieri okrúhleho stolu (teda vaši spolupracovníci, ktorých získavate na svoju stranu po tom, čo im pomôžete) postupujú na leveloch a disponujú rôznymi schopnosťami, ktoré sa dajú v boji pekne zužitkovať (autori sa tak pekne pohrali s mytologickým pozadím príbehu). Do stratégie sa tak autorom podarilo veľmi solídne zapracovať RPG, čo je rozhodne plus. Musím sa priznať, že po prečítaní názvu hry s podtitulom „The Role-playing Wargame“ ma skôr napadlo, že pôjde o prapodivný mix rôznych žánrov, ktorý hre vôbec neprospeje , ale – bol som milo prekvapený výsledkom.

Ako je na tom strategická časť? Pohyb po Anglicku prebieha ťahovým systémom, pričom jeden ťah predstavuje jedno ročné obdobie. Zima predstavuje obdobie „odpočinku“, kedy so svojimi jednotkami nemôžete hýbať a zaberať nové územia, v tejto fáze hry musíte doplňovať zásoby či rozdeľovať zmienené skúsenostné body. Ak sa práve vaši bojovníci nemusia zohrievať pri ohníčku a zem nie je zahalená snehom, nič vám nebráni v plnení úloh, ktoré sa delia na dva typy. Buď treba obsadiť nejaké územie (teda boj) alebo sa jedná len o akúsi „bádateľskú“ úlohu. Vtedy len v textovom okne vyberáte, čo má vaša postava urobiť. Napríklad hľadáte starého druida, dôjdete do mesta, kde vám ale nikto poradiť nechce, tak buď z nich informácie vymlátite, alebo pôjdete na vlastnú päsť do močiarov. Počas putovania ste ale narazili na nepriateľov – bojovať, alebo prichystať pascu? Nepriatelia vliekli zajatcov, pomôžete im? Konečne ste našli druida, ktorý schováva tajomstvo o Pani jazera, no povie vám ho, len ak mu sľúbite, že jeho územie necháte na pokoji – urobíte tak, alebo naňho budete tlačiť násilím? Veľmi sa mi takéto úlohy páčili a taktiež vďaka nim sa nie len posúvate v príbehu, ale ovplyvňujete aj reputáciu. Pri bojoch väčšinou riešite konflikt medzi dvoma panovníkmi, pričom jeden predstavuje zlú stranu a druhý dobrú, poprípade kresťanstvo, resp. Starú vieru. Podľa získanej reputácie potom získavate rozdielne nové jednotky či kúzla. Otvára sa tu tak priestor pre opätovnú hrateľnosť a kráľa Artuša si môžete prispôsobiť obrazu svojmu, čo je rozhodne skvelé.

V prípade, že sa musíte zúčastniť boja, môžete využiť aj možnosť, aby za vás bojoval počítač, čo sa hodí len ak ste naozaj v skutočnej presile, pretože počítač nebojuje príliš múdro. V prípade oslabenia ani nečakajte výhru, pričom by ste mohli v pohode na nepriateľov prichystať pascu, použiť navyše nejaké kúzlo, či ich prekvapiť z lesa. Preto je určite lepšie a zábavnejšie voliť boj, ktorý máte pevne vo svojich rukách. Boje sú ako v každej inej RTS iba obohatené o spomínané magické schopnosti. Na každej mape nájdete rôzne strategické body, ktoré je veľmi výhodné zabrať (o to isté sa pokúša aj váš súper), pretože vám pridávajú rôzne bonusy a po obsadení určitého počtu môžete hru vyhrať aj bez boja. Keď už sa rozhodnete vyraziť doň, nastáva závažný problém, ktorý predstavuje umelá inteligencia. Musím uznať, že takticky rozmýšľa počítač na veľmi slušnej úrovni a aj na nižších úrovniach vám hra dá zabrať. Niekedy sa ale nestačíte diviť, čo za kúsky to stvára – nepohne sa z miesta, vidí vás, ako sa presúvate do lesa, no stále držia svoje pozície... Tak či onak sa pri bojoch bez taktiky nezaobídete a iba obyčajným „Rambo štýlom“ určite nevyhráte. A to je rozhodne potešujúca správa, pretože možností ako taktizovať je skutočne viacero (záleží podľa terénu, počasia či typu jednotiek). No ani po víťaznom boji nie je všetko tak úplne „vyhraté“. Môže sa stať, že prídete o značnú časť svojho vojska a nabratie nových posíl nielenže niečo stojí, no treba naň aj niekoľko ťahov. Bezhlavo teda prechádzať od jedného bojiska k druhému v tejto hre skutočne nefunguje.

Spomínam si, ako vo mne po zistení, že za hrou stojí maďarské štúdio a zhliadnutí screenshotov to celé vyvolalo pocit budgetu. No z predošlých riadkov je vám určite jasné, že hra je veľmi solídne spracovaná. Skutočne len spomínaná grafika pôsobí na titule budgetovo. A to beriem do úvahy , kedy hra reálne vyšla. Prostredia pôsobia veľmi plocho a prázdne, rytierom chýbajú akékoľvek detaily a na bojisko či aj samotnú mapu Anglicka je oveľa krajšie pozerať sa z diaľky. No pochopiteľne je potrebné sa veľmi často pozerať na vec zblízka, a vtedy už môžu vaše umelecké srdce trocha povzdychnúť. Špeciálne musím pochváliť prácu TopCD, ktorá hru lokalizovala do češtiny. Odviedla naozaj majstrovskú prácu, hra obsahuje strašne veľa textov (taktiež rôzne obšírne profily rytierov a informácií o oblastiach ), ktoré sú naozaj perfektne preložené. Hra sa tak v našich končinách dostáva k širšiemu publiku, čo si určite zaslúži.

Po prvom stretnutí s hrou by ma určite nenapadlo, že Kráľovi Artušovi udelím také vysoké hodnotenie. Maďari odviedli poctivú prácu a každý fanúšik stratégií si určite príde na svoje. V spojení s českým prekladom a príjemnou cenou je myslím pre fanúšikov tohto žánru tento titul jasnou voľbou.

Taktizovanie
Boje
Možnosť vlastnej cesty
Preklad

Grafika
Pár technických nedostatkov
80%
ŽÁNER stratégia
VÝROBCA Neocore
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
TOP CD
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

Zaujala vás táto hra?

Kúpte si ju na www.topcd.cz

 

Páči sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!

Sledujte nás

Odber noviniek

Gamesite.sk
Zoznam.sk