Medzinárodný olympijský výbor hostí v júli fórum so zástupcami e-športov a gamingu, kde sa bude diskutovať o možnosti začleniť profesionálne hranie videohier do programu budúcich olympiád.
21. júla bude švajčiarsky Lausanne dejiskom historického stretnutia dvoch doposiaľ ťažko zlučiteľných svetov.
Na pôde hlavného mesta olympijského hnutia zorganizuje Medzinárodný olympijský výbor (MOV) spoločne s Generálnou asociáciou medzinárodných federácií (GAISF, v súčasnosti tiež známa ako SportAccord) panelovú diskusiu, ktorá sa bude snažiť zodpovedať pretrvávajúce otázky ohľadom budúcnosti e-športov ako profesionálneho olympijského športu.
Cieľom tohto prelomového fóra, do ktorého boli prizvaní aj profesionálni hráči, vydavatelia, sponzori, médiá, experti a osobnosti zo sveta e-športov a gamingu, bude podľa vg247 „nachádzanie synergií a vzájomného porozumenia pre vybudovanie platformy na postupné prepájanie herného priemyslu a fenoménu e-športov s olympijským hnutím.“
Tematický okruh diskusií sa podľa informácií portálu GamesIndustry.biz bude líšiť od konceptuálnych definícií fenoménu e-športov a olympijského hnutia a ich vzájomnej prepojiteľnosti až po otázniky visiace nad problematikou rodovej rovnosti vo všetkých športoch.
Utópia alebo realita?
Hoci sa začlenenie e-športov do programu budúcich olympiád v súčasnosti zdá byť behom na dlhú trať, potiacich sa „e-atlétov“ budeme môcť sledovať možno už na Letných olympijských hrách v Paríži v roku 2024.
Výročný olympijský samit z roku 2017 totiž uznal e-športy ako skutočnú športovú aktivitu v dôsledku tréningovej intenzity hráčov. Zároveň sa Thomas Bach, súčasný prezident MOV, vyslovil za integráciu „nezastaviteľného“ fenoménu e-športov do olympijského hnutia pod podmienkou, že profesionálny gaming nebude v rozpore s „olympijskými hodnotami“ rovnosti, mieru a pokoja.
Nie je jasné, či krvavá prestrelka CS:GO alebo strategické vraždenie v MOBA tituloch LoL a DOTA2 spĺňa Bachovo ultimátum. Ale čo tak športové hry ako FIFA alebo NBA 2K? Možno tieto hry považovať za virtuálne ekvivalenty ich reálnych športových náprotivkov?
Napriek olympijským výhradám sa tituly ako LoL či Starcraft II s určitosťou objavia na programovom hárku nadchádzajúcich Ázijských hier, ktoré sa uskutočnia v auguste tohto roka pod patronátom Ázijského olympijského výberu. Najväčší kontinentálny športový šampionát je zároveň druhou najväčšou športovou udalosťou na svete, a to hneď po olympiáde.
Prečítajte si tiež
League of Legends je opäť o krok bližšie k olympiáde
Starcraft II bol tiež vlajkovou loďou e-športového turnaja Intel Extreme Masters Pchjongjang pod záštitou MOV, ktorý sa na Kórejskom polostrove uskutočnil tesne pred tohtoročnými zimnými olympijskými hrami. Mimochodom, spoločnosť Intel je okrem iného aj generálnym technologickým partnerom olympijského hnutia.
Hudba (blízkej) budúcnosti
Hoci MOV koketuje s e-športmi už nejaký ten piatok, pravidlá a stanovy tak ľahko nepustia. Formálnou súčasťou olympijskej rodiny sa môže profesionálny gaming stať až vtedy, keď budú jeho aktivity zastrešované oficiálnou medzinárodnou federáciou s regulačnými právomocami.
Od toho majú e-športy ešte ďaleko. V súčasnosti existuje tzv. Medzinárodná e-športová federácia (IeSF), jej pôsobnosť však zďaleka nedosahuje rozmery „skutočnej“ športovej federácie. IeSF totiž oficiálne nie je uznaná súkromnými vlastníkmi autorských práv väčšiny videohier, ktoré sa v profesionálnom gamingu využívajú.
Týmito majiteľmi sú predovšetkým korporácie a herní vývojári typu EA (FIFA), Konami (Pro Evolution Soccer), Valve (CS:GO) či Riot Games (LoL). A práve toto sú najdôležitejší hráči na poli olympijského uznania e-športov. Pokiaľ sa tieto spoločnosti nedohodnú na jednotnom postupe ohľadom vytvorenia oficiálnej e-športovej federácie, gaming na olympiáde naďalej ostane len nevypočutým nárekom do tmy.